Záchrana Bardotek pro provoz. Majitelé přemýšlejí o společném postupu s ETCS
Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dohromady už se bavíme o nějakých dvaceti kusech, což už vzhledem k rozprostření nákladů na projekt smysl dává.
Vůbec by mě nepřekvapil podobný společný postup u Brejlovců, kterých je taky celkem velká fůra, „jen“ roztroušených mezi hodně různých dopravců…
A jestli skutečně ČD-C vybaví ř. 130 a 240/2, co bude bránit SD-KD a dalším soukromníkům (se střídavkami) nechat si udělat tu sériovou zástavbu následně také? Existuje v této věc něco jako „licenční právo“?
ČDC už na řadě 130 ETCS má snad na všech.
„Podle něj ale existuje při přidělování dotací podmínka, že náklady na prototyp nelze rozprostřít mezi více provozovatelů. “
To zas vymyslel který DEBIL?
To je právě jen ukázkou toho, že v tomto projektu vůbec nejde o bezpečnost, ale o vysátí peněz od dopravců a nasátí z dotačních cecíků. Protože kdyby šlo o bezpečnost, tak by i tohle bez jakýchkoliv šlo.
Instalovat věc za miliony do strojů jako jsou hektory, ponorky nebo některé bangle je prostě moc drahé při již odepsané mašině, bude si na sebe muset opět vydělat a to mnoho dopravců raději mašinu odstaví, stroje co fakt vydělávají se to asi netýká ale docela by mě zajimalo třeba nízkonákladových strojů jako je hektor, prase či lego zda neskončí v muzeu protože 10 milionů pro krabici která se tam ani nevejde (leda na střechu) by se odepisovalo víc jak dalších 25 let)
Bude něco takového i na řady 74X ?
Přece jen mezi souktomniky jich je minimálně kolem 300 v provozu a ne všechny půjdou na Effishunter 1000M nebo budou jen na vlečkách
Nějaký nápad kam tu bednu do Bangle nacpat, aniž by to zabralo cenný prostor?
Zajímavý, když jsem o tom chtěl točit reportáž na jaře, tak mi bylo řečeno, že do toho ČD nepůjde a od KŽC jsem komentář nedostal. No a ejhle… 🤦🤦🤦
Jsou krásné, bylo by to super
Další střep s brzdičem BS2 , do kterého se bude někdo chtít pokusit nacpat ETCS. Ono u ČDC a jejich slavných retrofitu typu 130 a uvažovaných 240 a 242 už z toho mají osypky ..Ale zas taková Bardotka s elektrickým brzdičem..kdo to má😀
Jak vypadají ty osypky?
Prej „střep“
U nás dopravci trpí přebytky lokomotiv? Ne
Prý střep,smutné.Nepamatuju,že by mi ten “ střep“ zdechl. Zato panter…….
Třeba 751.141 …
Na 20 kusů 50 let starých Bardotek se ETCS dát vyplatí a na 20 zánovních Zátopků se to nevyplatí? Já tomu nějak nerozumím….vysvětlí mi to někdo prosím?
Bardotka je totiž použitelná a osvědčená lokomotiva, zatímco Zátopek byl omyl, který nikdy neměl vzniknout a po zásluze zmizí v propadlišti dějin.
Ty si omyl.
Toho „Zátopka“ by to chtělo dát do uvozovek. 😉 Ještě, že jste tam dal to slovo lokomotiva.
Protože instalace do Bardotky je mnohem jednodušší – snímače, brzdový kohout a je to. Zatímco na ř.380 je potřeba komunikace mezi ETCS a řídícím SW mašiny.
Když je to tak jednoduché, tak proč i na tohle stojí ten předražený krám v prototypu x desítek milionů?
Jak je to v tom starém židovském vtipu:
Klepnul kladívkem…….1 koruna
Věděl jak………………….99 korun
Tyhle muzejní stroje by taky 380 měli přežít.
V Lužné byly i stroje 749.262 a 749.263, které na seznamu nejsou.
