regio-vlak

Zachráněno. Unikátní železnice na Slovensku díky sbírce přežije, přispělo přes tisíc lidí

Parní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.skParní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.sk

Sbírka je prodloužena do konce února.

Unikátní Čiernohronská železnice zůstane v provozu i letos. Umožnila to více než tisícovka dárců, kteří přispěli na záchranu ve sbírce přes Donio. Na udržení provozu lesní železnice poslali v přepočtu více než milion korun.

I když to nebude jednoduchá sezóna, ale díky darům můžeme doufat, že vlaky budou jezdit i v nadcházející sezóně,“ řekl šéf ČHŽ Aleš Bílek. Aktuálně je vybráno přes 52 tisíc eur, ČHŽ se rozhodla sbírku prodloužit do konce února.

K vypsání sbírky přistoupili poté, co se provozovatel železnice dostal nikoliv vlastní vinou do finančních problémů. Železnice se potýká s výpadkem tržeb kvůli uzavření Vydrovskej doliny, kam pravidelně její vlaky jezdily. Současně bojuje s místním developerem a neznámými vandaly, kteří trať pravidelně ničí. Vydrovská dolina má zůstat uzavřená i letos, což Bílek označuje za arogantní krok lesníků. Prodloužení sbírky má podle něj zajistit dostatečný polštář pro provoz v letošním roce.

Týmu kolem Aleše Bílka se v Čiernem Balogu za 40 let podařilo vybudovat jednu z velkých železničních atrakcí na Slovensku, železnice z roku 1908 je národní kulturní památkou.

Unikátní železnice na Slovensku bojuje o přežití, provozovatelé vypsali sbírku

„Budoucnost úzkokolejky je křehčí než kdykoliv předtím. Ukazuje se, že lidská chamtivost a nepřejícnost úřadů dokáže způsobit větší škody než celosvětová pandemie,“ říká Bílek v narážce na spory s developerem či vedením obecního úřadu.

Úzkokolejku dnes provozuje a vlastní nezisková organizace ČHŽ společně se čtyřmi obcemi, kterým patří pozemky a budovy. V Horehroní udržuje 20 kilometrů tratí, šest parních a 12 motorových lokomotiv.

Čiernohronská železnice je lesní dráhou o rozchodu 760 mm, spojuje obce Podbrezová, Valaská, Hronec a Čierny Balog ve Slovenském rudohoří. Provoz je na 20 kilometrech trati, její provozovatel chce v spolupráci s Banskobystrickým samosprávním krajem trať v budoucnu elektrifikovat a rozšířit až pod Nízké Tatry.

Tagy Čiernohronská železnice
43 komentářů