Z Prahy do Mladé Boleslavi v šesti pruzích. ŘSD představilo plán na rozšíření D10
Nový most na silnici II/610 přes D10 u Benátek nad Jizerou. Foto: Skanska
Rozšiřování má začít už v roce 2024.
Rozšiřování má začít už v roce 2024.
*one more lane will fix it…* známe z USA
Kdo chce víc aut, víc znečištění, víc závislosti na fosilních palivech a víc kolon ve městech, rozšiřuje silnice. Kdo chce větší mobilitu obyvatelstva, nezávislost na autech a lepší životní prostředí, podporuje rozvoj jiných druhů dopravy.
Směrem na bolku po d10 jezdím tak jednou drakrát týdně tam a zpět v různých časech, po d5 jezdím častěji a nějak si nemůžu pomoci ale na d5 oproti d10 je to ve špičkách mnohem větší masakr. Ví někdo kdy se začne kopat D0-Beroun 3+3? Tenkrát se něco říkalo tuším 2024 ale to je asi hodně nesmysl co?
Momentálně se začíná pracovat na dokumentaci pro ÚR. Takže reálně se bavíme o zahájení stavby mez roky 24-27.
nevím, co hulili, když navrhovali šest pruhů na D10, ale chci to taky…takový blbiny člověk normálně nevymyslí
Přesně tak, nejezdím tam tak často ale také se mi zdá že tato dálnice není tolik frekventovaná jako jiné, na dálniční síti je tolik mnohem potřebnějších staveb jako třeba Hradec Králové – Olomouc
D5 D5 D5, doprdeleee uz. Rozsirovani dalnic ma zcela jine potreby. Beroun Zlicin je koncentrovane zlo, mezu Rudnou a Zlicinem budou i 3 pruhy malo!!!
One more line will fix it https://twitter.com/urbanthoughts11/status/1191295205187686400
Železniční tunel do Berouna nestačí? Nemůžete mít všechno. D10 je v zásadě rychlostka, takže jí modernizace hodně prospěje.
Oceňuji hlavně ten nápad posunout křížení s I/16, tedy že nebudete muset zajíždět 1km, což je docela otrava když přijíždíte ze směru od Mělníka a rychle potřebujete směrem na Prahu
Takže zase plná huba podpory železnice, ale stavějí se silnice…
No jestli je Vaše idea podpory železnice taková že se nesmí stavět jiné druhy dopravy, tak potěš pandu. Uvědomujete si že D10 obsluhuje reálně poměrně značnou část rozšířené metropolitní oblasti Prahy? Obsloužit stejné území pomocí kolejové dopravy není bez masivního vzniku vlakotramvajjí reálné. A představa že lidi budou utrácet zbytečný čas jenom aby to bylo „zelené“, „eko“ a „odpovědné“, je zcestná. Lidi dost často nemají hodin nazbyt aby se mohli flákat ve VHD. I když by si ta oblast lepší dráhu zasloužila, tak jsou tu, nebojím se říct, desítky jiných míst kde je znační posílení kapacity mnohem více třeba. Ať… Číst vice »
A je třeba tady rozšiřovat kapacitu, vejdou se ty auta do Prahy? Dálnice tady je, a po rozšíření nebudou automobilisti platit více za dopravní cestu. Jestli je taková poptávka, tak by se mělo třeba zavést ranní mýto, a poptávka by se mohla rozložit-přesunout do jiné části dne. Jinak většinou vidím dálnici poloprázdnou.
„po rozšíření nebudou automobilisti platit více za dopravní cestu“
To záleží, jak to počítáte. Stejná cena, ale o 1/4 více platících znamená, že v součtu zaplatí o 1/4 více.
To ano, ale také dojde k opotřebení dálnice o 1/4 více nebo rychleji.
