Otevřená kabina, stres a tunelové vidění. Předběžná zpráva popisuje možnou příčinu pádu letadla v Letňanech

Havarovaný letoun Bristel. Zdroj: AeroPragueHavarovaný letoun Bristel. Zdroj: AeroPrague

Svědek uvedl, že kabina byla při vzletu pootevřená o několik centimetrů.

Jako první předběžná příčina nedělní tragické nehody ultralightu v pražských Letňanech byla stanovena nezajištěná kabina před vzletem. Vyplývá to z předběžných informací publikovaných leteckou školou AeroPrague.

Letadlo Bristell NG5 s imatrikulací OK-BUI 78 bylo zcela zničeno a obě osoby na palubě zahynuly.

Podle zprávy letoun po vzletu dosedl zpět na dráhu, odrazil se a následně pilot hlásil problémy s krytem kabiny. Pokračoval ve stoupání asi do 100 metrů, kde se pravděpodobně se záměrem přistát začal otáčet doleva. Nejspíše v důsledku náklonu a malé rychlosti přešlo letadlo do levé vývrtky a po odhadem jedné a čtvrt otáčce dopadlo na zem. Motor pracoval až do nárazu.

Svědek z věže uvedl, že kabina byla při vzletu pootevřená o několik centimetrů. To samo o sobě neohrožuje řiditelnost, pilot by však měl věnovat pozornost řízení a řešit problém až v bezpečné výšce.

Zpráva za pravděpodobnou příčinu označuje ztrátu soustředění na pilotáž a následné unáhlené rozhodnutí o okamžitém návratu, které vedlo k pádu do vývrtky. Roli mohl sehrát i stres z celé situace.

„Pilot se s velkou pravděpodobností v důsledku situace s otevřením kabiny, následnými dvěma odskoky od dráhy způsobenými velmi pravděpodobně snahou kabinu zavřít, přítomností druhé osoby na palubě a rozhodnutím pokračovat v letu dostal do velmi stresující situace, která vyústila v tunelové vidění. Přestal sledovat rychlost, náklon a další parametry letu a tato situace dále eskalovala unáhleným záměrem otočit se v malé výšce a zejména na malé rychlosti zpět na dráhu,“ uvádí zpráva. K dispozici je v plném znění zde: Předběžná_zpráva_OK-BUI78

Pilot měl celkový nálet asi 130 hodin, z toho 40 jako velitel. Všechny potřebné doklady byly v pořádku. Nehodu aktuálně šetří orgány Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Letadlo se zřítilo do hojně navštěvovaného letňanského lesoparku. Okolí bylo po nehodě uzavřeno, protože padákový záchranný systém byl odjištěn a nebyl použit. Kvůli nevystřelené patroně musel být přivolán pyrotechnik. Do země zároveň unikly desítky litrů paliva, které bylo nutné odtěžit.

Tagy letecká nehoda Letiště Letňany Letňany
Žádné komentáře