Za pololetí zrychlilo tempo rušení přejezdů, pomohla výstavba IV. koridoru
Zrušený přejezd na starém úseku IV. koridoru v Heřmaničkách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V poslední době se objevily kuriózní situace, kdy na trati je evidovaný železniční přejezd, nevede k němu ale žádná oficiální komunikace.
Tak snad se za 128 let dočkáme zrušení posledního přejezdu 😉
Mnohem víc by mě zajímalo, kolik přejezdů se ruší na používaných tratích. Něco jako evoluci součtu frekvence přejezdů (počet aut za den krát počet vlaků za den).
No hezký. A teď prosím třeba něco o tom, jak vzniklo v poslední době těch snad 15 TORek z Jihlavy do Veselí právě kvůli přejezdům…
prejezd na fotce je primo v hermanickach.
Problém je že ke zrušení přejezdu potřebujete souhlasy majitelů okolních pozemků, a ti vám ho nedají, co kdyby tam náhodou jednou jeli, obzvlášť když je údržba přejezdu nic nestojí.
Taky znám několik přejezdů kde po obou stranách jsou širé lány bez náznaků jakékoli cesty a nějaký dopravní prostředek tam jel naposledy za krále klacka.
Nicméně pokud je uprostřed lesa přechod pro houbaře, vážně je správné jim to zatrhnout (existuje přeci 5km objízdná trasa), nepovede zákaz k tomu že všichni budou chodit načerno?
Je přechod pro houbaře dostatečné odůvodnění pro snížení traťové rychlosti třeba na 20 km/h?
Ne, to je důvod k instalaci PZZ. A pokud tam vlaky sráží srnky, tak místo cinkání pouštět zvuky predátorů.
Houbař snad vlak včas slyší a někdy i vidí. Počká, až přejede traťovou rychlostí, a přejde. Kde je problém? Rychlosti se snižovaly spíše kvůli nepozorným řidičům stále četnějších automobilů než občasným chodcům.
To že se přejezdy nahrazují nadjezdy/podezdy je OK. Rušení polních cest bez náhrady ale nepovažuji za dobré, snižuje se prostupnost krajiny. Nyní se naopak v rámci pozemkových úprav cesty obnovují, bylo by škoda, aby to někdo skončilo u zrušeného přejezdu.
Leckde by snad stačilo ponechat přechod pro chodce a cyklisty, kde nejezdí polní a lesní technika.
Patová situace možná pro úřad, který za bezmála třicet let existence pořádně neotevřel správní řád. 🙂
Pokud tedy tvrdí, že přejezd v daném místě není, žádost s tímto odůvodněním zamítne (nerozhodne o odložení věci ani zastavení řízení), žadatel po nabytí právní moci má náležitou právní jistotu a následně může se speciálním stavebním úřadem další dva roky řešit, zda konstrukci zlikvidovat bez příslušných aktů dle stavebního zákona či s nimi.
Jestliže tam přejezd není, lze snad odstranit zbytkovou konstrukci neznámého zařízení. 🙂
Schrödingerův přejezd: zároveň existuje i neexistuje, podle toho, které státní instituce se zeptáte. Nemůžeme se na úředníky zlobit, že neumí vyřešit situaci s kvantovými jevy.
Kdyz odstranim neco co neexistuje, tak to nikomu nebude chybet, ne?
Úřadu ne, ale někdo na to může snadno umřít.
Za každý zrušený neexistující přejezd umře jedno koťátko.
Přechod uprostřed lesa, po kterém chodí houbaři. Rozdělení turistické trasy, batůžkáři budou přes trať chodit načerno.
Zamezení přístupu na pozemek za přejezdem.
Už párkrát se stalo, že se někde objevil živý a zdravý člověk, který byl ale úředně prohlášen za mrtvého. Takový člověk úředně neexistuje, ovšem reálně ano, byla by to vražda.
Také se stalo, že do rodiny jisté britské 105 nebo 106leté babičky přišel výhružný úřední dopis, jak že si to představují, že nezačala chodit do školy. Úřad prostě nezvládnul to století navíc.
Prostě za úředními papíry je potřeba vidět i ty reálné lidi a věci, co jsou špatně zúřadované.
To tak dopadá když máte líné programátory a ukládáte jenom dvojčíslí: 05-12-16 Kolik let je tomuto člověku?
