Z ojetých vagonů z Německa jsou v horku krematoria, čílí se bulharský ministr. Kvůli klimatizaci mají padat hlavy

Klimatizace se samy vypínají a nikdo neví proč. Servis se při nákupu neřešil.
Bulharského ministra dopravy Grozdana Karadžova rozčílila permanentně nefunkční klimatizace v ojetých železničních vozech zakoupených nedávno od Deutsche Bahn. Vytvořil krizový tým a pohrozil propouštěním, pokud se problém rychle nevyřeší.
„Klimatizace v našich Intercity vagonech koupených z Německa nefunguje, a protože se okna nedají otevřít, stávají se z nich pece nebo krematoria. Nikdo se nezamyslel nad tím, kdo a jak by měl tyto staré vozy Deutsche Bahn opravit,“ rozčiloval se místopředseda vlády a ministr dopravy Grozdan Karadžov v tamní televizi Nova.
Reagoval na čtvrteční informaci, že se ve vlaku mezi Sofií a Burgasem porouchala klimatizace, nešla otevřít okna a teplota dosáhla 40 stupňů. „Pokud klimatizace selže v dalším voze a neodstraní to odborníci, bude muset odpovědný úředník opustit svou funkci,“ pohrozil ministr. Podle něj se jedná o 10 vozů, kde se problémy s klimatizacemi opakují.
Ojeté vozy byly zakoupeny v březnu 2024. Jejich vytápění a chlazení se spoléhá výhradně na klimatizaci. Od samého počátku s ní však byly problémy a občas ji zaměstnanci bulharských železnic BDŽ dokonce odmítali zapnout.
Klimatizace fungují v depu a pak i nějakou dobu po odjezdu vlaku s cestujícími. Z neznámých důvodů se ale následně opět vypínají. Vozy mají funkci automatického restartu klimatizace, ten ale nefunguje a nikdo nedokáže říct proč.
S tímto vlakem nepojedeme. Německá posádka odmítla převzít soupravu Českých drah, nešla klimatizace
Do doby, než bude nalezeno trvalé řešení, musí nyní v každém rychlíku cestovat vedoucí BDŽ a technik, který zkontroluje, zda a jak dobře klimatizace funguje, a případně ji opraví. Na konci každého vlaku je také přistaven starý vagon s otevíracími okny, do kterého mohou cestující přestoupit.
„Při objednávání vozů nebyly zaručeny ani opravy, ani údržba. Teď, když jsou rozbité, nevíme, koho zavolat,“ dodal ministr s tím, že o tom hodlá osobně hovořit se zástupci Deutsche Bahn. Vozy mají podle něj také špatné elektrické napětí. „Jsou konstruovány na 1000 voltů, ale celá naše síť má 1500 voltů,“ uvedl možnou příčinu ministr Karadžov.