Z trati Veselí – Velenice zmizí deset přejezdů, jeden nadjezd odmítli ochranáři
Desetimiliardová modernizace a elektrizace trati přes Třeboň do Rakouska má začít koncem příštího roku.
Chystaná elektrifikace a modernizace zhruba 55 kilometrů dlouhé trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic (226) přinese i velké rušení přejezdů. Podle Správy železnic (SŽ) z trati zmizí celkem deset přejezdů, což je téměř třetina.
Ne všechny plány Správy železnic se ale podaří naplnit. Zachován zůstane přejezd P5622 na silnic I/24 u zastávky Lužnice, který chtěla SŽ původně nahradit nadjezdem. „Toto řešení ale důrazně zamítla Chráněná krajinná oblast Třeboňsko v návaznosti na blízkost národní přírodní rezervace Velký a Malý Tisý. Z toho důvodu se přejezd zrekonstruuje,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Rybníky Velký a Malý Tisý představují jednu z nejvýznamnějších ornitologických rezervací v Česku.
Ve dvou případech nicméně silniční nadjezdy vzniknou. První zbuduje Správa železnic místo přejezdu P6503 na na křížení se silnicí I/24 před Suchdolem nad Lužnicí, druhý zbuduje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v rámci stavby nového obchvatu Lomnice nad Lužnicí. Díky tomu zmizí z hlavního tahu I/24 přejezd P5627. „V ostatních případech se doprava odkloní na sousední přejezdy nebo dojde k vybudování souběžné komunikace k sousednímu přejezdu,“ doplnila Friebová.
Pro modernizaci trati se aktuálně zpracovává dokumentace pro stavební povolení a provádění stavby. Vedle elektrizace a rušení přejezdů stavba zahrne i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h.
„Aktuálně stavbu předpokládáme zahájit na konci příštího roku,“ dodala Friebová. Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10 miliard korun.