Ovšem když odstraníš něco, co evidentně existuje, ale úřad nesplnil povinnost to zaevidovat, tak by to někomu chybět mohlo. Účelové komunikace nepodléhají žádné evidenci podle zákona o pozemních komunikacích. Katastr není k jejich evidenci ani určený a evidence cest v extravilánu podle zákona o ochraně přírody a krajiny zatím s evidencí komunikací není nijak smysluplně propojena, často jde jen o šuplíkovou záležitost. To, že přechod nebo přejezd přes trať ani nemusí propojovat pozemní komunikace, zase nezvládli pojmout tvůrci zákona. Ona i otázka, zda například vyšlapaná pěšina spadá do pojmu pozemní komunikace, není výkladově úplně jednoznačná.
Přejezdy jsou i mezi poli, tohle silniční úřad řeší jak?
Tohle by mělo řešit ministerstvo dopravy opravou zfušovaného zákona. Zatím je tam ovšem trend spíše opačný, vnášet do zákonů čím dál více nesmyslů, mezer a zmatku. Silniční správní úřad s takovým případem nic společného nemá, musí to řešít Drážní úřad se svým ministerstvem.
Tak když teda silniční úřad prohlásí, že k přejezdu žádná komunikace nevede, tak pak DÚ nemá nad čím přemýšlet a přejezd rovnou zrušit. Co na tom chce dále vymýšlet? Je to logické, i když možná neúřednické.
To že tam nevede silnice neznamená, že ten přejezd se nevyužívá. Zde ( https://mapy.cz/s/hafunorese ) je přejezd, který se používá při přejezdu zemědělských strojů z jednoho pole na druhé. Je vybaven dokonce světly takže žádné zpomalení vlaku není třeba a běžně se jezdí 80 km/h. Je to krásný rovný pro vlak přehledný úsek takže i kdyby uvízl traktor na přejezdu tak není problém bezpečně zastavit vlak. Proč ho rušit? Náhodou se pěkně hodil jak se stavěl obchvat I/58 (přepněte si mapu na rok 2018) a hojně ho využívala stavební auta, aby se nemuselo jezdit přes Skotnici.
Vzpomněl jsem si na jedno úřední dilema z 80. let. Jednu zrušenou trať tehdy používali studenti Dopravky k výuce, záměr byl zprovoznění pro turistické vlaky. Potřebovali na ní na kopec vystrkat vagón. Stačilo by T212, nebo T334. Majitele ochotného zapůjčit pedagogové našli. Jenže vyjet na trať bez povolení nejde. Tak super, vyřídíme povolení. Jenže zrušená trať oficiálně neexistuje a tudíž na ni nelze vydat povolení a bez povolení tam žádná lokomotiva nemůže vyjet…. O kohoutkovi a slepičce… Tohle bude podobné – na úředně neexistující cestě přece nemůže být přejezd a proto ho papírově nelze zrušit….a dál už to znáte.
Joseph Heller, Hlava XXII
Přesně 😉
Pokud trať neexistuje, pak na ni nemůže vjet lokomotiva a cokoliv se tam pohybuje rozhodně není železniční vozidlo, protože to může jen po železnici neb tam neexistuje. Ergo to nespadá pod drážní předpisy a tedy mimo kompetenci úřadu.
Prozradím Vám, že díky opravdovým nadšencům ochotným přiložit ruku k dílu tato trať dnes v části trasy existuje a turistické vlaky tam jezdí zcela legálně. I pohádka O kohoutkovi a slepičce má konec. Ale s těmi přejezdy je v polovině.
Což se může vrátit jako bumenrang ve chvíli, kdy se zruší silniční přístup do rozvodny přenosové sítě: https://mapy.cz/s/mogebagefe
Úřednická slepota v honu za čárkami pro prémie dovede napáchat ledacos. Obzvlášt v úřadě, kde je odměňováno převedení pomalé jízdy na trvalé omezení namísto opravy.
Dejte si tam leteckou, máte o kus dál další přejezd a vjezd je ještě i z druh strany. A to nepočítám možnost to objet po polní cestě.
A napadlo vás, že na pozemek za přejezdem nemusí existovat jiný přístup? Na jakém základě znemožníte majiteli jeho užívání?
