Začala dualizace stejnosměrných RegioPanterů, první obslouží Kadaň
Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
K přestavbě stejnosměrných na dvousystémová vozidla přistoupilo například i ČD Cargo
Ach jo. Po řadě 470 451, 452 další panťáková řada, co zanikne 🙁
Kdyby se udělala (alespoň na část) výměna s Olomoucí? Z depa Olomouc do depa Ústí a naopak? V Olomouci jsou dvousystémové jednotky zatím zbytečné. V rámci jednoho dopravce by to neměl být problém.
A v Šumperku nebudou mít kšeft…
Vyměňovat nelze.Na ty olomoucké přispěl Olomoucký kraj,na ústecké Ústecký kraj a dopravce je nikam přesouvat nesmí.
1) Dotační podmínky trvají pár let, pak je vozidlo majetkem dopravce. Vážně bude Kadaň elektrifikována dřív?
2) I ksyby to museli kraje nějak vypapírovat, co by v tom bránilo? Porovnat zůstatkové hodnoty, doplatit?
1)Není to tak jednoduché-dotaci nedostal dopravce,ale kraj.Více se to řešilo asi před týdnem“https://zdopravy.cz/liberecky-kraj-planuje-odkup-motorovych-vozu-od-ceskych-drah-pocita-s-tim-smlouva-71854/“.Tohle je stejný případ.
2)Proč by měl Olomoucký kraj něco papírovat atd…?
Kadaň už elektrifikovaná je a buhužel střídavou soustavou. Pantery jsoiu v majetku ČD, ale v případě, že by příští provoz vyhrál jiný dopravce, musí mu je ČD prodat. Nicméně dočasná výměna z těchto technických důvodů by snad měla jít nějak vyjednat, ale v tomhle Kocourkově se nelze divit vůbec ničemu.
Ať raději začne likvidace RegioMousů. Do té doby je zbytečné, aby ČD jakkoliv rozvíjeli svůj byznys
No, mohli by je předělat zpátky na koženkové 810.
Ještě aby se ČD spolu s ROPIDem a IDSK probralo a pustilo se i do dualizace Elefantů. Mít nové dvousoustavové jednotky je sice krásná představa, ale přiznejme si, že na úplnou náhradu Elefantů v takovém množství prostě nemáme peníze. Když už se do Elefantů bude výrazně zasahovat kvůli dosazení mobilní části ETCS a omlazovat interiér, může se to spojit i s dosazením střídavé trakce po vzoru slovenských 671. Je nesporné, že i Elefanty budou jezdit minimálně 40 let.
671 ale nic nedosazoval, aby mohl posloužit jako „vzor“.
Je to úplně nová, o cca. 15 let mladší konstrukce hnacího vozu .
Já bych řekl, že zas tak rozdílná koncepce to oproti 471 nebude. Hlavní rozdíl je ten, že se od začátku počítalo s prostorem pro trafo.
Diskutující klid… Bude ještě stát mnoho času a práce, než se tuzemskému šotouštvu vyargumentuje, že 471 střídavou výzbroj nedostanou. Porovnání s 671 je mimo, neboť je z hlediska konstrukce nosných prvků zcela jiná skříň. Trafovůz se nezaplatí, navíc je z hlediska dynamiky jednotky (již dnes je zrychlení ej 1,1 m/s^2) nejhorší řešení. 471 jsou dnes v polovině životnosti. Škoda pracuje na konstrukci elektrického vozu k již dodávaným pušpulům. Takže opět půjdem českou cestou.
Trafovůz by zhoršil dynamiku? 😀 a co vůz s trafem a motorem?
Trafovůz má mít 1 hnací podvozek.
Možná by mohl mít oba, ale aby tam bylo místo pro cestující…
Doufejme že ne, doufejme, že zavčas někdo přijde na to, že plošná změna trakční soustavy je pí**vina.
Doufat může jen ten,pro koho je fyzika španělská vesnice.
Když se výkon trakčních vozidel zvednul 3x(Vectrony,Traxxy) oproti 140,141
,121..zvětšily se i proudy 3x a ztráty 9x.
Tak nedávno přišli i odpovědní na to,že udržovat napájení 3 000V je pi..vina 🙂
Podstata cele operace je v tom, ze Skodu Transportation koupil pan Kellner, dalsi cerpac, tak se hlada, kde by se dalo neco vycerpat.
Měli by ty druhořadé vlaky jménem RegioPanter nechat dojezdit, nakoupit pořádné vlaky, např. řadu 442 DB a těmi pak jezdit na té střídavině.
Že mají v Německu trochu jiný napájecí szstém Vám ani trochu nevadí.
Odstěhujte se do Německa a nemusíte jezdit „druhořadými“ vlaky. Jednoduché.
A ETCS až někdy jindy?
