Z letadla do lokomotivy. Švýcarští piloti začínají s rekvalifikací na strojvedoucí
Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB
Po letech nedostatku strojvedoucích hlásí švýcarské spolkové dráhy rekordní zájem o tuto práci.
Mít dvě profese není k zahození.
Když nebudou létat, prijdou o typové papíry :-(.
Vida, všechno zlé je k něčemu dobré. 🙂
Pozitivní je pro piloty to, že když mašina ,,lehne“ , je na rozdíl od letadla stále bezpečně na zemi.
Na druhou stranu, kdyz letadlo ma minout jine, staci pohnout kniplem, sestoupit na jinou hladinu atp., kdyz se mate vyhnout na stejne koleji, tak muzete akorat dat brzdu a zdrhat 😀
To je ovšem naivní srovnání, protože letadla na kolizním kurzu je skoro to samé jako na stejné koleji a vyhnout se „po spatření“ je na hranici možného, většinou to je nemožné bez včasné výstrahy. 900 km/h a stovky tun, to je sakra hybnost. Pokud je to ještě v mracích…, naštěstí už máme TCAS a na dráze (na tak u nás) vlakový zabezpečovač.
Proto se do letadel nemontuje žádný systém European Airplane Control System ani European Air Traffic Management System.
Musí to být stres, když se rozjíždí, už je na konci stanice a vlak se pořád nechce odlepit od země.
😀
To by musel u maglevu v japonsku, ten ma kola a odlepuje se od zeme… 🙂
Češi a humor, nekonečný příběh.
Vřelé díky, Alfy, za vtipný příspěvek v diskuzi, které se jinak obvykle zvrhávají (k..va, to je slovo dne:-) do soubojů omezených ideologií.
Ale ten počet plusů bez mínusu ti skoro závidím;-)
A přeju…
Hádám že platový podmínky budou ve Švýcarsku pro strojvedoucí a piloty dost podobný, takže proč ne.
Rozhodně lepší než sedět doma na zadku a naříkat.
Nějak nemám pochopení pro lidi, kteří vydělávali před krizi 120k+ a nemaj našetřeno na víc než 3 měsíce…
zasadni problem je, ze piloti tady pred krizi rozhodne nevydelavali 120k mesicne…
Tyhle doby jsou uz pred 10 let davno pryc. A i s tema platama co meli, maj casto neco usetreno – ale na rok bez prace to asi nevystaci nikomu.
Jinak nastupni plat na prvni rok mate (mel jste) za krasnejch 700€ mesicne.
Jak kteří, když má kapitán Aeroflotu plat na naše 200.000, tak není důvod aby Čech bral půlku. Pilot v Číně má ještě více.
Je to jako všude jinde, schopný člověk který nepracuje pro TVS si vydělá X násobek, pilot může létat kdekoliv. Toto platilo před covidem samozřejmě 🙂
Co to je za větu, „když pilot Aeroflotu bere XX není důvod aby Čech bral YY“? Existuje nějaké takové právo nebo závislost? To máte jak s Lufthansou, tam jsou také platy několikanásobné proti jiným aerolinkám, ale dostat se do Lufthansy je na hranici nemožného (pro lidi mimo Německo). Tuplem pro někoho s ještě „teplými papíry“. Ten bude rád, že začne hoblovat hodiny u Ryanairu za „almužnu“, protože ten vezme každého s kvalifikací a doufat, že se časem chytí jinde. TVS není žádná výjimka, vyčuhují jen „tradiční aerolinky“ s extrémně silnými odbory, těch už je opravu jen pár (LH, BA?) a… Číst vice »
Někteří třeba ještě splácejí milionový úvěr na pilotní výcvik…?
Třeba ne každý chce lítat v Asii, protože mít někde doma je pro ně víc než další peníze. A také se můžou třeba obávat slabších bezpečnostních standardů v těchto zemích. Není to fakt jen o penězích.
Das ist ein Monatsverdienst zwischen 4.167 CHF und 9.267 CHF Brutto.
