obrazok-zdopravy

Za spolehlivější ETCS. Správa železnic zaplatí další peníze za úpravy koridoru

Klíčoví muži české železnice jdou na ukázku fungování ETCS na okruhu ve Velimi. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýKlíčoví muži české železnice jdou na ukázku fungování ETCS na okruhu ve Velimi. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Správa železnic vysvětluje dodatečné zakázky zkušenostmi z ostrého provozu, které jinak nešly získat.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zwi

Za ty peníze, když už do toho budou sahat, mohli upravit zavírání přejezdů. Aby se mohlo podle křivky brzdit až k výhybce a ne vjezdu. Například v Rájci-Jestřebí, Skalici nad Svitavou a dalších. Ale to bych se divil.

MajsterN

Zaplatíme AŽD,
Ať nám ten vlak pojede,
Zaplatíme AŽD,
Mistři nám to opraví,
Jiný to tak neumí,
Ou jé, pojedeme vláčkem.

(Óda na dodavatele, správa železnic ČR, autor neznámý, 2025)

Pražec

Sedmdesát míčů za přepsání jedné proměnné v kódu?
Nebo je ten systém navržený tak idiotsky, že tak drobná úprava je na desetitisíce člověkohodin práce?

Michal M

Otázka je jaké je složení činností a za kolik AŽD pracuje. 70 milionů je v IT pod jeden desetitisíc hodin.
Systém je založen na spolupráci se SZZ, které se touto změnou zasahuje a po změně je nutné je následně přezkoušet.

MajsterN

Garantuju, že zkoušet to budou přesně 80 sekund.
V jiných státech se prostě vymění dodavatel celé zabezpečovačky, když to dojde do takového vydíracího stádia.

Michal M

A mnohem větší problém než těchto 70 mega je jak SŽ posrala výběrko na Kralupy-Ústí.
To měla být strategická instalace druhého dodavatele, a místo toho to vypadá na další obří sousto pro AŽD.

zdroj

Už jsem to tady psal, ale žádná firma si nepustí do svého zařízení cizího dodavatele. Nechci hájit AŽD, ale firmy na západ od nás se chovají stejně. Jde o obousměrnou komunikaci elektronického stavědla s radioblokovou centrálou.

jonas

Sorry, ale nespolehlivost spojení GSM-R určitě není starost AŽD.

Y.K.

Takovéhle věci snad proboha nejsou v kódu, ale někde v parametrech RBC. Asi se dá čekat, že si nelze v zabzař jen tak měnit klíčové hodnoty a nijak to netestovat. Více práce bude asi zjišťování dopadu na SSZ, tedy kam až může dojet vlak s platnou MA po ztrátě spojení, což se s prodloužením časového kódu prodlužuje, tedy jak dlouho musí čekat cesty na zrušení. A pak odzkoušení a schválení těch úprav.

Ve mě spíše budí otazník, jestli je to ideální řešení výpadků spojení.

Leinad

Já mám naopak otázku, jestli je nutné odebírat autorizaci. Dokud vlak nepotvrdí, že zastavil, tak prostě má postaveno.

jonas

A když nedojede, tak se dráha zastaví?

Jaaa

Checht, skoro 70 milionů za úpravu pár parametrů. My se máme, že nevíme co s penězi…

mgr.pavel

Klasická neschopnost od SprŽel:

– upravuje něco, co dle nich perfektně funguje (tak dobře že si za to dalo odměny)
– zakázka za skoro 70 míčů bez soutěže v jednacím řízení bez uveřejnění
– opět pro AŽD

Ach jo.

Stráťa

A pak tu šotoušci pláčou jak se do železnic neinvestuje a vše shrábnou ty ošklivé silnice.

Jaaa

To jsou dvě mimoběžné roviny.

Stráťa

Jakto? Do železnic jde z SFDI zhruba srovnatelně peněz jako do silnic a dálnic, na kilometr nebo výkon mnohem víc.
Jenom peníze investované do silnic jsou vidět na silnicích a peníze investované do železnic jsou vidět hlavně na výsledku monopolních dodavatelů.

