Z lokálního hráče celoevropský dopravce. ČD Cargo má už přes 60 % v mezinárodních přepravách

Lokomotiva 363.256 ČD Cargo v čele nákladního vlaku v údolí Tiché Orlice u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva 363.256 ČD Cargo v čele nákladního vlaku v údolí Tiché Orlice u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dopravce lákají přepravy do přístavu v Beneluxu a Balkán.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JGR

Rakouský strojvůdce RailTom říká Vectronu CD Cargo Blue Lady. Ta mašina operuje i na jihovýchodě Rakouska. Lze dohledat na YouTube

Michal

Ale aby zaplatili lidi to ne ..a divěj se že sehlásej sami jantaři , kdo se kvůli zdanenym 70ti tisícům upíše na pět let??? Si je každej radši půjde vydělat někam kde ho nepřejede vlak a kde ho nezavřou….

Ex ČD

Upisovat se nikdo nemusí, když si udělá papíry na svoje náklady

Josef Švejk

Kdyby aspoň ty lokotky měly nějaký pěkný nátěr. A také ta světla jsou úplně ošklivá!

Mimopražský

Oproti pidovému korporátu na tramvajích KT je ten nátěr velmi povedený.

Matěj Šedivý

No to je ovšem pro ČD cargo zcela zásadní problém

jiný Petr

V ČR jako malé zemi je logické, že je většina přeprav mezinárodních. Dělal jsem u menšího českého dopravce a 99 % přeprav jsme měli mezinárodních. Ono je spíš problém sehnat ty vnitrostátní. Jinak samozřejmě přeji ČDC úspěch, jen bych v podmínkách ČR nevyzdvihoval mezinárodní přepravy jako něco mimořádného.

Viktor Nárožný

Zas až tak logické to není. Něco jiného je firma , která provádí spedici či silniční dopravu a něco jiného železniční dopravce. Pokud máte kamion, můžete s ním jezdit po celé Evropě. Nepotřebujete licenci do každé země zvlášť. Kamion v Německu může řídit i český řidič bez znalosti němčiny. U strojvedoucího to nejde. A u železnice se celá léta a v podmínkách národních-státních dopravců řešily mezinárodní přepravy přepřaháním na hranicích… Tak že výsledek, že dnes má ČD Cargo 60% výkonů v zahraničí pokládám za obrovský úspěch.

jiný Petr

Jenže vy jste ten článek zjevně nepochopil, nikde se tam nepíše, že má ČDC 60 % výkonů v zahraničí.

jiný Petr

Mimochodem, poslední ročenka dopravy je k dispozici za rok 2021 a tam je podíl výkonů v mezinárodní železniční dopravě 71 %. Pokud tedy má ČDC 60 %, musí mít vcelku její konkurenti výrazně vyšší podíl mezinárodní dopravy, aby to dalo dohromady za všechny dopravce 71 %.

Kubrt

To by odpovídalo – třeba Metrans se, odhaduji, bude blížit 99 % mezinárodní dopravy, pak je spousta tranzitů na ose Polsko-Rakousko-Itálie, kde se hodně angažují RCA a PKP atd.

jiný Petr

Máte pravdu, ale to je vedlejší, když Viktor Nárožný i většina ostatních nechápe (viz ta spousta minusů u mého komentáře), jaký je rozdíl mezi mezinárodní přepravou a přepravou v zahraničí.

milan

Máte v tom dle mě trochu problém i Vy – ono jaksi původní převzetí/předání vlaku na hranicích mezi provozovateli nákladní železniční dopravy v daných státech přece tu reálně mezidnárodní dopravu nedělalo vnitrostátní, ale pouze znamenalo, že jednotliví dopravci provedli a tržili za výkony jen na území svého tzv. domovského státu! Zatímco v článku je uvedeno o aktuální situaci „“Další nárůst tržeb ze zahraničí vyplývá z výroční zprávy firmy. Z celkových tržeb za přepravu ve výši 12,143 miliardy korun tvořila mezinárodní doprava 7,984 miliard korun, tedy přes 65 procent.““ = ČD cargo loni utržilo přes 65% za přepravy, které samo provedlo… Číst vice »

jiný Petr

Vlak, jehož výchozí nebo cílová stanice se nachází mimo území ČR je mezinárodní. Takže i když třeba ČDC veze vlak třeba jen z Petrovic u Karviné do Břeclavi (a v Rakousku a Polsku je dopravcem někdo jiný), pořád se jedná o mezinárodní vlak. Takže v těch 65 procentech tržeb za mezinárodní dopravu jsou samozřejmě i tržby, které dopravce vezl jen na území ČR (pokud se jednalo o mezinárodní vlak).

Honza D.

Když tu troubu pořádně rozhicuju, dokážu si představit širokorozchodnou verzi Vectrona ve dvojčeti na BAMu či Transibu v barvách ČD-C. (nadsázka 😉)

Jiří Kocurek

Poté, co se ČS námořnictvo vylodí na Bajkalu a odchytí poklidně rybařícího Putina.
https://i.imgur.com/ZedscBQ.png

jfp

Pro ty, kdo by snad nepochopili, on očs. námořnictvo už jednu bitvu na Bajkale opravdu svedlo, a byla vítězná. Pobědáááá.

Karl vB.

