Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Letectví Letiště Železnice

Trať na letiště i nová ranvej budou v roce 2028, říkají hlavní aktéři

Odbavení letadla na Letišti Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odbavení letadla na Letišti Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vzácnou termínovou shodu prezentovali dnes zástupci Letiště Praha a Správy železniční dopravní cesty, pokud jde o klíčové infrastrukturní stavby v rámci rozvoje letiště. Vlaky by měly začít vozit cestující z/na letiště v roce 2028, ve stejném roce se má otevřít nová vzletová dráha.

Debatu k budoucímu rozvoji letiště uspořádala Hospodářská komora ČR. Šéf letiště Václav Řehoř uvedl jako dobu výstavby nové ranveje léta 2025 až 2028. Předcházet tomu má rozšíření Terminálu 2 tak, aby letiště zvládlo kapacitu 21 milionů cestujících ročně. Budovat se bude i centrální bezpečnostní kontrola. Terminál se bude rozšiřovat i po dostavbě dráhy.

Nová ranvej bude sloužit jen pro vzlety, stávající hlavní dráha pak jen pro přistání. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.

Šéf SŽDC Jiří Svoboda to bude mít zřejmě s naplněním uvedeného termínu o něco těžší. Nejproblematičtější úsek železniční tratě vede mezi Výstavištěm a Veleslavínem. Ačkoliv SŽDC už několikrát ustoupila městské části Praha 6 i některým institucím a odsouhlasila zapuštění tratě pod zem, vyhráno nemá. „Ačkoliv jde o poměrně hluboký tunel, stále upravujeme jeho stopu,“ uvedl Svoboda s tím, že se stále objevují proti navržené podobě tunelu námitky. Svoboda naopak připomněl, že část tratě na letiště už se buduje, konkrétně jde o rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Ten chce správa železnic otevřít příští rok 1. června na den dětí jízdou dětského vlaku.

Účastníci diskuse se shodli na tom, že rozvoj letiště je pro českou ekonomiku zásadní. Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz ovšem připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.

Byla znát i skepse, a to především vůči rychlému zbudování železničního spojení. „Jako ministr jsem zažil první vášnivé diskuse o spojení z Masarykova nádraží. A to už je 25 let,“ komentoval prezident Hospodářské komory a někdejší ministr hospodářství Vladimír Dlouhý. V živé paměti je stále i memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém; podle memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce 2013.

„Zhruba 600 tisíc Čechů odlétá ze zahraničních letišť, jako jsou Dráždany, Mnichov či Vídeň. Z toho dvě třetiny jen proto, že se pohodlně nedostanou na pražské letiště,“ uvedl šéf Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Často se stává, že cesta na letiště trvá déle než let z Prahy někam,“ doplnil.

Postěžoval si rovněž na chybějící přímá spojení do některých částí světa, například Latinské Ameriky, chybějící služby v noci či nízkou kvalitu některých zahraničních dopravců. „On ten low-cost jménem ČSA také není žádná sláva,“ reagoval Dlouhý.

Podle Řehoře se Letiště Praha pohybuje na hraně svých kapacit, letos odbaví dle odhadů rekordních 17,7 milionu cestujících, meziročně o šest procent více. V každém letadle pak sedí v průměru 75 procent cizinců a 25 procent Čechů.

Ještě před vlakem by na letiště měly začít jezdit velkokapacitní trolejbusy. Dopravní podnik hl. m. Prahy na ně chce do konce roku vypsat tendr.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Když jsem v roce 2006 začínal pracovat na letišti,mluvilo se o rozhodnutí kolem roku 2008, poté jsem zaslech termín, že pararelní dráha se má začít stavět kolem roku 2017 a hotovo kolem roku cca 2020. Ted další termín za cca 10 let. Moc tomu nevěřím

Medvěd
Host
Medvěd

EU přispívala na propojení měst a letišť. Jenže u nás se staví domy všude a potom na infrastrukturu nezbývá místo. Kašlou na ochranné pásmo. Počkejte až si někdo zas bude stěžovat na hluk z letadel jako u železnice.

Ic540
Host
Ic540
Medvěd
Host
Medvěd

Být v Rakousku, tak to už stojí………….tady to nebude!

David
Host
David

V Rakousku už nejsme 101 let…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Trať na letiště. Jen aby nakonec nezůstalo u trati viniční.

