Z Liberce do České Lípy za hodinu. Proměna další části trati má projektanty
Zastávka Zákupy-Božíkov. Foto: Vít Heral / mapy.cz

Správa železnic posunula o další rok možné zahájení stavby.
Správa železnic posunula o další rok možné zahájení stavby.
Vykřižovat mělo být
Pokud se chce urychlit provoz na této trati, je potřeba také nahradit archaické zabezpečovací zařízení ve většině stanic. Co bude platné navýšení rychlosti ve zmíněném úseku, když potom bude vlak postávat jinde protože v Jablonném není výhybkář a nelze tam vyřizovat.
elektrifikace odnikud nikam??tomu moc nerozumím
Skončí stávající stanice Zákupy? Ta už není obsluhovana cca 8 let🤔😄, co se zastávka Božíkov přejmenovala na Zákupy Božíkov
Podle projektu ano
Ale nějaká výhybna ji snad nahradit měla, nebo ne?
Výhybna už v Zákupech je.
Ta by se ale měla zrušit taky
To je ovšem jen původní stanice, přes kterou nová stopa trati nepovede, takže ji jako funkční zachovat nelze.
Takže ministerstvo dopravy tam za drahé peníze bude objednávat dvouzdrojové jednotky a správa železnic ani v roce 2030 neplánuje ani kousek té trati elektrizovat i když bude dělat kompletní rekonstrukci….
tak ono to není jen o nataže drátů, ale musíte to mít čím nakrmit a to je další problém, který kvůli pár km nechtějí řešit, ale samozřejmě tímhle stylem se to neudělá nikdy, protože pokud se někde nazačně, výsledek se nikdy nedostaví
Těch ‚pár kilometrů‘ je území větší, než celý Liberecký kraj. Na západě ohraničené Děčínem, k jihu „Pravobřežkou“, Nymburkem, Hradcem Králové a Jaroměří na východě. Ze severu státní hranicí.
jenže v rámci téhle stavby by to bylo jen pár km a na to vám měnírnu nikdo neschválí
A hlavně by ta zcelya nová elektroinfrastruktura byla dražší než celá přeložka trati.
Zřejmě žijeme ještě hluboko v minulém století (obava z návratu Němců do Sudet), neboť Sudetská linie je pro obsluhu železnicí přímo ideální Liberec+Jablonec nad Nisou a okolí 200 tis. obyvatel, Česká Lípa+Nový Bor 50 tis., Děčín cca 50 tisíc, Ústí n/L 90 tisíc, Teplice 50 tisíc, Most 65 tisíc+Litvínov 23tisíc, Chomutov 50 tisíc+ Jirkov 20 tisíc + Klášterec/Kadaň 32 tisíc – Karlovy Vary 50 tisíc a Cheb 35 tisíc, suma – jen na této lince jsem napočítal přes 700 tisíc lidí (a to s okolím ještě 100 tisíc navrch), to je jako Brno a Ostrava dohromady a my zde jásáme… Číst vice »
No jo, ale za France se nastavěla železnice podle pravítka… ale podle pevností a případné vojenské linie…
160 být nemusí, 120 by stačilo, ale alespoň na 80% trasy a ne na pár km, jako tady není jiného řešení než postavi Rynoltickou spojku, pokud to se nepostaví, tak celé tahle trať bude jen házením peněz do díry a z dopravy bude jen opravdu „socka“, pro lidi co nemají jinou možnost. z Liberce jste v Jablonném za 20 minut a to odkudkoliv tedy door to door, vlak to jede 37 minut a to nádraží-nádraží, s přesunem na a z nádraží máte takovou cestu minimálně na hodinu. To fakt nějaké kosmetické zrychlení o 5 km/h nevyřeší, protože i v tom… Číst vice »
Nemyslím si, mělo by to odpovídat spojení dvou městských uzlů sítě TEN-T a dvou měst v ČR z TOP10 svou velikostí, jinak bude ČR jednou pouze Praha a okolí s dalším městem Brnem, případně Ostravou a další dálnicí Středočeským krajem a dálniční tangentou kolem Brna.
Za hodinu? Autem se to da za 40 minut, ausgerechnet az bude obchvat Lvove.
Jak dlouho budete hledat parkování?
parkování je menší problém, než např. průjezd Libercem, ten někdy zabere samotnou hodinu..
