Z ojetých vagonů z Německa jsou v horku krematoria, čílí se bulharský ministr. Kvůli klimatizaci mají padat hlavy
Starší osobní vagony bulharských železnic zakoupené od německých drah. Foto: BDŽ

Klimatizace se samy vypínají a nikdo neví proč. Servis se při nákupu neřešil.
S těmi vagony by asi nebyl problém v Polsku či Pobaltí , ale do už horkého Bulharska to byla nevhodná koupě. Protože nestahovací okna a nespolehlivá klima.
Bulharské dění jsem nikdy moc nesledoval, ale co si vybavuji, tak podobně u nich dopadla fůra Desir.
Taky jim neseděla „bulharská údržba“.
Kdysi ani Laminátkám z ČSSR „neseděla“ bulharská údržba a postupně tam shořely jedna za druhou.
Brejlovcům a Bmz taky nesedí na jihu bulharská údržba 😁
Zejména v (ne ani tak teplotami) horkém létě 2014.
Zdravím 754.020 a 754.078. 🙂
Zajímavé provozní řešení.
Koupili si levné staré ojetiny konstruované na jiné napětí a teď se diví, že klimatizace nefunguje jak by měla. Asi budou muset zainvestovat do nového CZE a dalších úprav, jinak to fungovat prostě nebude.
Ještě je řešením vyměnit okna za polospouštěcí. 🙂
No to jsou prostě Bulhaři. 🙂
Tak možná cestující omdlévající vedrem nějaká okna vymlátí a bude po problému.
Spíš bych to viděl na nedostatečnou údržbu. Jestli to byly vozy RIC tak by měli napájení 1500V AC normálně schroupat.
Každý si myslí, že všechno je bezúdržbový – když koupíte použitou věc první, co musíte udělat, je generální oprava
Blbá situace, která se opakuje v celé Evropě, kamkoli se tyto jeté vozy DB dostali. Jisté je, že problémy měli už při provozu na síti DB, sám jsem to několikrát zažil, často při výpadku nastoupil i technik a řešil opětovné zprovoznění za jízdy …
Bulharům bych asi doporučil levnou přestavbu, aby stejně jako u vozů DB Bimz, měli pár oken ve voze stahovacích. Vyjde to levněji, než servisovat starou, nebo investovat do nové klima.
A pan ministr ať vyhodí koho chce, situaci nezlepší, ať odstoupí on, hlavní chyba se stala při nákupu.
A o tom nákupu rozhodoval on?
Vyhodený bude ten, kto podpísal zmluvu.
Asi tak, lepší než trvale servisovat nespolehlivé klimatizace. Vyšší napětí asi nebude příčina, spíš špatná konstrukce a to je celkem neřešitelné.
Jo jo, Balkánský chlív… Koupilo se a tím to končí…
To u nás naštěstí neznáme!
Myslíte RJ
Výpadky klímy a najmä Wi-Fi v Ešusoch ZSSK (671, 951) od Scheissefabrik tiež nie sú ničím výnimočným.
Tamní ministr dopravy použil nepřesné přirovnání, protože provozní teplota u pecí či krematorií bývá mnohem vyšší, než pouhých 40°C? 😉
Cílová stanice po jízdě německými vagóny byla často v krematoriu, očividně starého psa novým kouskům nenaučíš.
Ale byli levný 🤷
Kdo?
Tak to je právě pro konzultanta co ví co dělá. 1000 hod na 200eur na hodinu. Až na účtuje to co může tak někde vymění nakou blbost co ho trvá 5min a všichny budou šťastní včetně konzultanta.
Alespoň mají nějakého ministra, co něco řeší a vyvozuje nějaké důsledky. My máme buď super multi ministra, co funguje od 2:15 do 2:30 ráno zbytek dne pak dělá kampaň jak ohraná gramofonová deska anebo ministra, co vypadá jako manekýn z fashion magazínu pro manažery, kterému občas dají do ruky nůžky, aby přestřihl pásku anebo kladívko, aby poklepal šutr….
Zatím ten jejich ministr nic nevyřešil, klimatizace dále selhávají, jen o tom žvaní jako ti naši ministři.
Však to přece lid žádá, aby ten někdo nahoře mlátil pěstí do stolu a vyhazoval lidi.
Přesně tak, takoví jsou i v téhle diskusi.
A už někoho alespoň vyhodil?
Pohrozil tím, to je skoro to stejné. Nebo snad čekáte, že budou lidé sledovat, jestli politici dělají, co říkají?
