Z nedostatku přebytek. Námořní dopravu přehltily prázdné kontejnery, ceny se propadají

Provoz v hamburském přístavu. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraProvoz v hamburském přístavu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Napětí v kapacitě námořní dopravy se uvolnilo, až 600 tisíc kontejnerů zamíří do šrotu. Dopravce však straší zejména rychle padající sazby.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nekdo

a tohle, milé děti, je ten hnusný západní imperialismus. to by se v socialistickém táboře míru nemohlo stát. my, v socialistickém táboře míru, totiž díky laskavému dohledu komunistické strany a moudrému plánování národního hospodářství i mezinárodních ekonomických vztahů tyhle imperialistický výkyve nezažíváme, my máme setrvalý stav – že je to setrvalý stav chudoby, nedostatku a vysokých cen, to už zapomněli dodat…

Jiří Kocurek

… nic se nevozilo přes půl světa a tramvaje se vyvážely až do severní Koreje. A pomeranče? Za Jawu 350 celých 155 kg kubánských pomerančů!

Honza135

A díky onomu plánování národního hospodářství jsme se dobrovolně vzdali výroby motorek, za které jsme jinak mohli mít aspoň ty pomeranče.

Petr Rožek

Jenom pro pořádek : 6 milionů „šestimetrových“ kontejnerů se nerovná 3 milionům „dvanáctimetrových“, protože oba typy existují vedle sebe. A v Panamě je sice zácpa, ale kontejnerové lodě mají přednost. A pro zásobování Česka je průplav v Panamě naprosto okrajovou záležitostí.

Karensky

Co místo likvidace kontejnery přesunout na místa kde je využijí na přestavbu na nouzové příbytky a podobně?

SaulGoodman

Předpokládám, že když si je k takovému účelu někdo za cenu převyšující cenu šrotu koupí, nebudou s tím mít dosavadní majitelé problém. Ale čekat, že místo likvidace motivované snahou rychle se zbavit přebytečných kontejnerů, budou hledat, kde všude by se daly uplatnit, je fakt naivní.

Kicruj

Tohle přesně znamená likvidace. Oni je rozprodají, víceméně za cenu šrotu a různé frimy je pak budou rozporodávat po světě. Cca za dva roky můžeš očekávat zápalvu článků o super bydlení v lodním kontejneru apod.

Jan Tichavský

Nouzový příbytek bude stejně potřebovat větší investici než jen nákup takové „plechové krabice“. To se vyplatí snad jen kdyby vyřazovali kontejnery v dojezdové vzdálenosti náklaďáku.

Alf

Když se snížila o cca. 90% přepravní cena za kontejner, uvidíme to i na nižších cenách v obchodech? Těžko, byznys zůstane dál byznysem, jen se to projeví zvýšeným počtem mercedesů na silnici.

roman

cenu zboží v obchodech určuje spíše poptávka a konkurence. cena kontejnaru má vliv jen na to, jakou cenu si může obchodník vůbec dovolit. obecně ale platí, že i doprava má na cenu marginální vliv a zákazník v podstatě nepozná, jestli doprava jeansů stála pět korun nebo padesát. ty budou v obchodě za 400-600 podle akcí a počasí.

SaulGoodman

Pěkně bych jim to kontejnery znárodnil, hned by >našilidi< měli levnější rajčata!

Jiří Kocurek

Co znárodit ty Mercedesy? Určitě si na ně nakradli, ikdyby to byl Unimog!

Kicruj

Cenu určuje kolik je zákazník schopný a ochotný zaplatit. Náklady určují, jestli se to obchodníkovi vyplatí prodávat. Přímá souvisolst mezi náklady a koncovou cenou není.

Michal M

Uvidíte to na tom, že se zpomalí inflace.
Vaše celoživotní tramua z toho, že jste si nenašetřil na mercedes, zatímco všichni, kdo ho mají, si na něj určitě nakradli, to ale nevyřeší…

Jiří Kocurek

Ještě těm zbohatlíkům sebrat mobily a budou to devadesátky levicového pohledu jak vyšité.
Mercedes už dávno není symbolem nedostupného luxusu. Je libo vystavitelný kus za 5000 Kč k naštvání všech sousedů? 😀
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/tridy-a/196626385

Y.K.

Pravděpodobně projeví, ale ne tak jak si myslíte, protože koncová cena se skládá z dost dlouhého řetězu nákladů. Těch pár korun na kus nějaké spotřebky klidně převrátí horší kurz, inflace (tedy růst místních nákladů) a nakonec cenu určuje maloobchodní konkurence, ne součet nákladů.