Z moravského koridoru bude jednokolejka. Dopravci chystají rozklad, výluku považují za bezohlednou

Vlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhyVlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhy

Třetí nejvytíženější úsek české železnice čekají tři roky výluk.

190 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Pánové, co tady syčíte. SŽ přece nemůže donekonečna opravovat a výlukovat jen Žateckou, občas musí nas…t lidi i jinde. Na žatecké (Plzeň – Žatec) už jsou nepřetržité výluky téměř nepřetržitě nějakých 15 let a nic se tam nezlepšilo. Tak to teď pouhé 3 roky budete mít jinde, žádný zle ne? Zvykněte si konečně, že pokrok jde nezadržitelně dopředu, k dopravě železnice sloužila v minulém a předminulém století v dnešní době už jsme dál, dnes slouží bohulibějšímu účelu: ke zbohatnutí vyvolených.

SYN

No, připadá mi že jsme se tak dlouho hádali jestli VRT jo nebo ne, a když jo tak jak, až jsme prospali možnost mít objízdnou (víceméně) paralelní trať už hotovou. Pořád není ani v řekněme pětiletém výhledu. Tu reko SŽ určitě dokáže odložit, otázka je jestli ještě deset let…?
Dost mi to připomíná Holubice-Nezamyslice, než si napřed postavit „objižďku“ VRT, tak se raději začne rozbagrováním jediné jednokolejky v daném směru… to bude ještě lepší, další nickolejný provoz na obzoru!

Ech

Oprava: „Peníze z našich kapes“.

Ve skutečnosti firma SŽ chce utrácet zejména peníze na dluh.

Mirek

No doufám, že „nutná“ oprava se netýká přímo Jezernického viaduktu, protože ten v minulé velké rekonstrukci dostal zcela nové klenby všech oblouků!

zdenek

Prostě by se to mělo celé Přerov Olomouc Zábřeh modernizovat na min 200, A dále u Choceň Pardubice, protože jinak tyhle opravy dělají pak nekonkurenceschopný čas.

SYN

Jak souvisí maximální rychlost s frekvencí oprav? Na 200 hrozí přeložky, to tu reko/modernizaci ještě prodlouží ne?

Odpadlik

Moment, dyt na Moravske Brane jsou 3 koleje ne? Co tedy řeší?

Granja

Jen Drahotuše – Hranice.

PremaK

A Přerov -Prosenice tež

b-hop

To, že jsou někde 3 koleje vedle sebe, ještě neznamená, že pokračují stejným směrem.

Jirka

Ano, chapu, ze si z toho nekdo udelal dlouhodoby a dobre vynosny kseftik. Ale neni tri roky opravdu uz prehnane na necelych 6 km trate?
Tady uz by se melo zakrocit a mafiani by si meli spolecne sednout ke stolu a tuknout do cela, ze tohle je uz moc.
Jestli chce stat jeste nejakou duveru obcanu, musi zakrocit a svoji podrizenou organizaci dat do poradku.

Martin z topírny

Nadá, sami mají „drobné“ z těch kšeftíků – jinak by už dávno SŽ zakroutili krkem za ty jejich arogantní opatření na výluky
Tohle nepojede, tamto neprojede…

A přitom na většině stavbách v 15:30 klid
A v noci… to se tady prostě nadělá, protože se to tak nikdy nedělalo. To už musí být jo tlačenice a třenice, aby firmičky kamarádíčků pracovali i v noci.

Avoda

Zákon č. 77/2002 Sb. Orgány státní organizace Správa železnic Správní rada § 28 (1) Správní radu tvoří sedm členů jmenovaných a odvolávaných vládou na návrh ministra dopravy a spojů. Vy všichni, kteří tady oprávněně kritizujete SŽ, si prosím uvědomte, že ryba smrdí od hlavy. Pokud by se dnes večer Kupka rozhodl, že vedení SŽ rozpráší, tak by byli zítra Svoboda a spol. na pracáku. Jenže to neudělá, protože jak SŽ, tak celé MD fakticky řídí stejná ODSácká mafie kolem Zajíčka a dalších kmotrů. Jinými slovy; pokud se SŽ za x miliard rozhodla na x let rekonstruovat a paralyzovat jednu z… Číst vice »

David

Souhlas s bojkotem. Jestli si dobře pamatujete, tak původním záměrem bylo vytipovat místa na koridoru, kde by bylo vhodné zřídit trvalé „odbočky“ pro předjíždění vlaků. Ano, to by stačilo, ale pak se z toho stal projekt potřebujeme utratit, co nejvíc z výzvy BC.

zdenek

Což je ovšem stejně mám pocit jen půjčka.

Uvědomělý občan

Jezdím autem Ostrava pragl a zpět, kdo chce jistých max. 3,5 hodiny door to door vrchem, dejte vědět. Železnici jsem preferoval v dobách 2:58 ze Svinova do Sherwoodu, pak to šlo do háje, když zloději potřebovali zase košík nakrást a vybrali si železnice. Mezitím porostla dálnice D35 a auto je teď bezkonkurenční!

zdenek

Souhlasím. A po liberalizaci třeba do Brna. Kdo by za ty prachy jezdil.. A mačkal se tam. A kovidoval.

Martin z topírny

Bohužel, to je obraz dnešní moderní železniční sítě… za miliardy neustále opravovaná. Vlaky jezdí čím dál pomaleji. Čí dál častěji se závadou na infrastruktuře či několik výluk cestou.

a přitom by stačilo pár změn – výhybny; zintenzivnit práce v noci – bez výmluv a pardonu a rekonstrukce za miliardy aby byly skutečně rekonstrukce – a ne, aby za 10km úsek za 5,5 miliardy se zvedla rychlost o 5-10 km/h – to je výsměch cestujícím, daňovým poplatníkům i moderní době.