To víte že ne, kde by našli jiného vola, který by to dělal…. To je klasika, svede se to na posledního joudu, který nemá pravomoce, ale na problém od začátku upozorňoval, ale protože by to stálo prachy, tak to bylo vedením zamítnuto. Vždyť je to všude stejné aneb „selhání jednotlivce“….
Jak bylo v Kosmu:
„Svedeme to na uklízečku!“
Takže smrádek a teploučko za erární penízky. Však on to nějaký blbec (čti daňový poplatník) zaplatí… Každej schopnej průmyslník se neschopných lidí zbavoval, protože by ho dovedli na buben.A je jedno jestli to byl Baťa nebo Jobs. Jen tady je nějaký pomýlený názor, že ze státního se neschopní vyhazovat nesmějí….
Tak výborně, já se trochu bál, že je tam situace mnohem složitější, že tam mají nějaké systémové problémy, které podobnou situaci umožnily, ale naštěstí se to vše vyřeší jen vyhazovem nějakého úředníka.
Neschopnost jednotlivců se považuje za chybu systému odkdy? Velmi často se to tímto kamufluje.
Takže po dalším nepovedeném nákupu vyhodíte dalšího úředníka, po dalším znovu atd.? Nepřijde Vám tento přístup pokus / omyl v prostředí železnice celkem nákladný?
Koho to zaujíma? 99% voličov má pamäť na max. 3 hodiny.
O týždeň môže ďalší podplatený minister / úradník železnice urobiť to isté. To je v (post-)komunistických krajinách štandardom.
Omezuje byrokracii, vole 😀.
Pardon, neodolal jsem.
,…
samozřejmě toho, který daný nákup
neměl vliv.
Problém je, když vyhoděj toho, komu zadali úkol „Kup to levné a s údržbou se nese… neštvi, o tu se postarají na dilne“.
Jako by to tu nikdo neznal: něco tam do zítřka načmárej, to je jen pro nabídku. A za pár měsíců to mám zpátky na stole jako písmo svaté, protože „Takhle je to odsouhlasený „.
Ještě máme ministra, co lobbuje pro tunely kolem své obce. Asi chce mít „líbezné“ výhledy z okna, nevím.
Příhoda s deseti „neposlušnými“ vagony mně utvrdila v názoru, že když jsme si v mládí při výpočtech ve fyzice vypomáhali „β“ (tzv. bulharskou konstatntou), k tomu aby výsledek odpovídal očekáváním učitele, tak ani po letech nemusím mít vůbec žádné výčitky svědomí kvůli tomu, že bych byl tenkrát nekorektní.
Toto může mít víc příčin. Jedna věc je prostě životnost agregátu a jeho stav. Na to bohužel hřeší i RegioJet s rakouskými vozy, kde je sice klima ze začátku století, ale bez občasné údržby prostě v provozu nevydrží. Čas od času se musí zkontrolovat stav chladiva, vyčistit filtry a udělat revize kompresoru. To je jedna věc. No a pak druhá věc je zacházení a citlivost na místní podmínky, např. stahovačky a vypínačky. S tímto měla problém i ZSSK u prvních vozů Bmeer, kde se po výpadku napájení klima přepnula do chybového stavu a znovu naskočila až tuším 20 minut po… Číst vice »
Je fér zde hovořit pouze o problému Regiojetu, když je zjevné, že jej mají i ČD (byť možná ne na bmz, ale zcela určitě třeba na Ampz).
Je, protože zrovna u srovnatelných řad (Bmz ex-ÖBB) jsou tyto problémy u RJ mnohem častější. Dost možná jen proto, že u ČD ty vozy prošly větší revizí při zařazení.
Nikdo netvrdí, že se výpadky klimy ČD vyhýbají, stejně jako jsem psal níže, že v opravdu velkých vedrech je i klima v Bmz ČD často k ničemu.
Před pár dny mi průvodčí ZSSK (EC Praha – N.Zámky) na můj dotaz ohledně funkčnosti klimatizace řekl, že je lepší si otevřít okno 🙂
20 minut do obnovení? To žádná domácí klima ani lednice nepotřebuje, tam jsou to tak 2minuty (doporučené). Který idiot tohle vymyslel?
To vyřešej – koupěj klimošku od LG a přišroubujou zvenku pod okno…
Bulhaři? Těžko…
Úplně v klidu. V Burgasu mají klimu třeba byty v paneláku. Pověšenou pěkně na férovku pod oknem, když není balkon, kam jí nacpat.
