Z lokálního hráče celoevropský dopravce. ČD Cargo má už přes 60 % v mezinárodních přepravách
Lokomotiva 363.256 ČD Cargo v čele nákladního vlaku v údolí Tiché Orlice u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dopravce lákají přepravy do přístavu v Beneluxu a Balkán.
Rakouský strojvůdce RailTom říká Vectronu CD Cargo Blue Lady. Ta mašina operuje i na jihovýchodě Rakouska. Lze dohledat na YouTube
Ale aby zaplatili lidi to ne ..a divěj se že sehlásej sami jantaři , kdo se kvůli zdanenym 70ti tisícům upíše na pět let??? Si je každej radši půjde vydělat někam kde ho nepřejede vlak a kde ho nezavřou….
Upisovat se nikdo nemusí, když si udělá papíry na svoje náklady
Kdyby aspoň ty lokotky měly nějaký pěkný nátěr. A také ta světla jsou úplně ošklivá!
Oproti pidovému korporátu na tramvajích KT je ten nátěr velmi povedený.
No to je ovšem pro ČD cargo zcela zásadní problém
V ČR jako malé zemi je logické, že je většina přeprav mezinárodních. Dělal jsem u menšího českého dopravce a 99 % přeprav jsme měli mezinárodních. Ono je spíš problém sehnat ty vnitrostátní. Jinak samozřejmě přeji ČDC úspěch, jen bych v podmínkách ČR nevyzdvihoval mezinárodní přepravy jako něco mimořádného.
Zas až tak logické to není. Něco jiného je firma , která provádí spedici či silniční dopravu a něco jiného železniční dopravce. Pokud máte kamion, můžete s ním jezdit po celé Evropě. Nepotřebujete licenci do každé země zvlášť. Kamion v Německu může řídit i český řidič bez znalosti němčiny. U strojvedoucího to nejde. A u železnice se celá léta a v podmínkách národních-státních dopravců řešily mezinárodní přepravy přepřaháním na hranicích… Tak že výsledek, že dnes má ČD Cargo 60% výkonů v zahraničí pokládám za obrovský úspěch.
Jenže vy jste ten článek zjevně nepochopil, nikde se tam nepíše, že má ČDC 60 % výkonů v zahraničí.
Mimochodem, poslední ročenka dopravy je k dispozici za rok 2021 a tam je podíl výkonů v mezinárodní železniční dopravě 71 %. Pokud tedy má ČDC 60 %, musí mít vcelku její konkurenti výrazně vyšší podíl mezinárodní dopravy, aby to dalo dohromady za všechny dopravce 71 %.
To by odpovídalo – třeba Metrans se, odhaduji, bude blížit 99 % mezinárodní dopravy, pak je spousta tranzitů na ose Polsko-Rakousko-Itálie, kde se hodně angažují RCA a PKP atd.
Máte pravdu, ale to je vedlejší, když Viktor Nárožný i většina ostatních nechápe (viz ta spousta minusů u mého komentáře), jaký je rozdíl mezi mezinárodní přepravou a přepravou v zahraničí.
Máte v tom dle mě trochu problém i Vy – ono jaksi původní převzetí/předání vlaku na hranicích mezi provozovateli nákladní železniční dopravy v daných státech přece tu reálně mezidnárodní dopravu nedělalo vnitrostátní, ale pouze znamenalo, že jednotliví dopravci provedli a tržili za výkony jen na území svého tzv. domovského státu! Zatímco v článku je uvedeno o aktuální situaci „“Další nárůst tržeb ze zahraničí vyplývá z výroční zprávy firmy. Z celkových tržeb za přepravu ve výši 12,143 miliardy korun tvořila mezinárodní doprava 7,984 miliard korun, tedy přes 65 procent.““ = ČD cargo loni utržilo přes 65% za přepravy, které samo provedlo… Číst vice »
Vlak, jehož výchozí nebo cílová stanice se nachází mimo území ČR je mezinárodní. Takže i když třeba ČDC veze vlak třeba jen z Petrovic u Karviné do Břeclavi (a v Rakousku a Polsku je dopravcem někdo jiný), pořád se jedná o mezinárodní vlak. Takže v těch 65 procentech tržeb za mezinárodní dopravu jsou samozřejmě i tržby, které dopravce vezl jen na území ČR (pokud se jednalo o mezinárodní vlak).
Když tu troubu pořádně rozhicuju, dokážu si představit širokorozchodnou verzi Vectrona ve dvojčeti na BAMu či Transibu v barvách ČD-C. (nadsázka 😉)
Poté, co se ČS námořnictvo vylodí na Bajkalu a odchytí poklidně rybařícího Putina.
https://i.imgur.com/ZedscBQ.png
Pro ty, kdo by snad nepochopili, on očs. námořnictvo už jednu bitvu na Bajkale opravdu svedlo, a byla vítězná. Pobědáááá.