Pokud přidáte kapacitu, tak Vám vzroste počet lidí co po tom jezdí, tedy i počet platících. Problém toho jestli se auta vlezou do Prahy je tak trochu PNJ, ŘSD tu není od toho aby suplovalo rozvoj infrastruktury Prahy, Brna, nebo kteréhokoliv jiného města. Pokud ta města chtějí rozvoj, jakože asi chtějí podle toho jak se kolem staví haly, a kanceláře, tak do toho musí také něco dát, nemůžou čekat že jim stát vyřeší dopravní infra. Mimochodem ty šílení proudy na dálnicích a cestách kolem Brna a Prahy jsou důsledkem poněkud mizerné stavební politiky kdy se nastavělo komerce jak nevím a… Číst vice »
Když já si obecně nemyslím, že by města chtěla do center dostávat další auta. Stavby je nutné koordinovat, PNJ je velmi stupidní neřešení na které dojedem.
Jiné druhy infrastruktury než silniční se nestaví. Železnice se pouze opravují.Kdyby to politici mysleli s tím odchodem od ropy a plynu vážně,nemohli by vůbec takové nápady jako přidávání jízdních pruhů na dálnicích vznikat.Moderní rychlé železnice v kombinaci s autem,které necháte na P+R u vhodné stanice Vás právě zbytečného utrácení času dokážou velmi dobře zbavit.Bohužel se k tomuto modernímu pojetí dopravy stále nedokážeme odhodlat a domníváme se,že úspěšnost státu se měří délkou dálnic.
Aha, takže tu se nestaví 4. koridor, nedělají se akce na zvýšení kapacity, nepřekopal se kus Prahy, nepřidělává se kolej navíc mezi Pardubicemi a Hradcem, není v plánu 2. kolej na Pravobřežce, nerozjíždí se projekt tratě do Bavorska… To co se děje je trochu víc než pouhá oprava. Pokud jsem to dobře četl, tak se řeší jak se zbavit ruské ropy a plynu, ne ropy a plynu obecně. Takže je třeba předělat zásobovací řetězce, co to znamená? Otočit tankery, postavit přístavy, položit trubky. A to se dá udělat relativně rychle a bude to hotové v jednotkách let. Dálnice je na… Číst vice »
Ne, nové železnice se od r. 1953 opravdu nestaví (s výjimkou velmi krátkého úseku na letiště v Mošnově, který v podstatě ničemu neslouží, kromě uspokojení bývalých politiků MS kraje), kdežto nových silnic a dálnic se od r. 1953 postavilo mnoho set kilometrů. Stavby, které uvádíte, jsou srovnatelné s modernizací silniční sítě, která průběžně desítky leta v daleko větší míře než na železnici probíhá a se stavbou obchvatů. A v řadě případů tyto silniční stavby řeší potřebu uživatelů v podstatně vyšších parametrech a kvalitě než Vámi zmiňované stavby na železnici. Jako příklad uvedu stanici Poříčany. Ano, i zde se staví. Dokonce… Číst vice »
Já bych jen dodal, že pokud se na železnici něco postavilo, tak jen v podstatě nutné přeložky a staré tratě se snesly na rozdíl od silnic, kdy po postavení dálnice stará silnice, až na drobné výjimky, zůstala.
A koridory co se staví od cca devadesátých let jsou ve své podstatě jen generální opravy. Teprve po roce cca 2000 se staví sem tam nějaké přeložky (a stará trať se ruší).
… a vodovody a kanalizace. Dokonce i veřejné osvětlení pro pěší.
Každá doprava je vhodná na něco a něco jiného se naprosto nehodí. Například na nedávné dopravení Webbova teleskopu na orbit byla potřeba raketa.
Jako vždy a pak bude 8 pruhů, pak deset atd. atd. Jen nějak nebude místo k žití a pro zdraví.
Jen stručně řečeno: včera bylo pozdě.
Nic proti rozšíření na 3+3 u dálnic, kde je 40000+ vozidel denně. A tento předmětný úsek to tak akorát začíná překonávat. Jenže, D5 do Berouna má ty intenzity vyšší a ještě hůř je na D1 mezi Kývalkou a Holubicemi, kde to nejde pod 60000. Čili bych u ŘSD viděl aktivitu co nejrychlejšího zprovoznění 3+3 raději právě zde, kde to vice hoří.
