Začala první stavební řízení ke IV. koridoru u Budějovic. SŽ potřebuje osm povolení
Správa železnic počítá se zahájením stavby v roce 2026. Stavět se bude v rámci projektu PPP.
Správa železnic (SŽ) postoupila v přípravě koridorového úseku Nemanice – Ševětín (NemaŠe) severně od Českých Budějovic do fáze stavebních řízení. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) aktuálně oznámil zahájení stavebního řízení k přeložce produktovodu Čepra, který se má křížit s jedním z tunelů na trase.
Jde už o druhé stavební řízení, u kterého bylo vydáno oznámení o zahájení. První řízení se týká vodoprávních objektů a stále běží. Správa železnic už podle mluvčí Nely Eberl Friebové podala také žádost o stavební povolení na hlavní trasu včetně dvou tunelů (Chotýčanský – 4 775 m a Hosínský – 3120 m), stalo se tak před loňskými Vánoci.
Stavební řízení je oficiálně zahájeno podáním žádosti, fakticky ale začíná až v okamžiku, kdy úřad zahájení řízení oznámí na úřední desce. To se u hlavní trasy zatím nestalo. Správa železnic celkem na NemaŠe potřebuje osm stavebních povolení. Podle Friebové stále počítá se zahájením stavby v roce 2026.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Vláda loni schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to děje na dálnici D4). Půjde o vůbec první projekt PPP v režii Správy železnic při budování trati.
Hotovo by mělo být v roce 2031. Následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku.
Rozhodnutí ve prospěch PPP celý projekt o několik let odsunulo. Při klasickém financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury se počítalo se zahájením stavby v roce 2024.