Já tedy jezdím Ústí Liberec za cca 1,5 hodiny, současný vlak je už použitelný. Každé zrychlení se ale počítá.
Nejspíš by to finančně vyšlo neskutečně draho, ale pohledem na mapu mi přijde, že by nejvíc by se dalo časově ušetřit novostavbou trati podél I/13 z Rynoltic do Chrastavy. https://mapy.com/s/cofamanute
Toto byla jedna ze zvažovaných tras při výstavbě této tratě 🙂
Je tam jen takový detail: 130 metrů převýšení na 5 km na straně od Chrastavy
Jo, jsem trouba. Nespočítal jsem si sklon, který je 29 promile, to je tak, když se člověk jen kouká do mapy, ale pak nepřemýšlí nad profilem
ale proč ne? proč se pro projektování železnic mentálně neodpoutat od věku páry (a neprojet se třeba ozubnicí z tanvaldu do harrachova, kde se už nějaký pátek jezdí 58 promile adhezně a ozubnicuje se jen nostalgicky)?
jenom připomínám – podobný maximální podélný sklon je uvažován pro ony opěvované chimérické VRTky
To je sice pravda, ale taky tento sklon souvisí, jakou rychlostí se pak má pojíždět a na jaké následné vzdálenosti se to má dát ubrzdit.
jo, samozřejmě, úplně laicky řečeno, pod takovým kopcem musí být hodně dlouhá rovinka na ubrzdění.
Tak u nich je to v pořádku. Pokud se takový sklon u VRTek (těch co mají být jen pro osobní dopravu) nevyužije, budou ještě více chimérické.
Na VRT se nepočítá s provozem nákladích vlaků.
samozřejmě že se s provozem nákladů na vrtkách nepočítá. ale nevzpomínám si, že bych v posledních dvaceti letech viděl projíždět skrz Rynoltice náklad (nepočítám-li tu a tam pracovní vlak)
Tak to máte evidentně špatnej zrak i paměť. Přes Rynoltice jezdní Mn Liberec – Jablonné, ucelenky cisteren z/do libereckého Olea, sem tam nějakej ten ad-hoc náklad…a odklonová vozba v případě výluky mezi Lbc a Tu (což se děje vlastně každej rok).
Myslím že tolik je z Rynoltic do Křižan
proto taky je plán to vést kousek jinudy, kde už to vychází lépe, napojení až západně od Bílého Kostela
Jak počítam, tak počítam, ale vychází mi na 7 km sklon 82 m. Samozřejmě s tunelem pod Jitrovským sedlem.
Původní plán ÚTD byl asi takový to: https://mapy.com/s/hegoposoju
se stoupáním kolem 20 promile. Kdežto dnes máme rapmu z Rynoltic do Zdilavy, kde na 4.15km trať vytrvale stoupá 24 promilemi.
Je tam kopec. Byl by potřeba vrcholový tunel zhruba pod Jitravským sedlem.
Viděl jsem studii z osmdesátých let, která s tím počítala. Stejně jako se zrušením trati v úseku Karlov – Křižany (uranový důl)
No, ten důl tam „tajnejm“ hodně vadil, ačkoli když o něm někdo nevěděl, tak by ho ani nenapadlo, že by tam něco takového vůbec mohlo být z vlaku vidět.
Když se tam pořádaly jízdy pro „západní cizince“ kvůli fotografování vlaku na viaduktu v Novině, tak zásadní podmínkou bylo, že žádný z nich nesmí dojet vlakem až za tunel, a stejně byl problém dosáhnout povolení tech akcí …
Aby to vyšlo normálně sklonově tak zhruba takhle s 5 km tunelem: https://mapy.com/s/cebozajuva
Sloní kameny, zastávka na znamení 🙂 Ale jinak by ten tunel byl asi fakt lepší než složité terénní úpravy..
Vedete to přímo přes dvě vesnice, viděl bych to spíš takhle, i by pak byl kratší tunel podle mě https://mapy.com/s/gavanuveta
Přes Jitravu to nevede, to už bude v tunelu a dole je to trasováno hodně přibližně. A takhle budete mít hlavní tunel o délce cca 6 km. A ty poloměry taky nejsou vhodné, jako první ten u Rynoltic a druhý v tunelu pod kótou 326.