Taky mi moc hlava nebere, proč se urychleně nepracuje na rozšíření D1 od exitu Brno-centrum – Rohlenka, který je stavebně jednodušší než ten nejhorší úsek mezi exity Brno-západ a Brno-jih.
Se zahájením stavby se určitě nepočítá v roce 2024. Získat během 2 let územní rozhodnutí, stavební povolení, vykoupit všechny pozemky a vysoutěžit zhotovitele není vzhledem k všemožným zákonem daným lhůtám možné ani teoreticky.
Tak je to napsáno v dokumentaci.
Za dva roky se urcite stavet nezacne. Datum 2024 je tam pouze z toho duvodu, aby nekdo nevytkl zhotoviteli EIA, ze blokuje vystavbu. Kdyz to dobre pujde tak se bavime o roce 2025, spise bych to videl na rok 26-27.
Takhle to dopadá když se zcelae účelově, blokuje výstavba použitelné tratí ve směru Mladá Boleslav a Liberec, nesmyslným tvrzením že když nikdo nejezdí nepoužitelnou lokálkou, jak nebude jezdit ani po nové dvoukolejce.
Takhle to dopadá, když na ministerstvu stále škodí Luděk Sosna. Je třeba nazývat škůdce dopravy pravými jmény.
A co konkrétně špatně udělal v tomto případě pan Sosna?
Sedí 12 let na stejném křesle. Odbor strategie. Posun železnice Praha -MB nula. NULA.
Strategie ve stadiu intenzivního zvažování. To chce čas dělat věci rychle.
Aha, takže se do něj navážíte jen pro to, že za tu dobu nevyšla žádná studie lepší trati do Liberce? A je to vůbec jeho chyba, když studie zpravidla zadává Správa železnic, zpracovávají je externí experti a jediný vstup Ministerstva dopravy představují metodiky, které jsou ale poplatné metodikám EU?
Mimochodem Mladoboleslavští a Škodováci se také zrovna nepřetrhli, aby dosáhli lepší spojení do Prahy, než prostřednictvím Všejanské spojky…
Tesat do kamene (a tím kamenem pak praštit toho / ty, kteří to mají na triku).
Pořád nějak zápasím s účelností této investice. Pokud pominu stoupací pruhy pro kamiony, v čem jsou na dálnici lepší tři pruhy místo dvou?
Celá pointa dálnice je fyzicky oddělit směry a prostorově oddělit rychlou a pomalou vrstvu dopravy. Pokud zde nemáme souběžnou jízdu, tak jaká je pointa? A i pokud by byla, tak se to pozná vlastně jen v kolonách, kdy stojící auta opticky rozložíme do šířky.
Ve chvíli, kdy Praha nemá dopravní proud jak absorbovat, je to vyhazování peněz pro lepší pocit. Dopravu to nezrychlí, plynulost to neovlivní, zato přibude borců, co to švihají přes dva pruhy.
Tři pruhy umožňují právě oddělit rychlou a pomalejší vrstvu. Na dvoupruhové dálnici se od určité hustoty dopravy jede v obou pruzích cca osmdesát, protože v pravém pruhu jedou tolik kamiony, a v levém brzdí provoz rychlejších vozidel další kamiony, které s rychlostním rozdílem pár kilometrů v hodině předjíždějí ty vpravo.
Pomalejší jízdou se paradoxně zvyšuje kapacita…. Pokud teda nejezdí řidiči jako LGBT++ nalepení na zadcích těch před sebou.
Není to spíš tak že se kapacita zvyšuje pokud se přibližuje rychlost vozidel k sobě?
snížením rychlosti se sníží mezery a tím že všechny pruhy pojedou podobnou rychlostí dosáhneme nejvyšší kapacity
Zažil jste někdy předjíždění dvou kamionů na dálnici?