Honza
Host
Honza

Ja jsem dodnes nepochopil, proč se neustále bazíruje na stávající stopě v úseku Ruzyně – Kladno, když mnohem logičtější by bylo vedení trasy z letiště podél D7, poté kolem Buštěhradu (obsluha) a směr Kladno (dokonce obydlené, nikoli nádraží v lese) v lese. Kdybych chtěl být jó megaloman, klidně jednou opravit i starou trať, v úseku letiště-Kladno jízda protisměrných vlaků, takový polookruh s cílem na masaryčce. Nářky jak ke to zbytečné jsou nesmysl, ono totiž co je Postupim Berlínu,to Kladno Praze. Jasně že Potsdam je 4,5x větší, ale i „díry“ typu Bernau, Oranienburg, Erkner maj spojení na úrovni. Šel bych dokonce… Číst vice »

J.L.
Host
J.L.

Praha 6 přece nikdy nesmí dopustit, aby se zrušily šraňky na Špejcharu a ve Veleslavíně! Vždyť jsou to národní památky, byly tam už za Rakouska!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To by sedělo. Ale abychom byli doboví, tak vjezd do Prahy 6 jen zvířecím potahem či automobilem parním, jako na tomto videu. https://www.youtube.com/watch?v=jo8sBaemaWo A jezdit vlevo, samozřejmě, čekali jste snad něco jiného?

Gremli
Host
Gremli

Bez napojení i na Hlavní nádraží trať nemá smysl. Z Masaryčky je to jedině pro lidi z okolí, které tam doveze nějaký osobák…na druhou stranu na Masaryčku je to podobně daloko jak z Hlavního nádraží, tak z Florence…takže sice nekomfortní, ale dojít se tam dá z obou míst. Otázka je, co rychlost spojení… Přece jenom z hlediska rychlosti i pohodlí by to mělo překonat současný ČD Airport Expres. Má-li to sloužit lidem z celé republiky, jsou potřeba dvě věci: 1) vlak musí jet také z Hlavního nádraží, jakožto uzlu rychlíkové dopravy a ne jen z izolované stanice (byť v docházkové… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Kdyby se vybudovala spojka z Dejvic na Nadr. Holesovice, tak v Libni muze byt velmi rychly prestup na dalkove vlaky i by linka z Kladna a letiste mohla obslouzit celou Prahu jako okruzni,… Nebo by mohla po NS jet na hl. nadrazi primo k soucasnym nastupistim…

Druhou moznosti, planovanou je NS2, ale stanice se neplanuje na hl. nadrazi, ale az u opery, tedy cca stejne daleko jako na masarycku…

Ja bych byl za prvni moznost, spojku v Dejvicich + odbocku z VRT primo na letiste pro nektere vlaky…

Honza
Host
Honza

Otázka je, jestli by se to vedle Blanky vešlo…

Y.K.
Host
Y.K.

No nevím. Sice to zní hezky, ale nemyslím si, že by hlavní na něco takového mělo kapacitu. Pokud se vybuduje přemostění Masaryčky bude docházková vzdálenost lepší, na úrovni terminálů na letištích, což se dá. Masaryčka je zase ideální tím jak ústí přímo do města.

Ideální by bylo, kdyby na letiště mohli zajíždět dálkové vlaky, ale to není varainta přes Prahu 6.

Majkl
Host
Majkl

Jízdenka na vlak do a z letiště by platila i v metru C mezi stanicemi Hlavní Nádraží a Vltavská a vyřešeno pro tu část cestujících co by je-li na letiště čistě vlakem.

bohyn
Host
bohyn

Vltavská je jen dočasná, tak rychle tu trať na letiště nepostaví. Z hl. nádraží tam jezdí tramvaj 26 (možná se postaví i koleje přímo před Wisoňák), z ÚAN tuším 6 a ze Smíchova metrem. Není důvod řešit platnost lístku, pokud vlak na letiště bude v rámci PID, což snad jo.

