Za stamilionové ztráty z podnákladových cen ČD není nikdo odpovědný. Kolář má v čele DÚ důvěru Kupky

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Foto: DÚČRŘeditel Drážního úřadu Jiří Kolář. Foto: DÚČR

České dráhy neplánují po nikom škodu vymáhat. Šéf Drážního úřadu tvrdí, že ekonomiku podnákladových cen počítal jiný odbor.

Pokutu 274 milionů korun musely uhradit České dráhy za podnákladové ceny u rychlíků Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Další stamilionové škody způsobila dopravci skutečnost, že vlaky na základě tohoto manažerského rozhodnutí z roku 2006, jezdily deset let se ztrátou.

Přesto za ně nikdo nebude odpovědný, i když je z veřejně dostupných zdrojů jasné, kdo se na rozhodnutí tehdy podílel: Jiří Kolář, nyní ředitel Drážního úřadu. I přes pochybení v minulosti má plnou důvěru ministra dopravy Martina Kupky. V té době byl náměstkem pro osobní dopravu a členem představenstva dopravce.

Pokuta je trestem za rozhodnutí z roku 2006, kdy se na české koleje snažila protlačit konkurence, tehdy společnost Connex. Ministerstvo dopravy tehdy vypsalo soutěž na dopravce na dvou tratích, kterou vyhrály České dráhy tím, že nabídly nesmyslně nízké ceny.

Dráhy nabídly své služby za 36 korun za vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a 17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.

Definitivní tečka za podnákladovými cenami Českých drah. Soud potvrdil čtvrtmiliardovou pokutu

Definitivní tečka za podnákladovými cenami Českých drah. Soud potvrdil čtvrtmiliardovou pokutu

Náměstkem generálního ředitele Českých drah byl tehdy Jiří Kolář. V minulosti odpovídal, že si na tyto záležitosti nepamatuje. Po nedávném definitivním potvrzení pokuty soudem na nové dotazy nejprve nereagoval, odpověděl až po urgenci i na tiskovém oddělení ministerstva dopravy. Generálním ředitelem byl tehdy Josef Bazala, ten ale na rozdíl od Koláře už dávno pro stát nepracuje.

Bez obvinění za škodu

Kolář uvedl, že vůči němu žádná obvinění za způsobenou škodu vznesena nebyla. „V rámci mého působení na Drahách jsem připravoval mnoho smluv, jejichž příprava byla dána nastavenými interními postupy společnosti, tzn. že ekonomickou část smluv připravoval odbor ekonomiky (pod ekonomickým náměstkem), provozní část provozní odbory (pod náměstkem pro osobní přepravu), podepisoval generální ředitel,“ dodal Kolář. Kolář byl současně v té době členem představenstva. V roce 2008 byl finalistou soutěže Manažer roku.

České dráhy vzniklou škodu po nikom vymáhat nebudou. „Pro České dráhy se jedná o již uzavřenou historickou kauzu. Záležitost byla pravomocně ÚOHS ukončena v roce 2019.  Společnost nastavila takové procesy, aby se obdobné případy neopakovaly,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Příklad pro státní zaměstnance

Kolář jako ředitel Drážního úřadu spadá pod služební zákon. Ministerstvo vnitra ve svém materiálu Pravidla etiky státních zaměstnanců uvádí, že tzv. představený (v tomto případě Kolář) vede při výkonu státní služby státní zaměstnance k dodržování etických pravidel a jde jim v tom příkladem.

Ministr dopravy Martin Kupka v odpovědích na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že Kolář má jeho důvěru. „Nejsem schopen zhodnotit podíl pana ředitele Koláře na zmíněné historické kauze. Drážní úřad má za sebou několik úspěšných projektů, které hodnotit už můžu. Například MLS (monitoring licence strojvedoucího) a jeho další rozvoj. Dalším prubířským kamenem je příprava výhradního provozu ETCS, kde v klíčové koordinační roli působí pan ředitel Kolář a jeho úřad velmi dobře,“ řekl Kupka.

Tagy České dráhy Drážní úřad Jiří Kolář podnákladové ceny
63 komentářů