Als Pilot/in (First Officer) verdienen Sie zwischen 5.250 CHF und 15.000 CHF Brutto.
A to je důležitá informace neboť jednomu známému na Inotrans paní z SBB nabízela 3000chf už si nepamatuji zda hned nebo po zacviku a samozřejmě zkoušce z němčiny .
https://jobs.bls.ch/offene-stellen/angehende-lokfuehrerinnen-und-lokfuehrer-im-personenverkehr/dcfcede3-71df-421d-b140-e772d24d42e0
Tak tohle bylo někdy před čtyřmi lety a možná jsem zapomněl na ty drobné … ale principiálně to sedí , ne?
Ano. Je to strojvedoucí v zácviku
https://jobs.bls.ch/offene-stellen/lokfuehrer-innen-personenverkehr/1a6c234e-ed4c-4705-9627-d1b73e9e3c6f
Komu cest, tomu cest. Chvalim svycarske piloty.
Tady bych dodal že kvalifikovaný člověk si ve Švýcarsku vydělá dost přes 200.000 na naše.
Jasně náklady tam jsou vyšší, ale když bydlíš např. ve Francii a dojíždíš, tak dost za bydlení ušetříš…
A?
Je dobré ale podotknout, že průměrná mzda ve Švýcarsku je něco přes 150 000.
V Česku je průměrná mzda 35k a strojvůdce si přijde na něco okolo 50k.
Takže bych řekl, že to rozložení je podobné.
Davide, strojvedouci si v Cesku prijde tak – tak na tech 35k cistyho… a tech 50k co pises je hruba mzda. Je fakt, ze si trochu prilepsi po zruseni superhrube mzdy…
No, prilepsi, ale zrovna tady, kdy to dopada na rozpocty kraju, tak by se mohlo stat, ze se rada spoju zrusi a nebude potreba…
Ono by to chtělo zrušit i hrubou mzdu. To aby zaměstnanec neviděl, kolim mu stát bere na daních. Teda on to vlasně bude brát zaměstnavateli, tak je to jedno. Pozor, Ironie!
Změna je život. Zdravotní způsobilost podobná, časově podobně náročné (aspoň u osobní dopravy), tak proč ne. Držím palce, ať vše dopadne s kladným výsledkem.
Vlak má oproti letadlu výhodu v tom, že pro vnitrostátní dopravu v rámci Evropy je to daleko použitelnější řešení, než letadlo. Proč? Protože vlak obslouží celé území pomocí nácestných stanic. A na to letecká doprava nyní dojela. Dokud budou hranice víceméně uzavřené a budou platit různá opatření, tak lidé mezistátně cestovat nebudou. Oni tedy necestují ani nyní moc vnitrostátně a v Německu vlaky (zejména dálkové) vozí vzduch. Ve Francii alespoň osekali po dobu omezení grafikon. Naskýtá se otázka, jestli ještě vůbec někdy budou lidé takto masivně cestovat. Protože dost velká část lidí se testovat nechce a vakcinovat se nenechá ani… Číst vice »
Pracovních a obchodních cest bude daleko méně, hodně věcí sme se díky omezením naučili dělat z domova. Budou tu studenti (domácí výuka hapruje), do kanclu se pojede několik dnů v měsíci (osobní kontakt je osobní kontakt).
Turismus se oživí.
V malých zemích jako Cz, Ch, So ano. Ale pochybuji že to tak bude u Dánska, Švédska, Itálie, Španělska, Finska, Ruska, a xxx dalších zemí. Tam vnitrostátní letecká doprava má smysl nejen pro obchodní cestující ale i běžné lidi.
Dánsko? Leda tak že by létali do Grónska
Třeba Aalborg, sonderborg, Bornholm – Kodaň.
ohledně velikosti jste s Dánskem fakt šlápl vedle, a brát Bornholm jako vzor jak má vypadat doprava je trochu mimo mísu. Není to moc typické vnitrostátní spojení, alespoň ne v Evropě.