Celkově mi nedává smysl zvyšovat kapacitu, v Praze chybí návaznost D0, z Boleslavi není vyřešena silnice na Jičín. To pravidelné zpomalení provozu na dálnici je vlastně ku prospěchu, auta se zdrží, tam kde tolik nevadí.
Lokální věci určitě ano, zejména Bezdecin-Kosmonosy to chce úpravu.
tak minimálně silnice na Jičín bude řešena souběžně, ne-li spíš v předstihu: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/462/infoletak_s16-mlada-boleslav-martinovice.pdf?t=2021-12-05%2015:33:22.457
Je super, že se na D10 nedávno postavilo x nových nadjezdů, pod které se 3 pruhy nevejdou. Rozšiřování dálnic do Prahy před dokončením D0 je naprostý nesmysl. Zrovna D10 se napojuje na totálně zprasené křižovatce, kde je jedna nehoda za druhou.Takto má vypadat křížení dvou v budoucnu šestiproudých dálnic??
Kde myslíte to napojení? Jezdím tam již dva roky dvakrát denně a nepotkal jsem dosud žádnou nehodu. D0 končí v počernicích, pak je již ´okruh´ a Kbelská ,,,
Rozšíření nemůže začít v roce 2024, ale v Praze. V roce 2024 může začít rozšiřování.
Novináři by měli mít za sebou základní kurz sémantiky českého jazyka.
Kecy. Časové určení může být v češtině víceméně kdekoli, na začátek věty se dává v případě, že ho chceme zdůraznit, ale není to závazné pravidlo.
tady tuším šlo spíš o rozdíl „rozšíření“ vs. „rozšiřování“ jako proces – právě ten začne někdy, zatímco rozšíření začíná někde.
Nepoužitelná železnice dělá své…
Taky mě to hned napadlo. Lidi by okamzite sedli na vlak, kdyby to bylo srovnatelnejsi s autem a navic mají v MB zastávku přímo v centru města a to se jen tak nevidí.
No jo, proto se také na železnici nesáhne a na silnici se přidává, aby lidi (ani věci) na ty koleje nepřecházely. Kolejové dopravě a úspoře energie musejí v naší konzumní společnosti stačit jen prohlášení a studie.
Tohle si nemyslím že problém. Nicméně já bych se zaměřil na ceny zakázek na železnici. Jsou zde monopolní dodavatele a dá se říct, že i stavitele, takže věřím, že by se stejným rozpočtem šlo postavit o mnoho více.
https://www.sudomerice-votice.cz/
Tohle nic?
To není pravda. Už poměrně dlouho se do železniční infrastruktury dává relativně srovnatelný objem prostředků (zejména díky preferenci ze strany EU). To co píšete platí jen o území severně od Labe, kde na železnici stát z nějakých neuchopitelných důvodů kašle.
MÚK Bezděčín má dvě varianty. Asi preferovaná je velká okružka, druhá, odsunutá, je rozplizlá na ploše 500×500 m… za tu by měl někdo dostat pár facek. Jinak teda studie z roku 2019.
najdete odkaz na tuto studii kde budou obě varianty? mě se nic nepodařilo dohledat, ani zmínka na fóru ceskedalnice
V článku je link na EIA čehož je TST přílohou.
jasně díky, pochopil jsem že ta studie je jinde… každopádně tvrzení že se MUK Bezděčín posune cca o 1km na jih ku Praze spíš odpovídá varianta velké rozplyzlé, která mi asi dává větší smysl… Okružka je elegantní, ale obával bych se nedostatečné kapacity zejména na příjezdu od Nymburka, velká MUK bude mít dostatečné kapacitní rezervy, usuzuju tak ale pouze z výkresu, kapacitní posudky jsem nedohledával (pokud jsou)
Škoda, že se tyhle všechny opravy a modernizace neudělali v jednom, stylem reknostrukce D1. Nejdřív rozšířit, aby se dalo udělat uspořádání 2+2 v jedné polovině a uzavřít druhou. Po modernizaci zprovoznit šestipruh (vím, že D1 má po reko jen 4). Dneska by to bývalo mohlo být hotové a teď mi přijde, že se na tý dálnici pořád něco dělá, ale nikdy nebude hotovo… Chápu, že jsou kolem hustě osidlené oblasti a bylo by asi dost nepříjemné, když by se museli zavírat sjezdy, ale bylo by to podle mě lepší než současný martirium..