Jo to bylo přibližné samozřejmě, oblouky by nebyly tak bodové, ale i když to je v tunelu, tak se mi zdá, že to povede moc mělce
Ano, dá se říci, že je to mělké a vše bude záležet na geologii, zda ten tunel bude tudy moci vést.
V zásadách územního rozvoje Libereckého kraje je tam koridor pro železnici v podobné stopě.
kousek jinak, jako píše Alibaba
Možná by stálo zato z archivu vysťourat a inspirovat se plánem společnosti ATE na původní zapojení trati u Chrastavy. Jitravské sedlo je přece o pár metrů níže polozené než Křižanský tunel.
Pokud zůstane křižování v Rynolticích, tak to bude hodina stejně jen na papíře.
Proč?
Protoze vlak od Liberce tam zpravidla vyhnije nekolik minut nad plan. A jak pise kolega, tak predtim vyhnije jeste v Karlove
To sice ano, ale je otázka čím to je? Jestli infrastrukturou nebo nevhodným vozovým parkem současného rychlíkového dopravce. A pokud je to infra, tak předpokládám, že po modernizaci tu bude nějaká forma dálkoviny s technologickými časy pro křižování někde hluboko pod minutou.
Naposledy co jsem tudy jel, tak jen kvůlki špatnému křižování jsme nabrali půl hodiny zpoždění, v Karlově pod Ještědem byla odstavená jendotka a tak se muselo čekat v Růžodolu a v Jablonném SŽ asi křižovat nedokáže a tak jsme čekali v Rynolticích, přestože protijedoucí vlak byl teprve v Brništi.
O tom, že překládat křižování je pro SŽ problém téměř kosmický, jsem se už několikrát přesvědčil…
Křižovat v Jablonném se dá, ale je tam jeden signalista, který musí dojít na jedno zhlaví, tam přestavit výhybku a pak pěšky nebo na kole jít/jet na druhé zhlaví a udělat to samé. Takže bratru 10 min. Celá trať Liberec – Jablonné je jeden velký skanzen se zabezečovacím zařízením na úrovni 30. let min. století.
Výjimka je Karlov a směr Č. Lípa pak Brniště. Mimoň je taky archaická
Ano, taková je bohužel realita. V Jablonném pokud není přítomen výhybkář se nevykřižuje, takže dokud budou stanice zařízené jak za dob Marie Terezie moc se toho neurychlí, přestože se na jiném úseku se bude masivně investoval
První ranní rychlík jede Lb – Čl 61 minut a šikovnej fíra minutu z Mimoně pokrátí pokud nestojí v Božíkově. Takže pod 60 minut jezdí i teď s 845.
Ovšem variantu „pokud nestaví v Božíkově“ nelze brát jako systémový čas. Buď zastávku obsloužit chceme a do jízdní doby započítáme (byť na znamení) nebo jí obsloužit nechceme a tudíž si nepočítáme.
Nejde o to jestli se zastávka obsluhuje, rychlík tam nestaví, čeká jen kvůli křižování. Ale je pravda, že zajet to za 60 minut se nerovná systémové jízdní době 60 minut. Ta znamená, že se to na obou koncích tratě trefuje do přestupních uzlů 60 minut od sebe, takže jízdní doba musí být o několik minut kratší a samozřejmě musí vycházet křižování.
No právě, že zrovna ten první ranní tam staví…… nejsme ve sporu, já je reagoval na příspěvek o tom, že to jde když se vynechá plánovaná zastávka a jede „šikovný“ strojvedoucí (další dost nestabilní proměnná, těch nešikovných je víc).
OK, to jsem přehlédl. Nejsme ve sporu, systémová jízdní doba musí i s tímto počítat.
SŽ si včas uvědomila svůj fatální omyl a čas zahájení stavby správně posunula na magický rok 2028…
Tady budou muset začít stavět číňani, poláci, rakušáci a maďaři najednou a MPSV přesune svůj rozpočet na MD.
A příští vláda nás samozřejmě nezadluží, nezvedne daně a ještě přidá nějaké ty slevy.
Jestli tady někdo nemaluje vzdušné zámky nebo spíš vzdušné tratě.
Nechápu, proč tam rovnou nenatáhnou drát… když je to akce takového charakteru. Sice by to byl zatím ostrov, ale určitě by bylo kam pokračovat…
Protože drát je určen do Slavonic:-)
ajo, tak to chápu, taková trať světového významu si to zaslouží dřív
Obávám se, že obě tratě se dočkají elektrizace ve stejný termín. Na sv. Dyndy.