Ale jinak má pan Štěpán pravdu, můžeme samozřejmě říci do určité cestovní vzdálenosti. Vemte ČR a trasu Praha-Ostrava….. bez letadla to jde, bez vlaku ne
Mluvil jsem o Evropě ve smyslu EU+EEA. Rusko je pochopitelně něco jiného. A i ty největší státy jako Španělsko, Francie a Německo budou mít tu železniční infrastrukturu během 2 až 3 let zase o kus lepší. Skandinávie obecně je trh spíše po malé regionální aerolinky a Itálie je tak napůl vlak / letadlo.
Ale rozhodně nepočítejte v dohledné budoucnosti s nějakým větším oživením mezistátní letecké dopravy.
Už máš připraven itinerář na demonstrativní suicidium skoem pod vlak?
Řídit vlak přeci není nic špatného, pořád lepší než kdyby měl z letadla přesedlat na Multikáru.
Já nevím, já bych do toho nešel. Ne, že by to nebyla špatná práce, nebo mě to nelákalo (alespoň teda mě, jediné co mě nebere jsou lodě), ale já bych se buď zbláznil, nebo bych nedával pozor a něco vyvedl anebo rovnou oboje.
Co je špatného na řízení multikáry?
obávám se, že jezdit s multikárou dovede více lidí než s vlakem, takže pokud někdo dokáže dělat pilota, je škoda se zahrabat na multikáře….
Potvrzuji, u nás také jezdí jeden pilot. Ale již od roku 2015.
Ale toho to spíše přestalo v letadle bavit než že by viděl tak dopředu, ne?)
Nebavilo ho lítat jenom někdy…
To by zasluhovalo trochu rozvést. Jak jenom někdy? Podmínky v práci?
V té době plus mínus připouštěly ČSA, hodně pilotů se chytlo jen u charterovek, a ty létají hlavně v létě…
Teda že se pletou hodinky a holinky, to už jsem slyšel. Ale že si někdo splete aerolinku s kozou….
Když vezmeme v úvahu vozový park SBB, není to zase takový downgrade oproti kokpitu letadla, vlastně docela fajn job.
To je fakt,ale prejit z airbusu A380 do 123(taurusu)to by byl docela sok😂😂😂,to bych je i politoval
Všechno má své… znám pilota, který je strojvedoucí na DPČ a říkal, že rozdíl je obrovský.
Hlavně v platu, ale chápu že piloti si teď nemohou moc vybírat…
Pokud bereme druhé piloty od Smartwings, tak ti brali v posledních 2 letech mnohem méně než strojvedoucí u ČD. U kapitánů Smartwings ten plat byl plus mínus podobný jako u těch strojvedoucích.
Tady je něco špatně, pilot nemůže brát stejně jako strojvedoucí….
Teoreticky máte pravdu. Špatně je i že doktor bere méně než youtuber. Ale svět je takový. Prakticky strojvedoucí jsou teď poněkud přeplácení oproti běžné platové úrovni, protože je nedostatek lidí a velká poptávka, piloti naopak jsou v nevýhodné pozici, že se v nich aerolinky přešťourávají a vybírají si a v takové situaci se těžko diktuje vysoký plat, navíc když ti lidi fakt práci potřebují aby začali splácet miliony za výcvik a nemají možnost zaměstnavatele nechat vycukat. A zákazníci vybírající si podle cenovek tlačí aerolinky do low cost provozu, což pochopitelně znamená i nízké náklady na personál.
Z Airbusu A380 by spíš měl přejít na řadu 380 ČD, to by neměl bejt takovej rozdíl 😉
U čeho z toho je větší riziko, že nepoběží všechny 4 motory? 🙂
Byl by to zajímavý osobní příběh i porovnání obou profesí…
kdo chce brát dost peněz jde teď do stavebnictví…… 1) nedostatek kvalifikovaných sil. 2) největší suma v rozpočtu dopravy na klíčové stavby.. 3) sektor o kterým se dlouhá letá nemluví ale brzo nejspíš začne… ale to pak bude pozdě …
Vy asi o české stavebnictví nic nevíte co???