Jen tak odhadem kolika kusů v ČR by se to mohlo týkat, pokud vezmu seznam strojů z Lužné plus pár dalších tak mi vychází toto (znalí jistě upřesní či doplní): 751.001, 751.002, 751.004, 749.008, 749.121, 749.264, 751.148 a teoreticky 749.107 a 749.265 – ČD 751.010 NTM 749.006, 749.253, 749.259, 751.033 – KŽC 751.036 – ReViRail 749.039 – AŽD 751.115 – IDS LocoCare 749.146 – RETROLOK 749.162, 749.181 – IDS Cargo 751.236 – Posázavský pacifik 751.335 – Moravská železniční 749.187, 752.069 – Junior Market 749.247, 749.251, 751.232 – Východočeská dráha 749.240 – IVK Kladno 751.149 – SPRÁVA ÚSTECKÉ DRÁHY 749.262, 749.263… Číst vice »
Jen drobnost…ReVi Rail ma jen v pronajmu lokomotivu ZSSK Cargo, SÚD prodalo mašinu do Pardubic a snad má ještě nějakou J.Kotas v Brně (číslo mi vypadlo). A JUMA má tuším celkem 3 kusy.
Máte pravdu, JKS 749.254 mi vypadla. Díky za doplnění.
Jen tak pro zajímavost. Slovenské Cargo jich má ještě 44 ks provozních 751: 024, 026, 035, 036 (pronájem), 037, 046, 047, 055, 056, 057, 062, 072, 073, 074, 075, 077, 082, 083, 084, 109, 118, 123, 127, 128, 129, 131 (muzejní), 171, 173, 191, 192, 195, 199, 203, 204, 206 a 208 752: 018, 030, 041, 043, 046, 048, 051, 052 a 070 Dalších 9 ks je neprovozních: 751: 059, 072, 076, 112, 126 a 132 752: 021 a 023 JKS má kromě 749 254 ještě dvě neprovozní 751 058 a 220. + Ještě se opravuje 749 102, ale nevím,… Číst vice »
749.250 ČD
Bylo by i fajn kdyby pak při této akci někdo udělal rozklad nákladů, co na tom magickém ETCS stojí takový randál při instalaci do vozidla.
No tak obávám se že příprava dokumentace znamená prakticky celou mašinu překreslit do 3D, aby se to tam dalo virtuálně poskládat. Na papír už to dneska nikdo kreslit nebude a dokumentace je potřeba. I nějaký klikač, co to namodeluje z výkresů bude dneska se vším všudy (software, stroj, teplé místo v kanclu) tak za 700,- bez daně za hodinu. Konstruktér aspoň za litr. Kolik hodin to sežere ani nechci domýšlet. A to je jenom příprava podkladů pro projektování mobilky. U kusovky šílenost, vectron co je kompletně zkonstruovanej ve 3D má startovní pozici mnohem snazší… Neříkám že je to špatně nebo… Číst vice »
Jasně, ale tam se nedostanu pořádně nad milion , a dělám to jednou pro 20 loko, to nebude to hlavní… (Překresluju relevantní části, takže samozřejmě spalovák není třeba překreslit do funkčních detailů…)
no jasně, ale řekněme teda 1M za přípravu podkladů pro tvorbu dokumentace. a to ještě nikdo nezačal projektovat, jak a kam se tam ta mobilka nacpe. kudy se co protáhne, kam se nacpe rozvaděč a jestli nebude muset bejt nějakej atyp, aby se vešel. a to uvažujeme, že jsou ty stroje podobný jako vejce vejci. no jako za mě je to na úrovni cpaní klimatizace do škody 1000mb. jde to, pokud to páchám na pankáče pro sebe, tak dokupy žádná věda, ale pokud to chci někomu prodat, aby s tím moh na cestu a měl papíry v pořádku, tak se… Číst vice »
Přidejte si k té klimatizaci adaptivní tempomat. 🙂
no já hlavně bral jenom strojařskou část a vzduch, rozkreslit tu elektrřinu do e-planu by taky byla zábava na nějakej ten měsíc.
Taky je potřeba zohlednit situaci na trhu. V době kdy poptávka zásadně převyšuje volné kapacity konstruktérů jdou ceny logicky dost nahoru.
Dá se to projít s 3D skenerem a pak to dát klikačovi jen zpracovat. V autech běžný.
Za mě jako konstruktéra – Vectron by byl snazší ze zmíněného důvodu existence 3D – ale pouze pro výrobce! Nikdo jiný ten 3D nedostane, takže pro případnou zástavbu např. v ČMŽO jsou ty loko na stejné čáře. Osobně si myslím, že 751 bude mít výhodu v tom, že ve strojovně je poměrně dost místa po PG500, otázka je, jak to vyřešit ve strojích, které si ten bojler ponechaly (např. 751 010). Celkově je ta strojovna obrovská a neměl by v tom být takový problém, navíc úroveň ETCS je mnohem jednodušší pro takhle starý diesel než pro moderní interoperabilní lokomotivu. K… Číst vice »
751 mají místo. U 749 je to už horší. A stejně se dle současných pravidel musí dělat projekty zvlášť. Protože by na tom tolik nevydělali, kdyby uznali, že jde takřka totožnou loko.
Jednoduchá rada: přihlaste se do soutěže a nabídněte zpracování dokumentace a pak následné schválení za 100 tisíc.
A rozlučte se s rukama 🙂
https://eshop.adeon.cz/autocad/
Skoro 50.000 Kč za cédéčko, že by ten SW nebyl zadarmo?
autocad 2004 na nakreslení mašiny. no tak to by ty bardotky dřív pohltila džungle, než by to někdo dodělal. a to na to mám někde papír, že v tom umím. ani nevím, kdy jsem to naposled viděl spuštěný.
a v 3D v tom dělat, no jako jde to, ale jako to je speciální verze pekla, stejná jako pro pedofily a lidi co mluví nahlas v kině 😀
AutoCad nikdy nebol dobrý na 3D. Akože áno, dalo sa, ale boli oveľa lepšie softvéry na 3D modelovanie. Ja dodnes fungujem na archaickom ACAD 2012. Načo kupovať niečo novšie…
Omlouvám se za jiné téma ale Depo Vršovice ni přijde jako odkladiště šrotu. Nevíte kdy tam konečně půjdou Regiofoxy místo 810 a Regionov?
26m dlouhá točna.
Depo Vršovice má moderní Vectrony, a Regionovy dle mě jsou v depu Libeň.
Taky si račte uvědomit, že nejde vyměnit vešekrý vozový park naráz – investičně je potřeba jej obnovovat průběžně po částech, a k tomu pomáhá i modernizace části starších vozidel – donedávna tzv. Regionov a teď Regiospiderů pořízených jako ojeté z Německa, protože modernizací se vozidlům prodlouží životnost, ale ne o životnost zcela nového vozidla, tak za modernizovaná vozidla bude potřeba nová náhrada dříve než náhrada za aktuálně skutečně nové vozy!
Objednatel přeci vyhlásil soutěž, tím 810 zmizí, ale až po soutěži… Už to mohlo být, ale soutěž by jaksi neměla benefity.
Vidal jsem na Posázavském hlavně 749.121 a 749.264. Ty jsou kde?
Odstaveny kvůli najetým kilometrům. Ale měly by jít na opravu
264 je odstavena kvůli kilometrům. 121 to samé, ale ta je momentálně v Ostravě ve Vagónce a slouží jako topení pro ComfortJety. A 107 stojí hlavně na motor.
Já těch kusů v rámci ČD (včetně muzejních) a u soukromníků napočítal skoro 30 a podobný projekt jsem dlouho očekával. Ostatně trendu toho typu byl v posledních letech spíš opačný, místo šrotu se z něho zachraňovaly a zprovozňovaly (2-3 kusy jsou ve fázi konečného znovuoživení). A cpát peníze do lokomotivy, se kterou pak nebudu moct jezdit je přece nesmysl.
A já spíš čekal, že synergií ETCS bude generační obměna vozidel… 😕
Tyto stroje jsou už téměř dvacet let za výrobcem projektovanou životností. Náhradní díly se extrémně tenčí a nikdo je za půlku dekády nebude vyrábět.
Spotřeba, výkon, rychlost… Opravdu je tak moc potřebujeme? Opravdu za ně neexistuje soudobá náhrada?
Ale to jsou historická vozidla(v současnosti u ČD odstavené-takže za ně existuje a jezdí něco jiného). Jejich“spotřeba,výkon,rychlost “ se dá porovnávat s parními lokomotivami,historickými motoráky atd…,které jsou již také za projektovanou životností.