Asi nemají SVJ.
Veď takto vyzerajú bytovky po celej (post-)komunistickej Európe a nie len tie postavené pred r. 1990.
Tak když to zdroj utáhne… 🙂
Pozor na průjezdný průřez … musí to být LG slim …
😁
V niečom takom som pred pár (4?) rokmi cestoval z Berlína do Amsterdamu a klimatizácia tiež neustále vypadávala. Takže sa mohlo zdať, že maslo na hlave majú už DB.
Proč máslo? Nefungují, tak se toho zbavili a jako řádný hospodář to ještě zpeněžili.
Tak tim jsem si jisty, nebot DB ma dost casto zavadu, ze klima ve voze nefunguje a je jedno jestli jde o IC spoje s kasickymi vagony nebo ICE soupravy.
Ano, jedna z posledních linek kde tyto jednopodlažní EC vozy ještě jezdí, právě protože je mezistátní – teď už to aspoň tahá Vectron NS a nepřepřahá se v Bad Bentheim ze 101 na zlomený nos. Čeká se na Talga.
„Vozy mají podle něj také špatné elektrické napětí. „Jsou konstruovány na 1000 voltů, ale celá naše síť má 1500 voltů,“ uvedl možnou příčinu ministr Karadžov.“
🙂
To je jako kdybychom koupili vagony s širokým rozchodem odněkud z východu a pak se divili, že to při jízdě drncá a že tu soupravu žádná lokomotiva neutáhne 🙂 Nebo jako kdyby si někdo přivezl s velkou slávou ze zahraničí elektrický spotřebič který je určen pro 120V. Nejdřív by řešil, že je vidlice nějaká divná a když by vyřešil to a připojil ho k 220V tak by mu shořel 🙂
Jsou to kašpaři.
Ale nahrazují to arogantními velkohubými prohlášeními.
Fakt se mi nechce věřit, že by někdo udělal takovou botu…
Když to můžeš napsat tak věř že stát se to může. 🙂
Buď si istý, že sa to deje (nielen v Bulharsku) častejšie ako myslíš…
Takové boty se dělají všude tam, kde je tahání „rychle a levně“. Tím spíš, když tomu veli nekompetentní blb, což se ve státním stane snaz než v soukromém.
Keby bol CZE skutočne stavaný len na 1000 V, 16,7 Hz, tak po pripojení 1500 V, 50 Hz zasvietia poistky (v lepšom prípade len tie) a vagón si ani neškrtne. IMHO to o napájacom napätí fakt nebude.
Řekněme, že to bulharský hřebík vyřešil a dokonce zvýšil výkon klimošky o 40 %. Ale furt to herdek vypadává…
Píšete to jako srandu, ale před čtyřiceti lety jsem měl známého, montéra z Tatry Smíchov, který v Bulharsku řešil závady T3 a ukazoval nám propašované fotky (dokumentace chyb nebyla přípustná). Místo originálních pojistek přiřezané špalíčky, na koncích hřebík papírák a mezi tím ocelový drát o průměru 1,5 mm. Takže zahořelo kde co, jen ta „pojistka“ vydržela vše.
To není problém upravit, zvlášt když je napětí vyšší. V tom chyba nebude.
1. Napájecí trakční soustava nesouvisí s napájecím napětím pro vozy.
2. Klimatizace se při dosažení určité venkovní teploty automaticky vypne, protože na vyšší není dimenzovaná. To může být i problém vozů, určených pro provoz v Evropě po přesunu na podstatně teplejší Balkán.
1. To sice ano, ale na 15 kV se posílá do vozu jen 1000 V, na 25 kV jen 1500 V (české národní specifikum 3000 V teď zanedbáme), navíc s rozdílnou frekvencí. Pokud vůz neumí obojí, tak smůla.
Ale to by měli vědět při koupi.
jako jestli to je pravda, a tohle se jim povedlo … to je neskutecna bota.
třeba ty vagóny byly zase hodně levné, ušetřili 😀
Hlavně neskončily u Regiojetu, to je pro mnohé tady hlavní
V tomto případě je to hlavní asi pro cestující Regiojetu.
Na německém šotofóru se to takhle uvádí – prostě „odpovědní“ k nákupu prý ani nepustili nikoho s technickou znalostí.
me to prijde tak absurdni, ze to asi bude pravda.
protoze tohle by si jen tak nekdo nevymyslel 🙂
Takže klasický balkán.