Ale pozor, máme na téměř plošnou instalaci ETCS…tak moc jsme bohatí.

Zdeněk

Včetně nákladní dopravy ie to nejvytíženější trať v ČR,tedy nikoli třetí!Proto se bude přestavovat i železniční uzel Ostrava za 29 miliard!!!!Držím palce!

Martin z topírny

A ve kterém století… stavba už byla 3x termínově přesunuta 🙂
#mynic

Gwann

Dělat co 20 let opravy v takovém rozsahu a s takovou dobou vyluk a omezení realne znamená, že tu železnici nepotřebujeme a mít nebudeme

Martin z topírny

To znamená, že se to dělá II. jakostně – tudíž jsou ceny dosti přemrštěné

A nebo je to systém – kamarádům musíme dát nažrat – tak si vymyslíme výluku… a pěkně drahou

Johnny Cash

Ztříkolejnit. Pak může být jakákoliv traťová kolej libovolnou dobu ve výluce.

Johnny Cash

To vím taky, ale na takové zázraky u SŽ jsem dávno přestal věřit.

Rejpal

Jsme Dobrá správa a dobře je ve škole za tři. A proto budeme pro vás tři roky opravovat trať a to každých dvacet let. Vaše dobrá správa = SŽ, aneb dopravci jsou nám u …

johny

Tady by pomohla asi jen svěcená voda a/nebo náhradní letecká doprava Mošnov-Přerov s odletem každou půlhodinu obousměrně 😀

Petr S.

Ve Švýcarsku lítá NVD (náhradní vrtulníková doprava) 😉

Elb

A nebylo by rychlejší a efektivnější ty vlaky spojovat a upravit tomu jízdní řád, než jezdit s desítkami minut zpoždění?

PN-001

To já říkám už dávno. Největším problémem tohoto úseku, a obecně celého koridoru Praha – Ostrava, je velké množství krátkých dálkových vlaků. Nejlepší by proto byla na této trati forma koncese na dálkové vlaky, jako to funguje v UK. Není to dotovaná doprava, prostě jeden dopravce dostane koncesi a vlaky bude muset zajistit na své náklady, čili stát to stojí jen náklady na koncesní řízení. A dají se případně vydat dvě paralelní koncese, jedna na rychlejší vlaky (jako Pendolino), jedna na pomalejší vlaky s více zastávkami. A koridor se dost pročistí. Jenže bohužel chybí vůle k takovému radikálnímu řezu, jak… Číst vice »

Jaaa

Koncese je velmi nebezpečná a v podstatě ruší veřejnou soutěž.

Zlámalík

Koncese se vysoutěží, vy truhlíku. Jak si myslíte, že to fungovalo v Británii? Problém je jinde – u koncese máte zadáno, kolik máte odvozit a soutěžíte na cenu. Jenže pak vám SŽ (v Británii Network Rail) zpozdí elektrifikaci nebo důležitou stavbu a vy jste v ř…, protože nemůžete nasadit uvažovaná vozidla, zvednou se vám náklady a trať nemá slíbenou propustnost. Ono by stačilo do začátku zavést jiný prvek z Británie, a to, že správce infrastruktury přidělenou trasu garantuje. Tedy – dojde-li ke zpoždění vlivem závady na kolejích či jiné příčiny, správce kolejí platí dopravcům odškodné. Protože po nich chtějí odškodné… Číst vice »

Gwann

Jasně a někdo vysoutezi koncesi…takže se buď napakuje na jízdním když nemá konkurenci nebo bude lidí vozit uhlaky.

Koncese fakt ne, to je konec volby pro zákazníka.

Zlámalík

A dnešní výběr dopravců je taky konec? Máte třeba v JmK konkurenci v příměstu? v PIDu? Nemáte. Dostal to jeden a ten jezdí. Příště to dostane třeba jiný.

Gwann

V primestu máte tarif IDS, alespoň Praha a Brno a leckde jinde. To chcete koncesi se státním tarifem?

A pokud by to byl ten současný SJT, tak mne to auto donutite si i poridit…

PN-001

U rychlíků, soutěžených MD, tarify dopravců bez problémů platí. Nevidím důvod, proč by tomu tak nemělo být i u koncese.

PN-001

Já jsem pro volbu cestujících všemi deseti, ale odsud podsud. Ve chvíli, kdy máme přetížený, nedostatečně kapacitní koridor (což, uznávám, nejde za dopravci, ale za SŽ a MD), pak si konkurenci v podobě čtyř krátkých vlaků místo jednoho dlouhého fakt dovolit nemůžeme. Až bude VRT, můžeme se k volnému trhu opět vrátit, ale do té doby je fakt potřeba to nějak regulovat a koncese je to nejlepší řešení. A že by někdo vozil lidi uhláky? Podmínkou koncese mohou být i podmínky na vozový park. Navíc, ve chvíli, kdy to bude dopravce jezdit komerčně, tak si jistě nedovolí jezdit v něčem,… Číst vice »

DavidK

Co je to za nesmysl? Pokud by došlo k pročištění koridoru, tak by ve výsledku jen došli k redukci spojů… To myslíte? Takže výhoda toho, že nepojedu vlakem teď, ale třeba za 20-30 minut mi mizí? To se bude na té trati jezdit jak často?

Elb

Vy jste tak mimo..

Jeňýk

tak zrovna Velká Británie není asi ten nejlepší příklad, jak má fungovat železnice

J.Š.Hájek

S tím bych úplně nesouhlasil. Cestujeme často v bližším i vzdálenějším okolí Manchesteru a je s podivem kolik společností tam provozuje dopravu a i přesto jsou vlaky během celého dne docela zaplněné. Kromě jiného je zajímavé i to, že na vzdálenost přibližně 20 km je jízdné vlakem a jízda taxíkem cenově téměř shodná. Nemohu si pořád udělat závěr, jestli jsou tak levné taxíky nebo tak drahé jízdenky. Omlouvám se za odbočení od tématu, považoval jsem to za zajímavou anomálii proti ČR…

Gwann

Tak drahé jízdenky. I na temnější pomery

Martin z topírny

Na Británii by se mělo na železničních a dopravních školách učit, jak se to dělat nemá.

