Automobily Cestovní ruch Zprávy

Za služební cesty budou větší náhrady, vyhláška přidává peníze za jídlo i palivo

V jídelním voze Českých drah. Foto: České dráhy
V jídelním voze Českých drah. Foto: České dráhy

Zaměstnanci na služebních cestách by měli získat od svého zaměstnavatele od ledna více peněz za to, že jsou mimo své pracoviště nebo když pro pracovní cestu použijí svůj soukromý automobil.

Počítá s tím návrh vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí, který řeší výši stravného a náhrad za použití soukromého auta pro služební cesty. Ta zohledňuje především vývoj cen v letošním roce. Návrh vyhlášky má redakce Zdopravy.cz k dispozici. „Vývoj cen jídel a nealkoholických nápojů ve veřejném stravování proti předchozímu roku zaznamenal mírný nárůst, proto dochází ke zvýšení navrhovaných sazeb stravného  jednotlivých časových pásmech o 3 až 8 Kč oproti výši stanovené vyhláškou pro rok 2018,“ uvádí se v důvodové zprávě.

U pracovní cesty od 5 do 12 hodin má nově zaměstnancům náležet stravné 81 Kč, 123 Kč do 18 hodin a 194 Kč při delší cestě.

Za každý kilometr ujetý autem zaměstnance na služební cestě dostane pracovník nově 4,10 Kč, což je o deset haléřů více než letos. Zřejmě největší skok může nastat u zaměstnanců, kteří vykazují náklady na projeté palivo podle cen ve vyhlášce, nikoliv podle účtenky z tankování. Takový postup volí lidé často kvůli zjednodušení administrativy. V některých letech byla navíc výhodná i z důvodu, že ceny pohonných hmot padaly a bylo možné účtovat podle vyšších, tabulkových cen.  Náhrada se počítá podle tabulkové ceny a spotřeby v technickém průkazu.

Pro příští rok má dojít ke zvýšení ceny naturalu 95 o 3 koruny na 33,50 za litr, u nafty o 3,50 Kč na 33,30 Kč u motorové nafty. Ceny na pumpách jsou už teď většinou nižší.

Návrh vyhlášky

Sazba základní náhrady za 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí nejméně u

a) jednostopých vozidel a tříkolek 1,10 Kč,

b) osobních silničních motorových vozidel 4,10 Kč.

Stravné

Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné podle § 163 odst. 1 zákoníku práce nejméně ve výši

a) 81 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,

c)123 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,

d) 194 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné podle § 176 odst. 1 zákoníku práce ve výši

a) 81 Kč až 97 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,

e) 123 Kč až 149 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,

f) 194 Kč až 231 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Průměrná cena pohonných hmot

Výše průměrné ceny za 1 litr pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce činí

a) 33,50 Kč u benzinu automobilového 95 oktanů,

b) 37,20 Kč u benzinu automobilového 98 oktanů,

g) 33,30 Kč u motorové nafty.

14
Diskuze

avatar
3 Komentáře
11 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
Rail2005železničář v důchoduponyJiříPavel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mbawor
Host
Mbawor

Řeší se stravné i pro zahraniční pracovní cesty?

pony
Host
pony

to je podle tabulky per zeme (kraceno o pripadne snidane v proplacenem hotelu, etc.), co je trochu pofiderni, protoze v Parizi samozrejme za obed zaplatite jine penize nez na francouzskem malomeste; ve vetsine evropy se spis proplaceji uctenky, coz ale asi zase nepotesi skudlily, co se nacpou v samosce a zbytek berou jako kapesne

Rail2005
Host
Rail2005

Čert vezmi cesty sourkomým autem, ale co je pořád extrémně nízké jsou náhrady za stravné. Pokud si máte v hotelech zaplatit snídani (i dkyž je v ceně, je zpravidla třeba deklarovat ji, protože interní auditoři ve firmách po tomto brousí a do hotelů si volají, zda jejich zaměstnanci nepodvádí), oběd a večeři, dáte za to v současných cenách cca 500 Kč a to se držím ještě hodně při zdi. Tzn. v případě vícedenní cesty jste v mínusu přes 300 Kč za každý den. Zejména u lidí s průměrným příjmem, kteří mají rodinu je pak mnohem výhodnější na zádné SC nejezdit… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Berte ovšem laskavě v úvahu, že to „stravné“ je deklarováno jako příplatek na úhradu zvýšených nákladů spojených se stravováním mimo obvyklý způsob: nejedete-li na SC, pak se přece také nepostíte celých 24 hodin, a to Vás přece rovněž něco stojí – a nikdo Vás přece nenutí na SC se stravovat jinak než adekvátně tomu, jak jste běžně zvyklý.

Pavel
Host
Pavel

Ale to, co navrhujete není možná praxe. Jedete-li na 2 dny, tak si naberete jídlo z domova do jídlonosičů nebo do alobalu, ale pokud jedete na týden, tak se to uplatnit nedá. Snídani máte většinou v ceně pokoje v hotelu a tak vám sníží účtárna dietu o 25%, oběd a večeře si zajistěte, jak umíte. Oběd seženete ještě v nějaké meničkárně kolem stokoruny, ale večeře? Vlašák do kelímku, 2 rohlíky a matonka z Tesca, ať se vejdu do cenových relací jídla připraveného doma?

Rail2005
Host
Rail2005

Snídaně – tu si dám v hotelu na SC obdobnou jako doma v kuchyni, ale již tak nízká sazba stravného bude ponížena o těch 25% za snídani.

Oběd – jsem zvyklý na teplé jídlo, když půjdu někde v poledne do restaurace a budu mít štěstí, tak to pořídím řádově jen o 20% dráž než v podnikové kantýně.

Večeře – jsem zvyklý na telpé jídlo a na SC vlastní kuchyni nemám. Takže jdu do restaurace za ceny mezi 150 – 300 Kč. A to už jde kompet za mnou…

Samozřejmě pokud se aplikuje stravné, tak člověk za každý den SC ztrácí jednu stravenku.

Jiří
Host
Jiří

Jenže stravenka má menší hodnotu než stravné a ještě se na ni doplácí. A teplá večeře? Nevím co vám k večeři chystá manželka, ale dnes snad každý pokoj má mikrovlnku a párky sice nejsou zadarmo, ale ty z Lidlu obsahují i maso…

Rail2005
Host
Rail2005

Sorry, ale ohřáté párky, to pro mě není večeře (navíc v hotelu to bývá zpravidla na snídani). Vyžaduji prostě standardní teplé jídlo jako např. pečená kachna se zelím a knedlíkem, kvalitní hovězí guláš s rýží nebo těstovinami, řízečky všeho druhu se zeleninovým salátem a šťouchaným bramborem, ragú z divočiny atd. To zaprvé. A za druhé mikrovlnku najdete spíše v apart hotelech ve velkých městech, nikoliv v malých hotelech v regionech.

Takže pokud je to na jednu noc, tak OK, zle to brát i jako výlet. Ale pokud je to na delší dobu, tak prostě peněženka krvácí.

pony
Host
pony

> standardní teplé jídlo

Tož si ho kupte. Takovýhle věci vás doma vyjdou levnějš jen na tom, že tam máte práci zadarmo. Ta se ale ušetří.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Vyžaduji prostě standardní teplé jídlo jako např. pečená kachna se zelím a knedlíkem, kvalitní hovězí guláš s rýží nebo těstovinami, řízečky všeho druhu se zeleninovým salátem a šťouchaným bramborem, ragú z divočiny atd.“
A něco z takového „jídelního lístku“ si skutečně doma denně večer připravujete? A jaké náklady spojené s tou přípravou Vás to stojí, to jste si spočítal? To „stravné“ je totiž příspěvek určený k úhradě rozdílu těch Vašich „domácích“ nákladů a ceny jídla v restauraci, není to (logicky) celá suma, kterou za jídlo v restauraci zaplatíte!

Rail2005
Host
Rail2005

Je to marné, je to marné. Takto to funguje v Německu: Allowances Per diems are € 24 per day (24 hours) for domestic journeys, minus € 4.80 if breakfast is provided, minus € 9.60 if lunch is provided, minus € 9.60 if dinner is provided. For absence from home for less than 24 hrs but more than 14 hrs the amount is reduced to € 12. These amounts are tax free for the employee — higher per diems can be negotiated (and often are for name actors for example) but are subject to taxation then. Mileage allowances for the use… Číst vice »

Paard
Host
Paard

díky podseklým spotřebám které výrobce aut zapsal do TP. Je používaní soukromého auta již delší dobu nezajímavé..

ukulele
Host
ukulele

No v mém případě určitě. V roce 2004 to bylo u výrobců trendem. V TP 4,5, reálná 6,2l.

Jen tak
Host
Jen tak

To neni tak uplne pravda. Toto castecne kompenzuje castka “za amortizaci”, ktera je tez od kilometru a platbu za palivo nekolikrat prevysuje.

Pri cestach (hlavne do zabranici) pak staci jednou lehce (psr litru) natankovat u nejdrazsi cerpaci stanice (nemecko – dalnice) a ucetnku dodat zamestnavateli. V tom pripade se cena benzinu za celounfestu pouzije na zaklde teto uctenky, nikoli “statem urcena”