Začala modernizace stanice Prosenice, dostane první výhybky na 160 km/h
Železniční stanice Prosenice. Foto: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61988605
Správa železnic zahájila modernizaci železniční stanice Prosenice, která leží na trati Bohumín – Přerov. Práce za 182 milionů korun provede
Ještě jednou ten odkat na galerii stanice Prosenice, nechápu proč se to vždycky namatle do toho textu:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Prosenice/
Učel této investice nechápu. Ta 130 je v Prosenici do toho oblouku fakt na doraz a tna tom kousku rovinky po tu spojku nen íšance tak zrychlit. No posuďte sami z přiložené galerie: https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Prosenice/ Je to u nás úplně naopak. Tam kde je v pohodě 160, jsou spojky na 50. A dávají se tam, kde se ta rychlost nevyužije. Viz Stéblová (veksl na 120, ihned za ním ale následuje traťová 100), Poříčany (veks mna 120, za ním následuje 110 km/h)…. A na koridoru pro 160 km/h v mezilehlých stanicích je jen 50 do boku… Divné. Vždyť v těch Prosenicích jim… Číst vice »
Ta 130 až zas tak úplně na doraz nebude, když se zvedne na „horních“ 140, a s tou „šancí zrychlit“ se to má tak, že přinejmenším nebude v běžném provozu spojka bránit vlakům ve zrychlování na 160 a ty tím získají něco přes 600 m k dobru. Pro potřeby měření silových účinků ve výhybce je pak stejně nejzajímavější průjezd mašiny (nebo spřežení mašin), protože ta je má ze všech vozidel jezdících 160 bezkonkurenčně největší. No a sólo mašina na těch 300 metrech ze 140 na 160 zrychlit v pohodě dokáže, nemluvě o tom, že během zkoušek může mít dovoleno se… Číst vice »
No srovnávat rychlost v odbočné stanici, kde spojkou jede cca 50% vlaků (160 osobky ten podíl bude asi ještě větší) se spojkami mezi kolejemi, kde se jezdí jen při výlukách, takže v ročním průměru to nebude ani 5%, nebo dokonce s předjízdnými kolejemi, kde vlaky stejně zastavují a pravidelně tam třeba ani žádná osobka nejezdí, je jaksi… nešťastné.
Co se týče rychlosti, tak sice dnes je přes Prosenice 130, ale od posledních návěstidel autobloku ve směru od Lipníka nad Bečvou, kde dochází ke změně rychlosti z 110/120 na 130 bude nově 130/140 až přes oblouk v Prosenicích a pak začne traťová rychlost 160 v hlavních kolejích, takže to bude i přes zhlaví, kde bude nově výhybka na 160 do odbočky. Spíše je škoda, ze v rámci stavby Přerov 2.stavba nedojde k přečíslování traťových kolejí, tak aby vlaky směr Olomouc – Hranice měly stále 1.TK a v opačném směru 2.TK. Mezi Prosenicemi a Dluhonicemi je to číslování právě naopak… Číst vice »
Pokud vím, tak přes Prosenice je v přímých kolejích 120 km/h a budou se vkládat výhybka/y do odbočky 160 km/h. Kdo se tady zbláznil první.
Asi člověk, který nepochopil, že rychlé výhybky jsou součástí rekonstrukce celé stanice na vyšší rychlost?
…nicméně mám za to, že ani po té rekonstrukci tam nebude – vyjma rychlostníků NS – traťová rychlost 160 km/h. No tak aspoň to pendolino, no…
…zatímco klasiky se budou ploužit 150 km/h?
…tady ale nejde o ploužení či neploužení, ale o princip, že když chci provozně ověřovat výhybku, která umí 160 km/h do odbočky, tak by bylo dobré, aby se tam těch 160 km/h do odbočky taky jezdilo…
Což se tam jezdit 160 nebude ani náhodou…
Jak bude řešeno trakční vedení?
No, už minimálně 14 dní na tom zhlaví postávají dva pracovní vlaky EŽ a cosi tam kutají. Jsou tam všade nové základy sloupů TV a nové patice pro krakorec vjezdových návěstidel, které budou vysunuty více do trati. Takže tam zjevně bude i nová konfigurace TV…
Jednak je v přímých 130 a jednak to rekonstrukcí půjde nahoru na 160, takže se nezbláznil nikdo.