Velká gratulace panu Tóthovi i celé firmě ČDC! Těžko na cvičišti (doma) – lehko na bojišti (v cizině). V zahraničí, i přesto, že se jedná o cizí území, se zřejmě v nákladní dopravě podniká snadněji, než u nás. Můj laický názor je, že to může to mít následující příčiny: – trh nákladní železniční dopravy v Česku je díky velké konkurenci dopravců vyspělý a vlastně jeho účastníky nutí hledat další životní prostor, „kde se dá lépe dýchat“ – kromě našich „firemních“ dopravů jsou to i dceřinky cizích společností, zejména z D. A, PL, SK, u nás https://www.zesnad.cz/nasi-clenove/ – volná kapacita tratí… Číst vice »
Já si myslím, že je to díky tomu, protože státní-národní dopravci jsou obecně v podstatě hodně zkostnatělí a ČD Cargo v zahraničí spíše funguje podobným systémem jako fungují soukromí dopravci. Navíc dle mého názoru není v některých zemích moc obvyklé, že státní dopravci se pouští svými mašinami hluboko za hranice. Dále je to o tom, že v České republice začíná i končí hodně přeprav. Tím má blíže k odesílatelům/příjemcům zboží než ostatní firmy. Navíc ČD Cargo dělá i obsluhy vleček.
Myslím, že ČDC by se mezi státními dopravci dalo nazvat „štikou v evropském nákladním železničním rybníce“.
Poloha Česka, jako tranzitní země, k tomu přímo vyzývá.
„a nákladní vlaky tam nečekají, až přijde noc“ Ne, naopak např. v Německu naopak nákladní vlaky čekají až přijde den, protože v noci nesmějí na některých tratích jezdit kvůli hluku. „lze tam i uplatnit techniku“ – tak proto teda ČD cargu kupují ty moderní interoperabilní lokomotivy … Já bych viděl hlavní příčinu opravdu v tom, že železniční přeprava se vyplatí na větší vzdálenosti, což Evropě znamená přes více států, a je výhodnější, když to celou trasu veze jeden dopravce. Takže když např. z Polska do Rakouska místo 3 přeprav zajišťovaných národními dopravci vždy na svém území (100% přeprav „doma“), je… Číst vice »
„železniční přeprava se vyplatí na větší vzdálenosti, což Evropě znamená přes více států“
Absolutní souhlas. Bohužel pro mnohé je to téměř k nepochopení, neboť s ní o době, kdy železnice porážela v rychlosti volské potahy svážející řepu z polí.
ČDC kupuje moderní interoperabilní lokomotivy, které nasazuje především na náročných a vyspělých trzích, aby tam obstálo. Navíc plánuje expandovat do Belgie a Holandska – přístavy.
Pokud plánuje expanzi na Balkán, tak tam stávající technika ještě vykoná dobrou službu.
Tak ono s Peršingy by se taky dalo podnikat v Itálii, jsou tam schválené.
https://www.ctidoma.cz/fotogalerie/regiojet162-56390?page=0#back=/node/56391
ČD má pořád něco přes 50 kusů řady 230, do které se ETCS instalovat nebude a má dožít právě tam. Nedivil bych se, kdyby to čekalo několik desítek dalších 240 a 242 do kterých se kvůli celkově špatnému stavu ETCS nevyplatí a mohou taky tam.
To „čekání na noc“ je dobrý mýtus. Přes den je problém reálně (ve smyslu „neprojede to“, samozřejmě něco jiného je „projet hladce“) akorát v okolí Kolína (dané jeho totálně kapacitně poddimenzovaným řešením), Nymburka (absence perónů v kombinaci se zpravováním rozkazy „protože uzel prostě“) a pak samozřejmě, a to může být i fatální, v případě nějaké větší výluky. Ale tam kde toto zuří, tak se naopak v noci nejezdí dost často vůbec. 😉
I pokud se tady na trasy typu Ústí nad Orlicí a Suchdol nad Odrou nasází jednokolejný provoz?
Jak říkám: Výluky = problém. Ale když nejsou, tak za cenu pár předjetí projet lze překvapivě pohodově. Ano, kolem NB+KO+Prahy se to neobejde bez zdržení o cca hodinu oproti hladkému průjezdu, patrně to platí i pro okolí Brna.
Děkuji za korekci od praktika z provozu.
Myslel jsem, že situace s kapacitou pro nákladní dopravu je horší.
a to asi maji i docela postatne rezervy v organizaci prace a produktivite… kdyz jsem videl videa s andym, tak me fascinovalo jak se vsude mozne preprahalo.
Tak ono video s nějakým Andym asi neposkytne moc objektivni obraz celorepublikového provozu. A ano, občas se přepřahá zdánlivě nesmyslně, což ovšem tak může připadat tomu, kdo nevidí pod ruce DAC.
Bylo by k dispozici také srovnání s Metransem a dalšími důležitými hráči na trhu? Tento článek řeší pouze vnitřní účetní pohyby ČD Cargo…
Jak myslíte vnitřní účetní pohyby? Porovnání výkonů bylo už dříve: https://zdopravy.cz/zeleznicni-nakladni-doprava-loni-opet-v-cesku-vzrostla-cd-cargo-zastavilo-svuj-pokles-trzniho-podilu-142085/
Děkuji, tohle jsem měl na mysli.
Škoda, že s pobočkama nezačli dřív, ale nikdy není pozdě a je vidět, že v ČDC přišli na to, kudy vede cesta. V ČR budou nejspíše dál klesat, v zahraničí ovšem porostou…
Na Balkán je Metrans pružnější. Obsadí ranžíry v Zagrebu a Bělehradu než s ČD Cargo vzpamatuje.