Z tramvaje do šaliny. V Brně začínají od pondělí jezdit řidiči a řidičky z Mostu
Tramvajáci z Mostu v Brně. Foto: DPMB
Sedm zaměstnanců z Mostu má neplacené volno, v Brně budou jezdit do dokončení oprav tratě do Litvínova.
To rovnou mohli jít do Prahy je to blíž a ještě lepší plat a mají i ubytování
Doufam, ze dostanou vice penez, nez v Moste, aby se jim to odlouceni opravdu vyplatilo.
Dycky šalina! 🙂
Proč řidiči chybí? No protože nízký plat. Jenomže tento hamounum to prostě nikdy nedojde
1) není třeba používat to slovo „šalina“. V Brně jezdí tramvaje. Slovo „šalina“ je argot, mluva deklasovaných živlů. V životě jsem toto slovo neslyšel od rodilých Brňanů, kteří nebyli z pokleslé společnosti. Navíc, z Brna tramvaje jezdí až do města Modřic, kde se tento argot už vůbec nepoužívá, kromě mezi vystěhovalci z Brna.
2) není třeba zdůrazňovat, že mezi řidiči budou i ženy řidičky, pro význam článku to není podstatné. I ty ženy jsou totiž lidé, což je slovo rodu mužského, takže slovo „řidiči“ zahrnuje i ty ženy.
Já zase neznám rodilého Brňáka, který by říkal tramvaj. Drtivá většina lidí z Brna říká Šalina a to i lidé vzdělání, bohatí….
Každý mluví o sobě. I deklasovaný živel…
Spousta obyvatel Brna říká i Električka. Pravda narodili se kousek dál. Místním je to vcelku jedno, neurazí je ani Ostravská tramvajka 🙂
Ještě se dá zaslechnout „šmirgl“. A slovo tramvaj je převzasté z anglického „tramway“, takže není o nic více české, než slovo převzaté z jazky německého.
A pak jsou tací, kteří kasifikují lidi ne podle slov, ale podle značky telefonu. A pokud nemáte tu jejich, tak jste taky podřadná existence. Od malička totiž byli vychováváni ke snobství.
V Ostravě jezdí lokálka.
Tak nepotkal jsem v Brně nikoho, kdo by pro zmíněný dopravní prostředek používal jiné slovo než šalina. I my, jakožto vysokoškolští studenti přicházející do Brna z různých míst, jsme toto slovo začali zcela automaticky používat (jako téměř jediné z celého hantecu). A pochopitelně odvozené slovo „šalinkarta“, pro tento výraz jsem dokonce obtížně hledal nějaké synonymum při návštěvě Prahy či Ostravy. Ještě druhým takovým slovem byla „Čára“, pro tu jsme taky asi nikdy nepoužili oficiální výraz. „Prýgl“ a „škopek“ už úplně 100% zastoupení neměli.
To je zajímavé, já znám řadu Brňáků na úrovni a většina říká šalina. Asi se obklopujete špatnými lidmi. A bodu dva se říká generické maskulinum.
Znám dost vzdělaných a kultivovaných lidí z Brna a všichni používají slovo šalina.
Souhlasím jen s první větou. Ale že by ten příšerný a záměrně nesrozumitelný hantec byl doménou deklasovaných živlů? To asi ne.
Ja jezdil po Brně Tykačem . Když mi bylo o 35 let méně a účastnil se BVV . Tramvaje jsem znal z Prahy , ale tohle vozidlo , to bylo pro mě exotické.
Pro neznalé , tykač jak jsem byl poučen je trolejbus…
Trolejbus je (i) trajf.
Takže nejméně jeden pan docent bude muset opustit výzkumný ústav, protože byl právě deklasován…
трамвай на русском языке.
Poctivá česká šmíra… Neplacené volno, místo vyslání na služební cestu radši nová pracovní smlouva a jako benefit se zmiňuje “zpestření”. Když ze sebe zaměstnanci dobrovolně dělají voly, to je jejich problém, že…
Nemají náhodou od DPMB větší platy než doma?
Těžko. Kdyby DPMB platil, měl by dost řidičů a nepotřeboval by záchranáře z Mostu.
Použijeme Google:
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s. nabízí v Mostě volnou pracovní pozici „ŘIDIČ/-KA AUTOBUSU“. Nástupní mzda je od 31 500 Kč.
Dopravní podnik města Brna, a.s. – nabídky pracovních… Řidič autobusu – nástupní mzda 34 700 Kč.
Když pomineme, že je v inzerátech řidič autobusu, tak tam není uvedená mzda, kterou má řidič doopravdy. Ta je totiž hodinová, ne měsíční. Rozdíl v měsíční může být dán častějším ježděním o víkendu (příplatek 30%) v Brně. Každopádně je ten rozdíl zanedbatelný, po zdanění to není ani dva a půl tisíce, tak na dvě cesty do Mostu za rodinou a zpět…
Jako proč šmíra? Mostecký DP rozhodně nepotřebuje svým řidičům platit cesťáky: buď jim najde jinou práci (která se jim asi nebude líbit, oni jsou tramvajáci), nebo je nechá sedět doma na překážce (a líbit se jim nebude suma na výplatní pásce). Tohle zvolené řešení je výhodné pro obě strany.
Výhodnější je pobírat 60% na překážku a do Brna vyjet na vlastní pěst. 🙂
Myslíte, že si budou jednotlivé DP takhle házet klacky pod nohy? To asi ne.
To není házení klacků pod nohy. To je dodržování zákoníku práce. Pro někoho je to možná nová situace, tak chápu, že prská. Řidiči se k DP zachovali velmi vstřícně, nad rámec svých povinností.
Jako jít pracoval jinam ve stejném oboru na přetržce bez vědomí zaměstnavatele, je trošku amoralní. A přijmout takového zaměstnance je házení klacků pod nohy kolegům odjinud. Zákoník práce je při současném postupu striktně dodržen. To co podporujete je pro zaměstnance dost rizikové. Zaměstnavatel může přidělit i jinou práci a pak co? Nějak se ta finanční výhoda ztrácí v rizicích.
Amorální?
Jinde je běžné že si kmenový řidič jde z volna zajezdit ke konkurenci. Nikomu to nevadí.
Běžné? A kde? V době volná nepobíráte mzdu, trošku rozdíl ne?
DP Brno a DP Most (Litvínov) nejsou konkurence. Jsou to dva městské dopravní monopoly.
Zatím jsou to dopravní monopoly. ale kdoví jestli nevznikne nějaké úsměvné nařízení 😉
Běžné možná ano, ale dle platné legislativy především s ohledem na povinné přestávky mezi směnami to rozhodně v pořádku není.
Tenhle přesun lidi není špatný nápad. Ale snad se Mostu nevymsti.
Dle foto mají všichni v Moste pravděpodobně rodiny a zázemí takže nepředpokládám.
Rodiny se stěhují zcela běžně.
Běžně určitě ne, rozhodně ne u nás. Pokud má někdo ženu a děti, zpravidla ho to drží na jednom místě. Teda pokud si nechce pořídit novou ženu a nové děti, ale to už je zase trošku jiná úloha.
Bohužel ne, v Česku je mobilita pracovní síly dost nízká (schválně si zapřemýšlejte, kolikrát se kdo z vašich blízkých za život stěhoval (kvůli práci)?).
I proto nám nerostou platy tak moc, jak by mohly – protože si my zaměstnanci konkurujeme jen v rámci měst či okresů, nikoliv v rámci celého státu.
Neviděl bych v tom jenom negativa. Prostě to tu máme tak zakořeněné, důvody můžou být různé. Například nám tu stále docela dost funguje vazba na širší rodinu: Kdo má menší děti, jistě ocení, pokud babička s dědou hlídají – no a ty už jen tak nepřestěhujete. I já jsem rád, že synové budou mít vzpomínky na své prarodiče, na to prostě mástrkárd nestačí. Pokud máte děti školní, víte, že každá změna školy může být komplikovaná. Čili to stěhování za prací je hlavně pro singles, ale o těch bych nehovořil jako o rodinách.
My se stěhovali jednou, strýc dvakrát a teta taky dvakrát.
