Z nedostatku přebytek. Námořní dopravu přehltily prázdné kontejnery, ceny se propadají
Napětí v kapacitě námořní dopravy se uvolnilo, až 600 tisíc kontejnerů zamíří do šrotu. Dopravce však straší zejména rychle padající sazby.
Zatímco v uplynulých několika letech si globální ekonomika zvykla na nedostatek kapacity námořní dopravy a dlouhé fronty lodí čekající v přístavech na vyložení, letos se situace obrátila.
V důsledku covidové pandemie, nedostatku kontejnerů, zablokovaných čínských přístavů či problémů v Suezském či Panamském průplavu nestíhali námořní přepravci pokrývat poptávku, což se podepsalo na dodavatelské krizi, která nejpodstatněji zasáhla zejména autoprůmysl.
Problémy se však postupně vyřešily a nyní čelí dopravci naopak prudkému propadu cen bez vidiny budoucího růstu.
„Klima námořních a kontejnerových přeprav se letos dočkalo významných změn, došlo k rapidnímu poklesu sazeb. Kapacita je lépe dostupná a došlo i ke zlepšení dodržování jízdních řádů,“ potvrdil pro Zdopravy.cz manažer námořních přeprav společnosti DB Schenker Jakub Honzek.
V důsledku toho se oproti předešlým dvěma rokům snižují ceny. „Vzhledem k dostatku námořních kapacit a všeobecnému poklesu objemů není důvod v brzké době očekávat významný nárůst sazeb,“ dodal Honzek.
Cena za přepravu dvanáctimetrového kontejneru z Asie do Evropy v důsledku toho poklesla ze 14 000 dolarů na pouhých 1700 dolarů.
Podle logistické společnosti DSV navíc prognózy na rok 2023 naznačují, že situace se v nejbližší době pravděpodobně zásadně nezmění.
Dopravci se totiž neshodnou na tom, zda už sazby dosáhly svých minim, nebo jestli pokles, jenž pokračuje i po krátkém období oživení v dubnu, bude pokračovat.
Kontejnerové šachy
Cena dopravy závisí stejně jako jinde na průsečíku nabídky (kapacity lodí) a poptávky (přepravní služby).
Honzek z DB Schenker potvrzuje, že letos se situace s kontejnery oproti předchozím rokům zlepšila. „Každopádně záleží na typu kontejneru a konkrétní destinaci,“ dodává.
Kapacitu momentálně zatěžuje hlavně sucho a více než dvě stovky nákladních lodí čekající na tranzit přes Panamský průplav. Nedostatek vody, panující v této oblasti už téměř měsíc, komplikuje správnou funkci systémů, které lodím pomáhají projet. K vyrovnávání hladin mezi jednotlivými úseky se totiž využívá voda ze sladkovodních nádrží.
Na druhé straně se však v přístavech hromadí prázdné kontejnery. Právě to tlačí na nižší ceny jejich pronájmu a majitelé se to nyní rozhodli řešit jejich hromadnou likvidací. To by sice mohlo „nakopnout“ ceny, rychle se ovšem mohou vrátit problémy s nedostatkem kapacity, podle DSV jich totiž ubyde až 600 tisíc.
„Skartaci rozsáhlého množství dopravních kontejnerů lze považovat za logistickou komplikaci, jejíž následky můžeme očekávat v blízké budoucnosti. Je tedy nezbytné událost nadále monitorovat a na proměnlivou situaci na trhu reagovat včas,“ uvádí ředitel oddělení námořní dopravy společnosti DSV Martin Jukl.
Plné přístavy
Podle prodejce kontejnerů Container-xchange činí v současnosti přebytek kapacity šest milionů TEU. Zkratka označuje ekvivalent menšího šestimetrového kontejneru. Na trhu jinými slovy přebývají tři miliony klasických dvanáctimetrových přepravních boxů.
Za poslední tři roky se tak naprosto obrátila situace. Covidová omezení v Číně v minulosti způsobila nedostatek pracovníků v přístavech, lodní zácpy, a tudíž špatnou cirkulaci kontejnerů po světě.
Dopravci na to reagovali objednávkami nových kontejnerů, které nyní zahltily trh. Do toho však přišlo oslabení přepravní poptávky vinou války na Ukrajině a vysoké inflace v mnoha evropských zemích.
V časech nedostatku se navíc logistici naučili pracovat s kontejnery efektivněji, což se se současným zlepšením přepravních časů podepsalo na vzniku nekonečných řad nevyužitých kontejnerů lemujících přístavy od Hamburku po Šanghaj.
Čínské přístavy hlásí naplnění kontejnerových skladovacích kapacit už z 90 procent, šrotování tak je podle dopravců pravděpodobně nevyhnutelné.