Až na sv. Dyndy 😁
Kdyby se nehrálo na „tenhle panter je můj a tamten zase tvůj“, tak mohly stejnosměrné pantery v pohodě dožít třeba na Uničovce a dalších tratích, které se během příštích 20 let téměř jistě přepínat nebudou.
Pokud nebudou přepínány (prý) dalších 20 let, nabízejí se z toho z mého pohledu spíše jiné otázky:
– Proč se Pantery pro Olomoucký kraj pořídily v (dražší) dvousystémové verzi namísto (levnější) jednosystémově – ryze stejnosměrné.
– Z jakého důvodu je „neměřeno stejným metrem“ v tom, že jedna nová elektrizace (Kadaně) = již střídavinou, zato jiná nová elektrizace (tratě přes Uničov) = „zatím“ stejnosměrem.
1) Ty dosud pořízené byly určeny pro linky vedoucí do Nezamyslic, kde se snad v dohledné době přepínat bude.
2) V případě Uničovky je to do značné míry hašení problému s napájením koridoru.
Na trati Kadaň Prunéřov – Kadaň, už tyto soupravy jezdily autonomně i bez troleje. Je to tam odzkoušené. 🤭
Při typické životnosti těchto souprav už dnes nemá smysl pořizovat čistě stejnosměrné jednotky.
Stejnosměr do Uničova jsou vyhozené prachy, mohlo se s elektrifikací klidně počkat až bude střídavina v Olomouci.
Spíš naopak uspíšit (výrazně) přepnutí Hoštejn – Grygov na 25 kV. 😉
V době, kdy se zadávala výroba Panterů, ještě nikdo s tím nesmyslem, „vše zestřídavit“ nepřišel (to na Slovenskku se s tím počítalo už asi před 25 lety, že do budoucna bude vše střídavé, ale u nás ne). Takže pořizování dvousystémových panťáků s těžkým trafem, které by se nemělo nikdy využít, by byl nesmysl. Trakční soustavy se ale už od 70. let dělají tak, aby zvládly oboje napětí a oboje proudy, akorát přestavba měníren na napáječky, je asi trochu dražší a hlavně ty provozní problémy s vozidly, jejich rekonstrukce, napěťové výluky a podobně, přinesou takové problémy, že už za komunistů pochopili,… Číst vice »
Páč se počítá s přepnutím Nezamyslice – Přerov na střídavinu. Před deseti lety se odhadovalo, že stavba začne v roce 2020.
A trefili se?
To klidně můžou, ale ČD raději utratí víc.
Kromě toho, že to je blábol. Vy byste dovolil aby vozidlo za vaše prachy používal někdo cizí?
Já bych se na místě ústeckého kraje nebránil jednání o výměně kus za kus s doplatkem. (i když, pokud má střídavina přijít i na Olomoucko, asi bych to na místě OK odmítl)
No to by neslo protoze si vnichni pamatuji jak to vypadalo kdyz prisly ešusy. Jako prvni se poslaly na ostravu aby se na ostravacich vyzkouselo jestli se v tom da dlouhodobe jezdit.
Po te co se ukazalo ze je to daleko lepsi nez zabotlam a to pro provoz i cestujici, tak si to stahli prazaci a na ostravu poslali zpatky tornada.
Take nemohli.
Leda tak kus za kus a i tak by nekdo prskal ze dostal starej ojezdenej krap za dobre udrzovanou temer novou soupravu.
Co to plantáte Kelišová 😀
Na Ostravsku se to zkoušelo kvůli blízkosti výrobce a kapacitě. Již od počátku to bylo plánováno jako náhrada 451.
A je to vůbec potřeba? Vždyť do Kadaně předměstí umí zrovna ČD dojet i se stejnosměrnou jednotkou a dráty k tomu ani nepotřebují.
Dojet ano, ale už ne se vrátit.
Vracela se 🙂
Ale nevyjela 🙂
Tak by ČD nasadily lokomotivu nezávislé trakce pro lepší odraz. 🙂
Souhlasím, přestavovat Pantery i na střídavý proud je zbytečná investice. Zhruba polovina sítě SŽDC je stejnosměrná, 440 nebo 471 tak budou mít využití klidně i za 20 let. Kvůli pár km u Kadaně nemá cenu rvát desítky milionů do Panterů, ať klidně do Kadaně jezdí motorák, když už se elektrizovala „nesprávně.“
Berte to tak, že přechod na střídavinu se přesunul z kategorie „snad jednou“ do „již brzy i ve vašem kraji“. Jakýkoliv harmonogram je samozřejmě naprosto orientační a nebude dodržen, ale konverze začala postupně proběhne na celém území a je ptořeba na to být připraven.
Ano, v harmonogramu se musí k uváděné době připočítat tak 10-20 let.
