Začnou průzkumy pro železniční tunely pod Střešovicemi. Razit se mají za tři roky
Správa železnic už má pro tunely schválené trasování.
Správa železnic vybrala dodavatele inženýrskogeologického a hydrogeologického průzkumu pro tunelový úsek železniční tratě na pražské letiště mezi pražskými Dejvicemi a Veleslavínem. Práce v hodnotě 12,9 milionů korun provede společnost Inset. Samotná stavba by měla proběhnout v letech 2028 až 2030.
Úsek mezi novými podzemními stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín povede dvěma tunely. Detailní informace o geologických a vodohospodářských podmínkách v jejich budoucí trase budou sloužit jako podklad pro další fáze projektování. Vítěz výběrového řízení zahájí průzkumné práce v letošním prvním čtvrtletí.
Správa železnic už má pro tunely schválené trasování. To se muselo v uplynulých letech několikrát upravovat, naposledy kvůli areálu Ústřední vojenské nemocnice na povrchu.
Pro dva ražené jednokolejné tunely se zvolila severní varianta, která vede pod Střešovicemi, a to až 82 metrů pod povrchem. Na začátku letošního roku se uskutečnilo veřejné projednání vlivu stavby na životní prostředí (EIA), následovat bude zpracování projektové dokumentace.
Příprava tunelů se zadrhla před dvěma lety na ministerstvu životního prostředí, které tehdy vrátilo dokumentaci EIA k dopracování. Podle úřadu v dokumentaci chyběly „zejména geologické/hydrogeologické podklady pro stanovení vlivů na horninové prostředí a podzemní vody“. Proti plánu brojil především Spolek za ochranu Střešovic a Břevnova.
30 let příprav
Projekt železnice z centra Prahy na Letiště Václava Havla je rozdělen na jedenáct samostatných staveb, které jsou v různé fázi. Dokončena už je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, probíhá přestavba Masarykova nádraží a modernizace traťových úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec.
Letos plánuje Správa železnic zahájit práce mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem, ty mají být v režii soukromého investora formou PPP. Na konci loňského listopadu zveřejnila výzvu k účasti v soutěžním dialogu, ve kterém bude hledat sdružení, které úseky postaví a zafinancuje. Vítěz se bude následně o trať i starat a Správa železnic mu bude platit pravidelně peníze za takzvanou dostupnost.
Probíhá také projektování úseku mezi Výstavištěm a Dejvicemi. V případě části mezi Veleslavínem a Ruzyní čelí projekt odporu místních obyvatel Liboce, kteří požadují zahloubení trati.
Podle zástupce Spolku za rozvoj Liboce Jana Máčeho jsou hlavní negativa plánované přestavby trati v úseku Veleslavín – Ruzyně čtyři: „Kromě rozdělení území a zhoršení dopravního přístupu do lokality jde o navržený estetický vzhled trati, její hlučnost a poškození malebné oblasti Libockého rybníka. Pod tratí jsou nově navrženy podchody, ale všichni víme, jak budou brzy vypadat a jak mohou být pro chodce nebezpečné,“ vysvětlil Zdopravy.cz Jan Máče.
Ohrožení pro trať na letiště: Další skupině místních se projekt nelíbí a chtějí ho blokovat
Od zveřejnění prvních záměrů železničního napojení ruzyňského letiště uplynulo loni v dubnu neuvěřitelných 30 let.
Pro stavbu trati na letiště se ujal název rychlodráha, přestože je plánovaná na běžné rychlosti české železnice. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.