… alebo Slovensko: vozne pre IC rekonštruované v šmejdfabrike Vrútky v r. 1992 – 2006.
Výpadky klímy a najmä Wi-Fi v Ešusoch ZSSK (671, 951) od Scheissefabrik tiež nie sú ničím výnimočným.
Tady je detail RIC štítku těch vozů ještě u DB:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201401/PB220983.jpg
Je to někdejší řada Bpmmz284, předtím Bpmz294.4, a vstupní napětí je opravdu jen 1000 V 16 2/3 Hz.
Teď se mi nedaří dohledat, zda alespoň bulharské Smartrony umí toto výstupní napětí.
Neumi. U elektrickych lokomotiv je topna soustava pevne spojena s trakcni soustava.
Musela by to tahat dieselova lokomotiva s topenim 1000 V 22 Hz.
Tyhle vozy obvykle umí i 1000V 50Hz – ř. 380 tohle napětí umí, stejně jako Taurusy 1116
To by nefungovalo od začátku. V tom problém nebude.
Pozor národní specifikum 3000 V není národním specifikem. Tuto soustavu používají i Poláci, Španělé, Rusové, Italové, Slovinci, Severokorejci a Belgičané, tedy všude kde mají v trolejích 3 kV stejnosměrné.
Národní specifikum ale ne úplné, mají ho i na Slovensku je totiž soustava 3 kV 50 Hz.
Měl jsem na mysli samozřejmě národní specifikum 3000 V/50 Hz. Jen jsem to jako samozřejmost, pokud se bavíme o střídavé soustavě.
A na kterých tratích mají 3 kV 50 Hz? Nejen na Slovensku, i ve světě.
Prudko inteligentná otázka, len čo je pravda. Nie je praktické po vozňoch hnať trolejových 25 kV v kábli napájania elektrického kúrenia. Takže na lokomotíve je na hlavnom transformátore buď odbočka, alebo samostatné vinutie práve pre vlakové kúrenie. No a buď to vinutie / odbočka môže byť na 1500 V, alebo na 3000 V. Samozrejme toto napätie nelezie priamo do klimatizácie. Každý moderný vozeň má CZE (centrálny zdroj energie), ktorý konvertuje rôzne vstupné napätia (AC / DC, 1000 V, 1500 V, 3000 V) na niekoľko rôznych napätí v palubnej sieti v danom vozni (napr. 230 VAC pre zásuvky, 24 (28) VDC… Číst vice »
Na Slovensku sa od júna/červen na striedavom napätí povinne používa 1500V na napájanie vozňov.
To na všech honekrech vyměnili CZE?
Honekry už na Slovensku nejezdí. Postupně byly vyřazeny.
Proč špecifikum? Když mám v troleji try tyšicky, tak proč posílat do kabelu něco jiného?
Mluvil jsem o střídavé soustavě.
1. A na čem tedy závisí? Na vybavení tažného vozidla které je schopno zásobovat vozy příslušným napájecím napětím bez ohledu na napětí které je v trojejích? „Přesto se ukazuje, že problém s klimatizacemi je vážnější – vagón opouští stanici v provozuschopném stavu, ale někde po trase se klimatizace zastaví. „Ministr dopravy a spojů upozorňuje, že není zcela jasné, proč k tomuto problému dochází. „Inženýři v BDZ nejsou schopni uvést technický důvod, proč nelze klimatizaci za jízdy znovu spustit ,“ řekl Karadžov. Dopravní úřad zavádí na léto dočasná opatření. Vozy budou odebrány z tratí: Vetovo – Senovo, Hisarja – Dolna Mahala… Číst vice »
„Vedoucí BDŽ“ je zajímavá pracovní pozice. Asi vedoucí bulharského klimatizačního týmu.
Z posledních čtyř cest slováckým expresem ve voze první třídy: 1x klimatizace bez problémů fungovala. 2x klimatizace nefungovala, z toho jednou celou cestu, podruhé vypověděla službu před Olomoucí (při cestě do Prahy) 1x nebyl vůz první třídy řazen vůbec a cestujcí s platnou jízdenkou (a místenkou) do první třídy museli třista kilometrů stát, neboť ostatrní vozy byly zoufale zaplněné. Provozní záloha? Neexistuje. Náhradní vůz alespoň druhé třídy s funkční klimatizací? Neexistuje. Dostanete kompenzaci 30 kč za nefunkční klimatizaci, ale rozdíl mezi cenou první a druhé třídy vám průvodčí ve vlaku nevrátí. Nejlepší aplikace na světě můj vlak nabízí možnost vrátit… Číst vice »
A žádné hlavy na Nábřeží padat nebudou.
