Za 49 eur na měsíc vlakem neomezeně. Další evropská země zavádí extralevný tarif
Portugalské dráhy. Foto: Comboios de Portugal
Měsíc cestování po Portugalsku vlakem v regionálních spojích vyjde nyní na necelých 1 200 korun.
Zaujala mě ta reklama na letní jízdenku čd. Tváří se jako by jizdenka oproti loňsku zlevnila neboť najednou existuje v poloviční ceně pro studenty a důchodce. V minulosti ta cena byla jen 1 nezávisle na kategorii. V tomto případě jde bezpochyby o komerční stavu českých drah, která svými proporcemi 50% působí, jakoby šlo o nařízenou slevu.
Já bych si tak přál jízdenku pro ČR, kde nemusím řešit s kým jedu a nestojí nesmysl. Nebo aspoň roční krajské jízdenky za rozumnou cenu. To co chtějí kraje za rok ne šílenost
však jo, kupte si IN100… platí pro všechny vlaky, ne jen pro osobní, takže cena je srovnatelná.
Netušíte někdo, kde se dá stáhnout aplikace pro D-TICKET pro Android? Když si ji chci stáhnout dle návodu německých dopravců, pokaždé se od obchodu Google Play dozvím, že tato aplikace „je pro vaši zemi nedostupná“. Díky za radu.
Deutschland-ticket lze mít v DB Navigator, a ten se instaluje do „českých“ mobilů (tj když uživatel má nastavenou jinou zemi než Německo).
A obecně, to omezení dle zemi je svinstvo. Nikdy nepřináší nic dobrého. I když poskytuješ službu pro jednu zemi, nech to přístupné pro všechny. Existují turisté a digital nomads. V nejhorším případě uživatel tu appku odinstaluje zpět.
Stáhněte aplikaci přes apkpure.
Aplikace mo.pla přes ni jde koupit a spravovat jízdenky.
hmm zajimave porovnani cen…. V praze těch 1200 dáte za parkovani sveho majetku na veřejném za rok…
…můžeš parkovat doma…
Nebo na většině území Prahy, kde žádná zóna není.
No na turisty to asi mířené není. Rozsah železniční sítě v Portugalsku je tristní. Jediné, kde pořádně dává smysl jet vlakem, je osa Braga-Porto-Lisabon-Faro a Lisabon-Évora. Z Lisabonu do Fara a Évory přitom jezdí pouze vlaky IC, na které tahle jízdenka neplatí. Je tam pár dalších tratí, ale tam zase často natrefíte na IR (něco jako naše spěšňáky), na které to taky neplatí. Navíc na těch zbylých tratích je obecně velmi málo spojů. Příměsto kolem Porta a Lisabonu je ale super, takže místní dojíždějící to asi využijí.
Vidíte, i přesto, že délka sítě je ani ne 1/3 té naší, tak odbavili v roce 2019 přes 170 mil pasažérů, což je srovnatelné s námi. Rozsah sítě, do které se počítají i lokálky s méně než 100 pasažéry denně, není určující.
…takže stejně jako ČD…
Mají AP které jezdí rychleji než u nás a taky drahé Mýto na dálnicích
v německu to ale platí i na mhd a regionální busy, což je celkem podstatný rozdíl, oproti pouze vlaky. U německa se nevztahuje pouze na dalkové vlaky a utobusy. Takže pokud budete cestovat osobáčkama a přiměstskyma busama tak to jde. Podobně je to tuším také v rakousku. U nás je to jen na vlaky a je to drahý. I krajské tarify na to jak malé jsou oproti třeba německým take drahé. Všude okolo se veřejná doprava zlevnuje a zatraktivnuje pro lidi. Tuším i polsko chce levnější veřejnou dopravu. Jenom v česku na to jak jsme malá země, to musí stát… Číst vice »
Když pominu předplatní jízdné na kompletní systémy (které stejně nevyužijete, nikdy nebudete potřebovat úplně každým vlakem a autobusem, co je v nabídce), tak je jízdné v ČR velmi levné, všechny tyto předplatné nezahrnují Fernverkehr, ČD ano, proto je předplatné dražší. Jednotlivé jízdné je ale v porovnání s Vámi zmíněným Německem a Rakouskem tak třikrát levnější. Nevím jak je to v jiných krajích, po ČR cestuji busem jenom v JMK, ale tam je jízdné (i předplatní) velmi příjemné ve srovnání se sousedním Niederösterreich a OÖ. Klimaticket hin oder her.
A ještě detail, ta Vaše gramatika mi vypaluje oči.
Příspěvek má čitelný dobře a nevím proč by si měl ničit šlachy držením shiftu apod kvůli velkým písmenům aby se hnidopiši cítili uspokojení.
Já zas například příspěvky diktuju a zpětnou kontrolu textu dělám jen pro to abych eliminoval překlepy do slov uplně jiného významu než bylá diktována, víc se s tím z telefonu otravovat nebudu
asi vyhozené peníze pro předplatitele, když to platí jen na regionální vlaky a koncept není dotažený do konce.
A on je snad nákup povinný? Každý nechť si vyhodnotí, zda je pro něj tahle jízdenka výhodná, či ne.
Na dojíždění do práce to může být pro spoustu lidí výhodné
Portugalsko a Německo? Téměř srovnatelné železniční sítě…
Další dobrá zpráva. Za mě je to jedna z cest jak učinit veřejnou dopravu přitažlivější pro lidi a tak omezit IAD. Za mě by byl ideální nějaký euro tarif, který by umožnil cenově dostupné cestování po celé EU.
Existují nějaká data, která by ukázala, že tento typ jízdenek přetahuje lidi z IAD?
Když bude vlak podstatě levnější a rychlejší než IAD. Čemu dají lidé přednost. Nevím jak v zahraničí, ale u nás spousta zvláště pak regionálních vlaků jezdí poloprázdné. Takže by ani větší náklady nevznikly.
Za mě je tohle socialismus, kterej z vlaku dělá socku. Železnice se pak ocitá v bludnym kruhu: nemůžeme si dovolit investice do (železniční) infrastruktury, protože musíme dotovat provoz vlaků, aby s nimi někdo – typicky člověk s nižším příjmem – vůbec jezdil, protože tomu, kdo si může dovolit auto, už nezbyl žádný důvod, při mizerných vlastnostech infrastruktury, proč dát vlaku před autem přednost.
Přesně. Lidi jezdí autem, protože vlaky jsou pomalý a nespolehlivý.
Lidi jezdí autem, protože zapomněli, že mají nohy. S vlakem to souvisí jen někdy.
Zase na druhou stranu, těch 49 Euro není tak málo. Žiju v Německu a mám 49 eurovou Deutschlandticket a využívám ji na dojíždění do práce. Když jedu někam dále, tak si stejně koupím jízdenku na ICE. To, že se zvýšil počet lidí ve vlacích je podle mě očividné. Že by to byly socky se mi nezdá, pokud je někdo socka, tak i těch 49 Eur je moc… Spíš to lidi začali víc využívat pro každodenní dojíždění. Navíc je super, že můžete jet kamkoliv, jakýmkoliv vlakem jakéhokoliv dopravce a nemusíte přemýšlet jak a kde koupit jízdenku atd. Přál bych si, abychom… Číst vice »
EU dává jízdenky zadarmo po celé EU určitým studentům.
Sice je to spíš loterie, než že by se to rozdávalo určitým studentům, ale je to lákavý koncept. Byl jsem jedním ze šťastlivců, co ho onehdá dostali. Jeli jsme tehdy do Paříže přes Vídeň a Stuttgart a zkušenost s ICE byla velmi odrazující. Kdyby to nebylo zdarma, tak nejedu
…pak si i já koupím auto…už teď je ve vlaku verbež a lůza…
Za 50€ za pouze osobaky mi nepřijde jako nějaký extra dobrý deal, vzhledem k tomu, že to není plnohodnotna přeprava mezi městy ani plnohodnotný pass na dojíždění do města.
A on někdo někoho nutí to kupovat? Ta cena je vlastně ani ne 2 eura na den, či něco málo přes dvě eura pokud počítáte jen pracovní dny. Na dojíždění do práce a z práce jak dělané.
To ne, ale pokud se nic zásadního nezměnilo, tak regionálka kromě okolí Lisabonu a Porta (a i tam je to proti Praze a Brnu nic moc) buď nefunguje nebo je to pár náhodných výstřelů denně. A přitom Protugalsko a my máme zhruba stejně obyvatel.
Portugalska má také námořnictvo a ponorky. My nikoliv. Ani zdaleka nejsne tak hornatí. Ceny a platy jsou také stejné? Srovnávejte srovnatelné a ne slepé výstřely.
Jako logicky má země u moře námořnictvo. Ale tak nějak nechápu jak to souvisí s potřebou lidí cestovat po zemi. Za jakýmkoliv účelem.
Loni jsem byl na Madeiře – průměrně 800 € čistého měsíčně, pevnina cca 1100-1200 €, takže opravdu máme víc.
