Záchrana Bardotek pro provoz. Majitelé přemýšlejí o společném postupu s ETCS

Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dohromady už se bavíme o nějakých dvaceti kusech, což už vzhledem k rozprostření nákladů na projekt smysl dává.

Příznivci motorových lokomotiv původních řad T 478.1 a T 478.2, které jsou známé pod přezdívkami Bardotka, Barča či Zamračená, se mohou oddávat naději, že stroje s charakteristickým zvukem motoru zůstanou v provozu i po rozšíření systému ETCS na české železniční síti.

Provozovatelé Bardotek otevřeli jednání o společném postupu při osazování lokomotiv systémem ETCS. Pomohlo tomu nedávné setkání těchto strojů, které vyráběla v letech 1964 až 1971 společnost ČKD Praha. V rozhovoru pro měsíčník Železničář to řekl ředitel Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáš Mohr.

„V rámci setkání Zamračených v Lužné jsem měl navíc možnost si pohovořit s jejich ostatními provozovateli a otevřeli jsme otázku společného postupu při instalaci ETCS do těchto lokomotiv. Dohromady se už bavíme o nějakých dvaceti kusech, což už vzhledem k rozprostření nákladů na projekt smysl dává. Uvidíme, zda se nám tuto spolupráci podaří dotáhnout, pro další provoz nostalgických vlaků po spuštění výhradního provozu ETCS by to byla velká vzpruha,“ řekl Mohr.

Jednání potvrdil i šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta. „Ano, k takovému řešení bychom se přidali,“ řekl Augusta. Podle něj ale existuje při přidělování dotací podmínka, že náklady na prototyp nelze rozprostřít mezi více provozovatelů. To by se nicméně v další výzvě k dotačnímu programu mělo změnit.

„Zamračené prostě táhnou a byla by škoda je definitivně odstavit. Bylo by skvělé, kdyby se nám ty tři, které máme ve Vršovicích, podařilo udržet v provozu,“ doplnil Mohr. Všechny tři vršovické Bardotky Českých drah nyní stojí kvůli najetým kilometrům, České dráhy ale počítají s jejich opětovným nasazením v příští letní sezóně na Pacifiku a spoji CykloBrdy.

Muzejní vlak NTM, na postrku lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMPřeprava "bardotek" z Ostravy. Foto: Martin ŽabkaLokomotiva řady 749, zvaná Bardotka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD PrahaVyřazená lokomotiva řady 751. Foto: FAN Rail

Bardotky v Lužné a jejich provozovatelé (víkend 7. a 8. října 2023)

T478.1001 (751.001) – ČD
T478.1002 (751.002) – ČD
T478.1004 (751.004) – ČD
T478.1008 (749.008) – ČD
T478.1010 (751.010) – NTM
T478.1033 (751.033) – KŽC
T478.1036 (751.036) – ReViRail
T478.1039 (749.039) – AŽD
T478.1115 (751.115) – IDS LocoCare
T478.1146 (749.146) – RETROLOK
T478.1148 (751.148) – ČD
T478.1201 (751.201) – Železničné múzeum SR
T478.2006 (751.236) – Posázavský pacifik
T478.2035 (751.335) – Moravská železniční
T478.2069 (752.069) – Junior Market
T478.2073 (749.251) – Východočeská dráha
T478.2078 (749.240) – IVK Kladno

Tagy Bardotka ETCS
75 komentářů