Nevím, co to na mě zkoušíš. 😄
kam jste se stěhovali, v jakém časovém období a z jakého důvodu…..
stěhovat se za prací ve smyslu novodobé mobility znamená například
bydlím v Mostě u rodičů 2010 najdu výhodnou práci v Ostravě, přestěhuji se, 2012 najdu výhodnější nabídku v Praze přestěhuji se, 2017 výhodnější nabídka v Brně přestěhuji se……
to u nás opravdu kromě „pár jedinců“ na „vysokých pozicích“ není,
pojmy v uvozovkách chápejte tak, že se nejedná o masovou záležitost a většinou se netýká tzv. operátorů výroby,
většina se stěhuje za prací jednou, než založí rodinu, pak už se moc celé rodiny nepřesouvají
Trochu zvědavý, nemyslíš? Adresu bys nechtěl???
tvoje adresa mě nezajímá 😀
ale určitě chápeš, že je rozdíl stěhovat se do sousední vesnice a stěhovat se na druhý konec ČR….
pak je taky něco jiného se přestěhovat k partnerce,
ale tady je řeč o pravidelném stěhování celé rodiny za prací a to prostě v ČR běžné není…
Problém je že v Česku takovým akcím nepřeje snad pořádně nic. Ceny nemovitostí, nájmy, mnohdy i krátkodobější kontrakty na rok opakované nejvýše třikrát za sebou. Do toho vemte v potaz kolabující důchodový systém, který vede k nutnosti se zajistit na stáří alespoň nějakou nemovitostí.
Dost by s mobilitou pomohla kvalitní dopravní síť, ale ta tu taky není. Pokud máte k dispozici dálnici, nebo koridor an 160+ s alespoň hodinovým taktem tak není problém dojíždět i třeba 60-100 km. Jinak je to problém a akční rádius se výrazně zmenšuje.
no tak já jsem z Plzně, dálnice je, koridor je, přesto bych do Prahy dojíždět nechtěl…..
byť to někteří dělají a nejsou až takovou výjimkou
Mimo Ceska ano, v Cesku na urovni statisticke odchylky..
V tomhle bych to viděl taky jako možnost úniku do velkoměsta, odbudu si zkušenou, zajistím bydlení a z „docasky“ se stane trvalý HPP a o tom že v Brně bude dopravní podnik stedrejsi i přes vyšší náklady na život o tom není pochyb. … Jo a na Cejlu se budou cítit jako doma.
Jakého velkoměsta? Vždyť jeli do Brna. To, že je tu špína, smrad, bezdomovci, nefunkční Městská policie a dopravní zácpy z této noclehárny na křižovatce dálnic ještě nedělá velkoměsto. DPMB zvýšil svým zaměstnancům po dvaapůl letech plat o 4%, myslíte že Most platí méně? To už ani nejde. Kdyby DPMB platil, nemuseli by jej zachraňovat řidiči z Mostu…
Žil jsem v Mostu i v Brně a každé město má svá specifika a kouzlo. Včera jsem chodil večer po Brně a byl to super pohodový večer – to v Mostě nedáte. Trocha hrdosti neuškodí. Zajeďte do Mostu ať víte co jsou problémy…
Pavel určitě není brňák, to by takhle nepsal….
Bohužel jsem. Stěhování do Zlína bylo doma zamítnuto. A v Mostě a Litvínově jsem byl dvakrát, tou tratí kolem Chemopetrolu jsem jel.
a rodilý Brňák? jestli ano, to jsi docela výjimka, já tam žil 9 let a hrdější měšťany jsem jinde nezažil, ani tolik vysmívaní pražáci je netrumfnou
proto mi ten dehonestující příspěvek přijde zvláštní
Brno je velkoměsto, vidláku.
Proto asi ta linka číslo 2, ta je Mostu opravdu nejpodobnější i co se skladby cestujících týče. A tomu přesídlení dost brání ceny nemovitostí v Brně.
No po týdnu ježdění přes Cejl asi nabudou dojmu, jak hezky je u nich v Mostě…
Chanov opravdu není lepší než cokoliv okolo trasy dvojky šaliny. Nebo už na tom Chanově postavili Interšpár?
Na Chanov tramvaje nejezdí. Vy byste tam snad dal železné koleje a měděné dráty?
No končí co by kamenem dohodil a zbytek dojel taxíkem.
600 V je 600 V. A kolejnice by se daly udělat jistě z něčeho jiného, podle Googla už máme i vodivé plasty.
Já jsem si velkorypadla ani chemičky na Cejlu nevšiml. Ale pravda, byl jsem tam naposledy před půl rokem.