Začíná první dopravní omezení kvůli stavbě okruhu na Tomkově náměstí v Brně
Vizualizace úseku VMO Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: Brno.cz
Aktuální omezení dopravy potrvá do 31. července, kdy na něj navážou další uzavírky trvající až do prosince.
Hodně megalomanské dílo, postavit most z Tomkovo až k Rokytově, o výšce, v jaké to bude muset být nad tím kolejištěm ani nemluvě… Hodně se to tam změní k nepoznání.
Na Rokytové bydlím. A než Tomkáč bude hotov,tak budu mít vousy až na kolena.
S tím bych jako správný skeptik výstavby infrastrukturních staveb nás souhlasil – ale max tak rok dva zpátky. Teď už se to rozjíždí fest..
Je před volbama. Nic víc.
Hmmm, hospodský odborník na projektování liniových staveb promluvil. 🤣
No a kdy se konečně začnou připravovat zbylé úseky VMO?
Tunel Vinohrady má kladné stanovisko EIA, příprava DÚR by měla být v běhu.
Stanovisko EIA by mělo být platné pro celý úsek od Rokytovy až po D1.
Tomkovo náměstí mimochodem není žádné pořádné náměstí, vlastně jen velká křižovatka.
Ve starých mapách se toho najde… https://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_ulice&load=2406
A na starých fotografiích se najde i nějaké to silniční vozidlo z doby před vynálezem automobilu. Koňský povoz.
O to je to smutnější, že náměstí degradujeme na asfaltové lány.
A když se to vydláždí jako ve 14. století, tak začnou protestovat _cyklisté_, že chtějí asfalt.
Cyklisté po dlažbě samozřejmě jezdit mohou. Jen to musí být jiná než pro auta. A koneckonců po hladké dlažbě je to lepší i s kočárkem.
Ve 14. století ono místo nepatřilo pod Brno a dlážděné náměstí tam nebylo. I v Brně to byly spíše hliněné plácky…
Chceš-li historické dláždění, vyraž do Kadaně.
A jinak teda města vznikala na křižovatkách cest zcela přirozeným způsobem… A po těch cestách se dopravovalo zboží i lidé. Pak na křižovatce cest vzniknul trh, kde se zboží prodávalo. A okolo trhu domu a náměstí bylo na světe.
Tolik velice zkrácená hisotrie vývoje měst. Vyřezat z města dopravu zboží a osob nelze. A trolejbus kupodivu potřebuje silnici.
Je ovšem obrovskej rozdíl, jestli se náměstí vyhradí pro silniční dopravu z 90 % nebo třeba z 50 % (a zbytek se nechá třeba pro ten trh). Jestli se udělá tak, aby mohla projet, nebo jestli se udělá tak, aby mohla projet o trošku rychleji na úkor všeho kolem…
Skvěle je to vidět když napadne sníh, na velkých křižovatkách pak, než je projedou sypače, stopy dost jasně ukazujou, jak velkou část křižovatky ta silniční doprava skutečně potřebuje k tomu, aby mohla projet, a o kolik víc má pro sebe vyhrazeno. Někdy je to i několikanásobek.
Třeba takové České Budějovice založené na základě královského dekretu…
Ona většina historických měst v dnešní ČR byla založena „na zelené louce“.
A s jasným uličním a obranným plánem už před stavbou.
Takové „sociální inženýrství v praxi“.
Akorát někdo má furt pocit, že je to špatně a jediné vhodné řešení jsou živelné slumy a urban sprawl.
To by určitě šlo napravit, kdyby to město a investor (nepamatuju si teď, jestli tohle dělá samo město nebo ŘSD) chtěli, dali to do zadání a dali to navrhnout někomu, kdo to umí.
Tady se hromadně brečí nad náměstím, které vlastně žádným náměstím není, ale že okruh půlí Žabovřesky, to nikomu nevadí. Přitom v případě Źabin mohl okruh vést po(d) dnešním Královopolskou
Tam stál už za komunistů. Si stěžujte tam.
Ostatně, původně tamtudy byla trasována železnice.
Jestli je ten okruh v Žabinách blbě nebo není celkem nic nemění na tom, že tohle náměstí by šlo udělat líp, tak aby to náměstí do budoucna opravdu bylo a ne tak, že se dál zakonzervuje stav, kdy to prakticky náměstí není… Chyby jinde fakt nejsou omluva nevyužití příležitosti tady.
Ono to náměstí bývalo i s kapličkou než udělali současnou křižovatku v roce 76-78 🤔