Pokud vám stačí pouze vlak a MHD ani vesnický autobus nepotřebujete. Měsíční IDS na 100+101+2 zóny vyjde podobně, při nákupu roční pak 6 zón mimo Brno, nebo Brno+4 zóny.
A?
Pouhé srovnání cen, to je vše.
Tak Portugalsko není zase tak velké a i v tom mnohem větším Německu dobrá část lidí jezdí mezi město levnějšími osobáky s přestupy, než aby dali lístek za ICE. Spíš tady chybí zmínka o tom, kolik stojí km vlakem v Portugalsku normálně a kolik osobáků v té zemi oproti nám jezdí, kam všude se s tím dá dostat, to je to hlavní. 50 Euro se mi jinak nezdá moc, když by to někdo měl jako student, každodenní dojíždění do práce v létě a pak k tomu ještě nějaké víkendové cesty. V sousedním Rakouskou a Německu, nebo Švýcarsku 50 euro jen… Číst vice »
Při cenách jízdenek VHD na západě je to výhodné již tak za 6-10 jízd do práce za měsíc.
Tak zrovna Portugalsko je ekonomicky na naší úrovni, i když cena za jízdné hádám vyšší.
Nevím, jak Portugalsko, je zřejmě chudší zemí než my, ale zatím všude na západě jsem se setkal ve vlacích s dražší jednorázovou jízdenkou, než máme my, naposled jsem hledal jízdné po Mnichově a např. jednorázová jízdenka z centra na letiště přijde skoro na 15,- €, před cca 10 lety jízdenka na 7 km 2,20 €, Švýcarsko 50 km přes 50 CHF, nikde není tak levný vlak jako u nás, takže možná pro ně je 49,- € výhodné.
Můžu se zeptat, proč nepíšete tu větu buď celou česky nebo celou anglicky?
Nechci jim to pomlouvat, ale nechtěli by raději zavést skutečnou integrovanou dopravu v těchto městech? Protože využití této jízdenky vidím také převážně v příměstu daných měst. Abych mezi Lisabonem a Coimbrou jel 150 km osobákem, když nesrovnatelně rychlejší AP/IC seženu i pod 10 €, muselo by jít o nějaký specifický případ. Ale zároveň do Lisabonu budu potřebovat nějaké další jízdenky abych se třeba dostal někam metrem, navíc jednu páteřní vlakovou linku tam provozuje Fertagus, ten je tarifně úplně samostatný… jako k něčemu ta jízdenka asi bude ale jsem rád za síťovky našich IDS.
To máte pravdu, ale pořád lepší něco než nic.
Tak pojďme si shrnout, proč to u nás nejde.
Samozřejmě hlavní důvod je, že se to tak nikdy nedělalo.
Máme nějakou představu o nákladech na takovou jízdenku pro podmínky ČR? Kolik by byl pokles tržeb při ceně jízdenky X?
Kdo chce hledá jak kdo nechce hned ví proč to nejde. Myslím že něco takového by uvítali lidé i u nás. Ono by stačilo kdyby pražská lítačka platila v celé ČR. 😁
Já se jen ptám. Nebo jsme v Rudém právu a některé otázky se prostě položit nesmějí?
Lidé by to uvítali, o tom nepochybuju, ale spolu se zavedením by také měli slyšet, jaké budou náklady systému a jak se budou financovat. Chápu, že spoustu lidí tahle otázka vůbec nenapadne, ale ano, je to tak, někdo to zaplatit musí.
Možná by se mohlo začít tím, proč byla zrušena sleva pro důchodce a studenty. Tam možná je ten hlavní důvod.
Protože studentům je potřeba se pomstít za podělané životy starých zapšklých dědků?
Sleva pro studenty a důchodce zrušena nebyla, jen byla ze 75 % snížena na 50 %. I to je při cenách našeho jízdného dost. Pokud chce běžný cestující slevu 50 % stojí ho to jen u ČD 3590 Kč na rok.
A kdo ji rušil? Vždyť je pořád, akorát je nižší, než předtím??!
Sice souhlasím, ale nejsme tak pokrokoví jako třeba to Německo, které si to dovolit může. Až budeme mít kvalitní infrastrukturu, do které se bude investovat průběžně a pravidelně, a hlavně až si ty mozky, které nad tím vším mají dohled, uvědomí parametry dopravy pro 21. století, pak to tady zavedeme taky. Jinak ne. Předražený celostátní tarif je parodie.