A nebo si k Vám sedne cestují, který po chvíli poprosí personál aby klimatizaci vypl, že mu jen zima a ten mu přání splní. Také právě zážitek ze Slováckého expresu.
Ale problém je, že vlaky v létě chladí na nějakou teplotu, bez ohledu nato, zda je venku 25 nebo 35. V autě si to nastavuju max o 3 stupně níž, ale jízda typicky jednotkami panter vyžaduje v létě mikinu a tepláky, jinak si vždy dovezu anginu. A tak mám auto.
Pred niekoľkými dňami bolo u nás 37°C. Takže Vy by ste si v aute nastavili klimu na 34°C ? No, to by som si rád pozrel …
Mimochodom, aj vo vlaku je možné nastaviť teplotu, na ktorú sa to má chladiť …. AJ keď tam je to s ohľadom na veľkosť priestoru pochopiteľne ťažšie regulovateľné ako v aute …
Toto není pravda. Naopak, většina řad u ČD nastavuje cílovou vnitřní teplotu relativně k té vnější, právě kvůli hygienické normě.
Ve výsledku tak když je venku třeba 38° (jako třeba dva roky zpátky v srpnu), tak i se zapnutou klimou je to v takovém Bmz nic moc.
Potvrzuji. 680 umí 0/-7° vůči okolnímu vzduchu. Záleží na nastavení jednotek v každém voze.
to je v tom fakt tak pitomy system? takze v 40 klima k nicemu
tak pokud si v 35 stupnich nastavujete 32, tak tam tu klimu mate k nicemu.
Žádná klimatizace nechladí na libovolnou teplotu, to by musela mít neomezený výkon.
Fakt nevím za co máte „-„, když tomu tak je. Pantery se snažím nejezdit, protože mj. oběh vzdušniny uvnitř je bída a s běžící klimou je to pak jako nácvik na zimní trek přes Špicberky. A kdyby jenom angína, ale často přichází i rymecka, a to je pak sakra průšvih.
Kdyby už, tak spíš typicky Shark (tam jsem dostkrát zažil „ledničku“).
Pantery mi přišly snad vždy O. K. (nijak zvlášť chladno).
Mám pocit, že jediná regulace klimatizace ve žralocích spočívala (aspoň, co si pamatuju z Liberecka, než odešly) maximálně v zapnuto–vypnuto.
Když to mají nastavené na mráz tak bych udělal totéž. Pak vystoupíte a zažijete šok. Nemluvě o nachlazení. Klima by měla být tak na 25°.
Nedávno jsem jel Krušnohorem do Mostu. Na poslední chvíli proběhla změna řazení a z klimatizovaných vozů s WiFi a první třídou se stala souprava béček a BDs. Ano, bez první třídy (ta měla být v tom BDs). No aspoň ta okna se dala otevírat. Ale průvodčí žádné kompenzace nedával a pojízdný minibar vypadal, že vyprodá chlazené nápoje hned za Prahou po dvou vozech.
Podobnou cestu jsem zažila z Prahy do Zábřeha před 3 lety. Nasbírala jsem 90 Kč v poukázkách za klimatizaci, WiFi a zásuvku. Ale o tu kompenzaci si musíte říct, automaticky vám nedají nic.
Tak prý se to z neznámých důvodů vypíná… Pokud klimatizační jednotka dostává 1500 V místo 1000 V, úplně se nedivím.
Jak to vlastně mají s frekvencí?
Německé vozy jsou celkem logicky na 1000 V / 16,7 – 22 Hz, bulharské lokomotivy mají (opět celkem logicky) výstupní napětí do napájecího kabelu 1500 V 50 Hz.
Oboje je dle UIC, ale navzájem se to nedomluví…
Jo, tohle jsme resilo, i kdyz za nami prisli nejaci umelci s podobnym financovanim, cim ze budou topit. Je ftipne, ze kdyz to dojde bance, nedojde to BDŽ.
To sice ano, ale mohli si koupit vozy s vícesystémovým CZE (jako třeba RegioJet).
Zřejmě si je koupit nemohli. Němci jim nabídli tohleto (vozy evidentně původně pouze vnitro nebo D / A / CH) jako zbytný šrot a Bulhaři to s nadšením koupili. Výměna CZE jsou už další prachy a ty do toho lít nechtěli.