Bilbo
Host
Bilbo

Věřte, že pro lidi, kteří přijeli do Prahy zdaleka a chtějí na letiště, řešit platnost lístku skutečně důležité je. Zvlášť kdyby existovaly akční jízdenky s cílem na letišti.

bohyn
Host
bohyn

No právě, pokud bude letiště v tarifu PID, a to doufám že ano, tak si stačí koupit lístek na MHD v prvním automatu nebo tramvaji (v tram. pouze bezkontaktní karty) na 1,5 hodiny za 32 korun. Jednodušší už to být nemůže.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Jediným rozdílem oproti současnému „Airport expressu“, narvanému a jezdícím stylem brzda-plyn, budou po r. 2028 trolejbusy. Nejspíš stejně narvané. Po třech desetiletích planého žvanění a politických šarvátek to je jediná realistická perspektiva.

Schwabische Verkehr
Host
Schwabische Verkehr

Dojde Svobodovi ze boda do slabin mrtveho kone (prezity projekt)?

Jirka
Host
Jirka
Vítek
Host
Vítek

No jenomže ve Vídni má do roku 2030 fungovat 3. dráha.

Hujer
Host
Hujer

Z letiště by měla vést trať přes Smíchov na hlavní nádraží, ne na Masaryčku. Většina lidí, co letí z Prahy a do Prahy přijede vlakem, přijede na hlavák. Přesun se zavazadly hlavák – Masaryčka je pěkný opruz.

Vašek
Host
Vašek

Tak on tam má být ten tunel. Ale i tak je to opruz.

Honza
Host
Honza

Jak je to vůbec s ukončením D? Někde jsem kdysi viděl záměr ukončení právě na masaryčce, přičemž úsek na Vysočany byl „výhledový“…Ono pokud bude D Hlavní nádraží někde pod VII.nástupištěm, tak chci pak vidět ten poloměr k Žižkovu, na masaryčku by to bylo od míráku jak když střelí 😂. Jestli se totiž někdy uskuteční hlavní 2 (opera), nějak si to v tom podzemí v jednom místě nedovedu představit (C, D, minimálně 4kolejná opera).

Nicky
Host
Nicky

Opravte mě pokud se mýlím, v současné době z Výstaviště na Veleslavín vede jednokolejná neelektrifikovaná trať.

Nechápu proč to nejde jen opravit, případně elektrifikovat a provozovat – proč je to tak složité – je tam odpor majitelů těch vil v okolí? Ta železnice tam přece byla dříve než ty vily.

Alibaba
Host
Alibaba

Protože při té navržené koncepci dopravy prostě jednokolejka spolehlivě (a možná taky vůbec) nepobere všechny vlaky (Rakovník+Kladno-Ostrovec+Havliště).

VJY
Host
VJY

Nové hygienické předpisy – hluk, otřesy….. Dnes tam jezdí lokálka jako před 50ti lety několikrát denně. A chce se jezdit Elefanty 3-4x za hodinu.
A výstavba protihlukových stěn jako na Hostivaři – hotová „Berlínská zeď ale zdvojená“

AAA
Host
AAA

Několikrát denně? Jezdí to v obou směrech každou půlhodinu.

jen tak
Host
jen tak

na te lokalce v soucasnosti projede (zastavkou dejvice) 5 – 7 vlaku. za hodinu. vylokalko.

Martin
Host
Martin

Jedno nechapu, motoraky a stara trat je hlucna, ale bez problemu existuje a existovat muze,… nova trat, nove el. soupravu vyrazne mene hlucne vadi a je nutne stavet vysoke betonove zdi…

David
Host
David

Proboha proč Elefanty? Ty jsou už teď zastaralé.

Jen tak
Host
Jen tak

ano, mylis se.

je potreba z toho udelat dvojkolejku, jedna se defakto o novou stavbu.

a jak to byca, nikdo z mistnich to nechce.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Pokud by vlaky na této trase nejezdily za sebou „na blok“, stačila by jednokolejka s několika výhybnami.

jen tak
Host
jen tak

pak by ale ta trat nesmela smysl.

k cemu trat, po ktere nejezdi vlaky?

Márty
Host
Márty

To je pramálo spolehlivý při frekvenci 15 min každým směrem.

bohyn
Host
bohyn

Takže nasadit Sergeje a počkat až budou prosit za elektrifikaci.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A v horším případě za zastavení provozu. Neřekl bych, že tohle je dobrý způsob jednání. Asi jako zkušebna v panelákovém bytě. Ano, dechovka a včetně bubeníka.

off
Host
off

Na na konci (v diskuzi) z pánů vypadlo, že dnes už možná možná reálnější scénář je severzápadní část smyčky z Letiště na Jeneček a trasování vlaků z letiště (a asi i z Kladna) přes a Hostivici a Smíchov.