Pokrokoví bychom možná byli, ale nemáme na to. Dávat slevu a přitom si na ní půjčovat peníze je jak ta příslovečná hláška Š+G: „Nechci slevu zadarmo.“
Takže je třeba se ptát, proč na to nemáme, kdežto Portugalsko ano. A co je třeba udělat, abychom na to měli.
Taky je dost dobře možné, že v regionech se silně vylidňující Portugalsko má čím dál tím prázdnější vlaky. Tohle je jednak cesta, jak je zaplnit, jednak podpořit nějaký místní turismus a ekonomiku mimo hlavní turistické destinace. Portugalsko má mnohem více turistů než my a ještě více rozpoložené po zemi, než u nás v Praze, takže do těch vlaků vlezou třeba i cizinci, třeba ti, co tam nemají auta.
Půjčujeme si na jiné věci, které nesloží obyvatelům našeho státu. A nejsou to právě malé peníze
Na Ukrajinu si nemusíte stěžovat. 🙂
Pokud je „tamtu věc“, tak už se kdysi stalo. Jeden diktátor se vydal osvobodit údajně týrané obyvatelsto v cizí zemi. Jistý Chamberlein byl toho názoru, že stačí dát diktátorovi zemi, kterou požaduje, diktátor pak dá pokoj.
Diktátor o 2 roky později:
– zničit RAF a britský letecký průmysl
– rozvrátit zásobování Velké Británie potravinami
– způsobit co největší ztráty britskému obchodnímu a válečnému loďstvu.
Chcete si to zopakovat?
Ale nemůžeme si půjčovat na všechno. V současné době už nevybereme dost peněz ani na důchody. A dotujeme je z výběru daní nebo z půjček…
Portugalsko už se dá např. projet po dvou dálnicích z jihu na sever a po 6 ze západu na východ a do sousedního Španělska má 6 dálničních přechodů a to jeho hranici tvoří z 50 % Atlantik. My holt musíme cpát peníze do dálniční sítě, která je jak noty na buben, souvislá trasa západ-východ je jedna, sever-jih také jedna a dálniční hraniční přechody máme 4.
Že pokrokový Německo, zpoždění naprosto všude, vlaky tam nechávali cestujících na nástupištích, když tam to levné jízdní zavedly.
Německo taky nemá kvalitní infrastrukturu, tatsächlich bude spíš na podobné úrovni. O infrastruktuře to vůbec není. Je to o politice, až se zase nějaký populista chopí moci, tak třeba budeme jezdit vlaky úplně zdarma, jako za Fica na Slovensku
Hlavní důvod je v tom že to musí někdo zaplatit.
Chtěl jsem dělat humory, že v blízkosti termínu voleb, ale koukám, že ani ne.
Jenže v tom Německu, Rakousku a Portugalsku to taky někdo platí. Jen tak samo od sebe se to nevyčaruje.
Jenže v těch zemích mají již dávno třeba vybudovanou infrastrukturu, kterou my pracně budujeme už 50 let a cpeme do ní plno peněz, které potom nezbývají na jiné věci…
A u nás nemáme letní jízdenku ČD?
Máme, ale týden vyjde dráž než v Portugalsku ten měsíc (o německých 9 EUR se ani nemusíme bavit). A taky už to dávno neplatí na všechny vlaky, podíl ČD se každým rokem snižuje.
Veřejná doprava není pro socky! Ty ať si jezdí auty.
Konečně argument!
Jojo, až bude auto stát 600 000+ a bude mít třetinovou nebo poloviční životnost, to těch socek těmi auty pojede.
A není na to předpis.
A lidé by to zneužili.
Jo, a vždy se to dělalo jinak.
Proč něco takového nejde u nás?
Odhadoval bych “specifický trh” nebo “fixní náklady”.
Protože peníze. Už tak je u nás doprava hodně dotována (protože máme levné jízdné, ale náklady jsou stejné jako v zemích s jízdným dražším). Tohle by stálo další miliardy.
Přesně tak, za jízdenku u nás zaplatíte násobně méně než v těchto zemích. Protože hromadnou dopravu dotujeme masivně už dlouhou dobu
Česko – bananova republika, co řve ze chce na západ. Tam nikdy.
A vy chcete na východ?
Já žiju v Norsku, tak nevím proč bych měl chtít aby šlo Česko na východ.
Myslím, že kdyby EU zjišťovala, jak to tady chodí, už tam dávno nejsme.
Tak tady střela direktně do temnoty. Na co narážíš? S tím se nedá ani souhlasit ani tomu odporovat, tohle nic neříká 😅
V Čechách tohle je IN100. Pouze na rok a cca o 25% dražší, ale zase se s ní realisticky dá přejet z jedné strany země na druhou.
jenom pokud tam jezdí ČD
Mě tedy IN100 vychází o 50 % dražší, ale možná špatně počítám v tom vedru.
