Za zrušený let kvůli stávce pilotů náleží cestujícím odškodné, rozhodl soud

A350-900 v barvách SAS. Foto: SASA350-900 v barvách SAS. Foto: SAS

Podle soudu není zrušený let kvůli stávce zásahem vyšší moci.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ABC

Aerolinky navíc měly podle soudu čas se na stávku připravit.

Takže přístě může najmout stávkokazy?

Tomas

to ne, nicméně i z jednoduché logiky věci – stávka vlastních zaměstnanců není vnější vliv. je to problém aerolinky.

Y.K.

Je to hodně zvláštní, protože zaměstnanci jsou sice firmy, ale zaměstnanci mají svá (na vedení nezávislá) práva, se kterými firma nemůže nic dělat. Protože je logické, že firmy nemůžou vyhovět každé výhrůžce a nadhození odborů, to by brzy skončily bankrotem a vždy je to strkanice o kousky.

Je to takové úřednické: „je nám jedno jak to vyřešíte, zaplatíte tak jako tak a ne abyste někomu krátili práva, to byste pochopitelně také platili“. Neřešitelná situace.

Jiří

Velmi velmi špatné rozhodnutí…

Karel_x

Také nejsem moc rád rukojmím, pokud se hádají zaměstnanci s firmou o peníze. Navíc mi mi to připomene platové požadavky CZALPA, které byly na začátku, a po nich už následovaly všem známé neblahé události s ČSA.

Jirka B.

To, co se dělo v ČSA nelze takto zjednodušit. Bylo tam více požadavků a „vyšší mzdy“ byly pouze jedním z nich a měly v té době svůj důvod.

Karel_x

Ještě jsem neslyšel o profesi, kde by „neměli důvod“ požadovat vyšší mzdy. Jisté je, že po výhrůžkách stávkami dobrovolně odešel respektovaný prezident. A byl dosazen nový, který důvody uznal. Dnes na něm titíž nenechají nit suchou.

Pavel Q

Já zažil někdy před 13 lety odložený let z důvodu stávky Air France, dostal jsem zpět víc, než mě stála letenka.

On.

Na jednu stranu asi správné rozhodnutí, na druhou stranu dává zaměstnancům obrovskou moc a sílu. Teď bude stačit stávkou jen hrozit, protože kompenzace i za jeden den budou tak veliké že firmy nedoplatí.

poletucha15

Ja hlavne nechapu, ze kompenzace v letecky doprave neprosly prozatim nejakou vetsi upravou odpovidajici dnesni dobe.

Ta moznost pokutovat dopravce vlastne za naprosto cokoliv, je pomalu az silena.
Neznam zadny jiny odvetvi kde by cestujici na sluzbach v podstate pri zruseni vydelali, stejne jako tady. Nerikam ze vzdycky, ale znam spoustu lidi ktery dostali na kompenzacich vic nez je stala letenka.
To ze si nekdo koupi letenku za par stovek a pak se dozaduje kompenzace v hodnote 250€ mi prijde trochu mimo.

Uz takhle jde o zalezitost ktera ty podniky silene zatezuje.

Pe.tr

Rozhodnutí je v pořádku . A zpožděný let (mimo opravdový zásah vyšší moci) obnáší i návazné věci . Toto naopak rozšířit , ideálně i na služby a státní správu .

Tomas

no, ale to ke proto, ze v letecke doprave zruseni letu nebo velke zpozdeni velmi casto pro cesgujici znaˇema spoustu problemu.

je neco jineho, kdyz jedes vlakem z prahy do brna , a zaseknes se v koline, a nebo kdyz letis naproc evropou a skoncis zasekly nekde 2000 km od domova, peipadne ti to zrusi dovolenou, nebo ti kvuli zpozdeni propadne hotel apod.

Petr

Princip je ale stejný .

