Za údržbu dvakrát tolik než před dvěma lety. Server popsal, jak v Ostravě zdražila údržba tramvají

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Očekávání se po prodeji Škodě naplnila, říká dopravní podnik o současné spolupráci s Ekovou.

Na více než dvojnásobek  stouply jednotkové náklady za údržbu tramvají Dopravního podniku Ostrava (DPO) poté, co městští zastupitelé schválili v roce 2020 prodej firmy společnosti Škoda Group. Na základě dat z registru smluv na to upozornil server Československý dopravák.

V třídílné sérii server zkoumal stovky smluv na střední údržbu, které byly zveřejněny. Podle serveru došlo ke skoku v cenách v březnu 2022, kdy byl mezi DPO a Škodou Ekova uzavřen nový, pětiletý kontrakt na  provádění údržbových prací. „Už tehdy došlo ke skokovému navýšení oproti původní cenové politice Ekovy Electric, a to na všech typech o 26 %, s výjimkou modelů VarioLF3, kde byl nárůst nižší (16 %) a VarioLF3/2, kde bylo naopak pozorováno prudké zvýšení na 36 %,“ uvedl server.

Podle serveru je zvýšení ale ve skutečnosti ještě vyšší, protože do cen byly pak zahrnuty ještě dodatečné opravy. „Skutečná fakturovaná průměrná cena střední prohlídky tramvají VarioLF v době existence samostatné Ekovy činila průměrně 761 562 Kč, po převzetí Škodovkou šlo průměrně o 1 598 539 Kč, což představuje nárůst u tohoto typu o 110 %,“ dodal server.

Nabídky, když už tramvaj jezdí

Československý dopravák současně upozornil i na další pochybnosti ve spolupráci s firmou s novým majitelem. Například cenové nabídky na vícepráce jsou podle serveru odesílány ke schválení v den, kdy již tramvaje jezdí opět s cestujícími. Naceněné položky práce neumožňují kontrolu. Kontrolou smluv server zjistil, že u jedné tramvaje byla vykázána oprava spřáhla osmkrát. Tramvaj má přitom spřáhla dvě.

K prodeji došlo v roce 2020, prosadilo si ho vedení města v čele s tehdejším primátorem Tomášem Macurou (tehdy ještě ANO 2011, z kterého později odešel). Vedení DPO tehdy argumentovalo tím, že Ekova není dostatečně zakázkově vytížená. „Hrozily velké finanční ztráty. Nebyly uzavřeny další kontrakty a vzhledem k obnově vozového parku DPO byl jasný předpoklad poklesu objednávek právě ze strany DPO. DPO v době prodeje očekával do budoucna udržení stejného celkového rozpočtového rámce směrem ke společnosti Ekova. Toto očekávání se naplnilo. DPO společnosti Škoda Ekova celkově platil meziročně podobnou částku pohybující se okolo 100 milionů korun,“ uvedla mluvčí DPO Tereza Šnoblová. V praxi ale tuto částku platí DPO za podstatně méně práce než v minulosti.

Ostrava prodala Ekovu Škodě Transportation, kupci ještě opraví střechu

Tagy dopravní podnik ostrava DPO Ekova Škoda Ekova
33 komentářů