Velkorysé náhrady při zpožděních a jistota pro cyklisty. Na železnici začala platit nová pravidla
Vlak Arrivy, nájezd pro vozíčkáře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové nařízení zajišťuje lepší práva hlavně osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, a to v celé Evropské unii.
Zajímalo by mne jak se k tomu nařízení postaví krajští organizátoři dopravy, jenž také prodávají jízdenky na vlak podle ingegrivanych tarifů s krátkou časovou platností.
Jako člověk se sníženou schopností pohybu a orientace bych spíše ocenil, kdyby slevy pro takové cestující bylo možné využívat v rámci celé EU, ne jenom v rámci jednoho státu.
Zde vyhráli soutěže dopravci co například invalidní elektrický vozík vůbec nepřepraví. Původně byl u bývalého dopravce vůz z zvedací plošinou.
Hodil by se větší prostor pro kola (i pro kočárky) o víkendech v Elefantech na trati Beroun – Praha, tam bývá cestujících s kolem spousta, dvojnásobné množstvý „háků“ na bicykly a dvojnásobně velký oddíl se sklopnými sedačkami (ve srovnání s tím, co je tam ve zdvojených Elefantech teď) by mi připadal tak akorát aby se tam všechny bicykly a kočárky pohodlně vešly.
Co tam u těch 60 minut nechápu, je zda tak musí být zpožděn vlak, ze kterého přestupuji nebo stačí pokud mi kvůli menšímu zpoždění ujede přípoj a já přijedu do cíle o 60 minut později.
tuhle jsem jel z Jaroměře do velichovek a autobusák se neobtěžoval zajet na nádraží. pani na infolince Oreda mi řekla, at počkám do večera na další, ale ze mi doporucuje cekat jinde. taky služba!!!
Právě díky, neukázněnosti při nástupu a výstupu cyklistů vzniká zpoždění.
jela někdy někam s kolem?
Cyklista má jet na kole a ne vlakem
Nejste ze Správy železnic, protože tam mají takový „kladný“ vztah k cestujícím a v zásadě ke všem, kdo není od nich. Pravda, musím říci, že uživatelé silnic jim nevadí.
Já bych tedy přepravu kol nechal na obchodní rozvaze dopravce. Narozdíl od invalidního vozíku, nikdo není nucen cestovat s kolem.
cyklistika je preferována napříč EU. az budeš jezdit vlakem s kolem, budeš zpívat jinou pisnicku
Máš jezdit na kole a ne vlakem
Ale bez tohohle nařízení nutíte každého kdo by chtěl jenom s kolem na delší vzdálenost aby si vzal na cestu i auto…
Tenhle problém řeším ročně při cestě Evropou na kolech protože v některých úsecích je nezbytné se nějakým vlakem svézt.
Ale toto je primárně určeno pro cyklodopravu, nikoli pro cykloturistiku. A jako doplňková k cyklodopravnimu modelu: dojedu ns kole k vlaku, pak vlak (+ mhd) nebo v mnoha městech (zvláště univerzitních) obvyklý model nějak k vlaku, pak po městě na kole.
Proč se raději neřeší možnost koupit si u jakéhokoliv EU dopravce koupit si online jednoduchým způsobem jízdenku z jakéhokoliv místa A do místa B v rámci EU (např. chci jet Praha – Paříž Nightjet + TGV), aby bylo možno na kompenzaci za zpoždění lépe dosáhnout v případě více přípojů/zmeškaného vlaku? Proč se neřeší možnost koupit si pouze místenku, pokud mám interrail, když místenka v některých státech stojí polovinu toho, co jízdenka a má navíc omezený kontingent? Tady jsou nedůvodné rozdíly např. mezi Německem (kde jsou všechny rychlovlaky bez povinné rezervace) a protekcionistickou Francií (kde s interrailem dáte za místenku v… Číst vice »
Čte se to hezky 🙂
Zejména ve chvíli, kdy sedím ve Slováckém expresu, který je jako vždy opožděn o obligátních 30 minut, ujede mě přípojný autobus a další jede za tři hodiny 🔝🙂
Tři hodiny plánované jízdy, 3:10 čekání na připoj.
Papír snese všechno, úředník něco vydal a všichni se budeme tvářit, jak máme tu Potěmkinovu vesnici krásnou… 🙂🤦
No jo, a přitom ho při změně grafikonu posunuli ze SS:42 na LL:03 z Prahe. Asi aby náhodou to zpoždění nevykompenzoval po rekonstrukci trati.
,,Nová pravidla se týkají i přepravy jízdních kol, a jsou povinná pro všechna nová vozidla objednaná po 7. červnu 2025 a pro vlaky, které od tohoto data projdou zásadní modernizací.“ A neměla by to být náhodou věc každého objednatele, kolik míst na kola budou mít jím objednávané vlaky (pokud vůbec nějaká) a pokud objednatel nechce, tak by ve vlaku nemusela být žádná místa na kola (jo, je to nesmysl, ale co třeba rychlovlaky?)?? Pokud cestující požadují přepravu jízdních kol, tak si to trh najde a objednatel bude chtít vlaky s x místy na kola kvůli přirozené poptávce. A vůbec proč… Číst vice »
Neměla, protože objednatel ani dopravce na takovéhle „prkotiny“ často nemyslí a cestující nic nezmůže. Co taky cestující může dělat, když na dané relaci jezdí jen jeden dopravce, protože objednaný v závazku veřejné služby? Už jsem to tu psal níže, viz původní Railjety ÖBB. Ty přepravu kol neumožňovaly („rychlovlaky“) a přitom existují relace, kde kromě nich téměř nic jiného nejezdí. Změnilo se to až s masivními protesty cestujících a obecnou změnou vnímání cyklistiky v západní Evropě v posledních 20 letech. A protože železniční vozidla jsou investice vždy na minimálně 30 let (plus roky mezi přípravou výběrového řízení a dodáním), neměli bychom… Číst vice »
Jenže objednatel za tyto služby platí z veřejných peněz. Ze svého ať si každý objednává, co chce.
Ano protože, je to z veřejných peněz, tak veřejnost zastoupená státem je oprávněná to požadovat a nenechavat to na rozhodnutí nějakého úředníka.
Teď by to ještě chtělo zakázat schvalování nových vozidel, které neumožňují důstojný, spolehlivý a rychlý nástup/výstup pro vozíčkáře. Ty zvedací plošiny jsou katastrofa. Věčně to nefunguje a když to funguje, tak to hrozně dlouho trvá. A hlavně je to velmi ponižující. Přitom to jde udělat tak, aby všichni cestující mohli nastupovat sami bez problémů. Staré vlaky na nízkopodlažní už nepředěláme, ale to, že ČD objednali comfortjety bez nízkopodlažní části není v pořádku. Siemens přitom nízkopodlažní vůz nabízí – nové railjety 2 pro ÖBB ho budou mít.
Švýcarsko takový zákon dokonce již má.
A to přitom vůbec není v EU (poznámka pro Anonyma ze severu).
I o FH je to paráda, zvlášť když při opravách stanic #mynic přemýšlí tak něja divně. Možná by to chtělo mít projektanty s postižením. Například Beroun – místo rampy z haly do podchodu, bude i po rekonstrukci výtahem do podchodu a výtahem z podchodu. Když se kolej vyhlašuje až při postavení vlakové cesty, je to paráda. A to radši nemluvím o nástupištích, kde jsou desky podložené cihlami (např. Příbram)
Železnici neprojektuju, ale ujišťuju vás, že projektant projektuje to, co chce investor. A samozřejmě dodržuje normy.
Normy jsou ale ve většině případů jen doporučené a věřte jsou věci, které může navrhnout projektant investorovi.
„zvedací plošiny jsou katastrofa.“
Kdyby platilo to „Právo osoby se zdravotním postižením na pomoc při nastupování“ , tak se nemusely ta složitá a drahá mostra montovat do většiny třeba 471. Právě proto, že se cítili poníženi pomocí personálu, ty plošiny chtěli.
Ovšem „to jde udělat tak, aby všichni cestující mohli nastupovat sami bez problémů“ je blbost. Nejsou všude stejná nástupiště. Bez pomoci průvodčího nenastoupí ani v některých 550mm nástupištích, např. v oblouku.
U některých to nejde ani s pomocí plošiny jakékoliv konstrukce.
Ve článku jsem nenašel zmínku o noční můře všech cyklistů na české železnici -náhradní autobusová dopravě. Řeší tato novela nějak také?
Zrovna si říkám proč nemůže mít autobus stejné háky na kola jako mají vlaky. Vozit kolo busem znamená ho celou dobu držet a hlídat, ve vlaku ho pověsím na háky a dál se nestarám
Nojo a pak čtu breky, když chce dopravce za přepravu kola třeba 50 korun.
Pokud by měly busy háky vymýšlené někým, kdo si myslí, že všichni mají galusky, tak by byly prd platné. : – )
Kromě toho je spíš trend háky nedělat a kola zabezpečovat popruhy. Doba se mění a většina lidí nebude zvedat 25 a víc kg váhy elektrokola do vzduchu na hák.
Na linkách, kde je předpoklad přepravy cyklistů, se třeba nějaký ford tranzit atp. při NAD poskytuje.
Kolo zabezpečené popruhem v busu, to jsem zažil před chvílí. V první prudší zatáčce je kolo na zemi
Píšu o vlaku.
Elektrický motocykl nemá nárok se přepravovat jako kolo. Sjednejte si k němu pojištění a asistenční službu.
Tak nacpat pár kol do jednoho z vagónů celého vlaku není zase takový problém, jako do autobusu. Tam už dvě kola zaberou velký prostor. Ale samozřejmě je fakt, že pokud část trasy probíhá NAD, obzvlášť když je to neplánovaně, tak to pro cyklisty je průšvih. Každopádně dovnitř busu se kola umísťují těžko, ale řešením by mohlo být, že by busy NAD byly vybaveny držáky kol na zadní stěně zvenčí, jak mívají různé cyklobusy. V Brně to jezdí dokonce i na nějakých pravidelných linkách.
Takže raději žádnou NAD, aby museli šlapat po silnici všichni?
kde to kdo napsal?
No taky jsem z toho někdy měl obavy, ale když jsem v posledním asi půlroce zažil nějaké výluky třeba u Arrivy (byť jsem zrovna nejel s kolem), tak ve vyloučeném úseku jela kromě autobusů i dodávka na kola…
No mě se jen po přečtení nadpisu udělalo slabo u srdce. Zjevil se mi Moravskoslezský kraj jak hlásí bankrot. Protože čekání 60 minut třeba jen v Kunčicích nebo Svinově. By za pravidelných odškodnění muselo znamenat konec a pád. Třeba trať 321 se už léta flikuje pravidelnými různě dlouhými vylukami. A po těch létech se začne kompletně rekonstruovat v několika po sobě jdoucích několikaletých stavbách. S jednokolejným provozem budeme moct více méně počítat do roku 29/30. O dění na 323 nemá cenu informovat. Snad jen že tam se na apokalypsa podílí často i dopravce. Ne jen krajem zvolená varianta JŘ… Naštěstí… Číst vice »
předpokládám, že bude uplatněn limit minimálního odškodnění 4 € takže každodenní dojíždějící v rámci kraje mají smolíka.
„Třeba trať 321 se už léta flikuje“
A to je akce moravskoslezského kraje?
Tak to bude hezka refakturace nakladu za zpozdeni na spravu zeleznic… ktera pak zase vylepsi jizdni doby aby tech zpozdeni bylo mene
Pěkné a jednoduché nájezdy, na obrázku. Jistě levnější, než složité plošiny s různými pohony, brzdami, koncáky a dalšími vymyšlenostmi.
To sice ano, ale použitelné pouze ve stanicích s výškou hrany 550 mm a s dostatečnou šířkou nástupiště.
A to na arrivích linkách nejsou zdaleka všechny.
Přesně tak, tím nájezdem třeba v Krnově nastoupit do 843. Moc to nepůjde
Oprava, vypadlo mi tam slovo *zkuste tím nájezdem nastoupit…
To se musí snažit i provozovatel dráhy, nejen dopravci.
to bych chtel videt v Bělé p / B jak to funguje . ale uznavam , lepsi neco nez nic .
Ten požadavek na 4 kola bude nejspíš výsledkem nějakého šíleného kompromisu.
4 kola na šukafon opravdu nejsou totéž jako čtyři kola na zdvojeného slona. Smysl by dával požadavek jedno kolo na každých x míst k sezení.
Směrnici bylo možná učiněno zadost po teoretické stránce. Z té praktické to již tak snadné být nemusí a bude jen záležet na provozním personálu, jak se z danou situací vypořádá.
Nedával, protože ten požadavek velmi záleží na typu vlaku (regionální vs. dálkový), alternativách (někdy místo rychlíku můžete jet courákem, někdy ne) i tom, kudy projíždí.
Podle mě je hlavní, že nějaká povinnost přepravovat kola vůbec vznikne. Např. původní Railjety ÖBB přepravu kol neumožňovaly, což v situaci, kdy na některých místech, přitom cyklisticky zajímavých, prakticky neexitovaly jiné spoje (např. přes Arlberg, v určité době i přes Semmering), byla opravdu tragédie.
Cyklisty silně vytížených spojů se to netýká, tam dopravci „hodně“ míst pro kola nabízejí již dávno sami od sebe.
Čtyři kola jsou maximum které se při správném využití místa do šukafonu přesně vejdou…
Já jednou zažil asi 20 kol v soupravě 810+010. 😀
Když se chce, jde všechno…
Tak úplně všechno ne, já zažil cyklovlak plný tak, že v pozdějších stanicích možná dokázalo přistoupit pár „pěších“, ale rozhodně už ne nikdo s kolem. Měl holt mimořádně výrazně sníženou kapacitu, protože to nebylo o víkendu, ale ve svátek uprostřed týdne, tak zřejmě vozy neoběhly, jak by bývalo bylo potřeba. Já naštěstí nastupoval mezi prvními a vystupoval mezi posledními.
A jinak 010 existovaly i v cykloverzi, tam se těch 20 kol vešlo hravě.
no jo , v 010 jsou takovy pekny vstupni prostory . tam se toho vejde….
Jo víme jak ta klauzule o vyšší moci funguje v letectví. Prakticky na jakoukoli žádost o odškodnění přijde opodvěď, že se jednalo o vyšší moc a člověk to pak musí řešit až soudně.
Soudně asi ne. Ale když při nákupu letenky jdete po nejnižší ceně, tak se nemůžete divit, že to má své důsledky, ať už v komfortu přepravy, nebo při případné žádosti o odškodnění.
Dosud nejdelší handrkování o kompenzaci jsem měl s Brussels Airlines, a to rozhodně nebyla nejlevnější možnost 🙂
Přesně tak, při stávce letiště vás dopravce pošle do háje
U ČD odškodnění nabízejí a vyřizují přímo průvodčí. Pravda, ne hotově, ale dostanete papírek- poukázku na jízdenku a par dalších služeb.
Onehdy jsem na tom dokonce vydelal: doplatek na 1. třídu mě stal 25 korun, a skrze chybějící vagón jsem dostal 30 😀.
extrémní povětrnostní podmínky
…. v zimě mrzlo?
Za pár roků to možná bude extrém.
A když přijdou mrazy -20 ˚C tak se to svede na skleníkový efekt.
Jej, tak to doufám, že dopravci se v zimě nebo při pár kapkách z nebe nebudou vymlouvat při zpoždění nad 60 minut, že to bylo hodně nepříznivé počasí, aby nemuseli cestující odškodňovat 🥹
Pokud se nepletu někteří dopravci při zpoždění nad 30 minut vrací automaticky část jízdného.
Ano, ale teď nově od 7.6. díky legislativě EU za nepříznivé počasí nemusí odškodňovat. Takže si dokáži představit, že za snítko sněhu tam hned hodí důvod “Nepříznivé počasí”. Ano pochopím povodeň nebo možná ještě spadlý strom.
Oproti 1371/2007 se v definicích nic zásadního nemění, jen se upřesňuje, že stávka není vyšší moc.
Tak pokud vím, ta nepovinnost v případě zavinění vyšší mocí existovala už dosud, akorát teď bude přesněji definovaná.
Vy si myslíte, že to železničním dopravcům bude stát zato, se kvůli pár eurům handrkovat, jestli šlo o extrémní počasí nebo ne? Nebude. To je něco úplně jiného než odškodnění za zpoždění leteckých lowcostů, které často činí mnohonásobek zaplacené ceny letenky a kde minimalizace nákladů a prvoplánovité odmítání jakýchkoliv nároků (viz „Vyvolávač deště) je jádrem byznysového modelu.
Supr, díky EU, ještě, že jsme členy. 🇨🇿🇪🇺
Koukněte se někde na podmínky, kde funguje konkurence.
Ona se ta přísnější pravidla samozřejmě někde projeví.
Ale ono je to ve své podstatě dobře. Železniční doprava se oproti situaci ještě před pár desítkami let výrazně změnila a tak se musí změnit i chování k cestujícím. Dřive na sebe vlaky při zpoždění obvykle čekaly – dnes je preferován takt a dochvilnost na přímé lince. Proč mám jako cestující být bit jen proto, že jedu na nějaké méně vytížené relaci, kde nejezdí přímé spoje, a trať přitom není dostatečně propustná (nebo řízené provozu flexibilní) na to, aby se tam vlaky nezpožďovaly vzájemně? Tak holt každá jízdenka bude stát o 2% více, u cestujících na přímé lince je to… Číst vice »
Vlaky na sebe většinou normálně čekají. Kolikrát zbytečně, přestupuje jen vzduch, takže tak.
Bejvávalo. Dnes jak které jak kde. Railjety v Salzburgu směr Innsbruck standardně ne. Ten můj případ nebyl ojedinělý, nedlouho po mě tam jela přítelkyně, která sice nepřestupovala, ale když měl vlak už v Gasteinu 20 minut zpoždění, byli prý cestující směr Tyrolsko vyzváni, aby přestoupili ve Schwarzach přes Kitzbühel, protože ten návazný Railjet v Salzburgu nestihnou – čekat nebude. Já byl ve Schwarzachu načas a naivně si myslel, že to tak bude i v Salzburgu.
Bývaly doby, kdy bylo čekání na pripojich předepsanou, viz poznámka „neceka na žádné pripoje“. Myslím si, že je to zjistitelne, ale už mnoho let jsem nezažil, že by to potřeboval vědět.
Připadá mi ale, že o sobě nevědí různí dopravci.
stejna zkusenost s OBB, cesta z Benatek smer Salzburg, prijezd do Tarvisia o 10 minut drive, odjezd vcas po 100 m vlak zastavil a stalo se cca 10 minut, do Villachu prijezd 10 minut po odjezdu IC smer Salzburg, uplne malo nas nebylo, dalsi vlak za 2 hodiny, chapu ze vlak nebude cekat 30 minut ale 10 minut neni zadny extra dlouha doba nehlede na to, ze nejake zpozdeni se da stahnout behem cesty v porovnani s cekam na dalsi vlak a prijezdem o 2 hodiny pozdeji
To mě trochu překvapuje, přeci jen IC Villach – Salzburg je něco jiného, než RJ Wien – Innsbruck, kde to jezdí každou hodinu, ale je možné, že to bylo proto, aby to nezpůsobilo řetězovou reakci. Kolem Gasteinu jsou jednokolejné úseky a pak přestupy, 10 minut sice není moc (pokud jste přijel 10 minut po jeho plánovaném odjezdu, tak ještě +5 minut na přestup), ale tolik vaty tam nebude… takže to smysl dává. No a právě pro takovéhle případy je potřeba, aby cestující měl jasný nárok na odškodnění. Přeci jen je železnice pořád ještě síťová služba, kde se cestující spoléhá na… Číst vice »
To, kde se nová pravidla projeví, nemusí být cena. Třeba vám dopravce jednoduše neprodá jízdenku s kolem na těsný přestup.
Přestupní časy byly pokud vím na železnici vždy přesně dané a jestli se jede s kolem na to nemá vliv. Jo, samozřejmě pak bude zajímavé to řešit, když Vám kvůli ztrátě přípoje propadne místenka pro kolo a v dalším (resp. několika dalších) vlaku nebudou volná místa. Ten problém s místenkou jsem tehdy u ÖBB měl – byl začátek prázdnin, takže jsem místenku měl a když přípoj ujel, po půl hodině ve frontě na pokladně jsem se dozvěděl, že na další spoj už další místenky nejsou k dispozici. Ale člověk se většinou nějak vejde, ten další vlak kupodivu ani nebyl tak… Číst vice »
Naprostá většina tohoto tu dávno platí i bez tohoto schválení.
Mně tedy nepřipadá, že by to dnes fungovalo podstatné jinak. Třeba ČD při zmeškání posledního připojení platí taxika i soukromé auto. Taky běžné probíhá komunikace na téma, jestli někdo přestupuje neboli má-li následný vlak čekat.