Karel_x

Otázka je spíš taková, jestli chceme o něco dražší letenky, aby aerolinky mohly platit tučné odškodné. Protože ony nemají žádného oslíčka na peníze – to co lidem vrací, musí od nich vybrat. Dalo by se uvažovat o samostatné částce „pojištění“, která by se k letence volitelně přidávala. Kolik by to bylo, třeba 2 stovky? Hádám.

poletucha15

to je prave ten problem 90% lidi v dnesni dobe si mysli, ze ty aerolinky ty penize pravdepodobne tisknou. Idealne letenka za par stovek, v pripade zdrzeni kazdymu tisicovy nahrady a zaplatit hotel.
Ty letadla stoji doslova miliardu, personal a provoz stoji desitky milionu mesicne, poplatky naprosto za vsechno.
Celkove by se mela zmenit vzdelanost cestujicich a verejnosti v letecky doprave, protoze aktualni trend je silne nebezpecnej.

Y.K.

Že lidi myslí jen na sebe a vlastní benefit, to se dá i částečně pochopit, ale že regulátor přehlíží ekonomický kontext (že na náhrady se nějak musí vydělat – v ceně letenek, že) to je zvláštní.

poletucha15

souhlas

poletucha15

to volitelny reseni za pripojisteni kdy by ty nahrady aerolinka vyplatila by nebyl vubec spatnej napad.

Dozadovat se pri cenach dnesnich letenek odskodneni jake jsou zakotvena v umluvach, je naprosto nelogicka zalezitost, ktera se na ekonomice aerolinek velice silne podepisuje.
A neni bohuzel moc divu, ze se musi casto kroutit, kdyby mela vyplatit odskody kazdymu kdo si o nej rekne tak ty aerolinky obecne davno neexistujou.

poletucha15

Ano samozrejme, ale musi tomu servisu odpovidat cena sluzby. Kdyz pojedu autobusem do italie, a nekde se ten autobus cestou rozbije, nikdo ti hotel a nahradu zajistovat nebude. Proste v nem pockas 6h na dalsi autobus a pak budes pokracovat seklej, autobusem kterej mozna nekdy prijede jako nahrada. To ze ti kvuli tomu pak ujede vlak domu neni uz starost toho autobusovyho dopravce a doplatis na to jedine ty. Nemam nic proti adekvatni nahrade, ale musi tomu odpovidat cena letenek, nemuzu si s ryanem koupit letenku za 500 a pak ocekavat, ze mi dopravce vsechno zaplati kdyz neco nevyjde. Jak… Číst vice »

Tomas

ale cenu letenek nikdo neresi.

cena letenek tomu odpovida – nebo si snad myslis, ze ty kompenzace plati aerolinky ze sveho?

ne, maji je zapocitane v cene letenek. takze vse je v poradku.

a to, ze ryan prodava letenky za petikilo i kdyz mu hrozi vyplaceni kompenzaci v nekolikanasobne vysi, je jeho rozhodnuti. nikdo homk tomu nenuti

musis tu kompenzaci brat jako nahradu skod, ktere cestujicim vzniknou. a ty jsou casto nekolikanasobne, nez je cena letenky.

poletucha15

samozrejme ze je plati ze sveho. Z ceho myslis ze je plati? V dobe pred dvema lety, bylo naprosto bezny ze si pred odletem dostal slot zdrzenej o dve hodiny a je jednoduchy dostat se pak do 3h zdrzeni, uz potom vznikaji aerolinkam naklady na to, ze se musi dohadovat s cestujicima o tom ze to nebyla jejich chyba. Samozrejme ze neco maji zapocitaneho v cene letenek, ale ne vsechno jde tak dobre predvidat. Zdrzeni nad 3h vyjde aerolinky klidne vysoko nad milion, zisky za jeden povedenej let nejsou pritom ani v 1/10 tyhle castky. Samozrejme ze RYR konkretne k… Číst vice »

Tomas

tak pak ale to je problem aerolinky, ze naklady na kompenzace nemá rozpuštěné v letenkách.

poletucha15

je i neni.

Pokud chce prodavat musi jit diky takovejm jako RYR pod cenu, protoze by s nima jinak nikdo nelital.

Je to jen o tom, ze se vydavaj cestou mensiho zla, ale neni to reseni problemu. Ten by mel poresit regulator a trochu upravit ty vahy smerem vic na stred.