Jan Sova

A jak to chcete dělat s regionálními spoji, objednanými a placenými kraji, které se po tomto koridoru také přesunují a blokují tím defakto kapacitu/provoz? To jako taky koncesí udělenou v Praze ?

PN-001

Ty ale nejezdí zase tak často. A jsou řešeny VŘ kraji, takže koncese netřeba. Navíc, některé už, bohužel, byly omezeny, právě ve prospěch dálkových vlaků. Na Pardubicku by mohly vyprávět. A to také není v pořádku. Na koridor se musí vejít vše, dotovaná doprava, komerce i náklady. Proto je někdy, bohužel, nutné dělat kompromisy, právě proto, aby ten koridor fungoval pro všechny.

DavidK

Absolutně si nedokážu představit, jakým způsobem byste tohle v praxi udělal… 🤔
Zapojit za jednu soupravu další soupravu? Víte o tom, že jistá výhoda jízdního řádu je ta, že dálkové vlaky na této trase jezdí v určitých intervalech několika desítek minut? Jasně… Ony intervaly jsou ve výsledku pak přerušovány určitými okny, kdy třeba více, jak hodinu defakto nic nejede… Ale to je pochopitelné. Každopádně, vaše řešení je dosti nepraktické a nelogické.

Elb

Na tom úseku se setkávají dálkové vlaky ze třech směrů, od Břeclavi, Brna, Olomouce. Netvrďte mi, že by jízdní řád nešel upravit tak, aby se vždycky v Lipníku spojili vlaky od Olomouce s tím od Brna nebo Břeclavi do Hranic nebo Ostravy, s tím že příjezd do Lipníku by byl na +- stejnou dobu, pak by ten který tam podle drobného zpoždění dojel první byl buď první nebo zadní v soupravě. To samé by se dalo praktikovat u nákladních vlaků, co se přes den budou hromadit v Olomouci, Přerově, Hranicích, nebo Ostravě, kde tak budou mít dost času na to… Číst vice »

Blume

Presne! Misto peti vlaku po 5 minutach muze jet jeden delsi, kde budou 4 vagony CD, 4 vagony Leos, 4 vagony zluty mor a treba 3 vagony nekdo dalsi. Jen aby se to vlezlo k nastupisti. Pak se uvolni spousta slotu, treba pro naklad. Nebo se udela dira pro podobny protijedouci vlak.

Proc to tak nejde?

Teda krome toho, ze by se muselo chtit..

Gwann

A to myslíte jako…že někdo bude provozovat loko a za tím bude iks vozu iks různých dopravcu…

Myšlenka zajímavá, rozhodne lepší nápad než nějaká konkurenci omezující koncese. Ale dokážu si to představit jen u úplně stejně trasy vlaku. Nevím ale co na to dopravci a ostrými obraty souprav….

U nákladů si to umím představit už méně. Jen nevím, jestli po cestě dobrá správa nezkratila perony…

jal

A jízdenky budou odstupňovány. V prvním voze budou nejdražší, protože do cílové stanice vjede dřív než ostatní.

Uvědomělý občan

Dvě Pendolina k sobě beru:D

Jirka

6 km 3 roky? To je špatné i jako žert 🙁

Frantisek

I kdyby staveli novy 6km tunel, tak by to bylo moc …

Petr S.

Poctivá ruční práce?

Jirka

Jen jednou rukou – levou – a jeste bez trech prstu?

b-hop

V určitých kruzích běží informace o tom, že na tuto nezbytně nenutnou stavbu je připraveno trestní oznámení a jen čeká na vypuštění. Tato informace byla zaslechnuta v rychlosti 120 km/h při projížděním tohoto totálně nezpůsobilého a rozpadajícího se úseku tratě.

Herold

O jaký trestný čin by mělo jít?

Jack_Brody

Tady bych se SŽ zastal, oni sami vědí, jak jsou neschopní a že VRT bude stát až někdy na sv. Dyndy. Takže opravit stávající trať asi musejí. 😀

PremaK

Rekonstruovat tento 7 km dlouhy usek po dvaceti letech po dobu tri let (to tempo povazuji za naprosto zbesile 🙂 a nevim jestli by to dotycni nechteli jeste prehodnotit a protahnout to na 5let aby se pak mohli placat po ramenou jak to zvladli rychleji)je naprosty slendrian a vysmech vsem cestujicim vcetne mrhani financnimi prostredky rozhodne by se dalo pockat do vystavby VRT moravska brana pote by cestujici tuhle rekonstrukci vicemene ani nepocitili.Trati ktere jsou v daleko horsim stavu jsou po republice desitky ne-li stovky.Jednodussi je ovsem po tri roky otravovat cestujici i zamestnance drahy touto cestou hlavne aby se… Číst vice »

Elb

Rozhodně dalo počkat? A vy tedy víte, jaký je přesný stav té trati do její nesjízdnosti a kdy přesně bude VRT Moravská Brána hotová?

Andrej

Je mnohem lepsi nez na desitkach ruznych jinych tratich.

Elb

Různé desítky tratí ale nemají takové zatížení jako tady a z toho plynoucí opotřebení…

PremaK

To mate pravdu v tom pripade by melo stacit vymenit zel.svrsek a kolejove loze to umi dnes takove soupravy v jednom kroku ale tam se chysta kompletni vymena vseho v podstate vystavba nove trate je to neobhajitelne a ta doba prave proto ze se jedna o takto vytizeny usek je katastrofa to uznejte

Petr S.

