Začalo stavební řízení k modernizaci protektorátního mostu Šmejkalka na D1
Na ministerstvu dopravy začalo stavební řízení k zřejmě nejsložitější části celé modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka. Oznámení se
Na ministerstvu dopravy začalo stavební řízení k zřejmě nejsložitější části celé modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka. Oznámení se objevilo na úřední desce ministerstva. Jde o jediný dodnes využívaný most na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech.
Ředitelství silnic a dálnic generální opravu mostu vede jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace dálnice jako úsek číslo 1, ŘSD jej ale ze své modernizační mapy smazalo. Zmodernizovat se ale musí.
ŘSD chce ještě letos vybrat zhotovitele, stavbu by pak rádo zahájilo příští rok. Výše stavebních nákladů je dle dokumentace pro stavební povolení 773 milionů bez DPH. Hotovo má být v roce 2023. Práce to přitom nebude snadná.
„V rámci stavby bude stávající nosná konstrukce mostu nahrazena novou s tím, že šířka mostu a navazující úseky dálnice D1 umožní v budoucnu bez dalšího rozšiřování provoz 3 + 3 jízdní pruhy bez zpevněných krajnic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Ze stávajícího mostu budou zachovány pouze oblouky, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. I během demolic a stavebních prací na mostě chce ŘSD zachovat provoz v režimu 2 + 2 pruhy, což ale most neumožňuje. Vpravo vedle něj ve směru na Brno proto vznikne jednopruhové mostní provizorium.
„Před zahájením vlastních stavebních prací je nutné realizovat rozsáhlé přístupové komunikace pod mostem a geologický průzkum,“ doplnil Studecký.
Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.