A kdo říká, že to tak nebude? U D1 nebyly připravené papíry na 3+3 a bylo nutné dálnici opravit a proinvestovat peníze. U D10 je času dost. Navíc na D1 je beton, u kterého se musí dělat celý pruh naráz. U D10 lze rozšiřovat v uspořádání 2+1/1. U Mladé Boleslavi se rozšířil odbočovací pruh také za provozu.
Skvělá zpráva, ale nechápu předcházející kroky. Stavba nových mostů, které nejsou šířkově připraveny na 3+3. Letos instalace nových bezpečnostních prvků kolem dálnice, kde bych se taky divil, kdyby se počítalo už s 3+3 rozšířením. To se to všechno pak bude zase bourat/rušit/přesouvat?
Nemůžete špatné mosty zavřít a rozpadající se protihlukové stěny nechat stát, když rozšíření není ani schválené, natož aby se reálně blížil jeho termín. Opravy a doplnění stávajících staveb jsou údržba, rozšíření investice. Čekat neustále s jedním na druhé nikam nevede (respektive vede k chátrání do neúnosného stavu).
Nemusí se čekat, ale mělo by se s rozšířením už dopředu počítat a dělat nové prvky tak, aby mohly sloužit i po rozšíření. Protihlukové stěny ještě OK, ale nové mosty se (doufám!) dělají na životnost 50 let a více. V tomhle horizontu snad už i ŘSD s rozšířením D10 počítá – a to platilo už před takovými 10 lety, kdy se současné nebo nedávno ukončené projekty začínaly připravovat. Takže automaticky měl být každý most přes dálnici šířkově připraven s rezervou na 3+3. Finanční náklady navíc by byly zanedbatelné ve srovnání s případným budoucím nahrazováním stále relativně nových mostů.
Mosty přes dálnici u Svémyslic, Brandýsa atd. jdou na to rozšíření připravené a nebo se relativně nové mosty budou bourat?
Zrušit MÚK u 4kamenů by mohl pouze chorý mozek, to jako čtvrtka mělnického okresu má jezdit do Prahy přes St Boleslav a všichni že směru Lysá budou čekat na přejezdu? To se mi snad zdá, koho může napadnout taková pitomost?
Přejezd se dá nahradit nadjezdem.
Pokud někdo jezdí čistě Lysá – Praha po dálnici, tak ani nepotřebuje od 14. kilometru známku, při najetí u Hlavence už ano.
Kde jste vzal, že od exit 14 nepotřebujete do Prahy známku? Mezi Radonicemi a Brandýsem exit 3-10 je dálnice placená.
D10 je po Exit 14 bez poplatku. Je to uvedeno ve vyhlášce a je to označeno svislým dopravním značením.
Jo a nápad stavět v lese nadjezd, protože jsem zrušil existující MÚK je také výborný.
Ještě by taky mohli jezdit tím vlakem, kdyby se takto investovalo do tratí přednostně před silnicemi… Jenže to by pak v Praze bylo méně aut, že.
Jo tak určitě, ze Skorkova, Hlaven a jiných vesnic, kam vlak vůbec nejezdí, budou lidi jezdit vlakem. Super nápad.
Šestipruh (projektovaný) vedle pomalé jednokolejky je důkazem absence dopravního uvažování.
Jestli to není spíše hašení průšvihu, ke kterému se kvůli nedostatečné kapacitě R10, ehm, už tomu říkají dálnice, zcela reálně schyluje. Na logické (spolu)řešení rychlým kapacitním železničním spojením, v nové stopě, potřebujete více politické odvahy a fištróna, více peněz i akčnější legislativu.
