Z Prahy do Berouna pod zemí. Správa železnic získala klíčové razítko pro 25 kilometrů dlouhý tunel
Přípravné práce mají začít v roce 2028.
Správa železnic může dál pokračovat s přípravami stavby nového tunelu, který by měl propojit stanice Praha-Smíchov a Beroun. Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko se stavbou, která má přijít na zhruba 50 miliard korun. Výrazně zkrátí cestování z Prahy na západ Čech.
Souhlasné stanovisko zveřejnilo ministerstvo životního prostředí v registru EIA. K vydání stanoviska došlo po více než dvou letech od podání celého oznámení. V přípravě celé stavby jde o zásadní posun, Správa železnic nyní může pokračovat v práci na projektové dokumentaci pro společné povolení.
Ministerstvo podle očekávání stanovilo několik desítek podmínek pro projektovou přípravu, samotnou stavbu i následný provoz. Jejich rozsah se ale nevymyká jiným velkým dopravním stavbám. Uložilo například Správě železnic jednat s dotčenými obcemi o výstavbě a požadavcích obcí při stavbě.
Jak budou vypadat tunely Praha – Beroun: Projektanti řeší i „dopravní peklo“ v Hlubočepech
Nový tunel bude dlouhý 24,7 kilometru. Zkrátí dobu jízdy z Prahy do Berouna na 13 minut, do Plzně pod 45 minut. Maximální rychlost bude 200 km/h, využívat ho má i nákladní doprava. Před Smíchovem se sníží na 120 km/h, před Berounem na 160 km/h. Nákladní vlaky pojedou v tunelu 120 km/h. Z pohledu dopravní obslužnosti oblasti jde o naprosto zásadní změnu.
Odpor vzduchu při průjezdu vlaků a převýšení dosahující místy až sedm promile budou provoz v tunelu limitovat. Kapacita tunelu tak bude maximálně sedm souprav za hodinu v každém směru. Provoz bude řídit systém ETCS L2.
Ražebně nejobtížnější je část pod Barrandovem, která je geologicky odlišná a bude se muset provádět klasickou tunelářskou metodou NRTM. Na většinu trasy však vyjedou rychlé plnoprofilové razicí štíty TBM, které se v Česku použily například na prodloužení metra A do Motola nebo v Ejpovickém tunelu. Tentokrát budou mít štít s desetimetrovým průměrem.
Správa železnic počítá se zahájením přípravných prací na stavbu v roce 2028, v roce 2031 by mělo dojít k zahájení ražby. Hotovo by mělo být v roce 2038. Detailně stavbu popisuje informační leták.