cargo

Ostrava prodala Ekovu Škodě Transportation, kupci ještě opraví střechu

Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: EkovaParciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: Ekova

(aktualizováno 16:29) Zastupitele Ostravy dnes rozhodli o transakci, která může skupině PPF umožnit další navýšení kapacit v oboru údržby kolejových

(aktualizováno 16:29) Zastupitele Ostravy dnes rozhodli o transakci, která může skupině PPF umožnit další navýšení kapacit v oboru údržby kolejových vozidel. Vedení města navrhuje, aby za 417 milionů korun prodal Dopravní podnik Ostrava (DPO) 100 % akcií dceřiné firmy Ekova Electric Škodě Transportation ze skupiny PPF. Přes rok připravovaná transakce ale budí i řadu otázek. Materiál je na stránkách města volně ke stažení. Pro transakci hlasovalo 34 z 50 přítomných zastupitelů.

Celková nabídková cena je 417 milionů korun, ta je ale postupně očištěna například o opravu střechy. Díky tomu klesá částka na 303 mil. Kč. Znalecký posudek současného areálu (bez opravené střechy a dalších investic) ale ocenil areál na cenu výrazně vyšší.

DPO má prodat svoji firmu na modernizaci i výrobu tramvají, trolejbusů a elektrických autobusů, kterou vytvořila městská firma v roce 2011. Vysvětluje to tím, že firmě se zmenšuje trh s modernizacemi tramvají.

Podle materiálu pro zastupitele se má Ekova prodat za 303 milionů korun. Není to ale čistý příjem, ten bude ve skutečnosti ještě nižší. Ekova musí uhradit také až 60 milionů za opravu střechy hlavní haly, druhou polovinu má zaplatit Škoda. V materiálu se vedení DPO pochválilo, že nakonec vyjednalo lepší podmínky, než původně.

Podle Libora Hinčici ze serveru Československý dopravák ale transakce není zdaleka tak výhodná, jak se město snaží prezentovat. „Ztráta kontroly nad Ekovou Electric znamená pro DPO Ostrava ztrátu kontroly nad cenou údržby,“ říká Hinčica. V rozsáhlé analýze materiálu  pro zastupitele řeší řadu problematických pasáží. Upozorňuje například i na nepravdivá vyjádření šéfa DPO Daniela Moryse. Ten zastupitelům řekl například, že k novým tramvajím nemá už dopravní podnik dokumentaci. Podle smlouvy v registru smluv ale například k novým tramvajím od Stadleru dokumentaci má. Upozorňuje také na skutečnost, že znalecký posudek ukázal za Ekovu vyšší cenu.

Ekova Electric zaměstnává 188 lidí. Firma vznikla v roce 2011, kdy se tím vyčlenila část činnosti Dopravního podniku Ostrava.

Tagy dopravní podnik ostrava DPO Ekova Electric ostrava Škoda Transportation
21 komentářů