Začala rekonstrukce Bechyňky, dostane ocelové Y pražce a bezstykové kolejnice
Ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon zatím Správa železnic používala na neelektrifikovaných tratích, a to zejména v Libereckém kraji.
Správa železnic (SŽ) dnes zahájila opravy trati Tábor – Bechyně, která je v tuzemsku výjimečná stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 1,5 kV. Výluka provozu na celé trati potrvá do 14. června, vlaky jsou nahrazeny autobusy.
Oprava je oproti původním plánům výrazně skromnější. Vyjde zhruba na 47 milionů korun. Centrální komise ministerstva dopravy přitom před třemi lety schválila akci za 417 milionů korun, loni ale kvůli neustále rostoucím nákladům nakázala Správě železnic udržovat trať ve stávajícím stavu.
Oprava je rozdělena na dvě části. Železniční svršek vylepší litoměřická společnost Chládek a Tintěra za 43 milionů, sloupy trolejového vedení opraví firmy Elektrizace železnic Praha a FEBAST za 4,2 milionu.
Správa železnic přitom vůbec poprvé použije na dráze elektrifikované stejnosměrnou trakcí ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon. V obloucích o velmi malém poloměru pak bude podle SŽ možné zřídit bezstykovou kolej. „To přinese zvýšení bezpečnosti, komfortu cestování, možnost nasazení moderních vlakových souprav a v neposlední řadě také snížení nákladů na údržbu,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Dojde k výměně železničního svršku, v úsecích Slapy – Malšice a Malšice – Sudoměřice u Bechyně se nahradí stávající dřevěné a betonové pražce za nové betonové, v úsecích Tábor – Slapy a Sudoměřice u Bechyně – Bechyně se pak zkušebně použijí zmíněné ocelové pražce ve tvaru ypsilon. Stávající ojeté kolejnice se vymění za nové, opravou projdou také tři přejezdy (P6299, P6308 a P6318).
Absurdní hra kolem Bechyňky. Rekonstrukce je zrušena, SŽ znovu zkoušela změnu trakce
Ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon zatím Správa železnic používala na neelektrifikovaných tratích, a to zejména v Libereckém kraji. Na prvních dvou zkušebních úsecích s těmito ocelovými pražci na trati elektrifikované stejnosměrnou trakcí bude proto podle Friebové sledovat, měřit a „vyhodnocovat chování ocelového kolejového roštu ve vztahu k této trakční soustavě“.
Pokud jde o opravu trakčních podpěr, bude spočívat v nátěrech vybraných sloupů a také v opravě několika jejich základů, a to na základě doporučení statického posudku. Napěťová hladina zůstává stejná, ačkoliv se donedávna uvažovalo o přechodu na střídavých 25 kV.
Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Je tak nejméně 85 let staré. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.
Už při udělení koncese pro stavbu začátkem 20. století dostala první elektrifikovaná trať v Rakousko-Uhersku řadu výjimek. Například nejmenší poloměr oblouku byl snížen na 125 metrů. K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík.