lot
Železnice

Z vysouzené miliardy nebude mít SŽDC ani korunu. Musí ji vrátit státu

Největší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhy
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty sice uspěla nedávno u soudu v miliardovém sporu o trakční elektřinu, z peněz, které má získat, ale nebude mít česká železnice prakticky žádný užitek.

Městský soud v Praze dal naposledy SŽDC ve sporu za pravdu a nařídil společnosti ČEZ prodej vrátit celkem 1,115 miliardy korun SŽDC. Ta peníze uhradila už dříve. Jenže ne ze svého. „Na úhradu peněžních prostředků ČEZ byla SŽDC poskytnuta dotace z resortu MD. V případě vrácení těchto peněžních prostředků, je SŽDC povinna tyto vypořádat vůči poskytnuté dotaci,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC uzavřela tříletou smlouvu s ČEZ prodej na dodávku elektřiny pro všechny dopravce na české železnici s hodnotou zhruba tři miliardy korun, dopravci nemohli nakupovat elektřinu přímo. Po změně zákona v roce 2009 ale mohli dopravci už nákup trakční energie řešit sami. Změna přišla v době, kdy ceny silové elektřiny výrazně klesly a odběr přes smlouvu SŽDC už byl nevýhodný: zatímco cena SŽDC byla kolem 2000 Kč za megawatthodinu, ČD platily zhruba o třetinu méně. ČEZ pak požadoval po SŽDC zaplacení ušlého zisku kvůli neodebrání elektřiny.

Soudy se ke sporu dosud stavěly různě. V roce 2015 Vrchní soud dal za pravdu ČEZ prodej a SŽDC částku uhradila. SŽDC se ale dovolala k Nejvyššímu soudu, ten verdikt zrušil a poslal ho zpět soudům nižších instancí. Ty daly za pravdu SŽDC s vysvětlením, že správci železnice za škodu nemohou kvůli změně zákona.

Spor ale není stále u konce. „Společnost ČEZ proti rozsudku ve věci trakční elektřiny za rok 2010 podala dovolání, SŽDC tedy peněžní prostředky zatím neobdržela,“ dodal Illiaš.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mašinka

Komedie je v tom, že železnice tu el spotřebovala, ale dle zákona objednal někdo jiný a ČEZ chce zaplatit za jedno dodání dvakrát.

Přemek

U státního podniku normální jev.

Alibaba

Koukám odpověď na moji otázku položenou u předešlého článku s tímto tématem. 🙂
No nic, já myslel, že SŽDC něco opraví, ale když teda ty peníze byly zapůjčeny, tak se s tím nedá počítat.

Jiří Kocurek

A bude hůř. Teda kéž by nebylo. Jenže podle toho, co se děje v energetice, lze očekávat velké fluktuace ceny elektřiny a to nejen v průběhu roku, ale i v průběhu dne. Tudíž jakákoliv dlouhodobá smlouva bude znamenat vysoké riziko pro obě smluvní strany. A vysoké riziko automaticky znamená zvýšení ceny.
Pamatujete scénu z filmu? „Nezastavujeme, máme zpoždění!“
Tak se taky může stát (v pokrokovém Německu dříve), že vlak nevyjede. „Dneska nejedeme, nemáme elektřinu!“

K.S.

Pro nákupy dle aktuální ceny tu je energetická burza, tam riskuje jenom jedna strana, řekl bych, odběratel že bude muset koupit proud za vysokou cenu.

Německá železnice má vlastní elektrickou síť a pokud budou dost kreativní, tak si odůvodní proč musí mít výjimku, to stejné by si mohla zajistit SŽDC, během postupné konverze na 25kV/50Hz kdy si může vybudovat vlastní síť asynchronní k veřejné, k napájení by, odhadem, stačilo nějakých 300MW, tedy tři malé bloky PPE, nebo 15-30 plynových jednotek, cenově to zase v porovnání s konverzí taková pálka nebude.

Robert Šalda

Dneska nevyjedeme, málo fouká…

Martin V.

To je normální, ne? Kdysi mi jeden jachtař vysvětloval, že když si dva jachtaři dají sraz v maríně v určitou hodinu, tak je normální, že se nakonec sejdou od hodinu, či dvě později. Oba totiž chápou, že když blbě foukne, tak se to nedá stihnout. 🙂

Arimatejsky

Ale tak když trvate na stabilní ceně tak to není problém, můžete ji mít jako zákazník stabilně vysokou.