Prý to bude o měsíc dříve!
Protože do Slavonic se napíchají sloupy do země a natáhne drát z Kostelce, který se tam připojí ke zbytku sítě. Nejjednodušší forma. Tady to nemáte čím napájet. Prvně potřebujete vedení, ke kterému vystavíte TNS. A protože na 25kV je potřeba jen pár TNS na republiku, tak je potřeba jí umístit tam, kde bude mít největší smysl.
Nad současnou trati je nesmysl natahovat drát. Tady to chce trat z Děčína až do Liberce berce
Zmodernizovat alespoň na 120 a alespoň částečně zdvoukolejnit.
Není drát v Libereckém kraji proti přírodním zákonům?
Není. Je jen proti zákonům Správných Železničářů.
Protože tady budou přece jezdit ty dvouzdrojové jednotky. Proč jim to ulehčovat.
na dobíjení by se to hodilo
Protože TNS je další velká pálka peněz a na tomhle kousku by to asi ekonomicky nevycházelo. Na smysluplnost bych to viděl až v případě, že budou moci být dráty na všechny strany od České Lípy.
Nebyla tady nedávno nějaká studie, co všechno by se v Libereckém kraji muselo minimálně zadrátovat, aby nebyly potřeba diesely? Byl tam také nějaký pavouk na všechny strany od České Lípy. Ale vzhledem k tomu, že MD potvrdilo dvouzdrojové jednotky na rychlíky, se podmínky stejně změnily.
Já u těhlech dvouzdrojových jednotek očekávám, že po zadrátování se ty diesely z nich odstraní a maximálně se nahradí nějakou baterií. Ano, bude opruz okolo schvalování, ale za 25 v provozu to dopravci uvítají.
baterie tam budou od začátku
Tady píšou o elektro-dieselu:
https://zdopravy.cz/volno-k-45-milionum-kilometru-rocne-regiojet-vystrida-u-rychliku-arrivu-neprisly-namitky-254864/
bude tam panter na baterky
Ale to bylo v té liberecké studii? Protože právě baterky lze použít po nějakém výrazném % pokrytí elektrizací.
ale bude to panter na baterky, jen se bude muset ještě k tomu dobíjet, na diesel to jezdit nebude
Co v jaké variantě bude panter na baterky?
Ten článek píše vyloženě o elektro-dieselech, kde to na ten diesel jezdit má. Jestli to bude mít i nějaké trakční baterie nevylučuji, ale ty budou spíš primárně pro rekuperační brzdění a následný rozjezd. Po jejich vybití to pojede na diesel (elektrický přenos výkonu).
No, na Úštěk by tedy být nemusely, ale na ty ostatní směry určitě.
A proč ne i na Úštěk?
I tímhle směrem by samozřejmě chtělo nějaké drobné přeložky.
U Úštěka záleží i co se bude drátovat okolo Loun, ale dráty z Lovosic do Litoměřic města jednoho dne asi přijdou, potom bude moct jezdit EMU z Ústí do Litoměřic, BEMU na U11, U10, U52 i U6 přes opravený sesuv.
A až bude přepnuta pravobřežka s pořádnou TNS, pak část sítě východně od Děčína na to v pohodě navěsíte. Je potřeba mít základ…
Smutný projekt. Být tato města ve Švýcarsku, tak je pro rychlík Liberec – Česká Lípa jízdní doba nanejvýš 30 minut s návaznou jízdní dobou Česká Lípa – Děčín taky 30 minut. Aby jízdní doba Děčín – Liberec byla 60 minut.
Být tato města ve Švýcarsku, tak se za jízdenku nedoplatíte.
Proč?
To bychom měli švýcarské platy.
Takové vylepšení tratě nedosahují ani nase TEN-T koridory.
Už to, ze bude rychlikova lokalka v celém úseku CL-Mimon v nové stope včetně fungl noveho nádraží v Lipé velké únikum.
V nové stopě nebude celá, ale pouze ten kus kolem Zákup a k Mimoni, celkem něco přes 3 km.