Do odbočky 160 a v přímé 350 km/h. Není něco jasné?
Chápu Správu, že si to chce otestovat, ale bylo by fajn vědět, co teda testovat budou. Jestli to není jen „položíme a uvidíme“.
Jenže zrovna v Prosenicích se v nedávných letech stalo několik smolných vykolejní. A zrovna v uzlu, který prakticky nelze objet. Nešlo by to otestovat někde jinde, kde případný průser nezastaví půl republiky? Nabízí se nová trať do Českých Budějovic. Anebo nový výjez z Plzně směrem na Domažlice.
Anebo nový výjez z Plzně směrem na Domažlice.
Tam je TR 160 km/h?
Má být 160 km/h u Nové Hospody. Dneska je tam výhybka na 120 km/h. A tom samém místě má začínat nová trať do Zbůchu (a dál do Bavorska), plánováno 200 km/h.
Aha, takže pokud chcete otestovat rychlou veksli (vyvinutou v roce 2012, do Prosenic plánovanou od roku 2014), tak byste ji navrhoval testovat na obočce ve stádiu EIA, na které bude od trati s Vmax 160 km/h odbočovat jiná s Vmax 100 km/h? 🙂
Smolných vykolejení ta stanice je úplně na hovno..jenom brzdí koridor ..do osobáku tam nastupují až tři lidé ..na spoj.
A plánuje se i zvýšení traťové rychlosti? Jinak to nedává moc smysl.
Tam není 160 km/h?
Do odbočky tam není 160km/h.
Není. Stanice je v oblouku. Rychlost 130 po rovných.
Že se vám do toho pletu, pane Pařízek, nebylo by lepší si povídat rychlostech v cílovém stavu?
Správně – traťová je tam 120, navíc se tam jede z oblouku. Tedy bez optimalizace trati mimo stanici je to trochu mimo
Celá stanice je v oblouku, ale tam by při převýšení VKP 120 mm měly být schopny jet vlaky na horní rychlostník aspoň 150, pinďa asi i víc.
U oblouku ve spojce Prosenice – Dluhonice by na koleji bez přesmyku Pinďa 140 – 150 zvládl (teď nechci hledat ten projekt).
On se to teda neobtěžoval explicitně uvést ani autor článku, ale čtenář s IQ vyšším než dnešní datum by rekonstrukci návazných úseků mohl i předpokládat, že?
Prosenice jsou součást stavby „Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba“, jejíž popis najdete tady: https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500610.pdf
Než začnete urážet, podívejte se pořádně na mapku, které části TK se budou rekonstruovat. I v popisku je uvedeno „Součástí stavby jsou i dosud nerekonstruované traťové koleje č. 1 a 2 Přerov – Prosenice“. Když se dělal koridor kolem roku 2000, udělaly se dva oddíly před Prosenicema (na ty teď nikdo nechytne) a zbytek se nechal na současnou akci. Zvýšení rychlosti v žst. Prosenice je samostatná akce a týká se pouze těch dvou výhybek, viz https://www.opd.cz/projekt/Zvyseni-rychlosti-v-zst-Prosenice.
Super, tak je to papírově samostatná akce. Nicméně co je podstatou diskuse? Že probíhá rekonstrukce i okolních úseků a výhybka je v tomto místě naprosto logická, nebo platí to, co tu tvrdí několik mamlasů, tj. že výhybka je naprosto nelogicky umístěna do pomalé stanice?
Tak si zkuste poposednout. Ano, když jsou výhybky na 160 umístěny do úseku, kde je a zůstane 130, je to nelogické. A minimálně dva kilometry od dotčených výhybek se traťová kolej rekonstruovat nebude.
Jako asi jako mamlas tvrdím, že výhybka se vkládá do pomalé stanice, kde se nic jiného dělat nebude a rychlost v průjezdu by se dala zvýšit jen za cenu podstatného narovníní oblouku. Ta 2. stavba začíná cca 3 km odsud, stanice Prosenice byla udělána už v roce 2000…
To už tam mohli udělat výhybku na 250km/h ne? Ono se to zmodernizuje za 10 let znovu.. spíš by mneli udělat na hranice třetí traťovou kolej ..by se za týden zaplatila.