Záplatování následků namísto řešení příčin. Ona by úplně stačila vůle, peněz a legislativy je z tohoto příkladu zjevně dost. I dálnice ostatně byla novou stopou… A vlakům by do značné míry stačilo i jen doplnění té stávající.
D10 tady fakt nevede vedle 070. StBol-BnL, Benátky, všechny ty satelity od Podbrah a Kostelního Hlavna až po Luštěnice a Dobrovice. Proberte se, šestipruh na D10 by byl i při dvoukolejném elektrizovaném 160 km/h koridoru do Mladé Boleslavi, vedoucím někudy úplně jinudy.
Tak supr zpráva. Na to že tehdejší R10 byla stavěná v mnohém ,,volnějších,, parametrech získala poměrně v krátké chvíli aspiranta na šestipruhovou dálnici . Škodovka v Boleslavi, Liberec velké krajské město, Krkonoše nejoblíbenější hory…… No tak ať je brzy hotovo.
Jistě, v Krkonoších je pořád ještě málo aut. 🙂 No ještě, že už mě to na ta parkoviště a ucpané příjezdové cesty neláká…
Když vynecháte takové ty profláklé „pražácké“ destinace (Švindl, Pec), tak to ještě jde. Naopak buďme rádi, že jsou koncentrovaní do svých rezervací.
Pevně věřímm, že kromě lokálního rozšíření v úseku exit 0-3, případně až do exit 10 k žádnému rozšíření D10 nedojde. Rozšíření inundacnich mostů přes Labe a Jizeru by stálo takovou pálku, že zvláště při současné inflaci, stavu státního rozpočtu, nutnosti dostavět D11 a nemožnosti financovat dálnice z EU fondů ŘSD může na takovéhle nesmysly zapomenout.
A naučí někdo řidiče jezdit v pravém pruhu?
Třeba jo. Už by to pomalu chtělo 🙂
Už dávno by to chtělo. Středoproudaři výrazně snižují kapacitu tří a více proudých silnic, vytváří nebezpečné situace a brzdí provoz.
3+3 uspořádání má vysoké intenzity. V pravém jedou kamiony, autobusy a šetřílkové jedoucí 100 kmh. Nevidím nic špatného jet v prostředním maximální povolenou rychlostí, i když zrovna v pravém v tomto okamžiku nic nejede, stejně za chvilku by se muselo přejet do prostředního.
Děkujeme Petře za to, že víme, kteří lidé v tom prostředním pruhu jezdí. Nevidím nic špatného na tom, když byste jel v pravém pruhu nebo v prostředním to jede o litr úsporněji a méně žere gumy?
Ano, píšete, že jedete maximální povolenou rychlostí, ale každé auto ukazuje rychlost jinak, tachometr má různé odchylky v závislosti na rozměrech pneumatiky a dalších vlivech. Buďte prosím trochu ohleduplnější k okolí.
Co treba ustanoveni Zakona o provozu na pozemnich komunikacich:“… Na silnici o dvou a vice jizdnich pruzich v jednom smeru se jezdi vpravo.“
Vy tam nekde vidite „uprostred“ nebo „pokud nevidite nic spatneho“ apod.?
Nenaučí. Neumí to ani Němci.
Když nebude rozbitý jak Drážďany, tak v něm budou lidi jezdit.
Přímá větev od Prahy na sjezdu Bezděčín se už staví?
Zatím ne
To je dobře, pokud by se za 2 roky měla celá křižovatka posunout, byly by to vyhozené peníze.
Tak tomu datu by snad neuvěřilo ani malý dítě.
Chtěl jsem napsat něco podobného. Nejdříve budou muset získat ÚR a poté vykoupit pozemky. Začne se tak za 10 let, možná za 6-7 let.
Podívejte se do dokumentu. Jedná se o varianty řešení (str. 86). Dokonce vychází varianta nepřesouvání exitu 39 v souhrnném porovnání (str. 397+) výhodněji. V závěru (str. 403) se píše, že všechny varianty jsou možné, to tedy určitě neznamená, že dojde k přesunu, jak píše autor článku.