Velká gratulace panu Tóthovi i celé firmě ČDC! Těžko na cvičišti (doma) – lehko na bojišti (v cizině). V zahraničí, i přesto, že se jedná o cizí území, se zřejmě v nákladní dopravě podniká snadněji, než u nás. Můj laický názor je, že to může to mít následující příčiny: – trh nákladní železniční dopravy v Česku je díky velké konkurenci dopravců vyspělý a vlastně jeho účastníky nutí hledat další životní prostor, „kde se dá lépe dýchat“ – kromě našich „firemních“ dopravů jsou to i dceřinky cizích společností, zejména z D. A, PL, SK, u nás https://www.zesnad.cz/nasi-clenove/ – volná kapacita tratí… Číst vice »

Viktor Nárožný

Já si myslím, že je to díky tomu, protože státní-národní dopravci jsou obecně v podstatě hodně zkostnatělí a ČD Cargo v zahraničí spíše funguje podobným systémem jako fungují soukromí dopravci. Navíc dle mého názoru není v některých zemích moc obvyklé, že státní dopravci se pouští svými mašinami hluboko za hranice. Dále je to o tom, že v České republice začíná i končí hodně přeprav. Tím má blíže k odesílatelům/příjemcům zboží než ostatní firmy. Navíc ČD Cargo dělá i obsluhy vleček.

Karl vB.

Myslím, že ČDC by se mezi státními dopravci dalo nazvat „štikou v evropském nákladním železničním rybníce“.
Poloha Česka, jako tranzitní země, k tomu přímo vyzývá.

watslaw

„a nákladní vlaky tam nečekají, až přijde noc“ Ne, naopak např. v Německu naopak nákladní vlaky čekají až přijde den, protože v noci nesmějí na některých tratích jezdit kvůli hluku. „lze tam i uplatnit techniku“ – tak proto teda ČD cargu kupují ty moderní interoperabilní lokomotivy … Já bych viděl hlavní příčinu opravdu v tom, že železniční přeprava se vyplatí na větší vzdálenosti, což Evropě znamená přes více států, a je výhodnější, když to celou trasu veze jeden dopravce. Takže když např. z Polska do Rakouska místo 3 přeprav zajišťovaných národními dopravci vždy na svém území (100% přeprav „doma“), je… Číst vice »

Jiří Kocurek

„železniční přeprava se vyplatí na větší vzdálenosti, což Evropě znamená přes více států“
Absolutní souhlas. Bohužel pro mnohé je to téměř k nepochopení, neboť s ní o době, kdy železnice porážela v rychlosti volské potahy svážející řepu z polí.

Karl vB.

ČDC kupuje moderní interoperabilní lokomotivy, které nasazuje především na náročných a vyspělých trzích, aby tam obstálo. Navíc plánuje expandovat do Belgie a Holandska – přístavy.
Pokud plánuje expanzi na Balkán, tak tam stávající technika ještě vykoná dobrou službu.

Elb

Tak ono s Peršingy by se taky dalo podnikat v Itálii, jsou tam schválené.

Elb

ČD má pořád něco přes 50 kusů řady 230, do které se ETCS instalovat nebude a má dožít právě tam. Nedivil bych se, kdyby to čekalo několik desítek dalších 240 a 242 do kterých se kvůli celkově špatnému stavu ETCS nevyplatí a mohou taky tam.

Tomáš Záruba

To „čekání na noc“ je dobrý mýtus. Přes den je problém reálně (ve smyslu „neprojede to“, samozřejmě něco jiného je „projet hladce“) akorát v okolí Kolína (dané jeho totálně kapacitně poddimenzovaným řešením), Nymburka (absence perónů v kombinaci se zpravováním rozkazy „protože uzel prostě“) a pak samozřejmě, a to může být i fatální, v případě nějaké větší výluky. Ale tam kde toto zuří, tak se naopak v noci nejezdí dost často vůbec. 😉

Elb

I pokud se tady na trasy typu Ústí nad Orlicí a Suchdol nad Odrou nasází jednokolejný provoz?

Tomáš Záruba

Jak říkám: Výluky = problém. Ale když nejsou, tak za cenu pár předjetí projet lze překvapivě pohodově. Ano, kolem NB+KO+Prahy se to neobejde bez zdržení o cca hodinu oproti hladkému průjezdu, patrně to platí i pro okolí Brna.

Karl vB.

Děkuji za korekci od praktika z provozu.
Myslel jsem, že situace s kapacitou pro nákladní dopravu je horší.

Georg

a to asi maji i docela postatne rezervy v organizaci prace a produktivite… kdyz jsem videl videa s andym, tak me fascinovalo jak se vsude mozne preprahalo.

Petr Šťástka

Tak ono video s nějakým Andym asi neposkytne moc objektivni obraz celorepublikového provozu. A ano, občas se přepřahá zdánlivě nesmyslně, což ovšem tak může připadat tomu, kdo nevidí pod ruce DAC.

Jan

Bylo by k dispozici také srovnání s Metransem a dalšími důležitými hráči na trhu? Tento článek řeší pouze vnitřní účetní pohyby ČD Cargo…

Jan

Děkuji, tohle jsem měl na mysli.

Tom

Škoda, že s pobočkama nezačli dřív, ale nikdy není pozdě a je vidět, že v ČDC přišli na to, kudy vede cesta. V ČR budou nejspíše dál klesat, v zahraničí ovšem porostou…

Marcel Štancl

Na Balkán je Metrans pružnější. Obsadí ranžíry v Zagrebu a Bělehradu než s ČD Cargo vzpamatuje.