Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Ostrava prodala Ekovu Škodě Transportation, kupci ještě opraví střechu

Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: Ekova
Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Dceřiná společnost DPO se zakázky nemůže zúčastnit Foto: Ekova

(aktualizováno 16:29) Zastupitele Ostravy dnes rozhodli o transakci, která může skupině PPF umožnit další navýšení kapacit v oboru údržby kolejových vozidel. Vedení města navrhuje, aby za 417 milionů korun prodal Dopravní podnik Ostrava (DPO) 100 % akcií dceřiné firmy Ekova Electric Škodě Transportation ze skupiny PPF. Přes rok připravovaná transakce ale budí i řadu otázek. Materiál je na stránkách města volně ke stažení. Pro transakci hlasovalo 34 z 50 přítomných zastupitelů.

Celková nabídková cena je 417 milionů korun, ta je ale postupně očištěna například o opravu střechy. Díky tomu klesá částka na 303 mil. Kč. Znalecký posudek současného areálu (bez opravené střechy a dalších investic) ale ocenil areál na cenu výrazně vyšší.

DPO má prodat svoji firmu na modernizaci i výrobu tramvají, trolejbusů a elektrických autobusů, kterou vytvořila městská firma v roce 2011. Vysvětluje to tím, že firmě se zmenšuje trh s modernizacemi tramvají.

Podle materiálu pro zastupitele se má Ekova prodat za 303 milionů korun. Není to ale čistý příjem, ten bude ve skutečnosti ještě nižší. Ekova musí uhradit také až 60 milionů za opravu střechy hlavní haly, druhou polovinu má zaplatit Škoda. V materiálu se vedení DPO pochválilo, že nakonec vyjednalo lepší podmínky, než původně.

Podle Libora Hinčici ze serveru Československý dopravák ale transakce není zdaleka tak výhodná, jak se město snaží prezentovat. „Ztráta kontroly nad Ekovou Electric znamená pro DPO Ostrava ztrátu kontroly nad cenou údržby,“ říká Hinčica. V rozsáhlé analýze materiálu  pro zastupitele řeší řadu problematických pasáží. Upozorňuje například i na nepravdivá vyjádření šéfa DPO Daniela Moryse. Ten zastupitelům řekl například, že k novým tramvajím nemá už dopravní podnik dokumentaci. Podle smlouvy v registru smluv ale například k novým tramvajím od Stadleru dokumentaci má. Upozorňuje také na skutečnost, že znalecký posudek ukázal za Ekovu vyšší cenu.

Ekova Electric zaměstnává 188 lidí. Firma vznikla v roce 2011, kdy se tím vyčlenila část činnosti Dopravního podniku Ostrava.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

Nejhorší rozhodnutí, jaké mohlo padnout. Začnou si diktovat ceny za opravy a město bude jen platit a zvedat ceny za dopravu. DP skončí s vymýšlení udělejte ještě tohle a tamto, to my nevezmeme, to je v ceně a pod.

Jiří Kocurek

Oni jako kromě Ekovy nemají jedinou vozovnu s personálem? Krom toho Škoda naštěstí není jedná správná státem nařízená firma, DPO si může práce objednat i jinde.

Poskok

Žádná jiná vozovna není vybavena na těžkou údržbu (střední a velké prohlídky). Neexistují lakovací boxy a vlastně ani na tu těžkou údržbu není místo.

Jarmil

„Devadesátky“ v roce 2020…

Ale tady to je jen kapka v moři, podívejme se na státní rozpočet…

Obávám se, že lidé, kteří zvedají ruku, jsou pouze loutky. Tupé loutky. Ano, ty které jsme si sami zvolili. Pro mne je velikým zklamáním hlasováním Pirátské strany, která měla přinést svěží vítr. A zatím to vypadá, že se snaží být při krmení blízko korýtka.

Ale koho volit?

Funes

No bohužel, tak jako v Praze u soutěže na projekt Terminál Smíchov, je i tato Ekova jako vystřižená z manýrů Kolibříka a Mazánka……….. a to nemluvě o dotačním podvodu, který tam ten samý den Piráti taky tlačili, jak mohli. Kázat vodu a pít víno….

PvvS

Do pár let si DPO bude stavět nový dílny… A podstatně dráž.

Radek

Ostrava, gubernie Kypru.

Vašek

Jestli to nevíte, tak Škoda už vlastníky na Kypru nemá, patří Kellnerovi.

Zdeněk

Ekova je jeden velký bordel, stejně jako DPO, KODIS a napojené firmičky úředníků z kraje a magistrátu, tedy vetšinou spíš už rodinných příslušníků, protože to bylo moc okaté…

Čím dříve to padne do soukromých rukou, tím lépe.

bkp

Tak jistě, na jednu stranu je divné zbavovat se mít vlastní zázemí pro těžkou údržbu.
Na druhou stranu, na tom že se Ostrava zbavuje výroby dopravních prostředků MHD je chybně jen jedna věc – došlo k ní o nějakých 15 let později, než k ní dojít mělo. Z tohoto hlediska je i ta „analýza“ na cs dopravaku převážně jen hloupé a účelové šotokňourání.

Kuba

Proč se měli v Ostravě zbavit výroby dopravních prostředků už před 15 lety?

Supidio

Prodej čehokoli do rukou PPF je z mého pohledu cesta do pekel…Pro celou zemi, nejen pro DPO.

Mýval

Škodovce PPF ale prospělo… zdá se

Ondros

Macuru jsem dlouhou dobu považoval za výjimku v hnutí ANO. Ostravu vedl vcelku rozumně a pak taková rozkrádačka. Jak je psáno v článku, doporučuji si přečíst ČS dopraváka, tam je nevýhodnost prodeje odhalena v plné nahotě. Město prodává své zlaté vejce a ještě se u toho tváří, že se zbavuje přítěže.

Kubrt

K tomu zlatému vejci by příslušelo dodat potenciální zlaté vejce. Když k němu nemají schopný zlatonosný management, tak se snáška nekoná.

Ondros

To jistě, ale i tak dokázala Ekova vyhrát např. soutěž na modernizaci tramvají pro Wroclav a nakonec smlouvu nepodepsala. Mám spíše pocit, že je od vlastníka dáno zadání podnik utlumovat. To je větši problém než management, který je ostatně na rozdíl od odborníků ve výrobě a vývoji snáze nahraditelný.

Jiří Kocurek

„Mám spíše pocit, že je od vlastníka dáno zadání podnik utlumovat.“

V takové firmě člověk chce pracovat, když ji vlastník pokládá. Aneb nevýhody kolektivního vlastnictví v plné nahotě.

bkp

Zlaté vejce? Víte, ono získat zakázku neznamená vydělat.

Ondros

Ekova má dobré dílenské zázemí, zkušené pracovníky a konkurenceschopné výrobky (pokud vím, tak parciální trolejbus z Ekovy dosahuje vysoké spolehlivosti). To je to zlaté vejce. Odmítnutých projektů bylo jinak více,jak píše ČS dopravák.

bkp

Ten elektrobus může být zlatý vejce, pokud ho prodáte tak 100 kusů a více několik let po sobě. Pár možná zakázek po pěti až deseti kusech je málo.

Kuba

To by se ale Ekova musela hlásit do výběrových řízení. Která firma vyvine vlastní produkty a pak je téměř nikde nenabízí? tím spíš, když jde o takové velké projekty jako elektrobus a parciální trolejbus s vlastní karoserií, což nedělá ani Škoda, která prodá desítky trolejbusů za rok.