Z Liberce do České Lípy za hodinu. Proměna další části trati má projektanty

Zastávka Zákupy-Božíkov. Foto: Vít Heral / mapy.czZastávka Zákupy-Božíkov. Foto: Vít Heral / mapy.cz

Správa železnic posunula o další rok možné zahájení stavby.

Další etapu projektové přípravy modernizace trati z Liberce do České Lípy zajistí společnost Valbek. Správa železnic s ní minulý týden uzavřela smlouvu na zajištění dokumentace pro povolení stavby na nový úsek trati z Mimoně do Zákup.

Vyplývá to z údajů v registru smluv. Cena v soutěži výrazně klesla. Odhadovaná cena byla 55,5 milionu korun, vysoutěžená je 37,2 milionu korun.  Valbek již zajišťuje projekční práce na první etapu úprav tratí.

„Cílem díla je zvýšení stávající traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob vlaků, zajištění plynulosti a bezpečnosti železniční dopravy, a to dosažením systémové jízdní doby do 60 minut,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Projekt revitalizace trati Správa železnic rozdělila na dvě etapy. První řeší úpravy stávajících úseků, druhý novostavbu přeložky Mimoň – Zákupy. Většina trati povede po novém tělese, vlaky zde budou jezdit rychlostí až 120 km/h. Dosud je v tomto úseku maximem rychlost 60 km/h.

Kvůli vedení přeložky skončí stávající stanice Zákupy, nahradí ji zastávka Zákupy-Božíkov. Přesune se oproti stávajícímu stavu do částečně nové polohy, vznikne zde nové nástupiště.

Příprava na možnou elektrizaci

Novostavbou dojde současně ke zrušení většiny železničních přejezdů. Nově projekt počítá s novým trakčním vedením v celém traťovém úseku Zákupy – Mimoň. K elektrizaci ale zatím nedojde. „Návrh bude sloužit pouze k umístění stavby, povolení stavby a koordinaci s výhledovou elektrizací,“ vysvětluje Správa železnic.

O zrychlení trati z Liberce do České Lípy se mluví desítky let, k některým úpravám již došlo. Nejrychlejší spojení jede aktuálně 65 minut. Zatímco mezi Českou Lípou a Jablonným v Podještědí je už nyní vlak jízdní dobou konkurenceschopný k autu, zbývající část trasy je kvůli složitému překonání Ještědského hřbetu výrazně pomalejší.

Detailněji celý projekt popisuje Správa železnic v informačním letáku. K zahájení stavby má podle informačního letáku dojít v roce 2027. Na dotaz deníku Zdopravy.cz ale Správa železnic uvedla, že první etapa začne v roce 2028 a druhá po roce 2030. Odhadované náklady stavby jsou cca 2,9 miliardy korun.

Správa železnic minulý týden současně uzavřela i dodatek ke smlouvě na práce na 1. etapě. „Stavba původně řešila jednotlivé dílčí části infrastruktury na této trati a do některých částí nezasahovala. Novým zadáním je, aby byl kompletně stavebně vyřešený úsek z Mimoně do Rynoltic. Úsek z Rynoltic do Liberce (s výjimkou Ještědského tunelu) bude řešen v rámci opravných prací,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Tagy Správa železnic Trať 086 Liberec - Česká Lípa - Benešov nad Ploučnicí valbek
26 komentářů