Martin
Host
Martin

To je ale vyhlidkova jizda… sice hezke, ale pomale a jednokolejne… Jedine, ze by zdvoukolejnili do Jinonic a pak tunelem na Smichov a NS2…
Nebo pro dalkovku a VRT odbocku z tunelu na Beroun ve smeru letiste…
Jenecek umozni vlaky vest na hl. nadr. i Kladno-Praha pres letiste..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z Jinonic na Smíchov? Jo zubačka (cca 40 promile spádu) v tunelu, to v Praze ještě není. Ale proč se omezovat, proč nejet na letiště přes Řeporyje?

Ulafme
Host
Ulafme

Tak se soudruzi sešli, podebatovali, i na chlebíčky a kávu předpokládám došlo. A když Bůh dá, tak zítra ráno vyjde slunce. A pozítří taky. I za deset let. Jedno je ale jisté – za těch deset let na 100% nebude svítit na „rychlodráhu“ na Letiště VH.

Dokud tady nebude zákon, že na strategické dopravní stavby (ŘSD, SŽDC a ŘVC) má stát právo veta, tak Česká republika bude směřovat všude možně, jen ne do jednadvacatého století. Kde již sice de jure 18 let jsme, čehož si ale většina voličů nestihla doposud všimnout…

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Veta znamená zakazuji. Co tím svým právem veta v tomto kontextu myslíte? Co by měl stát zakazovat? Stavět?

Ulafme
Host
Ulafme

Vetovat např. možnost změny uzemních plánů, které půjdou proti záměru dané stavby. A samozřejmě vetovat veškeré možnosti odvolání, ať již v územním nebo stavebním řízení.

Y.K.
Host
Y.K.

S tím nesouhlasím. Postižení stavbou by vždycky měli mít možnost se vyjádřit. Vy byste se chtěl také vyjádřit, kdyby vás zasáhla velká stavba, na to dám jed. Nemáme tu totalitu a je to tak ve světě běžné. Ocenil bych spíše (výrazně) aktivnější postup úřadů v těchto procesech a zabránění „řetězového blokování“ (když se dojedná nějaký kompromis, platí to a nejde dělat další obstrukce na stejném tématu).

Dushan
Host
Dushan

Vyjádřit se jednotlivec může ve smyslu jednání o případné náhradě, nesmí mít právo ohrozit realizaci, jež je v zájmu společnosti.

AAA
Host
AAA

Tak to už v podstatě (naštěstí) platí u výkupů pozemků. Jinak na vyjádření mají postižení v EIA a podobně, ne?

Martin
Host
Martin

Ne tak uplne, nova uprava ma znacne omezit pravo se vyjadrit…

Jen tak
Host
Jen tak

a co definuje “zajem spolecnosti”? a jake spilecnosti?

nic, jako jedna spolecnost neexistuje. kazdy dil spolecnosti ma jine zajmy.

Martin
Host
Martin

Tak na tohle bych byl hodne opatrny… podobne nazory tu panovali o znarodneni ve verejnem zajmu…
Pravo a svoboda se vyjadrit by mela byt svata a v jednani se musi vsichni respektovat.
Jak rika Y.K., chybi jasna pravidla pro projednavani, terminy, take adekvatni vyrovnani a dokonce se casto objevuji i silou prosazovana reseni na ukor dohody a ochoty upravit plany… typicka je D35 a D0…

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Vetovat odvolání znamená porušovat ústavu a Listinu základních práv a svobod, tedy je to nesmysl.

Dushan
Host
Dushan

Jednotlivec ani spolek nesmí mít právo blokovat stavby ve veřejném zájmu.

Nedbal
Host
Nedbal

Nesmí…musí…..Babiš se Zemanem by měli radost.Jsme v roce 2019,pane!

Ulafme
Host
Ulafme

Právě Zeman s Babišem jsou zodpovědní za to, že v roce 2019 tady vypadá dopravní infrastruktura jako v 19. století…

Jen tak
Host
Jen tak

teda babise rad nemam, ale jaky podil na tom ma babis? jak se mu to povedlo?

no a o zemanovi nemluve … tennse na tom podili jak?

