Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Za příplatek rychleji. ŘSD zaplatí 26 milionů, aby se mohlo jezdit do Jablonce dříve

Rekonstrukce křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Liberecký kraj
Rekonstrukce křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Liberecký kraj
ŘSD zaplatí trojici firem o více než pět procent navíc, pokud zkrátí dobu výstavby o sedm měsíců. Tvrdilo přitom, že zásadně nelze přestavbu křižovatky zrychlit.

Výstavba nové křižovatky na silnici I/35 Rádelský Mlýn se má výrazně zkrátit, i když Ředitelství silnic a dálnic včetně projektantů dlouhodobě tvrdilo, že urychlení není možné.

Mimoúrovňová křižovatka, která spojuje Turnov s Libercem a Jabloncem nad Nisou, má být podle nového dodatku hotová už v prosinci příštího roku, o sedm měsíců dříve než původní termín. Na Twitteru to oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „V případě splnění tohoto termínu náleží zhotoviteli úhrada ve výši 26,4 mil. Kč,“ uvedl Mátl.

Zakázka se tak v případě zrychlení prodraží o více než pět procent, vysoutěžená hodnota je 404 milionů korun. Křižovatku staví sdružení Eurovia, Integra stavby a SaM Silnice a mosty Česká Lípa.

Ještě před měsícem dodatek na prodloužení doby výstavby

Zrychlení stavby je poněkud překvapivé s ohledem na vývoj v předchozích měsících. Ještě na začátku srpna zveřejnilo ŘSD dodatek ke smlouvě, kterým se termín naopak prodlužuje o 21 dní. Důvod? Pandemie koronaviru a nouzový stav na jaře letošního roku. Firmám tak prodloužilo ŘSD termín až na konec července 2022. Správní úřad ale povolil ŘSD uzavírku jen do konce listopadu 2021.

ŘSD navíc od začátku tvrdilo, že zrychlení není možné, detailně to vysvětlilo i v rozsáhlém dokumentu, ve kterém reagovalo na příliš dlouho uzavírku. Zásadní zrychlení odmítl i projektant Miroslav Hanžl ze společnosti Valbek.

Rekonstrukce křižovatky probíhá od jara. Kvůli přestavbě křižovatky není vůbec možné použít silnici I/65 na Jablonec nad Nisou, řidiči musí použít i desítky kilometrů dlouhé objízdné trasy. Původní termín byl do července 2022 kompletní předání, k obnovení provozu mělo dojít ale už do listopadu příštího roku. Kdy by mohli řidiči jezdit bez větších omezení, zatím není jasné, dodatek smlouvy zatím není v registru.

Plánek budoucí podoby křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ŘSD
Plánek budoucí podoby křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ŘSD

Mimoúrovňovou křižovatku Rádelský mlýn postavili počátkem 70. let. Původně šlo o křížení silnice I. třídy se silnicí II. třídy, dnes je součástí mezinárodní silnice E442. Hlavním cílem přestavby za více než 408 milionů korun bez DPH je zvýšení bezpečnosti. Z nynější dvouúrovňové se stane třípatrová mimoúrovňová křižovatka.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Šamot

Asi tak trochu podvod na voliče, nicméně schvaluji. Problém objíždění přes okolní obce je známý v celém okrese. Zkuste si bydlet v některé přilehlé obci, kde ani není oficialní objízdná trasa a přesto je doprava nepřiměřená… A zoufalí domorodci to řeší bohužel po svém…

Démon

Všechno jde zrychlit pokud máte lidi a techniku. Až se zruší nesmyslné kurzarbaity a podobně, tak budou lidi tam kde mají být. Budou reálně pracovat a nesedět doma a pobírat prachy.

Eduard

Chápu, že je to taková malá kulišárna. Ale proč ne. Pokud stavba bude provedena kvalitně, tak si jistě stavebník zaslouží bonus za rychlejší provedení stavby. Jsem jednoznačně pro takové opatření, které urychlí stavební práce.

Démon

Souhlas. Bohužel pořád se nasmlouvávají stavby s obrovskou rezervou.

MildaIV

Ale tohle má být standartně součástí výběrového řízeni, kdy každý den uzavírky je nějak naceněn. V americe to používají už sto let(například stavba Hooverovi přehrady).

Jiří Kocurek

Hmm, mám nápad. Co takhle stavbu prodloužit o půl roku a chtít za to 5% slevu, nebylo by to výhodnější?

Sitgestravel

Takze kdyby Sprava zeleznic fakt chtela, tak by i tu VTR trat z Liberce do Prahy postavila.

Démon

Správa železnic chce, ale je to neekonomické a neprůchozí přes ŽP.

Lektor

Mně se to moc nelíbí, je sice hezký, že mají státní organizace peněz na rozdávání, ale nakládat s nimi takovýmto způsobem? No nevím

Filip

Ve vší úctě s vámi nesouhlasím. Pokud existuje možnost za nějakých 27 milionů urychlit tuto stavbu o tolik měsíců, je to rozumný výdaj. Oficiální objízdné jsou dlouhé, zejména pro nákladní dopravu přes Tanvald. Spousta řidičů na ně naopak kašle a jezdí zkratkami přes vesnice po silnicích třetích tříd, které nejsou na tuto zátěž stavěné a je to na nich znát. Když si přečtěte noviny, uvidíte, že vláda má peníze na zvýšení důchodů ne o zákonných 840, ale dokonce o 1500 korun a na jednorázovou vánoční platbu (prý rouškovné) 6000 korun pro každého důchodce. To jsou výdaje desítek miliard bez jakéhokoliv… Číst vice »

MlB

Klidně ať se platí prémie za rychlejší dokončení. Ale také by mělo být pořádné penále pro firmy, které stavbu včas nedokončí (nebo ji odevzdají v takovém stavu, že se za pár měsíců musí znovu opravovat).

Petr

Nedávno se běžně v komentářích psalo, proč ŘSD nedokáže platit prémii za zrychlení. Teď se bude zase psát, proč jí platí.

MPE

To vite, dodavatel proste poridil novou, prevratnou technologii, ktera umozni podstatne zkratit dobu vystavby. Jeji oznaceni je D26M+ (cti „dej 26 mega navic“)…

Jiří Kocurek

Tak nemusíte proplácet přesčasy, žejo. Nemusíte dokonce ani platit práci o víkendu. Problém je ale v tom, že Vám pak utečou lidi a budete mít maturitu z divení.

MPE

Ale to ja doprcic chapu, ze jestli to ma byt hotove rychleji, tak to bude stat neco navic ( protoze vic lidi, techniky, mozna i na ty Vase prescasy a praci o vikendu dojde), a osobne s tim nemam vzhledem k pomeru castky a toho zkraceni vaznejsi problem. Co mi ale opravdu hlava nebere, je presne to, o cem pise p. Sura – pred casem RSD tvrdosijne prohlaovalo, ze to v tomhle pripade zkratka nejde a basta. Dokonce se kvuli tomu zhadalo s LB krajem, ktery (opravnene) s delkou vystavby nesouhlasil kvuli slozitym objizdnym trasam. A najednou, svete div se,… Číst vice »

Petr

Ta odpověď je přece jednoduchá, protože nikdy přesně nevíte, jak to bude probíhat, dokud se stavba nerozjede. Nikdy nevíte, jestli PD obsahuje všechno a zda je navrženo správné technické řešení nebo jestli vyhraje zhotovitel, který to bude zvládat v rychlejším tempu. Málokdo si to chce přiznat, ale každá stavba je takové dobrodružství, kdy zvlášť na začátku můžete být dokola překvapováni různými věcmi. Než přijde reakce, že to má projekt předpokládat, tak platí že po bitvě je každý generál. Změny na stavbách jsou standardní všude na světě, proto také vznikly FIDIC, které standardizují změny smlouvy mezi investorem a zhotovitelem – po… Číst vice »

Hajnej

Že by proto, že ten první dodatek reaguje na „koronazpoždění“, které nastalo vyšší mocí? A v době jeho podpisu nedokázal nikdo s jistotou předvídat, že se podaří podepsat ten druhý?
I zde jak vidno platí to, co píše Petr: po bitvě je každý frajtr generálem.

MPE

3.8. „korona“ dodatek o prodlouzeni a 21.8. dodatek o zkraceni…? Nezlobte se, ale to proste nedava smysl…

Od lesa

Jezdím tam cca 2x týdně a davy dělníků tam nebyly ani jednou. Ze začátku jich tam bývalo cca 5. Pak to nemá trvat dlouho…

Od lesa

10 bych bral na stavbě rodinného domu.
Jezdím pravidelně do jedné firmy, vedle níž se staví bytový komplex (králíkárny počesku). Ráno je tam v 7 hodin nastoupených běžně 30 lidí a to dělají na jednom baráku, který má odhadem 20 bytů.
U stavby tohoto rozsahu bych čekal alespoň 100 lidí. Jenže to není nikde, proto se vše tak zoufale táhne.

Spicer

Bohužel stavba bytu, kde se v pohodě můžou realizovat naráz instalatéři, eletrikáři a bůhví kdo ještě není dopravní stavba. Jelikož jsou na začátku a ještě tam nemají kompletně přístup do všech prostor stavby (tedy, jezdí tam auta) tak tam prostě nenastoupí 100 lidí. Stranou nemůže zůstat ani BOZP, kdy v pracovní okruhu například pilotáži soupravy těžko budete dělat například drenáže atd. A to, že někdo podepíše dodatek a dalším se to mění? Který z vás by byl proti, kdyby si nebyl jist dopady koróny na stavbu? Mají na to nárok? Mají, to že se to podepsalo v srpnu už je… Číst vice »

Od lesa

Při rozloze staveniště by tam lidí mohlo být klidně 150. V prvních dnech po zúžení tam bylo 3 – 5 dělníků jinak ani noha, jezdil jsem tam tehdy denně. Řadu prací mohli dělat i před uzavírkou, protože v některých částech bude nová silnice o kus vedle než stará.
Jenže vláda potřebuje rozkřikovat jak je dobrá, že rozjela nejvíc staveb v historii, ale skutečnost je taková, že rozhrabali celou republiku, přičemž na každé stavě maká jen hrstka lidí.

M H

Záhada to být nemusí…prostě a jednoduše stavební firma si ověřila reálnou situaci a z nějakého důvodu si může dovolit alokovat více pracovní síly na tuto stavbu. Může jít například o možný příjezd zahraničních pracovníků, neúspěch v soutěži o nějakou jinou zakázku, možnost odebírat více betonu z nějaké betonárky v okolí kvůli výpadku jiných zakázek či o cokoliv jiného…a takto se může změnit situace velmi výrazně i během jednoho týdne.

Otázka pouze je, proč možnost urychlení nepřipouštěl projektant. ŘSD v tom může být docela nevinně…když projektant řekne, že to rychleji nepůjde, můžete leda tak přetlumočit jeho analýzu.

M H

Ono by bylo zajímavé zjistit pohled projektanta. A co se nyní oproti tomuto pohledu zjistilo či událo nového. Předpokládám, že soutěž je na základě projektu a už v něm je nějaký harmonogram…stavební firma pak nemá obvykle důvod být nějak výrazně rychlejší. Ta jen chce splnit podmínky a nastavit cenu či „bonusy“ (= rychlost, záruku) tak, aby v soutěži vyhrála.

Martin V.

Takže místo víceprací teď nastupuje nový trend „rychleprací“? Tedy vyhrajeme v tendru nejnižší cenou zakázku s volnějším harmonogramem a pak nabídneme investorovi zrychlení za příplatek? A všichni budou nakonec vítězi. 🙂

J.L.

Problém je v tom, že v tendrech je cena kritériem č. 1.
Podle mne by cena měla být až za kvalitou a rychlostí, přičemž za kvalitu se bezpodmínečně ručí po celé vysoutěžené záruční období.

Petr

Tak znam zakázku, ktera takto probehla nejdůležitější byl termin a penale za jeho nesplneni. Nakonec to dopadlo tak, ze termin nebyl splnen a penale nebylo zaplaceno. Tato kriteria jsou pro mne typicka pro dobu nejvetsiho eldorada ve verejnych zakazkach u nas.

Robert

Tak furt budu jako objednatel radši, když zaplatím za urychlení akce (jejíž termín jsem zadal), než když budu platit za viceprace někomu, kdo cenu podstřelí právě za tímto účelem a ve výsledku mi to vyjde na stejné peníze, jako zkrácená stavba.

On.

Vícepráce už byli moc okaté, nově se bude platit za rychlejší stavbu. Ve chvíli kdy práce zkrátí každý,najde se jiná klička jak dostat více peněz než bylo v soutěži.