Stando, vy jste si při psaní tohoto dal asi lajnu, co….
Češi si už odvykli makat rukama, tzn. být pilotem tak jdu někam kde použiji AJ, a to u ČD zatím nehrozí…
A největší platy jsou v IT, už to přeskočilo i bankovnictví….
Průměr je tam 60.000, liší se to dle zkušeností , max. teď mají např. DevOps Engineers, cca. 160.000 Kč. 🙂
Ona ta letecká angličtina je poměrně úzká a specifická. Otázka je zda umí opravdu anglicky anebo jenom ztěžka vydechovat tu hatmatilku typu: „lejdís and džetlmen…“
Ano, umí anglicky, kompletní znalost z výcviku je v angličtině, veškerá provozní komunikace také. Možná nemají super krásnou výslovnost, ale tomu se může smát jen pako co se nikdy jazyk pořádně nenaučilo. Chtěl bych slyšet projev ketchupa v angličtině k davu lidí zatímco něco řídí. 😀
Moi , je parle francais ..
A? Dokonalý francouzský přízvuk? Už jste zkoušel hovořit do mikrofonu pro publikum? Nikdo by se netlemil?
Mám přízvuk , a má ho i syn Bolka Polívky Vladimír … a to je Fránina jeho mateřstina .:-)
Je vidět, že se vyznáš. Akorát nevím v čem.
Nápodobně Alexandře, nevím v čem se vyznáš ty. ( když jsme na to tykání přistoupili ) . Já nikde netvrdím , že mám dokonalou výslovnost ani v jedněm z mých jazyků, včetně mateřského. Tam už to taky není co bývalo . Na můj czenglish mi nešahej … 😀Jenom jsem si do té “Sobotkovské “ výslovnosti rejpnul. Vadí mi i ve vlacích. A ano, Shakespeara nikdo z pilotů nepřekládá a ani nemusí. A třeba u Wizzairu přišlo hlášení jako šum zvuků.. Maďaři ? Nevím čím to bylo . Frantici taky mají teda co dělat s angličtinou protože nemají H a o… Číst vice »
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nasi-piloti-ted-jezdi-na-jesterkach-ve-skladech-popisuje-sef-smartwings-140097#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=uZxBr28BCyt-202102011944&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz sice pohrdám seznamem ale tohle je to o čem mluvím 😀 😀 a to že jsou největší platy v IT? a co jako? na to každý nemá a už rozhodně né pilot letadla. a ano odnaučili jsme se dělat rukama a proto nakonec zdraží naše práce natolik že budeme brát jen o neco málo min než lidi v IT. takže kdo chce muže nastoupit…. a drogami taky pohrdám takže ne…. nedal jsem si nic… a mám se dobře. není důvod brát drogy.
Nabídka práce v Ostravě: Stavbyvedoucí elektro – energetika, 27.000 hrubého.
Za to by nešel ani elektrikář tahat kabely..
Stando, vy budete stavař nebo HR specialista. Dělal jsem strojvedoucího na železničních stavbách a ten výkvět (vÍQět) specialistů, to byl častokrát dobrý bizárd. Tolik národností není snad ani v OSN. K ad2) to končí v korporátu a zpět u šedé eminence. Ad3) tady je stále pozdě. A k tématu piloti do jiných povolání, no takové kolegy bych bral, na penězích to bude sestup snad všude, ale dovolím si tvrdit, že kromě pár vybraných pozic to stavebnictví a hlavně podmínky (vandrování od štace k štaci) to prohrály na plné čáře
On myslel management, ne práci u lopaty. 😉
Je to pochopitelné , přeci jenom je to jistá prestiž a sešup v očích publika. Kamarád dělal u ČSA , letecky inženýr , angličtina ruština , a 15 let praxe u Airbusů. Hypotéka a luftJarda s Lašákem mu trochu pomohli přemýšlet nad změnou.Teď je taky v technické pozici ale letectví to už není …. Nechtělo se mu …
prosím přečtěte si to po sobě, poslední věta nedává smysl, našly by se i jiné chyby.