Typický český postup. Postavim novou střešní krytinu, za 5 let budu dělat novej krov.
Proč na 250 když se tem rychleji než 200 jezdit nebude?
Sak tady povede vrt.
Tam kam ji vkládají tam VRT nepovede, ta povede mimo současnou stanici Prosenice.
https://www.youtube.com/watch?v=aFkYQCKOVa4
Za týden by se rozhodně nezaplatila. Ani kdybyste po té třetí koleji za týden provezl celé týdení HDP české republiky. Tedy s i televizním vysíláním.
To si jenom myslíte je to nejvytíženější kolej v republice.
Týdenní HPD v ČR je cca 10 miliard Kč. Tak to zkuste z Přerova do Hranic za tyhle peníze ztrojkolejnit. Přpomínám, že budete stavět kiloemtr viaduktů, jen ty zhltnou 1 miliardu.
Lepší by totiž bylo postavit tam další 2 koleje mimo obce a na vyšší rychlost – pro rychlou osbní dopravu. Na současné trati by zůstaly Os, Sp a nákladní doprava. V současné stopě toho moc navíc nezískáte, aniž byste boural kus Lipníka, vykoupil celou vesnici Slavíč (i s tunelem) a kus Drahotuší. Koleje pro rychlou osobní dopravu mohou mít vyšší spády, takže odpadnou dlouhatánské viadukty. Pro nákladní dopravu je současných traových 100-120 km/h tak akorát. Vlaky by si navzájen neubíraly kapacitu kdy pomalý čeká na rychlého a rychlý brzdí, protože pomalý ještě neuvolnil výhybku. Což se děje mezi Kolínem a… Číst vice »
Pro zajímavost jde o vysokorychlostní výhybky, do rovna 350, do odbočky 160. Nejde tak o test rychlosti, ale spíše celkové funkčnosti. 🙂
Tak 15 let zpět jsem jel IC z Lyonu do Paříže a i na té staré trati byly výhybky na 200km/h.
Tak prostě tyhle na 160 km/h jsou u VRT totéž, co 40 km/h na klasické železnici, nebo ne snad?
Ale to bylo na klasické trati ne na vrt.
Přesedněte si.
Mno jelikož na klasické železnici se jezdí 160 km/h, tak by pak na VRT vycházela rychlost 640 km/h.
Do odbočky na 200 na staré trati? V přímé je 200 na staré trati samozřejmost.
Já popravdě tomuhle „ověřování funkčnosti“ moc nerozumím. Je to výhybka – skládá se z „kolejového materiálu“ (jazyky, srdcovka…), přestavníku, závěrů. Tato se od jiných výhybek vsíti liší geometrií. Ale – co se na tom ověřuje za funkčnost – jestli přestavník přestavuje? Závěry uzavírají? A když nebudou, proběhne jejich oprava – bude tato jiná, než u výhybek s obvyklou geometrií?
Možná třeba práce v jakémkoli počasí a zanášení? Tedy reakce na sníh, ledovku a spadané listí… Plus reakce na těžké nákladní vlaky. Závěr asi bude určení nutné údržby v závislosti na počasí. To nějaký smysl dává…tedy abychom věděli, jak udržova výhybky na VRT až je tu jednou budeme mít 🙂
Sníh a led snad vyřeší dostatečně EOV. Těžké vlaky, tak jo, 🙂 uvidíme jestli delší jazyky a srdcovka s menším úhlem bude nějak náchylnější k vadám než ze stejného materiálu vyrobené díly jiných rozměrů. Úplně jste mě nepřesvědčil 🙂
No výhybky na 130 do odbočky jsou v ČR tři – Poříčany (hodně dávno – 2005?), Stéblová (pár let zpět) a Nová Hospoda u Plzně (loni)… Tohle je nová věc, třicet kilometrů Vmax navrch může znamenat výrazný nárůst příčných sil (mají kvadratický průběh) a ne úplně všechno se dá namodelovat.
