Z lokálního hráče celoevropský dopravce. ČD Cargo má už přes 60 % v mezinárodních přepravách

Lokomotiva 363.256 ČD Cargo v čele nákladního vlaku v údolí Tiché Orlice u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva 363.256 ČD Cargo v čele nákladního vlaku v údolí Tiché Orlice u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dopravce lákají přepravy do přístavu v Beneluxu a Balkán.

ČD Cargo získává čím dál více tržeb z mezinárodních přeprav. I díky tomu dosáhlo loni i přes nepříznivou situaci na trhu zejména v nákladové oblasti kladného hospodářského výsledku. Expanzi pomáhá zakládání nových poboček a dceřiných společností.

Další nárůst tržeb ze zahraničí vyplývá z výroční zprávy firmy. Z celkových tržeb za přepravu ve výši 12,143 miliardy korun tvořila mezinárodní doprava 7,984 miliard korun, tedy přes 65 procent. Oproti roku 2021 jde v procentním vyjádření o mírný pokles, což je způsobeno růstem vnitrostátních přeprav, zejména v komoditě uhlí.

Strategií expanze na zahraniční trhy se firma vydala po roce 2015. „Z lokálního dopravce jsme se proměnili v evropského dravce, který dnes provozuje železniční nákladní dopravu již v sedmi evropských zemích,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth ve výroční zprávě.

Klíčovými trhy jsou Německo, Rakousko a Polsko. Ve všech třech má firma své vlastní pobočky s provozní licencí, nemusí tak spoléhat na služby jiných společností. Jen na polském trhu firma loni zaznamenala růst tržeb o třetinu. Dceřiné společnosti také generují ČD Cargu dividendy v řádu desítek milionů korun ročně.

Benelux jako další cíl

ČD Cargo aktuálně nezakládá další zahraniční pobočku ani dceru, výroční zpráva ale nastínila další možnosti expanze. „Chtěli bychom pokračovat v zahraniční expanzi na Balkáně, za perspektivní považujeme i země Beneluxu,“ uvádí Tóth. Podle něj v souvislosti s válečným konfliktem na Ukrajině, a tím vyvolanou změnou zbožových proudů je pro zákazníky ČD Cargo čím dál důležitější přeprava z a do přístavů jako je Amsterdam, Rotterdam a Antverpy. „K pomyslnému dobytí území Beneluxu, resp. Belgie a Nizozemí potřebujeme moderní techniku, proto pokračujeme v pořizování nových interoperabilních lokomotiv a nákladních vozů,“ řekl Tóth.

ČD Cargo loni dosáhlo podle mezinárodních účetních standardů zisku 233 milionů korun, meziročně jde o pokles o pětinu. Za rok 2022 přepravila Skupina ČD Cargo na vlastní licence celkem 64,2 milionu tun zboží, což je o 1,4 milionu tun více než v předcházejícím roce.

„ČD Cargo má za sebou velice těžký rok. Vedle dramatického růstu cen energií a takřka všech nákladů jsme se museli vyrovnat s poklesem objemu řady přepravovaných komodit v důsledku nižší výkonnosti některých průmyslových odvětví. Proti tomu rostly přepravy pohonných hmot a přepravy v energetice,“ konstatoval Tóth.

Za udržením zisku v náročném roce firma dle jeho slov vděčí těžkým, ale většinově úspěšným jednáním se zákazníky o změně realizačních cen ještě v průběhu roku 2022, což umožnilo propsat prudký růst nákladů do tržeb firmy. Dále pak dokončení notifikace zákona o podporovaných zdrojích elektrické energie, které ulevilo kolejové dopravě od poplatků za obnovitelné zdroje a právě výše uvedenému úspěšnému podnikání v zahraničí. „Každoroční udržení alespoň přiměřené výše zisku je pro nás naprosto klíčové. Bez toho bychom nebyli schopni v adekvátní míře investovat do modernizace a obnovy našeho parku nákladních vozů a lokomotiv, což by ohrozilo rozsah našich služeb v blízké budoucnosti,“ uvedl Tóth.

Tagy ČD Cargo
37 komentářů