Začala první stavební řízení ke IV. koridoru u Budějovic. SŽ potřebuje osm povolení
Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Správa železnic počítá se zahájením stavby v roce 2026. Stavět se bude v rámci projektu PPP.
Nechápu, že nečteme článek o získání prvního stavebního povolení na tunel mezi Chocni a Ústím nad Orlicí?
Ten tunel na prvním koridoru je 100x potřebnější než tunely u Budějovic. Projede tam 100x víc vlaků a převeze se tam 100x víc cestujících. Když se spočítá ztráta času cestujících ve vlacích plazicích se údolím řeky Orlice, proti cestujícím jedoucích 200 km/h tunely musí to být astronomický číslo.
To je čistokrevně jak u blbejch na dvorku
Co na tom nechápete? Když čteme článek o IV. koridoru u Budějovic, tak je přece naprosto jasné, že nečteme článek o tunelu mezi Chocní a Ústím nad Orlicí 😏
Jde o to, že 1. koridor se stavěl před cca dvaceti lety, a již tenkrát se měl postavit celý, a ne vyloučit složité a nákladné úseky, také měl být předělán na střídavý proud, etc. Takže je to věcí minulosti. Prostě proto nikdo nic neudělal. A jestliže jsou dnes stavby, které chceme postavit pořádně a v úplnosti, tak je tak postavíme, a nebudeme dělat další zmetky jen proto, že se to tak v 90 letech dělalo.
Zajímalo by mne, jak se vypořádají s mimoúrovňovým křížením s plánovanou severní spojkou v ČB/Nemanicích. Asi se to neobejde bez dlouhé výluky.
Naprosto jednoduše, severní spojka již s tímto počítá a napojení nové trati na stávající je kus za severní spojkou.
Zvláštní je, že na trati 220 není Jikord ochoten zaplatit regionálku alespoň v hodinovém taktu. Ale na trati 190 platí luční metro.
Mezi ČB a Veselím by vozila co?
Ševětínské ne, do Budějovci jim to jede 6:40 a 8:40 s jízdní dobou 21 minut a vlak v 7:40 bude na totéž. Chápu volnou pracovní dobu, ale chtělo by to o 20 minut dřív, pokud školy začínají v celou.
já stále nechápu proč se počítá s rakouskou metodou ….. TBM by to zvládlo sakra rychleji všechno …. dva razící štíty co b vyrazily s čtvrtletním ( klidně s půlročním odstupem odstupem a prorazily oba dva tunely a za 4 roky se jezdí….
V Ejpovickém tunelu museli v trase štít zastavit a přestavět kvůli změně horniny. Ale geologické poměry na NemaŠe neznám, jak se tam mění horninové složení. Tím neříkám, že to nejde pomocí TBM, jen že je potřeba vzít v potaz geologii.
Totální geologické zoufalství…
https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-tunely-na-useku-nemanice-i-sevetin.html
Pozastavil bych se u posledního odstavce. Opravdu za zpoždění může změna financování projektu na PPP, když v roce, kdy se mělo začít se stavbou se podává žádost o stavební povolení na první přeložky?
úředník když může, tak to na něco svede. Trať Plzeň – Nepomuk už taky měla začít a tato stavba nemá zatím nic… a žádné PPP se tam nekoná 😉
Kdyby se někomu chtělo, tak udělat dokumentaci a žádat o stavební povolení na přeložky může hned jak má územní řízení.
Ech, územní rozhodnutí, samozřejmě.
Řekl bych, že můžeme být rádi, že je to zařazeno do režimu PPP. V opačném případě je velmi reálný proces tzv. „klouzavých termínů“, v plánování investičních akcí SŽ tak často uplatňovaný.
U dálnic se v režimu PPP staví úsek D4 Příbram – Písek a jak se tam „práší za kočárem“!
https://zdopravy.cz/prvni-dalnicni-ppp-projekt-se-blizi-do-finale-z-nove-d4-je-hotovo-pres-85-procent-208889/
Zlepší se nejen rychlost, ale také propustnost trati a plynulost jízdy.
Přijde mi trochu škoda, že Hluboká přijde o jediné smysluplné nádraží.
ale kuš, dřevo lze nakládat i jinde 😉
Za mě by se do Hluboké měla nechat jako slepá kolej a prodloužit tam S4 z jihu, protože to druhé nádraží v Hluboké je pro většinu nepoužitelné
řekl bych, že slepá kolej není z daleka tak využitelná jako průjezdná, za mě bych nechal ideálně obě dvě koleje, stejně pokud z toho bude něco jako VRT, tak ta kapacita stačit nebude
Protiaargumentace byla postavená na ekonomice.