A kolik lidí by jezdilo Praha-Ostrava zastávkovým vymetákem, když by na něj měli IN100 o polovinu levnější?
Podle mě nikdo.
Každý kdo ujede víc jak 3 – 4 jízdy Praha – Ostrava za měsíc.
To je 12-16 hodin navíc ve vlaku, nebo čekání na přípoj. Za měsíc.
Za tu dobu se i na brigádě dá vydělat podstatně víc peněz, než kolik se ušetří. To je nějakých 1500 x 12 = 16000 Kč.
Jelikož by ušetřil cca 12000 tak fakt jako jo. Možná nějaký kolenovrt, který si neumí spočítat vlastní mzdu.
Ne; dnes si lidi váží svého času víc, než aby jeli z Ostravy do Prahy osobákama jak část důchodců v 80. letech.
Studenti, imigranti a chudina se ale právě v Německu ICE vyhýbá a nějak REX kombinuje s osobáky, aby ušetřili. Vždyť ty dálkové vlaky v Německu jsou dobrá raketa, respektive ještě těch 5-7 let před Flixtrainem, Flixbusem.
V Německu možná, ale když je řeč o ČR, např. relaci Ostrava Praha, tak skutečně nevěřím, že by někdo těmi osobáky cestoval, když by byly kryté nějakou levnou síťovou jízdenkou. Studenti dneska vesměs pracují a váží si svého času (a mají na jízdenku, které v ČR obecně nejsou drahé). Chudina mám dojem spíš sedí doma, než aby cestovala vlakem křížem krážem.
REXy v Německu nejezdí, v Rakousku jo. Buď si to pletete a nebo myslíte RE a nebo RB. Na RE ale dticket neplatí na všechny, takže záleží na každé štrece samostatně. Třeba mezi Nürnbergem a Stuttgartem jezdí příjemný RE, kterému cesta trvá prakticky stejně jako IC a platí na něm dticket. Nicméně to rozhodně není pravidlem, spíše výjimkou.
nebo sjt celositovka, plati na skoro všechny dopravce akorát u nás je vše mnohem dražší.
Napriklad pre toto.
V roku 2022 malo take Portugalsko planovany deficit verejnych financii 0.4% HDP. Cesko malo mat deficit 3.6% HDP.
Obecně je ale Portugalsko v horší ekonomické kondici, než my. Věk obyvatelstva, nezaměstnanost, nerozvinutost ekonomiky.
počkejte si…
Na co přesně?
až bude hůř.
ale u nas to je, stačí přečíst článek, je to pouze na vlaky, jen ta naše celostatní vlakovka stojí mnohem víc peněz.
je tu někdo, kdo tam někdy vlakem jezdil? Jak tam fungují železnice? Spolehlivé, nic moc anebo úplně za trest? 🙂
Spolehlivé celkem ano, není to ani moc drahé, na té hlavní lince jsou dálkové vlaky na naše poměry i rychlé. Problém je hustota spojů daná také osídlením, takže na vedlejších tratích může jít o 3-5 vlaků denně (to platí i pro hlavní tah na jih). Vozový park je sice všelijak modernizovaný a docela na úrovni, ale nemají nic mladšího než 20 let. Některé služby, na které jsme u nás zvyklí, tam moc zavedené nemají – občerstvení ve vlaku, wi-fi, přeprava kol, informovanost během cesty, no a pak ta tarifní integrace.
Souhlas. A pendolino tam jezdí 230.
teoreticky 230, ale reálne išiel vlak o mnoho pomalšie, najmä v kopcovitom teréne okolo Coimb
Nevím jak teď, ale já jel 230. Bylo to ještě před covidem Lisabon – Porto první ranní vlak.
Spoľahlivé ako kedy. Väčšina lokálok zrušená, ale na hlavnom koridore a v okolí veľkých miest to jazdí často. Vlaky vyzerajú staro, ale sú čisté a relatívne pohodlné. Cena Lisabon Porto bola okolo 30e
Ještě neomezené cestování za 49 EUR na měsíc má Maďarsko, taky platí jen na vlaky (a nějaké autobusy) a do IC vlaků je potřeba koupit místenku.
Nejen místenku, ale i jízdenku. Maďarská síťovka v povinně místenkových vlacích neplatí.
Platí, podle jejich webových stránek https://www.orszagberlet.hu/ které bohužel nemají v angličtině od 1. čercence si k Hungary passu stačí dokoupit místenku