lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Siemens dodá deset lokomotiv Smartron bulharským BDŽ, budou jezdit v osobní dopravě

Smartron a jeho standardizovaný vzhled. Pramen: Siemens Mobility
Smartron a jeho standardizovaný vzhled. Pramen: Siemens Mobility

Bulharské státní dráhy (BDŽ) objednaly u společnosti Siemens Mobility deset elektrických lokomotiv typu Smartron. Dodání je plánováno na období mezi únorem a květnem 2021. Siemens to dnes oznámil v tiskové zprávě.

Lokomotivy Smartron byly představeny před dvěma lety pod hesly: jedna verze, jedna smlouva, jedna cena, jednoduchý a rychlý nákup. Jsou založeny na úspěšné platformě lokomotiv Vectron včetně rozvržení kabiny, ovšem zatímco pod Vectronem si lze představit řadu verzí s různým výkonem, napájecí soustavou i maximální rychlostí, a to včetně dieselu, Smartron znamenal jediné: německá střídavá trakce 15 kV, maximální výkon 5,6 MW a nejvyšší rychlost 140 kilometrů v hodině. K tomu standardní modrá barva Capri Blue. Nic jiného. Určen byl pro nákladní dopravu v Německu.

To už ale neplatí. Siemens našel zákazníky i v Bulharsku a Rumunsku, kde je jednotný napájecí systém 25 kV. Smartron pro Bulharsko je tak uzpůsoben pro napájecí napětí 25 kV. A standardní nátěr Capri Blue v Bulharsku překryje folie v designu BDŽ. Lokomotivy u BDŽ budou navíc nasazeny v osobní dopravě. Po společnostech PIMK a Bulmarket je BDŽ třetím zákazníkem v Bulharsku, který lokomotivy Smartron objednal.

Od uvedení produktu na trh na jaře 2018 objednalo lokomotivy Smartron celkem 13 zákazníků.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radiátor

Velká škoda, že nemáme jednotnou síť. I těch Vmax=160km/h by byl slušný upgrade pro spoustu souprav.

O.K.
Lukáš F.

Původně to ale opravdu bylo 140 km/h, jak se píše v článku.

Východočech1

Jenže kde těch 140 km/h v Bulharsku uplatní? Nevím o trati, která by se tam neobešla bez poměrně ostrých oblouků. Spíše se zdá, že Bulhaři mysleli na sklonové poměry. U Rumunů to asi bude podobné. Navíc s úseky pomalých jízd, vynucujících co chvíli brzdit….To je naprosto jiné, než ve střední Evropě.

O.K.

Původně asi jo. Teď už ne 🙂

Jan Sova

Kolik toho je v lokomotivě smart „na dotyk“ ?? Měli si radši koupit outdoor verzi, za mořem mají turka….

Martin H.

Není náhodou Smartron jednosystémová lokomotiva? Všude to aspoň bylo inzerováno 15kV 16 2/3 Hz. Nebo se něco změnilo?

Pitrys

V článku je vše popsáno…

Jaroslav Tyle

Výhoda jednotné napájecí soustavy v celém státě.

No design

Že by naše plecháče a lamináty nahradili Smartronem? A přitom by tam mohla jezdit 109E v očesané verzi, kdyby se někdo někde snažil.

Jiří 24

A ještě bych to dal vyrábět do Parsu, kde se loni 109E tuším nikdy nedělaly aby byla náležitá kvalita 🙂

Já, kdo jiný

Ona Škoda (už zase) vyrábí lokomotivy?

Vorech

Lokomotivy neni hlavni produkt Skodovky,asi tak!

Kubrt

Laminátky už nee.

medvěd

Ano. Jo trh se globalizoval……..šanci mají jen někteří.

Y.K.

Šanci mají všichni, ale ne každý dokáže vyrobit spolehlivý produkt konkurenceschopný na otevřeném trhu s vybíravějšími zákazníky.

Kubrt

Hnidopissky vzato, BDZ jsou druhý a Bulmarket třetí zákazník v Bulharsku.

Odpadlik

Na stránkách Siemensu tedy verzi pro 25kV nenabízí. Bude to tedy zřejmě nějaká podpultovka

Ten_z_Biliny

Jaký mašinky to tam asi nahradí…. ☹️

Dalibor

Starší a slabší 🙂

Kour

Samozřejmě plecháče, ale BDŽ potřebují stroje pro rychlost 160 km/h na trať ze Sofie do Burgasu, na to plechovky už nestačí, a řada 46 nejspíš také ne, nebo nemají ETCS

Greta

Smartron je na 140 km/h max.

O.K.

Na svých stránkách siemens tvrdí, že je na 160 km/h.

Martin Votava

Předpokládám, že ty, co teď nejezdí. 😉 Každou chvíli mají vlaky zpoždění kvůli poruchovosti a nedostatku provozních lokomotiv (prý proti tomu před pár lety dokonce cestující stávkovali), v poslední době se konečně přistoupilo i k pronájmům od soukromníků, což snad trochu zlepší situaci, ale každá nová lokomotiva hodně pomůže stabilizovat provoz. A třeba i posílit řídkou nabídku spojů (i když to je spíš otázka financování než vozidel).
Říkal jsem si, jestli by nešlo nakoupit nějaké 242 od ČD, ty jsou v lepším stavu a s nákupy nových jednotek klesá jejich potřeba.