Ale také jsou už několik desítek let bez modernizace

Elb

To je pěkné, ale znovu, projelo po nich taky více vlaků a zátěže než zde?

PremaK

No rozhodne to nebude zadna hruza kdyz se tam do zacatku praci jezdilo plnou rychlosti a pokud je po 20 ti letech potreba delat takto rozsahlou rekonstrukci tak musel nekdo pri te minule hodne veci zanedbat a je potreba to vysetrit protoze aby po takove dobe bylo nutne rekonstruovat mostni objekty ktere se tenkrat delali defakto nove je tragedie.Uznejte ze je to trapne ale na druhou stranu me to v CR neprekvapuje.

X 1

A co hákovnice! Hákovnice budou?

kuna

Hákovnice is a new Trademark of Dobrá správa 🙂 🙂

Princ Krason

By si tu hakovnici mohli dat jako logo 😃

Aleš

Inu, opravdu nechci být šťoural, ale mám takové tušení, že se celý úsek komplexně rekonstruoval před cca nějakými dvaceti lety. Jezdíval jsem tehdy pravidelně úsek Brno – Ostrava a vybavují se mi v paměti ta permanentní zpoždění na trati z důvodu stavebních prací. Ten úsek, pakliže mne paměť neklame, rekonstruovala spol. TCHAS, o níž jsem nikdy neměl valné a dobré mínění. Takže bych poukázal spíše na neodbornost a velmi špatnou kvalitu odvedených prací. Bohužel, TCHAS coby dodavatel byl aktivní i na jiných úsecích této páteřní trati. Takže se máme na co těšit. To je hodně špatná vizitka…

Vladimir

Dlouhodobě tento záměr kritizují. Nestačí nějaká rychlo oprava na prodloužení životnosti o dalsich 5 let ? V tomto mezičase se začne stavět a dostavi se VRT a je hotovo. Jezdil jsem do Prahy někdy i 2x za tyden. Už me do něj nikdo nedostane po problémech u Tiché Orlice, Dluhonicich a jiných velkých a vleklych rekonstrukcích. Jezdit vlakem je prostě dneska drahy a také dlouhý spas.

none

Ty asi budeš z budoucností, že jsi viděl tu VRT?
Jaké to bylo století?

www

co je za problém postavit celý úsek Ostrava-odbočka na Olm-Brno -Jihlava Praha do dvou let? Přece stejně se staví většinou z prefabrikátů např. od Siemensa.

Elb

Tak tohle by za dva roky nepostavili asi ani v Číně. Alespoň přeneseno do poměru velikosti našeho a jejího rozpočtu a významu stavby.

Prikner

Na VRT to se načekáte…

EC104

A proto je třeba zuby nehty bojovat za to aby ten VRT úsek Prosenice-Hranice-Ostrava, který by pojmul většinu osobní dopravy (za mě v případě potřeby by měla tato VRT pojmout i vlaky jedoucí méně než 200km/h, případně lehčí nákladní vlaky např. ucelené kontejnerové vlaky) se začal již doopravdy stavět do těch 2-3 let, no již teď je pozdě….

Dušan

Vyhláška č.173/1995 Sb., § 34 Použití drážního vozidla:
(4) Na dráze vybudované pro rychlost vyšší než 250 km/h se smí používat drážní vozidlo s nejvyšší dovolenou rychlostí alespoň 200 km/h; to neplatí pro jízdu drážního vozidla za účelem stavby, údržby, opravy nebo rekonstrukce dráhy, kontroly stavu dráhy nebo odstraňování následků mimořádné události.
Řekl bych, že nic není nad zákon, takže nákladní vlaky podle té definice určitě nee a z osobky jedině to, co má V=200 km/h s výše.

X 1

Asi je na čase změnit zastaralou Vyhlášku.

Dušan

Vždyť to je poslední novela ! Platnost od 09.08.2022
Účinnost od 24.08.2022 – viz níže:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-229

X 1

Tak potom to znamená, že zmiňovanou Vyhlášku dělal někdo kdo dráze nerozumí a kdo z České doliny nevystrčil palici aby rozhlédl se po železničně vyspělém světě.
Ostatně, co chtít po lidech co Barvičkovač nazývají Vlakovým zabezpečovačem.

DavidK

Zákony se dají vždy změnit, upravit, či prostě a jednoduše ohnout… Zákony tvoří lidi, a lidi je taky (ne)dodržují

www

Prý VRT pro náklad přizpůsobena nebude, stran příliš velká převýšení. Ale třeba v Polsku budou moct po vrt v nočních hodinách 9.30večer – 5ráno jezdit nákladní vlaky

www

velkých vloudila se chybička

Radim

Protože Polsko je „placka“, takže tam zřejmě žádné příliš velké převýšení nebude. U nás má v noci probíhat údržba (i když…)

Elb

To to převýšení nějaký prázdný a rozjetý vlak nepřekoná?

DavidK

To je pak samozřejmě další otázka… Zda by to za určitých podmínek šlo a to alespoň u některých částí tratí VRT, či nikoliv. To, že VRT nebude pro náklad přizpůsobena samozřejmě platí pro celou republiku obecně. Ale… Ono převýšení nemusí být nutně všude. Nevím, jak třeba vypadá schéma Moravské brány 1 a 2. A… Hádám, že za jistých, velmi specifikovaných podmínek by šlo vozit i náklady. Booože. Tak se například budou muset do soupravy na chvíli zapojit další 2 lokomotivy, no bože. Půjde to? Samozřejmě, všechno jde, když se chce…

Elb

Jo, nákladním dopravcům tam budou čekat 2 lokomotivy na jeden vlak, to tam potom skoro nikdo chtít jezdit nebude. Už dnes z Kolína do Brna přes Havlbrod jezdí vlastně jen ČD.

zdenek

Asi nejsou magoři. A mají ekonomické uvažování.