Takže je to prakticky vzato pilotní provoz, který v praxi prověří konstrukční řešení výrobce a provozovateli trochu ukáže co to znamená údržba podobné záležitosti…
Poříčany do odbočky mají Vmax 120km/h
http://kzs.fsv.cvut.cz/7/070403.htm
Tak vyhybka se pojizdi 120 ale do odbocky pokud vim skutecne umi 130. Ale situace v Poricanech je pikantni v tom, ze jeste pred rokem byl prujezd stanici 120/130, takze i ta 130 na vyhybce by se dala vyuzit. Po uzasne rekonstrukci mimuly rok, ktera skoro rok omezovala provoz ale doslo ke snizeni rychlosti z puvodnich 120/130 na 115/120 podel novych nastupistnich hran. Vice takovych skvelych rekonstrukci !
Rychlost 120/130 byla a je pouze v nulté koleji. V krajních kolejích bylo pouze 120 bez horního rychlostníku, až teď je tam 115/120.
Pokud to tvrdite, ja myslim ze byla vyj130 zkrz vseny 3 prujezdne koleje.
Těžký nákladní vlak na výhybce pro 160 km/h pojede úplně stejně jako těžký nákladní vlak na výhybce pro 130 km/h. Pojede 100 km/h, nebo se pletu?
A jinak teda težký nákladní vlak na VRT mi přijde jako nesmysl.
Přeji pěkný den, jde o to že je to vlastně zkušební úsek, DT Prostějov to nemá vyzkoušené v provozu. V těchto výhybkách jsou věci které na normálních výhybkách neuvidíte: 1. Srdcovka je pohyblivá PHS vybavená dotlačovačem 2. Jazyky mají 6 přestavníků 3. Srdcovka i jazyky mají svůj vlastní hydraulický pohon a vlastní elektromotor. 4. Integrované válečkové stoličky ve výměnové části 5. stabilizátory krajních poloh A další Není to vyzkoušené v provozu a na rychlosti 160 km/ h do odbočky to bude těžké, vzhledem ke zkušenostem z koridorů, kde na rychlosti kolem 160 km/h praskají srdcovky na stávajících výhybkách ( v… Číst vice »
U přestavitelné srdcovky se daj očekávat (když budou) jiné typy závad než u klasických srdcovek s mezerou pro okolek, kde vznikají rázy. Jinak jedna výhybka s přestavitelným hrotem je v Pardubicích (byli jsme u ni se školou na exkurzi) a prý není z DT.
To by platilo u něčeho zcela nového.
Nebo zatím nejsou státy, kde jsou 160 výhybky a podnebí stejné jako v Prosenici?
Lenže keď si kúpite výhybku z Nemecka alebo z Francúzska, nezhmotní sa Vám tu s ňou zároveň aj kus DB Netz alebo SNCF Réseau. Z pohľadu procesného, požiadaviek atď. si to musí Správa železnic stanoviť sama, aby jej to pasovalo do zvyšku systému.
Ono tohle nové bude. Ne jako vynález, existují výhybky ještě s daleko vyššími parametry, ale jako typ výrobku, kde se musí provozně ověřit, že v provozu splňuje co se od něj očekává. Je to česká výhybka z DT.
No prostě se ověřuje funkčnost, abychom si v budoucnu mohli vybírali z ověřených řešení. Co je na tom divného?
…vybírat…
Tak když stejný typ výhybek už jinde funguje a je tedy (dlouhými léty provozu) již ověřený, co se na něm má ověřovat u nás? 😮 😉 Stejně tak v tomto kontextu nechápu slova o unikátnosti. To tedy jen dodávám, o tom vy nic nepíšete… 😉
Když si chcete pořídit auto a rozmýšlíte se mezi Ferrari a Lamborghini, tak taky oceníte, když vám oba dodavatelé umožní si jejich výrobky otestovat, který vám bude vyhovovat líp, ne? Což samozřejmě neznamená, že F. či L. jsou šunky a majitelé na ně nadávají.
No a když si pak jedno z nich koupíte, tak u vás ve Zlámané Lhotě určitě nebudete unikátní, mezi těmi všemi Š120, Felíciemi a Ladami.
Ve Zlámané Lhotě unikátní bude, ale jinak to Ferrari bude sériový produkt.
No bohužel zatím je potřeba českej papír. Snad jednou bude i na tyhle věci stačit jednotnej evropskej.
Bohužel je to zatím tak, že rakouské pražce nemají v ČR certifikaci a jejich použítí by tak znamenalo ohrožení provozu a kdo by něco takového použil by měl být pověšen za vraždu. …vedle účastníka dopravní nehody. Takoví o tom totiž chtějí rozhodovat nejvíc: Nerozlišují mezi viníkem a účastníkem nehody, ale hrdelní tresty by vynášet chtěli.
Na SŽ nejsou takovéhle výhybky a DT je taky vyrábí poprvé.
Myslím, že byste neměl zaměňovat typ a parametry To že existují výhybky se stejnými nebo i lepšími parametry ještě neznamená, že jsou konstrukčně a funkčně stejné.
To je to na co se ptám – co by mohlo být nefunkčního? Někdo dodává principiálně nefunkční výhybky?
Jsou zkoušky výzkumné, pokusy typu „Co z toho bude?“ „Vý bůch…?“ a jsou zkoušky formálnějšího charakteru – koupím si něco, co už mají všichni okolo jen já to ještě neměl v ruce, tak si to vyzkouším, ne? Formální zkouška často proběhne stylem – funguje, odškrtnu si, hotovo. Ale i formální zkouška může odhalit něco, s čím se až dosud nepočítalo, protože mám podmínky, které se liší v takovém ohledu, na který nikdo dřív nepomyslel.
A pak jsou zkoušky pro zkoušky. Funguje tažné lano i v případě že je v nádrži taženého vozu benzín a ne nafta?
Nefunkční může být to, že se to pod vlaky (pod zátěží, vibrace) začne někde rozpadat. To se jim v DT zatím nasimulovat nepodařilo.
Aha, konečně nová informace, díky. Je to výrobek DT, dosud nikde neinstalovaný, takže zkušební nasazení je jistě na místě. Ten článek vyznívá, aspoň mě, tak, že SŽ ověřuje funkčnost nějakého výrobku dostupného na trhu. A on je to vlastně prototyp, pak tomu rozumím.
„Tyto výhybky se na české železnici použijí vůbec poprvé. Půjde tedy o unikátní montáž,“ doplnil Ljuban Kovačevič ze Swietelsky Rail. Montáž výhybek je plánovaná na 20. až 23. dubna.
Je vždy dobré si před vstupem s „vlastními nezávislými názory“ do diskuse přečíst obsah článku.
Zrovna vyznačená pasáž „tyto výhybky se na české železnici použijí vůbec poprvé“ ve mě vyvolala dojem, že na jiné než české železnici tyto výhybky už běžně fungují a proto jsem se ptal, co na tom ověřovat. Časem vyplynulo (a už je to i v článku, kde to dříve nebylo), že se jedná o nový typ výrobku a snad to můžeme uzavřít.
Kolik je na světě typů aut a automobilek? A přijde vám divné, když automobilka nový typ auta testuje (vždyť má přece ověřený koncept 4 kola 3 pedály 1 volant)? Přiznám se, že zrovna od vás bych takové otázky nečekal. Na to jsou tu jiní přeborníci.
Napíšu to potřetí – z původní verze článku nebylo zřejmé, že se jedná o nový výrobek. Pochopil jsem – chybně – že je to už zavedený produkt, nikoliv prototyp, prvně nasazený do provozu.
Tak jestli to přestavuje se zkoušelo ve výrobě: https://mapy.cz/s/federofazu , ale co to bude dělat až po tom budou jezdit vlaky se musí vyzkoušet někde v koleji.
Normální by bylo kupovat zaběhlý výrobek.
Už jednou byl pokus s takovou výhybkou před lety. Potom se pokazila a čekali měsíc na záruční servis z Německa.
Pročpak se třeba zajíždějí nová auta před spuštěním do sériové výroba i po ní, proč bývá u mnoho zařízení zkušební provoz. považuji to za obdobnou záležitost.
Už to chápu, viz výše – myslel jsem, že je to nějaký standardní výrobek zahraničního dodavatele, nikoliv prototyp DT.
No on by se ověřoval nejspíš i ten standardní zahraniční výrobek, jestli mu „chutné“ zdejší prostředí.
…“chutná“…
Dneska mám nějakej překlepovej den…
Třeba ověření co udělá s materiálem a výhybkou, pojíždění takovouto rychlostí.