Záhada lokálek má druhý díl, na natáčení přispěl Ústecký kraj. Věnuje se Kozí dráze
Tvůrci dokumentu chystají další díl, doba podle nim regionálním tratím nepřeje.
Režisérka Andy Primusová dokončila druhé pokračování dokumentu Záhada lokálek. V dlouhometrážním filmu Záhada lokálek 2: Kozí dráha sledují jedinou trať: z Děčína do Oldřichova u Duchcova.
Tvůrci dokumentu o svém díle uvádí, že „rozkrývá realitu mocenských zájmů a poměrů na české železnici.“ „Kozina se stala politickou záležitostí. Tady už nejde o to, jestli se pojede nebo nepojede, ale spíš je to takový skrytý mocenský boj o tom, že státní mašinerie, když se rozhodne, tak to prostě dotáhne do konce,“ říká jeden z aktérů dokumentu, železniční dopravce Bohumil Augusta, KŽC Doprava. Jeho firma má bez soutěže zajistit provoz sezónních vlaků na Kozí dráze, která aktuálně prochází obnovou z Děčína do Telnice.
Na natáčení přispěl sto tisíci ze svého rozpočtu Ústecký kraj. Zatímco předchozí vedení se ke Kozí dráze a obnově provozu stavělo spíše proti, současný náměstek hejtmana pro oblast cestovního ruchu a kultury Jiří Řehák si obnovení provozu dal jako jeden ze svých cílů.
Režisérka: Stav české železnice je tristní
„Ústecký kraj má zájem na rozšíření turistických tratí, protože v turistickém ruchu vidí velký potenciál. Naším cílem je oživit oblast Krušných hor, proto bude Kozí dráha jezdit jako linka T11 Podkrušnohorský motoráček od dubna do října 2022 o víkendech a státních svátcích,“ řekl Řehák
Ve filmu vystupuje například bývalý ministr dopravy Karel Havlíček. „Ten přiznává, že ministr nemá vliv na rozhodování státních úředníků a do budoucna chce za lokálky dál bojovat. Nakolik se jeho slova projeví v praxi, ukáže čas. V případě středočeských lokálek zatím příliš úspěšný bojovník nebyl,“ uvádí autoři dokumentu v tiskové zprávě. Ministerstvo dopravy pod vedením stejného ministra ještě na začátku loňského roku podporovalo naopak snadnější konzervaci lokálek, v průběhu roku ale názor zcela otočil.
Osud Kozí dráhy natáčela režisérka Andy Primusová pět let. „Příběh lokálek zdaleka nekončí. Současný politický trend regionálním tratím nepřeje, na ministerstvu dopravy vládnou úředníci, státní správa si dělá, co chce, stav české železnice je tristní. Je potřeba o tom mluvit,“ řekla. Během roku plánují tvůrci sérii projekcí spojených s diskuzemi o stavu regionální dopravy v dané oblasti. Aktuálně lze dokument zhlédnout po zaplacení poplatku 250 Kč na webových stránkách projektu Záhada lokálek .