Hasler

Takže s LH po evropě nikdo nelítá, protože jsou drahý? Kdepak. Většinově měli vyprodáno. Jediné o co tu jde je cestující. RYR, WIZ jsou jako Kaufland a Penny kdežto LH je něco jako kvalitnější ale dražší BILLA. Každý si najde svého zákazníka a zákazník z BILLY většinou nepůjde do Penny a opačně protože to prostě není jeho „mentální“ nastavení. To že to RYR a WIZ vychází je jen důsledek toho, že je určitý typ lidí, kterým takto služba vyhovuje. A mezinámí, proč myslíte že RYR, WIZ nelítají dálky, nebo proč to nevyšlo Norwegianu? Protože lidi pro které běžně ty aerolinky… Číst vice »

poletucha15

jenze se podivejte kolik LH dostalo na svoje fungovani v teto krizi a kolik dostal WIZZ/RYR dost to vypovida o stavu firmy. To ze LH musi poskytovat kvalitnejsi sluzby za vyssi penize znamena to, ze kvuli firmam jako RYR/WIZZ musi ceny tlacit hodne dolu a diky tomu ma v podstate marze v jednotkach procent. Ve chvili kdy prijde krize, tak jako ted, se do ty firmy pumpujou penize aby mohla vubec dal fungovat. Dalkovky jsou uplne jina kapitola. Samozrejme ze si klienty najde kazda aerolinka, narazim ale na to, ze pokud nekdo prodava tak pod cenou ze srazi marze v… Číst vice »

Karel_x

Já létám přednostně se síťovými dopravci, ale že bych si počkal do druhého dne na DLH, pokud mě za hoďku letí RYR, tak to také ne.
Teď se na mě možná bude někdo zlobit, ale mě připomínají LCC spíš tržnici, než Penny. Mám rád kultivovanější prostředí, hlavně spolucestující. V letadle je namačkáno hodně lidí na malém prostoru, a mě docela obtěžuje, pokud tam lidé hlučí, pokřikují na sobě, nebo se přiopile smějí, pořád se někde courají, pohazují věcmi apod.
PS
On je opravdu nějaký rozdíl mezi Penny a Billou, nebo to byl jen příklad?

poletucha15

nadruhou stranu je slozeni cestujicich z velke casti hlavne o nahode.

I v TK nebo LH jsem zazil, ze mi dve rady za mnou pres pul letu rvalo dite. A v economy jsou si stejne vsichni „blizky“ 🙂

Hasler

S tímhle se nedá než souhlasit.

Hasler

Byl to čistě jen příklad rozdílnosti, a co v okolí slyším za názory, tak by opravdu lidi co normálně jdou do penny nenakoupili v bille a naopak. Všude se dá potkat blbec, jen jsem chtěl víceméně naznačit že u LH máte o dost nižší pravděpodobnost srážky s blbcem, než u RYR a WIZ. Ohledně letu dost záleží na situaci, já jsem například bral posledně večerní let do Dubaje a hotel na terminálu, abych nemusel na večerní Fly Dubai a nepřijel domů rozlámanej někdy v 1 ráno. Stálo to víc, ale pro mne to za ty peníze byla prostě lepší volba,… Číst vice »

Karel_x

Tím vlakem můžete jet i naopak, z Brna na odlet Prahy nebo autobusem do Vídně, a pokud je velké zpoždění a frnkne vám letadlo, zkuste žádat kompenzace po ČD. Budete rád, pokud vám vrátí stokorunu. Je úplně jedno, jestli trčíte celou noc v České Třebové kvůli stržené troleji nebo třeba ve Stockholmu, když letadlo muselo neplánovaně přistát kvůli indispozici pilota.

Mě přijde přehnané, když vám aerolinka kvůli zpoždění vystaví letenku na nejbližší let, zaplatí taxi, hotel, večeři a snídani, tak ještě natahovat ruku po kompenzaci.

Jiří Kadlec

Vcelku logické rozhodnutí