Z Vídně do Mnichova po nové trati za 2,5 hodiny. Rakušané dál kují velké železniční plány

Vídeň, příměstské vlaky ÖBB, nádraží Heiligenstadt. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVídeň, příměstské vlaky ÖBB, nádraží Heiligenstadt. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stavět se bude i na Pyhrnbahn, která spojuje Horní Rakousy a Štýrsko. Počítá se s výstavbou nového dvoukolejného tunelu Bosruck.

Rozvoj rakouské železniční sítě neskončí na přelomu dekády velkorysými projekty, jako jsou aktuálně budované úpatní tunely Brenner a Semmering a nová trať Koralmbahn. Ministryně ochrany klimatu (a dopravy) Leonore Gewesslerová a šéf Rakouských spolkových drah (ÖBB) Andreas Matthä tento týden představili plány rozvoje do roku 2040, které si se současnými realizacemi v ničem nezadají. Železnici uvedli jako absolutní rakouskou dopravní prioritu.

„Plán vychází z představy, že výkon na rakouské železniční síti bude v roce 2040 činit 255 milionů vlakových kilometrů ročně. To odpovídá jeden a půl násobku současného přepravního výkonu. Jde o železnici pro klimaticky neutrální Rakousko, ve kterém jde ochrana klimatu a mobilita ruku v ruce. Náš plán je plný odvážných nápadů, nových spojení a vylepšování stávajících železničních tras,“ uvedla Gewesslerová.

Strategie, která zahrnuje 67 projektů, bude nyní předmětem diskuse se spolkovými zeměmi i veřejností. Definitivní podobu by měla dostat ještě letos. Náklady do roku 2040 se odhadují na desítky miliard eur, financování se ale teprve bude řešit.

K nejzajímavějším projektům patří tzv. New Innkreisbahn (NIB), což je novostavba tratě v Horních Rakousích od Lince směrem na Mnichov (Wels – Hausruckviertel – Innviertel – Německo). Nová trať má výrazně zkrátit jízdní dobu mezi Vídní a Mnichovem, a to z dnešních čtyř hodin na 2,5 hodiny. Dnes vlaky jezdí oklikou přes Salcburk.

Vylepšení kvůli regionální dopravě se má ale dočkat i stará Innkreisbahn, což je stará neelektrifikovaná jednokolejka. „Bude tak posílena regionální doprava v regionu a zlepší se napojení na centrální oblast Lince,“ stojí v prezentaci.

Stavět se bude i na Pyhrnbahn, která spojuje Horní Rakousy a Štýrsko. Počítá se s výstavbou nového dvoukolejného tunelu Bosruck. Ten současný 4,8 kilometru dlouhý z počátku 20. století nevyhovuje sklonovými poměry především nákladní dopravě. Právě té má modernizace celé tratě a zlepšení sklonových poměrů vyjít vstříc především.

Výrazně má vzrůst kapacita tratí i v oblasti Vídně nebo Bregenzu. Ve Vídni je v plánu například prodloužení trasy S45 z Handelskai do Praterkai, kde má být využito tratě podél Dunaje, která dnes slouží výhradně nákladní dopravě. Trať má projít modernizací, aby zvládla i provoz osobních vlaků. Nové zastávky vzniknou v lokalitách Reichsbrücke a Donaumarina.

Podrobná prezentace projektů včetně map.

 

Tagy ÖBB Rakousko
129 komentářů