Bulhaři tohle tahají většinou smartrony, takže pokud je souprava čistě ex DB, tak by to neměl být problém vytápět 1000 V, nebo se pletu?
Nevím o elektrické lokomotivě, která umí dodávat 1000V/50Hz, ale rád se nechám poučit.
Já takovou znám, umí 1000 i 1500 V 50 Hz ale neumí 3000 V tak skomčila v nákladní dopravě.
Rakouské 1116, nebo česká 380
Jenže těch 1000 V to dává jen na 15 kV, tj. 16,7 Hz. Pod 25 kV dávají 1500 V 50 Hz (380 ještě možná i 3000 V 50 Hz, ale to není interoperabilní)
řada 380 umí na 25kV topit 3000V 50Hz, 1500V 50Hz a 1000V 50Hz, rakouské 1116 na 25kV umí 1500V 50 Hz a 1000V 50Hz, 1216 na 25kV umí jen 1500V 50 Hz
Pletete. 1000 V to dává jen pod 15 kV v troleji.
Se mi vybavuje větička z článku o dodělání klimy do prvních 15T – „Typický pražský příběh“
Možná nebylo od věci si něco o těch vozech zjisti, než je rychle koupím a nasadím do provozu.
To se nehodí do předvolebních slibů
Proto je němci asi prodali, nechtělo se jim řešit proč nejde klima.
„„Klimatizace v našich Intercity vagonech koupených z Německa nefunguje, a protože se okna nedají otevřít, stávají se z nich pece nebo krematoria.“
Á,vida. Někdo kdo si všiml, že mít možnost otevřít okno může být docela fajn.
Vysvětlím: Kde nic není ani smrt nebere z čehož plyne, že pokud někde není systém klimatizace nemusí být složitě urdžován a nemůže se porouchat a nemusí být pak na jeho opravu vynakládany velké prostředky.No a když ty peníze nejsou tak to pak vypadá jak to vypadá. Je pohodlné mít v autě elektrické stahovačky oken, ale jen do doby než přestane fungovat. V případě, že se stahovačka porouchá vyžaduje to mnohem nákladnější a zdlouhavější opravu než by vyžadovala dvě lanka s bovdeny a zubový převod kličky. Ve výsledku to mechancké stahování je takřka věčné stejně jako manuálně stahované okno u vagonu… Číst vice »
Spíše je problém v tom, že klimatizace vagónů jsou v režimu -30/+30 °C. Takže pokud je 35 °C mohou fungovat hůře, ale pokud někdo nastavi teplotu ve vagónu například 28 °C, tak jí udrží. Pokud nastavi 20 °C, tak se klimatizace přehřeje a vypadne tepelná ochrana. Která těžko na přímém slunci vychladne pomalu.
Třeba pro Bulharsko by bylo ideální mit klimatizace, které pracují v rozsahu -10/50 °C, když teploty jsou v zimě okolo nuly a v létě je běžně 35 – 40 °C.
Ano. Příkladem budiž výkon každé lednice nebo mazáku v létě v prostoru kde je horko.I tam je účinnost výrazně ovlivněna k horšímu.
Ano, od toho jsou tzv. klimatické třídy domácích chladicích spotřebičů. Sice existují, ale v obchodech na výběr beztak moc není (alespoň co si pamatuji zpřed pár let, kdy jsem to okukoval)
Ne, není to fajn… Fajn je vše funkční…
V Bulharsku budou padat kvůli nefunkční klimatizaci hlavy. U nás maximálně padají cestující na hubu
Jo u nas budou cestujicim vysvetlovat, ze muzou byt radi, ze vubec do toho Berlina dojedou, i kdyz jsou tam namackani, protoze to ma min vozu … a ze jak nekde jinde stoji bez klimi v polich, tak ze strzeni troleje je podle predpisu chyba firy a ze hakovnice se pouzivala vzdycky
Drážní § XY: drobné komplikace k cestování vlakem prostě patří.
No nevim, tohle není nový problém, novější vozy tam jezdí snad víc než rok a klimatizace je slabá nebo nefunkční, což jsem osobně zažil. A ta alternativa ve stylu posprejovaného dřevěného béčka bez modernizace, která tam doposud hojně jezdí není o nic pohodlnější ani s otvíracím oknem. První třída je to samé. A vodu jako kompenzaci ve vedru nedostanete.