Haha. Velice inteligentní příspěvek do diskuze.
To už se cestující mohou nechat rovnou vystřelit z praku.
Dobře ,to ČD udělat musí a tak je dobré ,že všechny.Ale co ta doba?Dva roky 12 jednotek?Dát do toho trafo a a trochu to poštelovat.Když to hodím po dvou jednotkách do Šumpru a budou tam vždy měsíc ,tak za 6 měsíců musí být hotovo a i legislativně snad není problém ,řada 640 je snad schválená.A ,že nebudu mít dostatek jednotek v provozu,tak méně zatížené spoje (pozdě večer) nahradím Peršanem a 3 Bdt a domluvím to z krajem.A co se dělá elektrizace 5 km tak dlouho ,že je již skoro hotová?Ale jo ,chápu ,klucí z Parsu budou mít práci ,nemusí na… Číst vice »
A ono je nějak důležité aby se co nejrychleji upravily všechny jednotky? Není spíš důležitější aby tyto úpravy co nejméně narušovaly oběhy vozidel? Čemu by prospělo to mít hned a řešit náhradu s peršingem a vozy?
A zbytek Vašeho příspěvku nelze považovat za nic jiného než výkřik do tmy …
Jen drobná poznámka: když nebudete mít dost jednotek, protože některé budou v přestavbě, tak nahradit musíte něco ve špičce, kdy je jich potřeba hodně. Na nějaký ten pozdě večerní vlak jednotka bude pořád.
No jo.Vy si to představujete,jako Hurvínek válku 🙂 Vy si myslíte,že přes den těch Panterů jezdí méně,než večer(kdy je chcete nahrazovat Peršanem)?Nebo přes den bude jezdit na U1 a večer jí nahradí Peršing. Panter odjede do Šumperka a tam ho budou do rána předělávat a ráno zase bude jezdit na U1? Při té přestavbě se bude dělat i Vyvazovací oprava.Na tu vyvazovací opravu(po ujetí určitého počtu kilometrů )tam jezdí i Panteři z Ostravy(650 008),Brna,Budějovic,,takže o kluky z Parsu nemusíte mít strach. O tom,kde bude kdo jezdit rozhoduje kraj,jako objednavatel a s dopravci má smlouvy.Takže kdo převezme dopravu Kadaň-Most nezáježí na… Číst vice »
Předřečníci už řekli všechno; jen doplním, že v Parsu se investuje a hledají nové zaměstnance. Bohužel, žádná pozice na vrátného se zkušeností z CDP tam není.
Opravdu si to představujete jako Hurvínek válku. Ani běžná vyvazovací oprava u řady 162/163/362/363/371/372 netrvá měsíc, ale mnohem déle. Důvodem je to, že taková oprava je závislá na desítkách externích dodavatelů a ne každý je schopen dodat potřebné díly či součásti hned. Často se čeká x týdnů. El. jednotky řady 440 po konverzi nebudou shodné s řadou 640, takže Váš argument je lichý. Mimo to, u 440 neprobíhá vyvazovací oprava, ale oprava hlavní, čili je to náročnější proces, než byly první vyvazovačky před pár lety. Ono to není jen o tom trafu, ale o milionu dalších na to navazujících věcech.
To bude pravděpodobně kvůli oběhům. ÚK má k dispozici 7 jednotek a na oběh Děčín-Kadaň je jich potřeba 6, sedmá je záloha, která se v případě pojízdnosti posílá na linku U3 do Litvínova místo klasické soupravy řečené Sysel. Předpokládám, e budou ty jednotky dělat jednu po druhé a vracet do oběhu.
Také v to doufám. Ale musím si rýpnout. Organizovat takovou akci DLB, tak by místo opravované jednotky jezdil náhradní autobus. Nebo by zavřeli celou trať. Jak už nám kdysi předvedli…
mno, co jiného jim zbývá…jakkoliv za nákup jednosystemovych vozidel by si někdo zasloužil vyplatit nějaký „bonus“ zpetne.
sice ty pardubické nejsou zjevně potřeba hned, ale než se drbat s 5ks za 15 let…ať to udělají vse
Potom je mohou nasadit kdekoliv.
Královéhradecké a Pardubické jednotky byly koupené s dotací a nějaký čas nesmějí jinam jinak by se dotace musely vrátit.
I Ústecké.A jinam nesmí protože kraj přispěl na jejich koupi a má je smluvně zarezervované.Obdobné je to u dalších dotovaných vozidel.
