Začalo územní řízení k rychlé trati Stod – Domažlice, částečně zůstane jednokolejná

Trať Stod - Domažlice, tunel pod vrchem Výchoz, vizualizace. Pramen: SŽTrať Stod - Domažlice, tunel pod vrchem Výchoz, vizualizace. Pramen: SŽ

Součástí stavby bude několik mostů přes meandrující řeku Radbuzu a téměř kilometrový tunel pod kopcem Výchoz.

Správa železnic (SŽ) si může odškrtnout další bod v přípravě nové rychlé trati z Plzně přes Stod a Domažlice do Bavorska. Krajský úřad Plzeňského kraje aktuálně zahájil územní řízení k tzv. 3. stavbě, tedy 37 kilometrů dlouhému úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně).

Ačkoliv dokumentace pro územní řízení klade stavbu do let 2026 až 2029, podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové se aktuálně počítá se zahájením stavebních prací v roce 2028. To už by se měla chýlit ke konci tzv. 1. stavba, tedy novostavba přes 18 kilometrů dlouhého úseku Plzeň (mimo) – Stod (včetně). Ta získala pravomocné územní rozhodnutí letos v květnu. Půjde o novou dvoukolejku pro rychlost až 200 km/h.

Navazující úsek od Stodu k Domažlicím rovněž zahrnuje dvoukolejné úseky takříkajíc na zelené louce, nebude ale budován tak velkoryse jako úsek blíže k Plzni. S dvoukolejnou novostavbou se počítá od Stodu do Holýšova a z Blížejova do Domažlic, kde by se mělo jezdit až 200 km/h. Stávající trať v těchto úsecích bude zrušena.

Mezi Blížejovem a Holýšovem se počítá s rekonstrukcí a elektrizací stávající jednokolejné trati, a to s krátkou dvoukolejnou výjimkou u Staňkova. Jednokolejný úsek bude měřit zhruba devět kilometrů.

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. Ty zahrnuje poslední tzv. 4. stavba, ve které půjde o vylepšení současné jednokolejné trati na 115 km/h. Zde by se mělo stavět na přelomu 20. a 30. let.

Součástí stavby Stod (mimo) – Domažlice (včetně) bude například několik mostů přes meandrující řeku Radbuzu nebo téměř kilometrový tunel pod kopcem Výchoz jižně od Stodu. V Holýšově se nástupiště posunou blíže centru a zmizí úrovňový přejezd na Jiráskově třídě (I/26). Nahradí ho podjezd. V Domažlicích silnici do Klatov (I/22) překlene nový železniční most, díky čemuž zmizí dnešní přejezd. Stanice Domažlice dostane nové ostrovní nástupiště a podchod až k autobusovému nádraží.

Modernizace Stod (mimo) – Domažlice (včetně) – pramen: dokumentace EIA

• novostavba nové žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice
(včetně) na rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – ŽST
Staňkov (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.)
• elektrizace stávající jednokolejné trati v úseku Staňkov (mimo) – odb. Přívozec (mimo)
• novostavba nové žel. trati v úseku odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na
rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku Domažlice (včetně) – Domažlice
odb.v.401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseku Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně)

Tagy Domažlice - Stod spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald
228 komentářů