Zrovna spotřeba 751 je velmi slušná i na současnou dobu
Za většinu původních lokomotiv které ETCS nuceně vytlačí neexistuje soudobá náhrada, buď nejsou schválené v ČR, nebo je ani nikdo nevyrábí.
Ale existuje.
Za jaké kategorie vozidel neexistuje aktuálně v ČR náhrada? Napadá mě jen (v ČR schválená) motorová lokomotiva s elektrickým napájením soupravy. Je ovšem otázka, jaká je po nich poptávka. Na výkony typu CykloBrdy nikdo moderní lokomotivu nezaplatí. Kdyby skutečně vznikla poptávka nahradit 750.7/754 něčím soudobým (jako že si to nemyslím), tak by se asi nějaké ne úplně jednoduché řešení našlo, ale to jsme hodně daleko za horizontem dnešních výkonů 749/751.
Samozřejmě chápu, že tyhle lokomotivy mají pro dopravce své ekonomické opodstatnění a kupovat nové lokomotivy pro stavební apod. vlaky je drahá sranda, která zase ve finále prodraží železniční stavby.
Třeba za 810.
A on někdo potřebuje (= chce platit) jezdit s něčím jako 810 pod ETCS? SŽ už připouští, že pro dojezd z vedlejší tratě do stanice pod ETCS nebude třeba vozidlo vybavovat mobilní části ETCS.
A ono pak „odlevituje“ na zbrojení, údržbu… Takže sice ušetříte za nový motorák, ale budete mít nějakou loko s ETCS na přetahování motáků z/na lokálky.
Tohle by mělo smysl diskutovat pro konkrétní případy, konkrétní konfigurace tratí, dep atd.
Naopak, to platí téměř plošně.
Jasně. Třeba 743.2. 🙂
Pokud bude zabezpečovač dražší jak zbytek vozidla, tak to moc nedává smysl…
Pozor, velmi podobná řada 892 ETCS dostává. Skoro by se mohlo zdát, že SŽ své klumpry vybavuje bez omezení.
SŽ na to příjde velmi brzo, že se jim nebude líbit čtyřnásobná hodinovka. Ale bude to bezpečná hodinovka a moderní, takže pohoda 😀
Podbíječky a podobné stroje budeme tahat velkými motory, to nevymyslíš.
Vždyť je nikdo nepoužívá pro velké nájezdy. Prdlají na stavbách, pretazich, případně historických jízdách. Ty nejvytíženější jezdí na podřadných výkonech. Dopravci logicky upřednostňují novější lokomotivy, zejména ty neodepsané.
Přesně tak, na takovéto šudlání nebo napěťové výluky nedává smysl používat moderní drahé neodepsané stroje, které musí vydělávat, a přitom drobné výkony jsou také potřeba – ale ministerstvo takhle hodlá zabít celou železnici ? ( = Když se kácí les, vylije se s vaničkou i dítě.)
Máte pravdu. Zbourat Hradčany, Karlštejn a postavit tam něco moderního a ekologického!
Nostalgie, Tondo. Nostalgie.
Opravdu je tak moc potřebujeme? Opravdu za ně neexistuje soudobá náhrada?“
Jenže tyhle stroje už dávno není potřeba nahražovat v běžném provozu. Ovšem v tom nostalgickém za ně opravdu, ale opravdu náhrada neexistuje.
Podle mě v nákladní dopravě bude taky podstatná úvaha, že zamráča „nic nestojí“, takže i když bude mít zbytkovou životnost čtvrtinovou než nový Herkules (apod), tak to prostě může na nějaké výkony typu „krátké popojíždění nebo postrk na pár místech trasy“ docela dávat smysl.
Ještě víc bude tahle úvaha platit u střídavek, resp. do doby konverze na dotčených tratích takové ty bobiny a spol.
Ono už někdo má v Herkulesu ETCS projektovaný a fungující v ČR? Co mám zprávy, tak tu se spuštěním výhradního provozu přestanou jezdit. Moderní loko, výkonná a i tohle ten předražený krám odpálí.
Opravdu rostou peníze na stromech? Že někdo jakože nařídí generační obměnu za žebráky typu 742.7 a 744.1, které trakčně 50 let staré bertě nestačí? Ach ten pokrok … Jinak díky ETCS u nás zřejmě končí i herkulesy. Též super generační obměna.