Elb

Mají úplně jinou geografii, vy magore..

DavidK

Upřímně… To, zda se budou VRT tratě u nás moci používat i na odklonové trasy v případě mimořádných událostí na stávající koridorech, nebo třeba i v případě různých stavebních prací na stávajících koridech, mně taky zajímá… A onu vyhlášku, kterou tady dále ve vláknu zmiňuje Dušan považuji za něco, co by se opravdu dalo změnit, či docela ohnout… Ohnutím myslím skutečnost, že v daném zákoně ani není pořádně napsáno, pro jakou přesně dráhu tento zákon platí, a teoreticky se to tak může vztahovat i na dráhu sousední – LOL“… to neplatí pro jízdu drážního vozidla za účelem stavby, údržby, opravy… Číst vice »

Lukyn

Vtipné je že v článku se píše že bude, přítom tam už prakticky je. Jezdí se po jedné koleji, vMax 100, později 80 nebo rovnou jen 50, bez LS. V noci občas nickolejka…

Radim

Jsem si minule říkal, proč se tam ploužíme třicítkou, víc to fakt nebylo. Ale opravdu celou dobu, takže v Olomouci pěkně +11 (ještě se ploužil přes Dluhonice). A podle SŽ prý „z provozních důvodů dopravce“ 😀

libcha

Každých 20 let rekonstruovat trať 3 roky. Dobrá správa.

To by mohl být prakticky reklamní slogan.

vlachjan

No jo, ale vlakem na letiště zní líp ne?

55p

Správně je: Již brzy vlakem na letiště

Doktor Trychtýř

Století je v dějinách planety něco jako mrknutí oka

55p

Pokud někdo zůstane v Blaníku jeden den, na zemi mezi tím uplyne celý rok.

Jiri

Myšleno letiště u Drahotus ?

Clovek

Hadal bych, ze Dobra Sprava nedokaze postavit dost smyslplnych staveb a naplnit tak KPI sefu, takze bude „rekonstruovat“ relativne dobry usek.

Zeleznice v CR posledni dobou fakt trpi, neni to zas tak davno co se stavel v podstate novy 4. koridor tempem stavby dalnice, a ted nic moc. A v kombinaci se stavbou novych dalnic ubyva tras, kde ma cesta vlakem smysl.

Bespi

Ale no tak. Tech veci co stavet nebo modernizovat je spousta, Naopak na to chybi jak lidi tak prostredky. Netreba opravovat stale dokola stejnou „ulici“ jak je oblibene v nekterych mestech.

PN-001

Jenže právě to SŽ, bohužel, často dělá.

Václav

Zas tak úplně marné by některé ty odklonové trasy (hlavně Ostrava – Val.Mez. – Kojetín) být nemusely, aspoň pro část dopravy, která nespěchá. jenže to by se muselo něco udělat pro jejich modernizaci.

mgr.pavel

No právě, koncepční myšlení, to se ve SprŽel moc nenosí..

milan

Hlavně, že právě trať Ostrava – ValMez se měla prvotně rekonstruovat a s tím nejlépe rovnou eletrifikovat právě hlavně kvůli možnosti odklonů z koridoru již někdy na přelomu tisíciletí – tedy také 20 let zpět!

Kde se to ksakru zadrhlo?

jal

Do těch krpálů je to ideální odklonová trasa pro nákladku. : – )

Z Frýdlantu do Frenštátu je to dávno rekonstruované, dál do VM je to v dobrém stavu.

Z Ostravy do FM je při půlhodinovém taktu štěstí, že se podaří protáhnout těch pár nákladů za den.

El Barto

V podstatě souhlas, ale i kdyby byly dráty + částečná dvoukolejka z Ostravy do VM, aktuální stavbu Lipník – Drahotuše to nepomůže objet. To by se muselo objíždět přes Hulín a Bystřici pod Hostýnem.

182-097

No, ale pomohlo by to i tak, protože totožná akce jako tady tahle se chystá mezi Suchdolem a Polomem…

Frantisek

I mnohá „veřejnost“ přece říká, že zlepšovat železnice je zbytečné, „raději další silnice“. Tak to máme, no. Správa pouze pracuje v témže duchu, bohužel.

Miroslav

Protože veřejnost nevidí ty výsledky. Tam, kde je vidí, většina veřejnosti nekritizuje. Bohužel vznikem tehdejší SŽDC jsme vytvořili administrativní moloch, odtržený od provozu. MD to asi vyhovuje. Představte si, že na správě bude aktivní manažer, který bude mít připravené projekty typu Přerov- Brno, Praha – MB a bude říkat, my máme vše připravené, potřebujeme jen peníze … a MD to bude muset řešit. Viz loňský stav, kdy vedení správy pravilo, peněz je dost, víc než jsme čekali … tak jim na další rok rozpočet pokrátili, a dali to na silnice, kde jsou projekty připravené.

Granja

Pohybuji, že by neměli úseky vhodné k rekonstrukci kam by ty peníze mohli dát. Když už, tak pořád je zde dokončení opravy Kozí dráhy.

Jaaa

Projekty jsou, ale staré. 🙂

Granja

Na běžné obnovy kolejí a údržbové práce netřeba projekt.

M H

Koncepční myšlení? No já myslím, že snaha byla…například Brno hlavní nádraží, úsek Praha – Beroun či Ustí nad Orlicí – Choceň. Tak dlouho se věřilo ve včasnou novostavbu až to skončilo kompletní rekonstrukcí v rámci havarijní opravy stávající trati…tolik asi k plánům a následné realitě.

mgr.pavel

Jaké že jsou KPI pro odměny manažerů SprŽel?

