Z Ostravy odlétl zabavený Boeing, dopadly na něj protiruské sankce
Letoun parkoval v Ostravě dlouhých devět měsíců, nyní míří k leasingové společnosti do Severní Ameriky.
Z ostravského Letiště Leoše Janáčka odletěl po devíti měsících nákladní Boeing 737-400F. Stroj s registrací D-ACLX přilétl do Ostravy 11. března na pravidelné nákladní lince DHL z Lipska. Odletět měl jako každý všední den ještě v ten večer. Na jeho provozovatele, společnost CargoLogic Germany, však krátce po začátku ruské invaze na Ukrajinu dolehly sankce.
Dopravce totiž spadal pod ruský holding Volga-Dnepr Group. Letoun byl proto zabaven a zůstal stát v Ostravě. Nyní se vydal do Severní Ameriky, kde se vrátí leasingové společnosti, která pro něj bude hledat nového provozovatele. Po cestě ho ještě čeká technické mezipřistání na islandském Reykjavíku. Informovala o tom facebooková stránka LKMT Spotters.
Společnost Cargologic Germany zahájila provoz v roce 2019, důvodem byl brexit, kdy Volga-Dnepr Group měla dceřinou aerolinii Cargologic ve Velké Británii. Cargologic Germany měla základnu na mezinárodním letišti v Lipsku, společnost provozovala flotilu čtyř nákladních letadel Boeing 737-400F. Se stroji létala na linkách DHL Express, kromě Ostravy se ukazovaly také v Brně. Spolkový úřad civilního letectví (LBA) ji však kvůli napojení na Rusko a vzešlým sankcím zakázal provoz ve vzdušném prostoru EU. Její letadla tak uvízla na letištích v Katovicích, Budapešti, Helsinkách a právě v Ostravě.
Sankce uvalené Západem na Rusko po ruském útoku na Ukrajinu způsobily ruským společnostem a na ně napojeným firmám nemalé potíže. Ruská letadla nyní v podstatě vůbec nesmějí do vzdušného prostoru nad celou EU. Několik letadel tak bylo ruským společnostem zabaveno, podobně jako v případě letounu uvízlého v Ostravě. Sankce se týkají i zákazu dovozu náhradních dílů, Rusové se to snažili vyřešit zabavováním letadel pronajatých leasingovými společnostmi, které se nacházely na jejich území. Západní leasingové firmy tak údajně přišly až o stovky letadel.