To je spíš jen teorie, ve Švýcarsku by trať zřejmě v takové stopě nevznikla, nestavěli tam podle rakouskouherských lokálkových standardů. Asi by tam bylo od začátku více umělých staveb pro vyšší rychlost, efektivněji vyřešené křižování a samozřejmě drát, napájený vodními elektrárnami na Ploučnici, sevřené alpskými velikány. Rovnání a přeložkování tratí u nich moc nefrčí (resp. jen těch výrazně důležitějších), když už tak někde prokopnou dlouhý tunel. Možná by jim vyšlo, že pro systémovou jízdní dobu potřebují naklápěcí jednotky, možná by nějak zkusili přivést trať do Liberce ze západní strany, možná by podvrtali to Jitravské sedlo.
Ve Švýcarsku by takovouto trať na tu systémovou hodinu přestavěli. Naopak, tam, kde potřebují zkrátit na systémový časy, tak tam přeložkují, vkládají dvojkolejné úseky, prodlužují zhlaví pro záporné intervaly. Podívejte se na tratě RhB, třeba mezi Landquarteem a Klostersem.
To je pravda, i když na RhB jde kromě systémových jízdních dob o to, že se tam musí procpat více linek – kromě Davosu a Scuolu se rozšířil provoz „Engadin Sprinterů“ do St. Moritz z pár singulárních spojů na taktovou linku. Ale překládat do nové trasy to, narozdíl od dráhy u Mimoně, moc nemusejí.
Tak oni už na několika místech v minulosti přeložili (ty dlouhé tunely), a ještě chystají další.
Ve Švýcarsku taky neměli Saskou dráhu, které se tak vehementně bránila tomu, aby trať vedla Jitravským sedlem k Bílému Kostelu a pak do Liberce, že nakonec nezbylo ÚTD (ATE) než se vydrápat do Křižan a za cenu plno umělých staveb pak klesat nad údolím Rokytky k Liberci.
To je také dobrá poznámka. Otázka je, jestli teď po 170 letech usoudíme, že je to potřeba napravit, nebo ne.
už se o tom mluví pěknou řádku let, koridor má uzemní rezervu, ale realizace se asi nedočkáme, místo toho budeme modernizovat dokola starou trať a dosypávat hromadu pěnez do nerentabilního provozu, který zůstane jen nutnou „sockou“ nikoliv atraktivní dopravou
To je samozřejmě úplná blbost. Ve Švýcarsku je mnoho tratí normálního rozchodu (o metrovkách se asi bavit nemusíme) se skoro identickými parametry jako naše lokálky – poloměry 180-200 m jsou třeba do Schwarzenburgu, do Zweisimmen, na všech tratích kolem Huttwilu a na spoustě dalších, poloměry 150 m (tedy menší, než u nás všude mimo síť bývalé ÖLEG a možná BCB) jsou celkem normální na obou tratích SZU (na Uetlibergbahn je nejmenší poloměr dokonce 121 m, a nejmenší poloměr vůbec je v Manessetunelu – 115 m), na tratích SOB třeba na všech třech vycházejících z Biberbruggu, na SBB třeba do Heidenu,… Číst vice »
A nebo taky ne a byl by tam metrový rozchod, dnes s Vmax 100 km/h.
No jo, ale to by jste musel z Liberce vydloubat tunel někam a za Osečnou a pak to táhnout přímo na Lípu….. ale zase by se tím tunelem vyřešila i cesta ku Praze.
Osečná je zrovna nesmyslný směr, ale sluší se připomenout, že trať z České Lípy měla vést prvně do Hodkovic a nikoliv do Liberce..a to by vedla právě přes Osečnou, také ještě je v Mimoni původní nádražní mimo současnou trať.
Původní příspěvek byl o tom, že dotyčný navrhoval JD Lbc-ČL 30 min. To by tahle trasa možná zvládla. Fakt je, že by to neobsloužilo to samé území jako dnes.
na to by stačil tunel do Rynoltic a zbytek by se využil cca stávající koridor
O tomto projektu se mluví minimálně pět let. A stále jsme jen u projektu, možná, v roce 2028-2030… je mi líto, že současná vláda nemá železnici jako prioritu.
A s novou vládou to bude ještě horší.
Kdo ví. Jestli tam nebudou motoristi tak se Babiš možná nechá uplatit nějakým svým kamarádem co staví železnice haha.
No, když onehdy při otevírání dálnice D8 zjistil, že sesuv přerušil trať 097, řekl že se postará o to, aby byla opravena. Nepodařilo se mu to.
