Železnice

SŽDC vyhrála spor s ČEZ, získá zpět přes miliardu korun

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dosáhla důležitého vítězství ve sporu o trakční elektřinu a její odběry v roce 2010. Hospodářské noviny dnes informovaly, že podle pravomocného rozhodnutí musí ČEZ prodej vrátit SŽDC 1,115 miliardy korun a zaplatit současně téměř 200 milionů korun na úrocích a nákladech právníků.

Jde tak zřejmě o poslední kapitolu dlouhého sporu, který se vleče od konce roku 2008. Tehdy SŽDC uzavřela tříletou smlouvu s ČEZ prodej na dodávku elektřiny pro všechny dopravce na české železnici s hodnotou zhruba tři miliardy korun, dopravci nemohli nakupovat elektřinu přímo. Po změně zákona v roce 2009 ale mohli dopravci už nákup trakční energie řešit sami. Změna přišla v době, kdy ceny silové elektřiny výrazně klesly a odběr přes smlouvu SŽDC už byl nevýhodný: zatímco cena SŽDC byla kolem 2000 Kč za megawatthodinu, ČD platily zhruba o třetinu méně. ČEZ pak požadoval po SŽDC zaplacení ušlého zisku kvůli neodebrání elektřiny.

Soudy se ke sporu dosud stavěly různě. V roce 2015 Vrchní soud dal za pravdu ČEZ prodej a SŽDC částku uhradila. SŽDC se ale dovolala k Nejvyššímu soudu, ten verdikt zrušil a poslal ho zpět soudům nižších instancí. Ty daly za pravdu SŽDC s vysvětlením, že správci železnice za škodu nemohou kvůli změně zákona.

ČEZ Prodej věří, že verdikt není konečný, a proti původnímu verdiktu podal dovolání k Nejvyššímu soudu.

22
Diskuze

avatar
8 Komentáře
14 Reakce na komentáře
13 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
VbbValmarDádaLišákJanek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Valmar
Host
Valmar

U blbejch na dvorečku funguje logika možná líp.

Lišák
Host
Lišák

Tak to by mohli zvýšit mzdy na příští rok o 20%!

Janek
Host
Janek

Státní společnost ČEZ prohrála nad státní společnosti SŽDC a posílají si navzájem peníze
No aspoň mají právníci co žrát 🙂

Přemek
Host
Přemek

Snaha o rovné tržní podmínky se vedení ČEZ nějak nelíbí…

Leinad
Host
Leinad

SŽDC si něco nasmlouvá a pak to nechce zaplatit.
Raději bych byl, kdyby se u soudu řešila výše storno poplatku, než když soud posvětil přístup „závazně“ objednám ale neodeberu takže nic neplatím..

borek
Host
borek

Ok, takže jestli to dobře chápu, stát soudí stát?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ne. ČEZ patří státu jen ze 70%. Zbytek je obchodován na burze, třetinu z toho drží přímo fyzické osoby.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak jsem zvědavej, za co to SŽDC utratí? Nebo si to strčí do šuplíku a bude čekat až na ukončené dovolání u NS?

Otmar
Host
Otmar

Pokud vidím např že stavba Vršovice- Hostivař stojí přes 4 miliardy tak ta miliarda zase v rozpočtu takové velké firmy tolik nebude. Takže se opraví nějaké to nádraží nebo více a nic více nelze očekávat.

Dáda
Host
Dáda

Co na to říct? Nafty je cena daná v okamžiku nákupu. Co naleješ do nádrže, to zaplatíš…. a ročně v tomto státě se naleje do nádrží necelých 6Gl nafty. S elektrikou jsou pořád nějaký problémy. Námraza – nejede to, fíra projede stahovačku a strhne dráty… bagr štouchne do sloupu… Pořád nějaký problémy. Když mám palivo pěkně v nádrži mám jistou výhodu, že si ho vezu ssebou.

Vbb
Host
Vbb

Vy si to s tou naftou představujete stejně, jako když přijedete s vaším autem k pumpě. Jenže velkoobchodní obraty se smlouvají dopředu a fixují cenu úplně stejně, jako s tou elektřinou.

„Když mám palivo pěkně v nádrži mám jistou výhodu,“ že může přijít někdo s vrtáčkem nebo velkými štípačkami, a ráno tam nemám nic 🙂 .

Dáda
Host
Dáda

Neznám nikoho z větších distrubutorů, který by kupoval naftu na 3 roky dopředu… Takového sebevraha bych rád osobně potkal. Pokud se uzavírá dlouhodobá kontrakt s pevnou cenou tak maximálně na kvartál.

Vbb
Host
Vbb

Že „vy neznáte“ je celkem příznačné.
https://old.vestnikverejnychzakazek.cz/en/Form/Display/517183
České dráhy, zakázka: dodávka motorové nafty pro léta 2014 – 2017, vypsána 18.7.2014, 234 mil. litrů za 6.7 mld Kč (28.63 Kč/l) bez DPH.

Sebevraha můžete osobně navštívit na Nábřeží L. Svobody v Praze 🙂 .

Dáda
Host
Dáda

Do depa opravdu může k naftvému hospodářství přijít idiot s vrtáčkem… K odstavená mašině taky… Na sloupy pak lezou šotouši a koupí ránu a IZS se pak v obojím případě může strhat… všechno má svý rizika. Nicméně navrtaný nádrže v majlontě nepamatuju, výpadky na troleji ano.

Alibaba
Host
Alibaba

Na sloupy (na vagóny) lezou fríkulíni, co se chtěj fotit sami. Šotouši zas tak blbí při focení nejsou.

Dáda
Host
Dáda

mi to kraapet splývá…. to je fakt, ten tydýt si chtěl prý vyfotit selfíčko

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

N E K R M I T !

Alibaba
Host
Alibaba

Přes všechny problémy s elektrikou jste schopna instalovat (technicky jednoduše) do vozidel o hodně větší výkon.

Dáda
Host
Dáda

a to zas jo, omezí to jen koeficient tření (mez adheze, obecně se moc nad 1,5MW na nápravu nechodí) omezeno je to maximálním přípustným tlakem na náporavu. Nicméně mi jsou spalovací motory sátle bližší než elektromotory. Prostě je to kus „stroje“.

Nekdo
Host
Nekdo

hmm, jdu se podivat co delaji akcie CEZ…

Adam
Host
Adam

ČEZ má ty peníze dávno odložené a v ceně je to už započítané. Pokles o 1% (což je dneska) je běžný.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Dělá to jen asi 2 Kč na jednu akcii. A ta akcie stojí 520 Kč.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll