Z moravského koridoru bude jednokolejka. Dopravci chystají rozklad, výluku považují za bezohlednou
Třetí nejvytíženější úsek české železnice čekají tři roky výluk.
Správa železnic může od nového jízdního řádu výrazně omezit provoz na jedné z nejvytíženějších tratí v Česku. Výluková opatření v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše na trati Přerov – Ostrava napadli u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) osobní i nákladní dopravci. ÚPDI z ročního plánu výluk toto omezení nejprve vyjmul do samostatného řízení, nakonec jej ale Správě železnic schválil.
Proti omezení se semkla obě sdružení zastupující většinu dopravců na české železnici s téměř 99 % všech výkonů: SVOD Bohemia a ŽESNAD.CZ. Po neúspěchu prvoinstančního řízení se chystají podat rozklad. „Jde o výluku, která zásadně poškodí železniční provoz,“ říká výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec. Rozhodnutí ÚPDI je na úřední desce.
Zakázku za 2,1 miliardy korun získalo sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Opravy potrvají tři roky, z velké části bude provoz dálkových a nákladních vlaků redukován na jednu kolej, regionální vlaky budou nahrazeny autobusy.
Méně hákovnic a až 80 km/h okolo staveniště. Koridor u Lipníku bude přes rok jednokolejkou
Podle námitek SVOD Bohemia jde o třetí nejvytíženější úsek v České republice, denně tu projede kolem 250 vlaků. ŽESNAD.CZ ve svém podání upozornil, že pro úsek neexistuje žádná alternativní trasa.
„Omezení kapacity na vytíženém úseku bude provázet úplné zastavení regionální dopravy a přesun cestujících do autobusů. Vzhledem k tomu, že v České republice aktuálně chybí asi 5 tisíc řidičů autobusů, není jasné, jakým způsobem se dá náhradní autobusová doprava v tak velkém rozsahu zajistit. Rychlíky, včetně mezinárodních, naberou zpoždění v řádu desítek minut oběma směry. Nákladní vlaky přes den prakticky neprojedou, nemají žádnou objízdnou trasu a pro čekání na svůj případný noční průjezd nemají kde být odstaveny,“ popsal výluku Moravec. Akci označil za bezohlednou.
Obavy dopravců z výluk na koridoru jsou na místě: dobře si pamatují, co přinesly nedávné práce na úseku Velim – Poříčany nebo mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí.
Oprava po 20 letech
Dopravci ve svých námitkách zpochybňují i samotnou nutnost stavby. Modernizace tohoto úseku proběhla v roce 2002 a nyní musí znovu projít velkou opravou. „Správa železnic má za cíl zajišťovat kvalitní a bezpečný provoz infrastruktury, touto investicí tak jdeme zákazníkům naproti. A to přesto, že jde o velmi vytíženou část koridoru. Stavbou chceme zajistit dobrý technický stav trati tak, aby mohla sloužit stávajícímu rozsahu dopravy, a ve výhledovém období nevyžadovala údržbu, která by zásadně omezovala provoz,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Otazníkem zůstává, zda je modernizace skutečně nezbytná. Veřejně dostupný geotechnický průzkum neukazuje v porovnání s jinými koridorovými úseky zásadně špatný stav trati. Do zahájení prací zde nebyla ani omezena rychlost. „Úsek dlouhodobě vykazuje sníženou technickou kvalitu a poruchy geometrických parametrů koleje. Příčinou těchto jevů je nestabilní železniční spodek. Ten proto bude sanován, společně s ním vyměníme železniční svršek, který je na konci své životnosti, a nahradíme tři mostní konstrukce, u kterých byly v rámci diagnostiky nalezeny rozsáhlé poruchy,“ dodal Nevola.
Opravovat se bude trať, jejíž význam v budoucnu klesne. Správa železnic vedle ní chystá novou vysokorychlostní trať Moravská brána, kam převede většinu dálkové osobní dopravy. „Termín výstavby není možné vzhledem k legislativnímu prostředí v Česku garantovat,“ vysvětlil Nevola, proč nelze s pracemi na koridoru čekat.