To bylo jen proto že mu kamarádi nezaplatili dost, třeba teď zaplatí
Pro Krista Pána, co všechno ještě na toho Babiše chcete svádět? Nechci jej rozhodně nekriticky hájit, nikdy jsem jej nevolil a ani do budoucna to neplánuji, ale v tomhle přece jedou úplně všichni počínaje už těmi, kdo tam tu dálnici prosadili, ačkoli je odborníci varovali, že je too špatně! Babiš jen ve své zbrklosti něco neuváženě slíbil, ale výsledek je stejný jako v případě těch, kdo jen opatrnicky nic neslíbili a teď „za bukem“ dál tiše škodí. Kdyby současná vláda byla co k čemu, tak mohla trať být dávno opravena, a to by teprve pak byl oprávněný argument proti Babišovi,… Číst vice »
Já na něj nesvádím, že se po trati pořád nejezdí. Jen píšu co tehdy prohlásil.
To jste hodně mírnej ještě. Minimálně pět let měl být podle původních plánů už hotov
Nějak mi tam nesedí ty roky a která vláda za to může 🙂
Každá, raději jedu autem a až bude hotovo, pojedu na výlet důchodcovským autobusem
A sloužíte jako důkaz, že vlaky nepotřebujeme, tudíž stavíme nové silnice. Sice chápu pohodlí, ale dokud se stát řídí jen současnou poptávkou a není schopen z toho myšlení vystoupit, pomáháte tomu. Podobně ovšem i technokratický přístup v plánování vlaků pro vlaky, hlavně ať to jede 200 místo 160, stavět to může lidem klidně v polích, vlečky pro jistotu odpojíme, náklady by nás rušily.
Hele, když někdy bude 200 na trati Pardubice – Choceň, tak která zastávka se oddálí od zástavby?
Heleďte silnice a dálnice se Vám nelíbí, zrychlení železnice se Vám také nelíbí, můžete popsat, co by podle Vás byl ideál, tak aby byla železnice rychlá, kapacitní, vyhledávaná cestujícími a schopná převážet více nákladů? Celkem by mne ta představa zajímala.
Už kdysi p. František napsal, že ideální by bylo navrátit krajinu zastavěnou silnicemi a dálnicemi přírodě, takže by lidem prostě nic jiného, než jet tím pomalým vlakem, nezbylo. Stejně se prý dnes moc spěchá…
Pan František a jeho zastávky v polích, epizoda 2563:
Smutné je, že pokud jde o ty zastávky v polích, má (bohužel) pravdu: kolik jich bylo za posledních třeba 20 roků přemístěno blíž k osídlením? Myslím, že na spočítání by možná stačily jen prsty jediné ruky …
Nevím kolik může mít člověk prstů na ruce, ale mně pomalu nestačí obě ruce, když počítám přiblížené zastávky jen na území Prahy.
1) viz Twix níže
2) pan František to konstantně prezentuje tak, že se zastávky nejen že nepřibližují k sídlům, ale dokonce naopak vzdalují a to záměrně. Prý aby se víc prodávala auta.
lidé by vlaky jezdily, ale nebudou jezdit vlakem, který má 3x delší jízdní dobu a ve dvou lidech stojí stejně jako to auto, právě proto musí být železnice atraktivní a ne na úrovni jako před 125 lety (dobře u České Lípy se postavila od té doby přeložka, která 1-2 min. ušetřila) A teď se podívejte co se od roku 1900 změnilo na silnicích..Silnice mezi Českou Lípou a Libercem je z 80% nová a z tohou zbývajících 15% je rovných jak pravítko..a než se postaví přeložka okolo Zákup, tak už bude z 95% nová (plánované stavby obchvat Lvové a nová silnice… Číst vice »
A když se takhle rovná a zrychluje, žádná zastávka se přitom neruší, tak je F. taky proti (Přerov-Kojetín).
Co s tím asi tak dělat, než se podívat na přepravní proudy – odkud kam lidé jezdí a podhle toho se řídit.
Záleží ovšem na tom, co všechno do těch „přepravních proudů“ započtete: budete-li vycházet jen ze současného počtu cestujících ve VHD, tak to asi ten úplně nejlepší základ nebude
Když se neruší, tak je pro. Nevím, kde jste vzal opak.
Všechny, už od socialismu.
Přesněji včetně minulého režimu