posily_do_teamu

Z Václavského náměstí zmizí kritizované stožáry. Nahradí je nosná pavučina

Sloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.cz

Máme řešení, kterým ty dva stožáry budeme eliminovat, uvedl ředitel DPP.

Nové vysoké stožáry na uchycení trakčního vedení, které se objevily uprostřed pražského Václavského náměstí, zkazily loni v říjnu řadě lidí radost z obnovení provozu tramvají mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle kritiků stožáry brání výhledu a působí v pěší zóně rušivě.

O tom, kdo stožáry vlastně požadoval a do projektu zakreslil, vedli následně spor politici, architekti nové koncepce náměstí, Institut plánování a rozvoje (IPR) i pražský dopravní podnik (DPP).

Podařilo se nám objasnit, že to není na dopravním podniku, že nám to opravdu bylo takto už začátku rekonstrukce trati zadáno,“ vysvětlil v podcastu Českého rozhlasu Akcent technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.

Máme řešení, kterým ty dva stožáry budeme eliminovat. Doplní se tam určité množství pavučiny nosné sítě, která je samozřejmě mnohem méně viditelná než stožáry,“ dodal Šurovský.

Podle něj už architekti ze studia Jakub Cígler architekti (JCA) zpracovali nové vizualizace a ve spolupráci s vedením města a Prahou 1 dohodli cílové řešení.

Kde se tam vzaly?

Dříve publikované vizualizace rekonstrukce náměstí stožáry nezobrazují a potřeba nebyly ani před zahájením oprav trati loni v červenci.

V celé délce toho náměstí jsme se snažili maximálně sdružit stožáry trakčního vedení s osvětlením. To znamená, že zhruba v rastru 30 metrů vzniknou sdružené stožáry a nebudeme parter náměstí zaplavovat dalšími sloupy,“ řekl loni na podzim architekt ateliéru JCA Jan Hofman.

Ale přesně to se loni ve střední části náměstí stalo. Při pohledu z ústí Vodičkovy ulice do Jindřišské je jich vidět dokonce osm, z toho zmíněné dva nové přímo uprostřed pěší zóny.

Pěst do tváře Václaváku? Nové stožáry aktivizovaly odpůrce tramvají, schválil je však architekt

Otázkou zůstává, proč nové stožáry vlastně vznikly. Podle informací Zdopravy.cz jsou příčiny dvě.

Při přípravě stavby se totiž nepodařilo dohodnout s majiteli okolních domů na obnovení úchytů trolejí do fasády. Dva nebo tři původní úchyty na domech tak při rekonstrukci zanikly a musely se nahradit.

Druhým důvodem je pak lokace samotné trati. Přes Václavské náměstí totiž vede po střešní desce podchodu a jednoho ze vstupů do stanice metra Můstek. Stožáry tak nemohou mít hluboké základy a upevňování probíhá prostřednictvím betonové desky do šířky. Takové stožáry však mají mnohem menší údržnost a musí jich vzniknout více.

Sloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czSloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.czVizualizace přestavby Václavského náměstí. Zdroj: JCAVizualizace přestavby Václavského náměstí. Zdroj: JCAStožáry na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PIDTramvajová trať na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PIDNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Jakub Cigler architekti praha tramvaje na Václavské náměstí Václavské náměstí
143 komentářů