Neměly by tam být i velikosti komplikací při rekonstrukcích? Tak, aby SprŽel byla nucena dělat pravidelné opravy včas, a ne „jejda, my kašlali na opravu, tak to rozflákáme na dlouhé roky úplně“ styl?

Lukas

Objet to ti fňukalové samozřejmě můžou, jenom by museli chudinky přepřahat a to je moc práce 🤣

MZa

Zkuste popsat technologii provozu vlaků o hmotnosti 2500t po objízdných trasách. Děkuji.

mgr.pavel

Která trať má kapacitu, sklonové poměry a předjízdné koleje pro protlačení běžného nákladního vlaku z této trati?

S tím přepřaháním: jestli si myslíte, že jednu elektrickou lokomotivu nahradíte jedním dieselem a ten utáhne stejný vlak, tak se zase vraťte na svou modelovou železnici.

182-097

Kudy to půjde objet? Po trati kde bude od jara do podzimu nepřetržitá výluka, a nebo po trati kde krom osobní dopravy neprojede nic jiného?

Radim

Může se z Hranic jet do Valmezu, tam je kapacity dost. No a z Valmezu do Hulína sice asi není tolik kapacity, protože jedna kolej, ale osobák jede jednou za 2 hodiny až do Bystřice p.H., z Bystřice jezdí ve špičku jednou za hodinu. Ve špičku tam projede jeden náklad za hodinu určitě a mimo dva určitě. Spíš je problém, že na tu trasu by potřebovali mít diesel (nebo dva). Kdyby se chtělo, mohla to zařídit SŽ. Objíždět to jinudy (přes Krnov) je asi totální kravina už

JendaVenda

Dovoluji si vás upozornit, že černokněžník Zababa fakt neexistuje, aby mašince rozšířil kolečka a ta mohla jet po silnici. A pokud si myslíte, že projedou přes Frenštát, či Moravský Beroun, tak uvažujete stejně jako kamioňák, který se snaží projet úzkými uličkami Telče.

Flatt 1

Seženete diesely, lidi a zaplatíte tu srandu?

Vladimír Bílý

A dál jim pokračuje Moravský koridor jednokolejným železničním skanzenem, kde jsou výše popsané výlukové poměry v podstatě standardem. Jen má tu smůlu, že se to v devadesátkách jaksi nedopatřením neoznačilo také jako koridor a tím pádem je mimo pozornost a neřeší se. Je to ostudná úroveň spojení dvou milionových aglomerací, druhého a třetího největšího města v ČR. A už 15 let slibují, jak se za dva roky začne stavět. Přitom první polovina vede uprostřed polí v absolutní rovině a nic stavebně jednoduššího na přidání druhé koleje v ČR prostě nenajdete!

jal

V naprosté rovině a jen tak z plezíru tam postavili Jezernický viadukt? : – )
Holt před pár lety jeho opravu asi odflákli a i v létě jsou tam rampouchy. https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=106133621&newest=1&yaw=2.621&fov=0.321&pitch=-0.423&x=17.6285936&y=49.5371937&z=16

Lukyn

Pan Bílý měl na mysli že dál směrem na Brno je historická jednokolejka. LiDr zde nehraje roli.

Pedro72

Ostuda to je, ale s tématem to moc nesouvisí. Brno (po 300) je pro nákladní dopravu zajímavé „jen“ jako cílová stanice. Silné dopravní proudy půjdou vždycky dál na Prahu po 220 nebo na jih po 330.

milan

… ale kdyby bylo kapacitní a poměrně rychlé spojení nejen Přerov – Brno (po trati 300), ale i dále na trati Brno – Jihlava – České Budějovice, tak nákladce stačí traťová rychlost 100km/h a dokázala by tato trasa přebrat tranzit Ostrava – české Budějovice mimo Olomouc, Českou Třebovou, Pardubice, Kolín a Prahu!

Nadruhou stranu kdyby u České Třebové byla krátká, a tedy dle mě poměrně lehká klejová spojka mezi stanicemi Třebovice v Čechách a Semanín – https://mapy.cz/s/bukomobuzo , tak alespoň ta trať 300 je pro náklad objízdná mezi Olomoucí a Brnem – https://mapy.cz/s/lunebujato .

Andrej

Proc tam tahle spojka vlastne neni?

Tom

Protože Třebová…. hlavní město železnice se přece nemůže objet…

Elb

A kolik těch vlaků z Budějovic nebo Plzně do Ostravy za den jede? A kolika z nim by neměla vadit stoupání na Brno-Jihlava?

Ing. Vladimír Bílý

Mohla by to být pro náklad zásadně potřebná alternativní trasa, pokud se cokoliv podělá na prvním koridoru. Jedno jediné kapacitní spojení východ-západ je provozním rizikem a v minulosti se to tak již ukázalo.

Jaaa

Tak máme dvě – Třebová a Havl. Brod, byť ten s přípřeží.

182-097

Ještě že SŽ připravila okolní odklonové trasy na možnost tohle úzké hrdlo alespoň nějak objet. Jo AHA, to se řešilo naposledy před dvaceti lety při rekonstrukci koridoru. Dnes to nepůjde, protože vlak je jen obtěžující věc na kolejích které je potřeba opravovat, aby tekly peníze. Z Olomouce na Krnov a Opavu budou zase celý příští rok od jara do podzimu nepřetržité výluky, a přes Holešov do VM se pro zkapacitnění neudělalo vůbec nic, a přes hustou osobní dopravu se tam protlačí horko těžko aspoň nafta do Osíčka. Už se těším na ten totální kolaps až při výluce u Lipnika spadnou… Číst vice »

Granja

Nemyslím si, že by koncepci státní dopravní politiky připravovala SŽ. Ta může ministerstvu dopravy leda tak podávat návrhy. Pokud MD nebude mít odpovídající koncepci (jako u rozvoje sítě dálnic a silnic I. tříd) a tuto nepředá SŽ spolu s penězi na její realizaci, nic se nezmění.