1. Náklady na paralelní údržbu staré i nové trati
2. Nutnost uskladnění vytěženého materiálu (z dočasných deponií) v blízkém okolí, kvůli přepravním nákladům – možnost zasypání zářezů staré trati po zprovoznění tunelů.
On to Zámostí někdo používá?
Lidé ze Zámostí nejezdí vlakem?
Moc ne…
Nesel by ten kousek dojet po cyklostezce v tom profilu? Nebo byste tam chtel 810 v dvouhodinovem taktu co bude pendlovat mezi CB a Hlubokou?
Zahájení stavby je vzhledem k současnému postupu stavebních řízení a na ně navazujících povolení už v roce 2026 bohužel nereálné a tudíž vyloučeno.
No, jsme v půlce 2024. Na konci 2026 začnou max. tak vývěrová řízení na koncesionáře, pokud to nová vláda, která vzejde z voleb příští podzim, nepřehodnotí.
Rychlost až!!! 200 km/h? Proč není těch 200 souvisle v celém úseku?? A bude těch 200 i pro neklopidla nebo (zase) ne??
Součástí stavby je rekonstrukce až k Budějovické Severní zastávce. Trasa tak vede i městem, kde 200 km/h nelze zavést.
Proč nelze zavést městem? Chápu, že v tomto případě to nedává ani smysl, ale obecně?
Pokud vím, tak „hlavní“ část – tj. mimo ČB je projektována zcela na 200 km/h (tzn. pro profil 130 mm – standardní vozidla). I navazující již postavená trať přes Dynín na 200 km/h směrově vyhovuje, ale musely by se vykonat úpravy zastávek, spodku, svršku a bůhví ještě čeho.
Až po Veselí zastávku by úpravy byly relativně levné. Bohužel ten oblouk ve Veselí vše zazdí… při tom je to do budoucna jediná brzda mezi Budějovicemi a Táborem.
Že zruší Zámostí mi přijde dost nedokyšlené. Tato část vznikla právě kolem nádraží, osobáky by tamtudy klidně dál mohly.
máme bus. obslouží celou Hlubokou…
To by musel ale navazovat na vlaky. Když autobus odjíždí pět minut před vlakem a další jede za dvě hodiny, tak je vlak (jenž navazuje) záchrana
To není fyzikální vlastnost autobusu, s tím se dá pracovat.
Pracovat jo, ale napravit to, to už je problém.
Na podzim budou volby, čímž se dá směřování JIKORDu docela ovlivnit.
Zrovna jikord teď funguje dobře, vlaky se za vlády Kuby na kraji hodně zlepšily, teď ještě dovést k životu to IDS.
co na to JIKOR? existuje ještě vůbec nebo už ten spolek rozpustili?
Existuje, ale má před sebou ještě dost práce. Snad se povede plnohodnotné IDS
Váš skorojmenovec, pan Jiří Kafka, jednatel Jikordu, by mohl do veřejného prostoru pustit nějakou informaci, jak postupují práce na zavedení IDS JČK.
Lidé, kteří dnes obývají Zámostí, jezdí minimálně BMW.
No jak chcete.
To si nekyslím…
Nepovažuji za rozumné PPP jen na Nema-Še. Vhodnější by bylo, připravit i zrychlení a zkapacitnění IV. koridoru až k hranici z Rakouskem a zadat to jako PPP společně.
Cokoliv k hranici nemá smysl bez koordinace s Rakouskem. A zájem tam zatím není.
Neplatí pro úsek od CB do místa, kde lze pokračovat do Krumlova (a nějak se „provizorně“ napojit na koňku směrem na jih).
Ale Budějovice jsou celkem nedávno po rekonstrukci, takže by se stejně začínalo na jižním zhlaví. Pak to nemá cenu uměle lepit ke stavbě NeŠe.
To jistě.
Jakože když NBS, tak v té západnější stopě? Možná… Koňka mě irituje tím, jak vytrvale míjí všechna větší sídla…. to kdyby se dalo opravit…
Ne, ta “Krumlovska” varianta je blbost. Potřeba je odbočka, kterou půjde pokračovat dále.