To je otázka, co vyjde levněji, jestli nákup DC vozidel a jejich konverze na dvousystémové, až to bude potřeba, anebo je koupit rovnou dvousystémové, když pak hodně let budou jezdit pod DC trolejí a trafo bude balastem… ale všechny pravidelné revize se budou dělat (a platit) i v AC části, která si ještě ani neškrtla. Každopádně pro druhou variantu hraje v posledních letech i fakt, že se mezitím přestane vyrábět nějaká součástka, která je v původní konstrukci a konverze tak bude znamenat třeba i výměnu celé výzbroje.
Co vím, tak Pantery když si delší dobu nečichnou ke střídavině, tak jim ten AC systém umře. Nějaký problém s cirkulaci oleje v trafu, nebo tak něco. Ono je obecně problém něco dlouhodobě nepoužívat. I Pendolíno jezdí do Plzně hlavně proto, aby se občas dostalo na AC.
Jen tak pro představu, nevíte někdo, kolik váží takové trafo pro pantera?
Třívozový Panter má trafa 2.Velké pro vůz se sběračem+prostřední vůz a malé pro čelní vůz bez sběrače.K tomu usměrňovače,přepojovače systému,jeden hlavní střídavý vypínač a pak měřící a ochranné přístroje
..
Celkem to dělá 8 tun na celou soupravu.
Mám ten dojem, že se tady už něco říkalo, že zhruba v polovině životnosti vozidla výrobce počítá s GO na úrovni výrazné modernizace. A to nebude to jen osazení trafa a příslušných obvodů. A asi se taky očekává, že po demontáži se narazí na x problémů a potřebu náhradních dílů – a přestavět celé bloky.
Ono jde o to, že třeba v tom Ústeckém kraji velmi dlouho Dobrá správa na jednáních říkala, že ta Kadaň bude stejnosměrná, a s tím také kraj i dopravce počítali při nákupu vozidel… A pak to změnila ex post…
Inu koncepce je jasná: Udržovat chaos a mlžit.
…stejně jako za nákup tramvají(14T) kterým nezatáčí podvozky do Prahy a nasadit je m. j. na obsluhu linky s největší zatáčkou…(Chotkova a linka 12).Politici nemusí rozumět tramvajím, ale někdo v DPP by jim určitě rozumět měl…
Co si představujete pod pojmem největší zatáčka?
Ta protisměrná pod hradem
Mám dojem, že jsou v Praze i menší poloměry.
To ano, protože KT8 nesmí u Národního divadla do odbočky kvůli čelu. Naopak tomu není tak dávno, co KT8 jezdily Chotkovou silnicí na 18.
To je ale mezi T6 a KT8 takový rozdíl v profilu?
Zatáčku v Chotkově ulici v Praze která je vice než 180 stupňů. A do této zatáčky posílali odborníci! z Dopravního podniku tramvaj které nezatáčí povozky. Linka 12. T.č. již se na této lince tramvaje 12T nevyskytují.
180 stupňů je naprosto irelevantní údaj. Taky odborník?
Odborník, to ne. Ti jsou v DPP…
Napište prosím relevantní…
Poloměr oblouku😀😀
Rádius a délka.. .Ale domnívám se ,že většina pochopila i tak.
Tam je krizový poloměr cca 20 m u vnitřní koleje (směr nahoru).
Myslíte tohle ? https://www.google.cz/maps/@50.0929318,14.4062843,3a,75y,12.46h,68.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8CLsz471KxkSQ6MuseQtvA!2e0!7i16384!8i8192
V každé smyčce je výrazně měnší poloměr oblouku. Přesto projede.
Projede jistě, to jo. Ale jakou rychlostí, není to trať, jen smyčka. 14T nadměrně opotřebovávají koleje, to je hlavní problém.
Ve smyčkách není takové stoupání, tady musí jet nějakou rychlostí, jinak by taky mohl uvíznout.
Proč by vázal, tam je navíc sekce nebo stahovačka?
Protože jízda vozidla s neotočnýma podvozkama větší rychlostí více namáhá kolejnice. Jízda menší rychlostí tak koleje nenamáhá, ale hrozí uvíznutí (velikostí jízdních odporů (oblou + stoupání))
12T?
Překlep.
Nemíchejte dohromady úhel odbočení a poloměr oblouku, nemíchejte do toho navíc ještě průjezdný profil.
Zákaz míjení plyne z osové vzdálenosti kolejí, ne z poloměru oblouku.
14T jezdí na 12?
Lépe čtěte.T.c. se na lince 12 nevyskytují..(je tam však překlep).
Jednotky jsou spolufinancované z evroských fondů (IROP) a jsou vázané na tratě Děčín-Kadaň a Děčín-Litvínov. V době, kdy se kupovaly, bylo v plánu dodrátovat Prunéřov-Kadaň i Louka-Litvínov stejnosměrně, takže kupovat obousystémové nedávalo smysl. Teprve později to SŽDC změnila a realizovala elektrizaci do Kadaně střídavě.
SŽDC nemá moc dobré plánování…