Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Začalo stavební řízení k modernizaci protektorátního mostu Šmejkalka na D1

Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz
Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz

Na ministerstvu dopravy začalo stavební řízení k zřejmě nejsložitější části celé modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka. Oznámení se objevilo na úřední desce ministerstva. Jde o jediný dodnes využívaný most na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech.

Ředitelství silnic a dálnic generální opravu mostu vede jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace dálnice jako úsek číslo 1, ŘSD jej ale ze své modernizační mapy smazalo. Zmodernizovat se ale musí.

ŘSD chce ještě letos vybrat zhotovitele, stavbu by pak rádo zahájilo příští rok. Výše stavebních nákladů je dle dokumentace pro stavební povolení 773 milionů bez DPH. Hotovo má být v roce 2023. Práce to přitom nebude snadná.

„V rámci stavby bude stávající nosná konstrukce mostu nahrazena novou s tím, že šířka mostu a navazující úseky dálnice D1 umožní v budoucnu bez dalšího rozšiřování provoz 3 + 3 jízdní pruhy bez zpevněných krajnic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Ze stávajícího mostu budou zachovány pouze oblouky, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. I během demolic a stavebních prací na mostě chce ŘSD zachovat provoz v režimu 2 + 2 pruhy, což ale most neumožňuje. Vpravo vedle něj ve směru na Brno proto vznikne jednopruhové mostní provizorium.

„Před zahájením vlastních stavebních prací je nutné realizovat rozsáhlé přístupové komunikace pod mostem a geologický průzkum,“ doplnil Studecký.

Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
thegrid
Host
thegrid

Ví někdo jakou životnost mohou mít ponechané sanované oblouky, pokud už stojí 80let?
Ušetří se něco?
Díky

Honza D.
Host
Honza D.

Několik připomínek a dotazů – Nevíte někdo jak bude vypadat provizorní most, z čeho bude postaven? Pižmo? Nebo něco jiného? Mostní provizorium má mít jeden pruh. Vejde se na polovinu stávajícího 2+1 pruh, aby zůstalo 2+2? Upřímně řečeno se mi to moc nezdá, ale můžu se plést. Dále píšete že o rekonstrukci rozhodl diagnostický průzkum. Ještě před pár lety to vypadalo tak, že se spíš bude bourat a stavět nový most. Jenže přispěvatel jednoho diskuzního fóra o dálnicích (snad Lenny) před několika málo roky napsal, že i když by to měla být práce někoho jiného, tak pořádně prohrabal archiv a… Číst vice »

Dusanh
Host
Dusanh

Nebyl to Lenny, ale Tomas 1975 😉

Honza D.
Host
Honza D.

Njn, můj HD nasazený na krku už není nejmladší. 🙂

Dusanh
Host
Dusanh

Tak na to provizorium se těším, aspoň bude konečně nějaký pořádný cíl pro rodinné kočárkování 😀

PatriK
Host
PatriK

S ohledem, že bude „nutné realizovat rozsáhlé přístupové komunikace pod mostem a geologický průzkum“, to žádné pěkné podívání nebude.

Dusanh
Host
Dusanh

Kdo říká, že se bude chodit pod most? 😉

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

V nejhorším bude v době stavby kočárkovat syn/vnuk, který se dneska v kočárku vozí.

Dusanh
Host
Dusanh

JK – tak to jste trefil 😀