Ano. To je chyba českých politiků, že málo jednají s rakouskými protějšky, aby se koordinovaně budovalo vylepšení trati ČB-Linec, bez kterého IV. koridor nenaplňuje potenciál.
Stejně tak je chyba polských politiků, že málo jednají s českými protějšky a proto jim končí dálnice S3 na hranicích u Trutnova.
Na druhou stranu, kolik lidí tuhle relaci jezdí? Nedávno jsem jel vlakem z ČB do Lince a před hranice jelo jen pár lidí. Ale je fakt, že to byla sobota.
Že by proto? „Celkový čas 2 hod 5 min, vzdálenost 125 km“
Doplním, že autem je to cca 1 h 20 min a dokončovaná D3 to ještě výrazně urychlí. Vlakem do Lince je to dnes v podstatě jen pro šotouše a lidi, co nemají jinou možnost. Sám jsem několikrát jel autem, protože vlak často nabízí jen kombinaci „je to sice delší, ale zato dražší cesta.“ Třeba před Vánoci stála jízdenka pro jednoho stejně jako cesta autem+parkování v Linci. V pěti lidech celkem nebylo co řešit, i když jsem původně chtěl jet vlakem.
Já jsem z Prahy do Lince jel za 232 korun. Autem by mě to stálo skoro 3 krát tolik.
Pokud pojede autem rodina, tak je to levněji a rychleji, než vlak a navíc je k tomu časová flexibilita.
noo jako myslím že rakušáci a němci mají spíš slabou důvěru v naše sliby, že to někdy postavíme a tak dělají užitečnější věci, než že ztrácí čas. němci se aspoň občas staví sníst chlebíčky a podepsat memorandum, ale výsledek je zhruba stejný.
je škoda, že země, která je celkem křižovatka evropy nebyla schopná v období největší evropské štědrosti postavit svou dopravní infrastrukturu. bohužel na to, aby se do toho začalo v roce 2004 opravdu bušit by se musela příprava rozjet naplno tak v roce 1994, což musíme asi všichni seznat jako nereálné.
Nebo naopak začít stavět a Rakušané se pak přidají.
Přesně tak. Čekat až ten druhý je k ničemu. Poláci jsou na hranicích a jak je najednou haló kolem D11.
Je haló, protože ta dálnice je v plánu a podepřená mezistátní dohodou.
Nová stopa do Rakouska je proti tomu šotosen.
Tím by se NemaŠe zas o 3 roky oddálilo. Celé 3 roky, protože by se muselo začít od vyhledání trasy, ekonomického posouzení a pak teprve to zanášet do ZÚR kraje.
A jak píše Michal M: Bez koordinace s rakouskou stranou nanic, rakouská čásk Koňky je ještě pomalejší.
Jak jste přišel na 3 roky? V českých podmínkách od vyhledávací studie po realizaci je to spíš tak 15 – 20 let!
3 roky jsem odhadnul jako naprosté minimum, měl jsem napsat „přinejmenším“.
Když to bude PPP, postará se vítěz o to, aby to nebyla klikatiice, ale pěkne 500 m od peron7 sup do tunelu a ven někde za Hlubokou a to cele rovne či v oblouku o poloměru aspoň 7 km (na 300 je to fajn)
Jenom to ne… stačí jízda betonovým korýtkem, metro je v Praze, na dráze netřeba.
Kochat se můžete na Kozině nebo Švestkovce, my normálně potřebujeme dojet rychle a spolehlivě do cíle.
Zvykejte si, vyhlídkových jízd bude už jen ubývat. Taková je doba a jiná už nebude, zpátky v čase cestovat nelze.
Okolí nás jinak převálcuje a zbudou z nás žebráci, ekonomika opravdu nemůže fungovat jak v roce 1965.
Ne, koncesionář o trase fakt nerozhoduje. Tu vždy určuje stát, bez ohledu na způsob financování.
Trasu neřeší koncesionář PPP. Ten „jen“ financuje a staví.
Z článku je jasné, že Správa chystá projekt, ten budou součástí smlouvy a koncesionář to má za úkol postavit podle zadání.
A ještě dodám, že sny o 300 km/h na 7km dlouhém úseky jsou jenom sny, na 7km úseku se vlak na 300 nerozjede. Ikdyby ano, tak kvůli 7km úseku tam nikdo VR jednotky posílat nebude, když na zbytku je to do 200 km/h.