Zádrhel pro vysokorychlostní železnici do Polska. Nevychází její ekonomická návratnost
Všech pět variant počítá s trasováním nové trati přes Královec.
Plány na novou vysokorychlostní železnici z Prahy přes Hradec Králové do dolnoslezské Vratislavi nabírají zpoždění. Správa železnic bude muset přepracovat studii proveditelnosti, která řeší, zda se její stavba vyplatí, nebo ne.
Podle odevzdané studie totiž nejsou přínosy ze stavby tak vysoké, aby se nová trať vyplatila stavět. „Nedosahuje požadované rentability,“ řekl na podvýboru pro dopravu ředitel odboru přípravy VRT Martin Švehlík. Zatímco české předpisy požadují u kritéria ekonomické míry návratnosti (ERR) nejméně 5 %, studie dosáhla hodnoty přínosů ve výši 0,8–1,8 %.
Podle Švehlíka to ale neznamená, že se práce na přípravě trati do Polska zastaví. „Dojde k přepracování a přehodnocení některých souvisejících investic s touto tratí,“ řekl Švehlík. Věří, že dojde i ke snížení hranice po schválení projektu na 3 %, jako je tomu v jiných zemích.
Studie prověřila pět různých variant, všechny počítají s trasováním přechodu do Polska přes Královec a polskou Lubawku. Součástí celé investice je i modernizace stávajících tratí v okolí budoucí VRT na sever od Hradce Králové. Jde jak o trať z Jaroměř do Trutnova a Svobody nad Úpou, tak spojení Česká Skalice – Náchod – Broumov včetně budování Vysokovské spojky nebo modernizaci tratě z Teplic nad Metují do Trutnova.
Přípravy běží i na polské straně
Přípravy na vysokorychlostní trať běží i na polské straně. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) loni uzavřel smlouvu se společností BBF na vypracování technické, ekonomické a environmentální studie pro více než šedesát kilometrů dlouhý úsek Żarów – Świdnica – Wałbrzych – státní hranice. Na ni by se měla v budoucnu napojit rychlejší trať z Česka.
Správa železnic původně zvažovala možnost trasovat vysokorychlostní trať do Dolního Slezska přes Liberec, tato možnost ale už dříve padla. Trasa RS5 má navazovat navazovat na chystanou vysokorychlostní trať Polabí z Běchovic do Poříčan, odbočka bude v Hořanech. Délka trasy na českém území je kolem 160 kilometrů. Správa železnic v zadávací dokumentaci mluvila o nákladech na stavbu ve výši 86–152 miliard korun.
Na seznamu všech navrhovaných vysokorychlostních tratí nemá tato spojnice nejvyšší prioritu. Spojení mezi Prahou a Vratislaví by mělo navíc dříve zrychlit po silnici díky rozestavěné D11 a rychlostní silnici S3 v Polsku.