Z Prahy do Berouna pod zemí. Správa železnic získala klíčové razítko pro 25 kilometrů dlouhý tunel

Berounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽ

Přípravné práce mají začít v roce 2028.

Správa železnic může dál pokračovat s přípravami stavby nového tunelu, který by měl propojit stanice Praha-Smíchov a Beroun. Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko se stavbou, která má přijít na zhruba 50 miliard korun. Výrazně zkrátí cestování z Prahy na západ Čech.

Souhlasné stanovisko zveřejnilo ministerstvo životního prostředí v registru EIA. K vydání stanoviska došlo po více než dvou letech od podání celého oznámení. V přípravě celé stavby jde o zásadní posun, Správa železnic nyní může pokračovat v práci na projektové dokumentaci pro společné povolení.

Ministerstvo podle očekávání stanovilo několik desítek podmínek pro projektovou přípravu, samotnou stavbu i následný provoz. Jejich rozsah se ale nevymyká jiným velkým dopravním stavbám. Uložilo například Správě železnic jednat s dotčenými obcemi o výstavbě a požadavcích obcí při stavbě.

Jak budou vypadat tunely Praha – Beroun: Projektanti řeší i „dopravní peklo“ v Hlubočepech

Nový tunel bude dlouhý 24,7 kilometru. Zkrátí dobu jízdy z Prahy do Berouna na 13 minut, do Plzně pod 45 minut. Maximální rychlost bude 200 km/h, využívat ho má i nákladní doprava. Před Smíchovem se sníží na 120 km/h, před Berounem na 160 km/h. Nákladní vlaky pojedou v tunelu 120 km/h. Z pohledu dopravní obslužnosti oblasti jde o naprosto zásadní změnu.

Odpor vzduchu při průjezdu vlaků a převýšení dosahující místy až sedm promile budou provoz v tunelu limitovat. Kapacita tunelu tak bude maximálně sedm souprav za hodinu v každém směru. Provoz bude řídit systém ETCS L2.

Ražebně nejobtížnější je část pod Barrandovem, která je geologicky odlišná a bude se muset provádět klasickou tunelářskou metodou NRTM. Na většinu trasy však vyjedou rychlé plnoprofilové razicí štíty TBM, které se v Česku použily například na prodloužení metra A do Motola nebo v Ejpovickém tunelu. Tentokrát budou mít štít s desetimetrovým průměrem.

Správa železnic počítá se zahájením přípravných prací na stavbu v roce 2028, v roce 2031 by mělo dojít k zahájení ražby. Hotovo by mělo být v roce 2038. Detailně stavbu popisuje informační leták.

Berounský tunel - šachta Svatý Jan. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Svatý Jan. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Svatý Jan. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - šachta Svatý Jan. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - záchranný objekt Tachlovice. Zdroj: SŽBerounský tunel - rozplet Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - rozplet Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - rozplet Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - rozplet Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - rozplet Slivenec. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Branický most. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - vedení trasy u portálu Hlubočepy. Zdroj: SŽBerounský tunel - příčný řez. Zdroj: SŽBerounský tunel - příčný řez. Zdroj: SŽBerounský tunel - podélný profil. Zdroj: SŽBerounský tunel - umístění šachet. Zdroj: SŽBerounský tunel. Zdroj: SŽBerounský tunel - umístění portálů. Zdroj: SŽBerounský tunel. Zdroj: SŽNovostavba trati Praha - Beroun (Berounský tunel). Pramen: SŽ

 

Tagy Berounský tunel EIA Praha - Beroun Správa železnic tunel Praha - Beroun
114 komentářů