182-097

Tak podle mě když SŽ chystá takovou akci, tak by se na to měla připravit i včetně zajištění dostatečné kapacity.
Před dvaceti lety to problém nebyl.
Ale chápu že dnes je pro SŽ vlak jen trpěný prostředek k ovlivňování kolejových obvodů a opotřebovávání tratí.

Granja

Jenže to je zase stavba. Zajištění v podobě pouhého natažení drátu nad tu jednu kolej je málo. Pro zajištění kapacity, po které voláte, je nutno mít projekt, vykoupené pozemky pro směrové úpravy a 2 kolej, atd. To je právě o té dlouhodobé koncepci. Několik málo let před výlukou tohle řešit je pozdě.

182-097

Někdy stačí i méně náročné úpravy. Ostatně jak říkám, před dvaceti lety nebyl problem aby odklony při rekonstrukci koridoru jezdily.

Granja

Ano nebylo Cargo a soukromníci se rozjížděli. Jenže dnes se již počítají peníze (unitární železnici to tehdy tolik nepálilo), takže za 1 E loko. 2–3 motorové. Tedy další lidé navíc. Zkuste se zeptat třeba pana Šimrala, zda nasadí dieselovou flotilu s lidmi aby Metrans tahal, možná i nadvakrát kvůli délce, takovéto vlaky přes kopec.

vjkm

To zařídí státní postrky, dá-li stát.

BRKS

„Správa železnic má za cíl zajišťovat kvalitní a bezpečný provoz infrastruktury…“

S touto vetou SŽ pozdravuje na Kozí dráhu. 🙂

mgr.pavel

Správa železnic je zřejmě ultramaratoncem těsně za startem. Takový cíl je pro ni strašně daleko..

nowas

Bezpečné to tam je. 🙂

M19

Jakože bezpečně tam nic nejezdí? 😉😁

Šalina na Špilas

Je na čase hledat alternativu za R8. Výluky pravidelně (Brno – Přerov jsou pravidelné) už v 70 % trasy. 😂

Novomír

Jestli ono není na čase začít hledat alternativu k SŽ…
Minimálně pro výstavbu VRT.

Jaaa

Si nepomůžete. Fér by bylo ten Augiášův chlív trochu pročistit.

Radim

Když se ty koridory dělaly, místo osobáku zastavoval v dotčených stanicích/zastávkách rychlík jako náhrada. To by teď nešlo? Když se jim teda nelíbí, že by lidi měli jezdit autobusy. Ale na druhou stranu mi nepřipadá, že by s tou tratí něco zásadného bylo. Rychlost nesnižovali (stejně tam je celou dobu 120km/h, stejně, jako před opravou). Když vydržel úsek přes Brandýs nad Orlicí, já nevím, 50 let bez zásadnější opravy, proč by tohle nevydrželo „ještě chvíli“, než udělají VRT? Ať ty 2 miliardy radši vrazí někam, kde se to rozpadá…

Jaaa

Aby to “ještě chvíli” nemělo jednotku dočasnosti – jeden furt.

Radim

Ok, tak by to opravili až opravdu před rozpadnutím, furt lepší, než teď, když se to pořádně nedá objet (nebo vůbec, jak říkají dopravci).

Honza1 a 1

Dnes je bohužel každý segment pod jinou objednávkou, mnohdy i dopravcem dopravcem.

X 1

Kam ty 2mld?
To je jednoduché. Do trati z Kojetína přes Hulína, Val. Mez. Frýdek Místek do Ostravy.

none

To zastavování rychlíku pamatuju. Takže jsem se během dojíždění dočkal již druhé opravy stejných kolejí.
A pak že je lidský život krátký 😀

Martin.dilli

A Valašský Express je co? Jediné dotčené jsou Drahotuše, které mají zastávku na náměstí místo žst. A že tak nešťastně utli linku Vsetín- Přerov v Hranice město, není co dodat

Gregyros

Jak to tam bude s návěstidly? Co jsem viděl, tak místo autobloku tam jsou všude připraveny 4 znaková odjezdová návěstidla

krteček

Odb. Jizernice A, B. No a jako bonus v max.=100 km/h

František

Já se třeba těším na oblíbené hakovnice a stržené troleje…

Martin.dilli

Snad dobrá správa pochopila, jak je omezit, jinak se to NAD bude hodit i pro EC/IC

Qaws

Já se v tom ztrácím… Když se tratě neopraví, je to špatně. Když se tratě opraví, je to zase špatně…🤦‍♂️

pavel

Když se tratě neopraví je to špatně
Když se tratě opraví je to správně…pokud se neopravuje trať, které v podstatě nic není protože se opravovala nedávno.

Asi uplně každý zná nějakou silnici která se dělá co dva roky už tak nějak ze zvyku za podivných okolnosti a skoro jistě jsou za tím uplatky 😉

Zlámalík

Máte tam chybu v úvaze: špatně to je, když se tratě opravují tak, že se nejezdí.

Lukas

Jakože nad opravovanou kolejí mají vlaky levitovat? 😂

Leinad

Jakoze není potřeba rekonstruovat každých dvacet let. Velké rekonstrukce s menší frekvencí, mezi tím občas drobné opravy (bruska, výměna kolejnich, podbití,…)

Jan

Nevím, ale závazková doprava, kterou objednává stát/kraje mi přijde, že by měla mít při výlukách vyšší prioritu než komerce. A to i osobní vlaky. Provozovatel tu není RJ, ČD atd, ale fakticky stát nebo kraj.A to, že státní organizace prioritiuzje při své práci státní instituce a pak až zbytek kapacity dává komerci mi přijde naprosto normální. Dodatkovou tabulku MIMO MHD taky nikdo nepovažuje za diskriminační.

noerf

Koukněte se do Švýcarska, prioritní je nákladní doprava, aby nejezdilo množství kamiónů, pak expresní vlaky a nakonec osobní vlaky, které jezdí na krátké vzdálenosti.

Leinad

Jenže nákladní vlaky v závazku prakticky neexistují.
A k buspruhům – jsou různé možnosti (osobní auto s 2+ lidmi, linkový autobus,..) málokde se nechává buspruh najust prázdný . Zákaz vjezdu mimo mhd má smysl spíše pro konečné/parkoviště.

David

Marně vzpomínám, kde by takhle ŘSD dodrbalo nějakou dálnici… Železniční dopravci budou určitě rádi za tříleté odmítání zakázek – co jsou tři roky v historii železnice, že?

M19

Tak já vám připomenu, ale už je to fakt dávno. Eurovia CS, most, Ostrava

IGCT

Boha jeho, a jak to má SŽ tu stavbu provést? To už ti chytrolíni neřeknou….

rzc

Nejdřív přistavět třetí kolej.

P_V

Ano, to mají v plánu, dokonce i čtvrtou. Ale taky: „Termín výstavby není možné vzhledem k legislativnímu prostředí v Česku garantovat,“ vysvětlil Nevola, proč nelze s pracemi na koridoru čekat.

MHD

To je obyčejné umytí si rukou nad pozdní přípravou.

P_V

SŽ dělá co mu vláda uloží. VRT byly donedávna pro vládu scifi, tak nic nedělali. (donedávna relativně k tomu, že příprava staveb v Česku trvá tak 10-15 let)

jal

Kdyby jen vláda. I v šotokruzích se tvrdilo, že na tak malou republiku je VRT vyhazování peněz.

P_V

Tak se muselo čekat, až ty trati budou mít přeplněnou kapacitu, a začít to prezentovat jako odlehčení…

Elb

Přeplněnou kapacitu, ale taky vlaky o jaké velikosti…

Lukas

a u všech jednokolejek kolej druhou 🤣 moc je teším na to, jak váš sen zrealizují třeba z Braníka do Čerčan 😁

Frantisek

Do Zbraslavi už být mohla. Dokonce už z Vršovic. Jenže proč, vždyť budoucnost jsou dálnice, že. Posázaví do Prahy jedině auty…

Jonáš

Jako stížnost dopravců OK, dobrý.

Ale jaké teda navrhují řešení? To už samozřejmě nenapíšou… Třeba nedat kapacitu komerčním vlakům? To by byl řev… Až by tam začali být pomalé jízdy apod., tak by okamžitě cepovali SŽ, proč jako nic nedělá.

Přijde mě, že si dopravci taky nevidí do huby. Zrovna třeba RJ by se radši měl soustředit sám na sebe a svoje problémy, než kritizovat ostatní…

Průvodce původní Aleš

A nejde třeba o to, že se uzavře celý cca 70 km dlouhý úsek na 3 roky? Bude se dělat permanentně 3 roky na celých 70 kilometrech? Kdyby tam nebyla ani jedna výhybna, tak by to dávalo smysl, ale to není tento případ.
Nevím, je to první věc, která mě napadla.

Hřebíček

Řeší jeden mezistaniční úsek, kde má navíc vzniknout nová odbočka, nemá 70 kilometrů.

Průvodce původní Aleš

Sypu si popel na hlavu, čtu moc rychle, viděl jsem tam tu Ostravu 🙂
V tom případě ale nechápu, co na těch 6 km budou dělat tři roky. A tedy chápu stížnosti dopravců.

mgr.pavel

Máte pravdu, ale reálně ten jeden mezistaniční úsek je úzkým hrdlem pro celou trať.

Z Ostravy do Přerova nákladní vlak jen tak neprojede, není alternativa.

AlfM
M19

Co takhle postavit alespoň jednu byť provizorní kolej? Jo, prodraží to, ale sníží to šanci na kolaps.

Granja

To raději zkapacitnit odklonovou trasu.

M19

Nejde o to co je lepší, ale co je reálnější.

Granja

Reálné je to stejně. Stavba, související výkup pozemků, územní a stavební řízení…

M19

To bych netvrdil, už jen proto, že pokud se jedná o dočasný zábor, postačil by i nájem, kdežto u překopání trasy přes Holešov, to by chtělo i další úpravy. I to by bylo vhodné udělat, ovšem teď by nejrychlejší varianta byla pravděpodobně dočasná kolej.

Granja

V nájmu se jen utopí peníze a další peníze půjdou na navrácení do původního stavu. A to nehovořím o zbytečně použitém materiálu, koleje štěrk, trakce, zabezpečovačka. Ne, tohle je na úrovni tureckého hospodaření, když ty samé finance mohu umístit do trvalé stavby s adekvátní životností do odklonové trasy, která se může hodit kdykoliv v budoucnu.

M19

Jj, takže raději nic. Protože to byste odložil tak o 10 let a to se nestane.

Granja

Proč by dopravce měl navrhovat řešení?. Na silnici spediční společnosti a autobusoví dopravci řešení při opravách také nenabízí. Staví se dálnice min. 2 + 2 a původní souběžná komunikace 1 + 1 je ponechána. Dohromady tedy k dispozici mají 3 + 3. Železnice má na těch ekvivalentních dálnicích nazvaných hrdě koridory pouze 1 + 1. Dohromady tedy 1 + 1. A protože stát to tak chce, je rozdíl opravit něco dálnici a nebo na tom slavném koridoru, kde zůstane jediná kolej. Proto je ta kritika oprávněná, jelikož tímto nemají k dispozici stejné podmínky pro podnikání jako jsou na silnici. A… Číst vice »

Jaaa

Ministerstvo dopravy je ze 4/5 ministerstvo autíček. V tom je celej pes.