Lukyn

Bohužel se to udělalo tak, že do toho pomalu nikdo jiný nezasáhne bez toho aby musel celý systém vyhodit a udělat nanovo vlastní.

zdroj

Tak někdo stanovil 18 sekund a pak se přišlo na to, že to nefunguje. V Evropě je někde méně než 18 sekund a někde více než 40 sekund.

Lukáš

To by měla být reklamace a ne další zakázka.

jonas

AŽD stavělo i GSM-R?

Baraba

Je hrozné, jak se lži a korupce staly běžným životním stylem státního sektoru

Jaaa

No jo, ale co s tím chcete dělat? Lidi zajímají neexistující migranti…

Ten Ten Ten

Migranti existují! Vim minimálně o dvou. Naneštěstí pro lid obecný jim nestačilo polepšit si ekonomicky a dali se na politiku.

Mynic

Chápu to správně, že když jsme pro komunikaci vlak – ETCS zvolili vytáčené spojeni, které je nestabilní a způsobuje rozpad komunikace, tak jsme prodloužili dobu, po kterou může jet vlak bez dozoru (1760m). Není mi tedy zcela jasné, jak na trať chceme dostat více vlaků, když jsme záměrně zvětšili interval mezi nimi….

Péťa

Může mi někdo konečně vysvětlit jak ETCS snižuje kapacitu tratí?

Petr Tříska

Ty vlaky mají pořád postavenou standardní vlakovou cestu. Ten section timer bude mít vliv pouze(?) na časovač pro rušení neprojetí vlakové cesty. Čili kapacita se v zásadě nesnižuje.

Nepovim

No me spíš přijde podivné, že za změnu 1 parametru v kodu a naslednem releasu aktualizace se zaplati přes 60 mil. Na systemu, který je online

Nebo tam se bude fakticky něco fyzicky dělat?

Jeffer

Ako to chápem ja, tak nie úplne. Ešte je tam druhá podmienka a to koniec MA. Tzn. vlak dostane MA napríklad po vchodové návestidlo vzdialené 500 metrov a stratí spojenie, pri tom sa plazí 18 km/h, lebo vidí, že ďalej nemôže, tak v súčasnosti ho to odstrelí (trip) po 18 sekundách, teda nejakých 90 metroch, teda 410 metrov pred koncom MA. V novej úprave to bude až po 40 sekundách, teda po 200 metroch. Lenže keby vlak išiel tých 500 metrov pred koncom MA rýchlosťou 72 km/h, tak to neznamená, že mu musí zabezpečovačka za vchodovým návestidlom nechať rezervu 300… Číst vice »

Gregyros

takže ale může nastat teoretická situace kdy má vlak MA přes celou stanici, ztratí spojení a v ten moment ujede při posunu vagón do postavené cesty(Břeclav 8. ledna 2025)
a vlak do toho bez zásahu ETCS napálí?

Gregyros
Y.K.

Pokud se to vejde to těch 40 s, tak se mobilka ETCS nemá jak dozvědět, že cesta spadla a napálí to do nich.

Nutno ale říci, že výhybky, tam kde se posunuje nebo stojí odstavené vozy, by neměly být postavené do kolizní cesty, to je chyba sama o sobě. Bohužel nedostatek a zrušení odvratů tady nepomáhá.

Michal M

Oni si zvolili to, co bylo na začátku implementace k dispozici a to je dané (pro mě nepochopitelnou) zastaralostí evropského železničního sektoru v tomto konkrétním aspektu.

Bram

Přitom stačilo použít systém ETCS L1 a ETCS L2 nechat pro budoucí vysokorychlostní tratě, kde to bez něj nepůjde.

Y.K.

Nejde o interval mezi vlaky, ale kam až vlaku vydrží MA po ztrátě spojení. Pokud v tu chvíli bez spojení někdo shodí nebo nějak změní vlakovou cestu, vlak bez spojení se to v tu chvíli nemůže dozvědět, musí se tedy prodloužit časové zámky neprojeté cesty. Vliv to má tedy pouze na takovéto situace. Kromě toho to není žádné vytáčení připojení. Vyčlenění kanálů pro přenos dat může být být buď přes spínané okruhy (GSM-R) používá nebo přepojování paketů GPRS (GSM-R může používat, ale u nás pokud vím není implementováno). Na rozpady spojení to žádný vliv nemá. Má to vliv na kapacitu… Číst vice »