Martin
Host
Martin

No tak jeho poklepavani za zakladni kamen ostravske dalnice je povestny…

Kubrt
Host
Kubrt

Taky v Bohumíně pokládal širkorozchodné kolejové pole 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

kdo urci, co je verejny zajem? ci zajem je ten verejny?

je verejnym zajmem to, aby se cizinci dostali rChle do prahy, nebo je verejnym zajmemklid na praze 6?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak to nesmyslné esíčko, jak se to v současnosti rýsuje, by si zákaz skutečně zasloužilo, i když se do toho investovalo tolik do všech těch jednání, dříve než se investuje do samotné stavby … když už pod zemí, tak přímo!

ČD4ever
Host
ČD4ever

S těmi souduhy jste to trefil. Vl. Dlouhý byl 1978-1989 v KSČ. K prozření mu pomohl až převrat. Je to normalizační kádr.

Michal
Host
Michal

Na letiště by mělo být vlakové spojení co nejdříve. Už ho mají i v Sofii. Zastavovat by tam ale měli i dálkové vlaky, aby letiště bylo dosažitelnější i pro lidi z větších dálek. Tramvaj z Šarky tam mohla jezdit už 20 let. Škoda mluvit.

Bart
Host
Bart

tramvaj z Šárky na letiště? Jo, jasně, už ted si představuji, jak po letištním parkovišti drandí 15Téčko. dálkové spojení bude vzhledem k poloze letiště(v přímém okolí nejsou žádné dálkové tratě) asi těžko. Jinak si myslím, že jsou to další prázdné kecy po dvou deci. pořád kecat, to jde snadno, ale postavit to, to už je těžší.

Cestovatel
Host
Cestovatel

No ona až se tramvaj prodlouží na dědinu někam do oblasti před OC Šestka (z drhé strany dálničního okruhu tak to bude busem kole 6 minut na terminál 1, pokud by se zrealizovalo dlouho uvažovaný prodloužení k Terminálu 3 do oblasti Dlouhé Míle s uvažovaným velkým přestupním terminálem pro příměstské i dálkové a mezinárodní autobusy – tak se bavíme o 2 zastávkách na Terminál 1 (2 minuty)

Martin V.
Host
Martin V.

Kdyby jen v Sofii, už i v Mošnově mají železniční spojení na letiště. 🙂 Ale nejspíš nemůžeme mít všechno, někdo má vlak, jíný má zase cestující.

Víťa
Host
Víťa

Copak v Mošnově, ale koleje vedou na letiště už i v Českých Budějovicích! 😀

bohyn
Host
bohyn

Naštěstí tam vlaky jezdí se stejnou frekvencí, jako tam létají letadla. To by bylo dalších utopených milionů

Martin V.
Host
Martin V.

Když jsem psal o Mošnově, měl jsem na mysli fungující pravidelnou přepravu cestujících (nebo aspoň vozů pro ně určených). 🙂 Koleje vedou i na letiště v Ruzyni, akorát se po nich vozí Jet A-1 a možná i cement, štěrk a písek na paralelní dráhu by se tam vozit mohl. Leda by se tam místo rozšiřování T2 vybudoval T5 a turisty by vozili vlakem na Okoř a říkali jim, že to jsou Hradčany, a viadukt nad Zákolanským potokem, že je Charles Bridge…

Martin
Host
Martin

Myslite puvodni trat Jenec-Stredokluky? Stopy po jejim zbytku jsou i na druhe strane…

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, ale zarostlé křovím. A nevedou kolem T1 ani T2, takže ani „obnovení v původní stopě“ byť pod zemí by nepomohlo.

Martin
Host
Martin

…no to sice maji, ale zase tam nemaji letecke linky…

Petr
Host
Petr

V Sofii mají už nějaký pátek na letišti i metro, ale v Čechách všichni vědí, že metro se nevyplatí, proto máme metro v Motole a na letišti kulové.

Jen tak
Host
Jen tak

šalina je nesmysl.

ty dalkovevlaky … no, ty jo … ale ktere? bohuzel letiste lezo ponekud stranou od vsech smeru.

Vítek
Host
Vítek

a kdyby neleželo tak mají zas problémy jiní a žádná ranvej by nebyla určitě

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dálkové vlaky? Přímá spojnice Opava − Frankfurt nad Mohanem prochází přímo přes letiště.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce