Začala rekonstrukce Bechyňky, dostane ocelové Y pražce a bezstykové kolejnice
Elinka a muvka v Bechyni. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon zatím Správa železnic používala na neelektrifikovaných tratích, a to zejména v Libereckém kraji.
zrušit a změnit na cyklostezku
Vyasfaltovanejch ploch je tam v okolí spousta, takže cyklisti mají na výběr.
Takže je to v podstatě historická dráha…
Bylo by na čase trať dobudovat do Týna
Jj, ale kudy? Bechyně je poněkud zastavěná. Jedině ze starého nádraží.
Samozřejmě ze starého nádraží. Buď by tam zůstala úvrať, nebo by tam byl pro manipuláky triangl, osobáky by stejně měl vždy zajíždět do Bechyně.
A proč?
Protože někdo to má jako životní sen, ikdyž to žádný dopravní problém neřeší.
Protože by se propojila železniční síť, není dopravně vhodné mít takto kusé tratě ve vnitrozemí.
A já blb si myslel, že infrastruktura se staví tam, kde je potřeba…
A myslíte, že by tu potřeba nebyla?
Obyvatelům Týna nad Vltavou by se určitě líbilo mít přípoj v Táboře na expresy do Prahy.
Už vidim Tejňáky, jak se trestaj jízdou Bechyňkou, aby mohli v Táboře přeskočit na vlak… 😂
Tak samotné Bechyňce by se mohly narovnat oblouky, aby právě to nebyla jízda za trast.
Takže ve výsledku zůstane historickejch akorát pár sloupů a napájení.
Kdyby se upravilo těch pár oblouků, přeplo se to na 25kV, tak to udělá pro železnici víc, než tenhle paskvil, co tam zůstane.
On by tam mohl jezdit Stadler, verze na 1,5 kV existuje. Jen by tam vlastní silou nedojel.
Jaké tam vlastně byly kolejnice původně? S49 jsou příliš nový typ, aby byly původní.
Můžete nějak přiblížit, co přesně by přepnutí na 25 kV mělo přinést, až už cestujícím, dopravci nebo správci? S oblouky souhlas.
Stačilo by napájení z hlavní tratě, nebo by tu byla posilová měnírna. Ne atyp.
A proč? V Malšicích je to napájení nějak vadné?
Zatím není, ale poslední modernizace měnírny proběhla před 20 lety, a je jen otázkou času kdy ji dojde životnost.
A jaká je životnost trafa vyrobeného před 20 lety…? To tu dalších 30 let v pohodě vydrží…
Uváděná životnost je 20-40 let podle zatížení a teploty.
Pořád si myslím, že ta životnost by se zkracovala pomaleji při jen občasném provozu té měnírny, aneb „25 kV normálně /z Chotovin/, 1,5 kV když bude den historických jízd.
Vy si ten problém prostě vyrobíte, že?
A kdy technologie dožijí ? Nebo jsou normálně skladem trafa pro 1500V ?
Tak se za 280 mil. opravi nějaká významná budova a dva peróny, třeba v Semilech 🙂
Většina oblouků je v pustině, dlouhodobě by bylo efektivnější odkoupit těch pár pozemků a trať narovnat.
Zvýšila by se rychlost a životnost svršku.
Ale koncepční uvažování u nám nikdy nešlo.
Jaké by byly náklady?
Krátkodobě vysoké. 🙂
Vždy záleží hlavně na objemu zemních prací. Takže na rovině, kde by došlo k „výměně pole vpravo od trati za pole vlevo od trati“ (krom části lokálek potenciálně třeba taky Horní Počaply 🙂 ) to může znamenat při zkrácení tratě dokonce i úsporu. Zatímco kolem Jedlové by to byl pokus za desítky miliard.
Stačí? 🙂
Koukám, to jsme tu si tu Bechyňku projeli tzv. za 5 dvanáct … bezstykovka tu krásnou trať jen zničí …
stykovka ničí kola a i sama sebe
Ale je to klasická trať … takový ten zvuk přejíždění styků je ten nejkrásnější zvuk na železnici …
Bože, ty to vidíš.
Že jo, zejména když se hlasitě line na WC ze záchodové roury.
To není nic neřešitelného.
Na některých tratích svařených v 80 tých letech kolikrát nepoznáte, že jsou svařené.
Dřív to bylo považováno za nepříliš dobře odvedenou práci termitářů.
Dnes by se z toho mohl vytvořit technologický postup pro historické tratě. Bylo by to bezstykové a při tom by to v místě svárů cvakalo.
Já vím už by to nebylo takové jako v zimě pořádně roztažený styk, ale cvakalo by to. A kdyby se vařilo ve stylu „zavařené vlaštovky“ tak by se vůz i krásně pohupoval. Akorát vstřícnost styků/svarů by se musela ohlídat, aby byl efekt dokonalý.
A tratě mají být na projíždění, nebo na dopravu ?
ten panter tam vypadá příšerně. zachovat hezké vlaky!
Bezstyková kolejnice? Asi nějaká inovace, čekal bych spíše bezstykovou kolej.
V dnešní době je bohužel úspěch, když trefí správně i a y. Pochopit rozdíl mezi kolejí a kolejnicí je holt pro některé jedince nedosažitelné.
Tím je vysvětlen vznik Y pražců… Původní běžné pražce jsou „měkké“ -> I. No a někdo si to spletl, myslel si že jsou ve vyjmenovaných slovech a udělal z nich pražce „tvrdé“ -> Y. 😀
Doufám, že toto ne!
Jj, rozdíl mezi PRAŽCI a PRAŽCY.
No tak to, co je bezstykové, je ve skutečnosti kolejnice, ne kolej. Resp. kolej je bezstyková vždy – pokud se vám obě kolejnice koleje setkají, je to docela problém.
„Bezstyková kolej přinese …. možnost nasazení moderních vlakových souprav“
1) Jak souvisí bezstyková kolej s možností nasazení moderních souprav?
2) Jaké moderní soupravy dáma myslí, když tam nic delšího jak 043 nemůže?
ad 1) Asi by se mohlo jezdit někde s nedostatkem převýšení (I) 130 mm. Ale co to konkrétního bude netuším.
Zajímavý je, že v Plzni se za 100 mega opraví jedna křižovatka, kde v podstatě akorát přibudou nové přechody, a tady se za půlku opraví dost významný kus trati 🤷🏻♂️😁
Původně plánovaná kompletní reko měla stát 400 milionů. Ale „nebyly prachy“. Za tutéž cenu se bude dělat nádraží v Klatovech…
„Součástí projektu budou také úpravy kanalizace, vodovodu, elektrické trakce a osvětlení.“
Jedna křižovatka.
První úsek ne ypsilonech je Popelín – Počátky-Žirovnice. Lipenka taky není v Libereckém kraji. A oba úseky elektifikované, ale střídavě.
Ypsilony v obloukách na trati Rybník – Lipno se dělali někdy před deseti lety. Ale řešili se jen oblouky, kde je malý poloměr a trakčni napětí je 25 kV AC.
První úsek na ypsilonech na Lipence je cca z roku 2008. Další úseky (oblouky) na ypsilonech se dělaly tuším v letech 2017 a 2018. Bezstyková kolej byla podmínkou k návratu patráků a povolení pro pantera (měřící jízdy říjen 2020, to už to bylo) a v ostrých obloucích ji lze zřídit právě pouze na ypsilonech. Podobná podmínka byla i pro Bechyňku, jenže (jak tvrdil traťák), na ss. soustavě ypsilony být nesmí. Jestli dostala Bechyňka výjimku nebo došlo ke změně norem, to netuším, ale na stejnosměru jsou pouze na tramvajové trati Liberec – Jablonec, a teď i na Bechyňce. Obojí nižší napětí.… Číst vice »
A proč to vlastně Y nemůžou být pod ss? Tomu vůbec nerozumím
Myslím, že za tím jsou obavy z „podpory“ koroze bludnými proudy.
To by mohlo být ono, díky
Asi nebude problém tvar pražce, ale že je kovovej…
Jak „nemůžou“? Vždyť článek je o tom, že budou.
Bludné proudy ničící kovové konstrukce v okolí jsou problémem u ss soustav.
Někde kolem Jindřichova Hradce jsou Y pražce použity pod střídavou trakcí.
Zdravím,
ano, jde o úsek mezi žst. Popelín a Počátky-Žirovnice. Jestli se nepletu, pražce „Y“ se zde údajně použily poprvé na síti tehdejší SŽDC. Šlo tuším o rok 2004.
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9iN28x8Dn24bf1mInffEHnf3uFGfhPA0f5YfhGfiefZNCW00G0ffGffsC0G-f186ZB8L8DnJ2GDIE&x=15.1883737&y=49.2231007&z=18
David
Na střídavé trakci se nepředpokládají velké problémy s bludnými proudy. Ale na stejnosměrné jsou obavy, takže se to musí napřed vyzkoušet. A asi už to nějak zkoušeli i na Lipně, viz Zdeněk.
Ocelové Ypsilonové pražce jsou na trati Lipno – Rybník, pokud se nepletu. Takže SŽ je používá nějakou dobu i na elektrifikovaných tratích.
Já bych v obloucích o malém poloměru ten poloměr zvětšil. Ať se tam dá jet 80, občas s propady na 60.
https://mapy.cz/s/jofecarelu
Tohle je jeden z nich. U něj je to neprůchodné.
Ale u většiny těch dalších místo je.
To ano, ale byť jen jeden jediný, tak limituje použitá vozidla.
Poptal bych se u Stadlerů, jenže to by z nich propaganda nesměla udělat tramvaje, co nemají na železnici vůbec jezdit a z jejich konstruktérů pitomce, protože se Leoškovi rozletí kolečka – zadání znělo udělat hlupáka z Leoše.
I 810 by z toho benefitovala 🙂
Ty vlakotramvaje nám tu chybí, tady by se mohly nasadit naprosto skvěle, ještě bychom mohli líp napojit centrum Bechně i Tábora
Vlakotramvaj je vozidlo pro vytížené relace, na kterých je možno patřičně využít oba režimy provozu. Vlakotramvaj je totiž na pořízení dost výrazně dražší než normální vlak srovnatelné kapacity.
Představa, že by se drahá vlakotramvaj nasadila na lokálku, kam se nevyplatí koupit ani nový normální vlak je zcestná.
Není…
Rychlostniky pro naklapeni nebudou?
A ono tam klopidlo může? 😉
Muselo by to být speciální klopidlo, které na 40 vytáhne 60 🙂
Stačí vyšší rychlost, a klopidlem se stane cokoliv. Otázka, jestli se to pak i naklopí zpátky.
Při takovém poloměru bych vzhledem k délce přechodnice (pokud tam vůbec nějaká je) spíš očekával přímo vyskočení z koleje bez jakéhokoliv naklopení.