Ještě jednou:
– mám pozemek za tratí
– jediný přístup k němu je přes přejezd
– SŽ (= stát) chce přejezd zrušit
– tím mi zabrání ve vstupu na můj pozemek
Dva mínusy výše znamenají, že to dvěma lidem přijde v pořádku?
V tom případě tam jistě bude minimálně polní cesta napojená na běžnou komunikaci. Taky pravděpodobně bude na druhé straně jinej pozemek na kterým bude právo cesty.
Tak jo, vzdávám se a jdu gůglit co je to „právo cesty“
Ovšem pozor, to že k přejezdu administrativně „nevede žádná komunikace“ neznamená, že k němu „nevede cesta“. Naprostá většina cest jsou tzv. účelové komunikace a účelová komunikace je de facto jen pozemkem, po kterém se jezdí. Přitom pasportů na účelové komunikace je velmi málo (a jen tyto komunikace administrativně existují). Většina „polňaček“ a lesních cest administrativně jako cesta neexistují, ale je na nich dobrých tisíc přejezdů. Bylo by báječné je šmahem zrušit, ale asi by pak někdo zrušil státní úřady.
Pak ale díky rušení přejezdů bez rozmyslu máme jiné kuriózní situace. Například K železniční zadávce Malovidy nevede žádná přístupová cesta pro cestující. Přechod přes koleje byl při rekonstrukci tratě zrušen. Cestujícím tak nebývá nic jiného, než porušovat drážní zákon a vstupovat do kolejiště, jinak se na zastávku a ze zastávky fyzicky nedostanou. Takže hlavně rušte přejezdy, protože nejsou potřeba. Pak si tady v dalším článku stěžujte, jak jsou lidi nezodpovědní a lezou do kolejiště. U Bojova zas zrušili přejezd na frekventované turistické trase z Davle na Brdy a obcházka pro pěší je 3 km. Vážně si někdo na správě železnic… Číst vice »
Ona je možná náhrada přejezdu (zabezpečeným) přechodem. Ale něco to stojí.
https://dabpraha.rozhlas.cz/pozor-jede-vlak-vystrazna-svetla-se-objevi-na-deseti-zeleznicnich-prechodech-pro-7678020
Švýcarům stačí krabice velikosti elektro rozvaděče před domem, nemusejí na to mít „chatičku“. Na odkazu jsou 3 přejezdy za sebou, ani jedna taková budka jako na fotce v článku z ČR: https://youtu.be/vl-Ex2BmHQM?t=991
A byl v těch Malovidech vůbec oficiální přejezd/přechod?
Pak totiž odstraněním toho panelu se naopak jasně řeklo, že tady to není vůbec oficiální a dejte si při přecházení kolejí sakra bacha!
Jinak můžete od přejezdu jít lesem, třeba se tam časem vytvoří cestička, viz i níže.
Ale jinak bych řekl, že stav téhle zastávky není košér (to se shodneme), ideální by byl přesun právě k tomu přejezdu, kde ale dělá problém poloměr toho oblouku, nebo se dohodnout se správcem tábora a hranu nástupiště postavit na druhé straně. Třetí možnost je tam v lese vyšlapat a vysypat cca 200 m cestičky.
Pro ultras ideál, žádné zbytečné pozemní komunikace kolem zastávky. Cestující se objevují a zanikají podobně jako virtuální částice v kvantové teorii. 🙂
V Bojově by mnozí z nich nejraději zrušili i trať, tak to možná berou jako přípravu…
Vždy když vidím nějaký opuštěný přejezd mezi poli, tak si říkám, proč už se dnes nepoužívají trvale uzavřené závory.
Protože by je někdo ze SŽ musel chodit otevírat.
Ale používají se,dokonce vznikly z iniciativy SŽ,např. tratě kolem Jedlové.
Jako pravda je, že u nás je také jeden, ale nevím o nikom, kdo si za poslední dva roky pro ty klíče reálně přišel.
Je to neoperativní, „dráha“ klidně může otevřít v řádu dnů, podle toho, jak má příslušný udržující pracovník čas. Tohle se hodí jen pro případy, že to tolik nevadí (např. potřeba posekat pole či vykácet les jednou za delší čas, ale ne na dojíždění na chatu).