DB Schenker využívá v Evropě desetitisíce vozidel. Do konce roku bude každé sté na elektřinu

Dobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUpDobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

Stěžejním polem pro elektrická auta je zatím doručování zásilek, zejména takzvaná logistika na poslední míli.

Logistická společnost DB Schenker loni oslavila 150 let své historie a patří tak mezi nejstarší firmy v oboru na světě. Vždy si přitom zakládala na průkopnictví, takže se například již v 19. století „globalizovala“ zakládáním poboček po Evropě i ve Spojených státech. Stejně tak jí nechybělo inovátorství – první letecké přepravy uskutečnila v Německu v roce 1924, tedy v éře dvouplošníků, kdy ani nákladní automobil nebyl běžnou záležitostí. Podobně dnes firma nastupuje do nové pozemní mobility, v níž fosilní paliva má nahradit elektřina.

V současnosti DB Schenker v Evropě pravidelně využívá zhruba 33 700 vozidel včetně těch partnerských a do konce tohoto roku plánuje společně se svými dopravci provozovat elektrický park čítající přes 300 vozů. „To je podle našich znalostí největší elektrický vozový park v evropské pozemní dopravě s výjimkou balíkových přepravců,“ říká mluvčí společnosti Marion Arnold.

E-mobilita se zatím v nákladní dopravě prosazuje výrazně pomaleji než v individuálním motorismu, protože nákladní vozy představují vzhledem k požadovanému výkonu a nosnosti složitější technický rébus. Stěžejním polem pro elektrická auta je tak zatím právě doručování zásilek, zejména takzvaná logistika na poslední míli, kterou vzhledem k pravidelným kratším trasám v městském provozu ideálně obslouží právě bateriové dodávky.

„Využití elektrických vozidel musí odpovídat stupni jejich technického rozvoje, aby bylo efektivní. Nicméně na trhu už je i stále větší nabídka těžkých nákladních vozidel, byť jejich akční rádius je podstatně nižší než u alternativ na naftu. Ale zase jde zjednodušeně o to, určit jim tu správnou práci,“ říká Daniel Ševčík ze společnosti ChargeUp, která dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Dobíjení nákladního vozu, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

Dobíjení nákladního vozu, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

S elektrickým pohonem tam, kam jiní nemohou

Jeho slova potvrzuje praxe společnosti DB Schenker v regionu bývalého Československa, který nezůstává stranou jejích rozvojových plánů pro novou mobilitu. Již před dvěma roky, v prvním čtvrtletí 2021 firma nasadila v Praze do provozu čistě elektrickou dodávku Mercedes Sprinter. V Bratislavě zase pro obsluhu městské logistiky – doručování a svoz sběrných zásilek – používá nákladní vůz Volvo FL.

„Díky elektrickému pohonu máme přístup do oblastí, které nejsou dostupné pro vozy s motory na fosilní paliva,“ říká ředitel DB Schenker pro Česko a Slovensko Tomáš Holomoucký s tím, že v obou případech je auto poháněné elektromotorem velmi vhodným řešením. Firma už přitom vstoupila i do sféry těžké nákladní dopravy na baterie. Pro pevnou trasu mezi zákazníkem a svým logistickým centrem v Brně využívá tahač Volvo FM 42 s 24tunovým návěsem.

DB Schenker přiznává, že rozšiřování e-mobility není pouze její vlastní uvědomělou iniciativou, také stále větší část zákazníků poptává přepravu šetrnou k životnímu prostředí. Elektromobilitu v barvách této firmy tak čeká další rozvoj. „Máme rozpracováno několik projektů, kde je v centru pozornosti využití vozidel s elektrickým pohonem. V roce 2024 plánujeme rozšíření našeho elektrického vozového parku,“ říká Tomáš Holomoucký. Společnost podle něj nevyužívá hybridy, v rámci alternativních pohonů ale sáhla například po bio-LNG a v oblasti Prahy provozuje pro zákazníka dva 24tunové kamiony na tento pohon.

Dvě hodiny nabíjení denně stačí

Elektrická vozidla firma nabíjí převážně na svých terminálech v Praze, Brně a Bratislavě, kde má vlastní dobíjecí stanice. Nezříká se ale ani využití veřejných dobíječek, pokud to dopravní situace a časový harmonogram umožňují. Svého druhu perličkou je v českých podmínkách provoz těžkého tahače Volvo v Brně. Vůz je vybavený trakční baterií s kapacitou 540 kilowatthodin. Předpokládaná doba provozu na plné nabití činí osm hodin a dobíjení zajišťuje střídavý, tedy AC, Wallbox o výkonu 43 kilowatt. E-truck se nabíjí maximálně dvě hodiny denně, což stačí na naplnění jedné čtvrtiny kapacity baterie. To pokryje denní spotřebu jeho provozu na úseku Blučina – Brno.

„Technologie dobíjení se rozvíjí stejně jako samotné automobily, takže dnes už není problém pořídit si dobíjecí stanici o výkonu stovek kilowatt a nabíjet i těžké nákladní vozidlo na potřebnou úroveň v čase pauzy na oběd,“ podotýká Daniel Ševčík z ChargeUp. Protože veřejná síť superrychlých dobíječek je zatím v tuzemsku minimální, je o to víc na samotných firmách, aby do podobné technologie investovaly samy. Odměnou je pak úspornost provozu při dobíjení za tarif od dodavatele energie a zároveň také možnost si energii vyrábět prostřednictvím fotovoltaických panelů.

Těchto výhod elektromobility jsou si dobře vědomi i v DB Schenker, takže v Praze, Ústí nad Labem, Dobřanech nebo Bratislavě instalovali střešní fotovoltaické elektrárny, které lze jako zdroj využít pro veškerou elektřinou poháněnou techniku vysokozdvižnými vozíky počínaje a nákladními automobily konče. „Pokračujeme přitom v rozšiřování fotovoltaických elektráren do dalších terminálů, abychom byli připraveni na rozšíření elektrického vozového parku. Další instalace plánujeme v roce 2024,“ říká Tomáš Holomoucký.

Tagy ChargeUp DB Schenker Unicorn
Žádné komentáře